Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jaha och nehej?
Ännu ett inlägg baserat på...ja vadå?

Att oljan som säljs just nu (efter nästa upphandling vet vi inte vem som fyller burkarna) är helt ok är vi nog överens om, men varför inte filtren? Har du tillgång till något testresultat som vi andra inte har?
Nej.
Men oljefilter kostar jordnötter.
Ett oljefilter av låg kvalitet, kan antingen sättas igen för fort, filtrera dåligt eller (värst) ludda.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jaha och nehej?
Ännu ett inlägg baserat på...ja vadå?

Att oljan som säljs just nu (efter nästa upphandling vet vi inte vem som fyller burkarna) är helt ok är vi nog överens om, men varför inte filtren? Har du tillgång till något testresultat som vi andra inte har?

Vad menar du att det skulle spela för roll vem som levererar oljan då?Om det är Statoil eller Shell eller Texaco är väll skit samma, om den uppfuller samma klassifiering, eller?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Okej...? Det tipset kändes sådär seriöst?! :va

3 av oljorna är lika dyra, dvs 99:90 kr för 1 liter.
Ska jag bara slinga slant då? :näsblod
Känns sådär faktiskt... :rolleyes:

Jag vill va säker! :mattias :)
Inte alls.
Du bör ha en olja avsedd för motorcyklar, ety dessa (oftast) har våtkoppling.
Bilolja ger problem.
Det finns två motorcykeloljor (fyrtakt) på Biltema.
En delsysntet.
En helsyntet (racing?).
Tjöp helsyntet, dvs, den dyraste.
Edit: 79:90
36-437_l.jpg
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Ett oljefilter av låg kvalitet, kan antingen sättas igen för fort, filtrera dåligt eller (värst) ludda.
Ja, och du anser/tror att Biltemas är av så'n kvalitet? Jag vet inte, så upplys oss gärna med fakta.

Det ända seriösa test jag sett med Biltemas filter i, är några år gammalt och gäller bil (Mazda?), där blev Biltemas bäst...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad menar du att det skulle spela för roll vem som levererar oljan då?Om det är Statoil eller Shell eller Texaco är väll skit samma, om den uppfuller samma klassifiering, eller?

Jo det spelar roll....

API klassningen är minimikrav som dessutom är rätt lågt ställda när det kommer till faktorer som är intressanta för oss filmbärighet, viskostabilitet o dyl.Alla är över frågan är bara hur mycket över. Motul 300V och Coop forum billigaste olja uppfyller båda API-SG vilket är vad många mc fabrikanter specar. Ändå är där en avsevärd kvalitetsskillnad...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, och du anser/tror att Biltemas är av så'n kvalitet? Jag vet inte, så upplys oss gärna med fakta.

Det ända seriösa test jag sett med Biltemas filter i, är några år gammalt och gäller bil (Mazda?), där blev Biltemas bäst...
Tjöp du.
Inte min hoj.
Snåljåp.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Inte alls.
Du bör ha en olja avsedd för motorcyklar, ety dessa (oftast) har våtkoppling.
Bilolja ger problem.
Det finns två motorcykeloljor (fyrtakt) på Biltema.
En delsysntet.
En helsyntet (racing?).
Tjöp helsyntet, dvs, den dyraste.
Edit: 79:90
36-437_l.jpg

Okej, pustar ut!
"Mc-olja, Racing 10W-40" artikelnr 36-437, 74:90 kr
är alltså the shit for me :yoparty
Tack! :)

Edit: Kanske dags att skaffa glasögon Skrotis, det kostar 74:90 inte 79:90 :tungan
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Okej...? Det tipset kändes sådär seriöst?! :va

3 av oljorna är lika dyra, dvs 99:90 kr för 1 liter.
Ska jag bara slinga slant då? :näsblod
Känns sådär faktiskt... :rolleyes:

Jag vill va säker! :mattias :)

Jag var seriös. Ville dock inte vara övertydlig med risk för att förolämpa. :D
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
Jo det spelar roll....

