Kan du rekommendera någon motorolja/fabrikat som du tycker är bra?
Pengar är inte ett problem.
Som Boris helt korrekt skriver så hittar du inga speciella, iaf inte för MC, önskvärda egenskaper i de senaste API-klasserna.
Du behöver alltså inte ett råd om VILKEN olja du ska köpa, tan det enda du behöver tänka på, är att det är en JASO-klassad olja fö rmc om du har våtkoppling.
Ja även om du inte har det, eftersom dessa oxå har tillsatser för växelådans överlevnad.
Jag brukar säga API:SH där Boris nämnde SG som skiljelinje för allt katalysator och bytesintervallstrams.
Men det spelar ingen teater.
Du köper en JASO MA eller JASO 2 klassad helsyntet.
Den billigaste med den klassningen blir ett utmärkt val.
Ungefär som den senaste ACEA-klassningen - A5/B5.
Framställd främst för att vara bränslebesparande och klara långa bytesintervaller.
Istället har den generellt en sämre API-klassning, sämre viskositetsindex, lägra bastal osv. För att inte tala om den läskigt låga kinematiska viskositeten.
Byter man olja med kortare intervall, kan man alltså med fördel välja en ACEA A3/B3-olja.
Helt korrekt.
De s.k longlife-oljorna är överhuvudtaget ett djeffla otyg, som bara kommit till pga marknadsföringsäckel på olika marknadsavdelningar där ordet serviceintervall har blivit synonymt med försäljningsargument, ja, om den är sjukt lång vill säga.
Detta konstlat framavlade tokintervall fås precis som Boris sa, genom galet mycket tillsatser, som inte gör själva oljan i sig ett dugg bättre.
Så, som du Geiger säger: lösningen för VW och andra bilar med dessa larv-intervaller är: köp en vettig olja, byt oftare.