API klassningen är minimikrav som dessutom är rätt lågt ställda när det kommer till faktorer som är intressanta för oss filmbärighet, viskostabilitet o dyl.Alla är över frågan är bara hur mycket över. Motul 300V och Coop forum billigaste olja uppfyller båda API-SG vilket är vad många mc fabrikanter specar. Ändå är där en avsevärd kvalitetsskillnad...

Men om "alla" oljor uppfyller högsta API klassifieringen men vissa ändå inte duger att slå i bågen borde dom väll jobba på att ta fram fler API klasser eller vad det heter?Varför specar fabrikanterna en klassifiering som inte duger?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men om "alla" oljor uppfyller högsta API klassifieringen men vissa ändå inte duger att slå i bågen borde dom väll jobba på att ta fram fler API klasser eller vad det heter?Varför specar fabrikanterna en klassifiering som inte duger?
API är en enorm organisation som är mer inriktade på industri/flyg/bil/båt/en amssa annat klassning än vad de är intresserade att ta fram en klassning åt performanceintresserade MC köpare.

Att få fram JASO som klassning som visade att oljan inte dödar våtkopplingar tog en evighet och även idag skiter många oljeproducenter i att klassa oljan efter den då vi mc åkare är för få...

En API SG olja duger såtillvida att för normalt bruk så kommer inte oljan att orsaka något akut ras. Därmed har fabrikanten fullgjort sin plikt och för de som är intresserade av högre prestanda så rekommenderar de just sitt oljemärke som sääljs till överpris hos märkesverkstaden...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag tror inte man ska lita på Klassificiering. Castrol GPS är ju en väldigt vanlig MC olja som ska uppfylla kraven.
MEN.... otroligt många har också väldigt stora kopplingsproblem med den oljan.
Mitt lager av GPS olja används i gräsklipparen nu. Och i oljekannan.

Mats
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror inte man ska lita på Klassificiering. Castrol GPS är ju en väldigt vanlig MC olja som ska uppfylla kraven.
MEN.... otroligt många har också väldigt stora kopplingsproblem med den oljan.
Mitt lager av GPS olja används i gräsklipparen nu. Och i oljekannan.

Mats
Kopplingsproblem hänger inte riktigt på kvalitén.
Vissa material fungerar inte med vissa additiver.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
API är en enorm organisation som är mer inriktade på industri/flyg/bil/båt/en amssa annat klassning än vad de är intresserade att ta fram en klassning åt performanceintresserade MC köpare.

Att få fram JASO som klassning som visade att oljan inte dödar våtkopplingar tog en evighet och även idag skiter många oljeproducenter i att klassa oljan efter den då vi mc åkare är för få...

En API SG olja duger såtillvida att för normalt bruk så kommer inte oljan att orsaka något akut ras. Därmed har fabrikanten fullgjort sin plikt och för de som är intresserade av högre prestanda så rekommenderar de just sitt oljemärke som sääljs till överpris hos märkesverkstaden...

En SG klassad olja räcker visst för dom flesta motorcyklar då fabrikanten satt det som krav. Frågan är väl då varför man ska betala dyrt för att få en SG klassad motul-olja istället för att betala en betydligt mindre summa pengar för att få en SM klassad olja från biltema.
Jag fattar helt enkelt inte varför någon skulle vara villig att betala dubbelt så mycket pengar för att få en mycket sämre olja bara för att det står Motul på förpackningen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En SG klassad olja räcker visst för dom flesta motorcyklar då fabrikanten satt det som krav. Frågan är väl då varför man ska betala dyrt för att få en SG klassad motul-olja istället för att betala en betydligt mindre summa pengar för att få en SM klassad olja från biltema.
Jag fattar helt enkelt inte varför någon skulle vara villig att betala dubbelt så mycket pengar för att få en mycket sämre olja bara för att det står Motul på förpackningen.

Därför att det enda som hänt sedan SG är att man har begränsat en mängd tillsatser som dödar katalysatorn samt ställt krav på ökad mängd antioxidationstillsatser för att tåla längre bytesintervaller. Båda är egenskaper jag högaktningsfullt skiter i.....

En SG olja kan därmed mycket väl ha bättre filmbärighet och andra parametrar jag bryr mig om än en SM klassad olja från Biltema och därmed kan Motul 150kr/L vara prisvärd.

Samma visa med DOT 3 4 5.1 och bromsvätskor. De bästa bromsvätskorna är DOT3 klassade då de inte innehåller tillsatser som krävs i senare klassning men de har högst kokpunkt vilket är det enda relevanta för MC bruk....
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Ungefär som den senaste ACEA-klassningen - A5/B5.

Framställd främst för att vara bränslebesparande och klara långa bytesintervaller.

Istället har den generellt en sämre API-klassning, sämre viskositetsindex, lägra bastal osv. För att inte tala om den läskigt låga kinematiska viskositeten.

Byter man olja med kortare intervall, kan man alltså med fördel välja en ACEA A3/B3-olja.
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Därför att det enda som hänt sedan SG är att man har begränsat en mängd tillsatser som dödar katalysatorn samt ställt krav på ökad mängd antioxidationstillsatser för att tåla längre bytesintervaller. Båda är egenskaper jag högaktningsfullt skiter i.....

En SG olja kan därmed mycket väl ha bättre filmbärighet och andra parametrar jag bryr mig om än en SM klassad olja från Biltema och därmed kan Motul 150kr/L vara prisvärd.

Samma visa med DOT 3 4 5.1 och bromsvätskor. De bästa bromsvätskorna är DOT3 klassade då de inte innehåller tillsatser som krävs i senare klassning men de har högst kokpunkt vilket är det enda relevanta för MC bruk....

Kan du rekommendera någon motorolja/fabrikat som du tycker är bra?
Pengar är inte ett problem.
 

Dr.Bike

Guest
Kan du rekommendera någon motorolja/fabrikat som du tycker är bra?
Pengar är inte ett problem.

Som Boris helt korrekt skriver så hittar du inga speciella, iaf inte för MC, önskvärda egenskaper i de senaste API-klasserna.
Du behöver alltså inte ett råd om VILKEN olja du ska köpa, tan det enda du behöver tänka på, är att det är en JASO-klassad olja fö rmc om du har våtkoppling.
Ja även om du inte har det, eftersom dessa oxå har tillsatser för växelådans överlevnad.

Jag brukar säga API:SH där Boris nämnde SG som skiljelinje för allt katalysator och bytesintervallstrams.
Men det spelar ingen teater.
Du köper en JASO MA eller JASO 2 klassad helsyntet.
Den billigaste med den klassningen blir ett utmärkt val.

Ungefär som den senaste ACEA-klassningen - A5/B5.

Framställd främst för att vara bränslebesparande och klara långa bytesintervaller.

Istället har den generellt en sämre API-klassning, sämre viskositetsindex, lägra bastal osv. För att inte tala om den läskigt låga kinematiska viskositeten.

Byter man olja med kortare intervall, kan man alltså med fördel välja en ACEA A3/B3-olja.


Helt korrekt. :klappar

De s.k longlife-oljorna är överhuvudtaget ett djeffla otyg, som bara kommit till pga marknadsföringsäckel på olika marknadsavdelningar där ordet serviceintervall har blivit synonymt med försäljningsargument, ja, om den är sjukt lång vill säga.
Detta konstlat framavlade tokintervall fås precis som Boris sa, genom galet mycket tillsatser, som inte gör själva oljan i sig ett dugg bättre.

Så, som du Geiger säger: lösningen för VW och andra bilar med dessa larv-intervaller är: köp en vettig olja, byt oftare. :fakta
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top