Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
BMW R1200GS
Nej nej! du kan vara på den säkra sidan och hälla i biltemas fina raceolja! har kört biltemas raceolja i mina hojar och har det nu i min gsxr1000 från 03 och det funkar kalas!

Bara för nyfikenhetens skull. Vad innebär det att det "funkar kalas"?
Du menar att motorn inte har skurit än?
Det här med ökat slitage, mer slamer från motorn, ökad bränsleförbrukning,etc.

Varför lägger man ner en massa pengar på en fin mc, skyddskläder, dyr försäkring, dyra prestandadäck, mm och sedan tycker man att 3,6l olja är en otroligt värdslig ekonomisk undergång? Skriv om hur skitdyra däck är och hur kort tid dom håller. Det som diskuteras är 3,6x120kr= 432sek mot 3,6x60kr=216kr..ojojoj vilken skillnad. Visst 50% dyrare men.......200kr

Jag betalade 4500sek för nya däck som var ett vinterpris mot normal 5700kr
Fick ett pris på 27000kr för helförsäkring, toh halvförsäkring för 11000kr och efter smc banutbildningen får jag helförsäkringen för 10500kr/år en viss minskad kostnad.

Många köper en hjälm för 6-8000kr, men olja! det är fanimej dyrt och onödigt på motorer med höga effektuttag.

:glömdet

Bladerider

Den evige formtoppen
Gick med
30 Aug 2008
Hoj
Fireblade -98, Trimmad Puch flakmoppe på landstället.
Varför lägger man ner en massa pengar på en fin mc, skyddskläder, dyr försäkring, dyra prestandadäck, mm och sedan tycker man att 3,6l olja är en otroligt värdslig ekonomisk undergång? Skriv om hur skitdyra däck är och hur kort tid dom håller. Det som diskuteras är 3,6x120kr= 432sek mot 3,6x60kr=216kr..ojojoj vilken skillnad. Visst 50% dyrare men.......200kr

Fick ett pris på 27000kr för helförsäkring, toh halvförsäkring för 11000kr och efter smc banutbildningen får jag helförsäkringen för 10500kr/år en viss minskad kostnad.

Många köper en hjälm för 6-8000kr, men olja! det är fanimej dyrt och onödigt på motorer med höga effektuttag.

WORD! :tummenupp

För övrigt är det jävligt coolt att ha en dash-barbie som avatar. :Bugar
Du ska göra en gif-bild så den blinkar som den ska.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Det här med ökat slitage, mer slamer från motorn, ökad bränsleförbrukning,etc.

För det finns många som har det i sina hojar och ingen motor har skurit pågrund av den oljan. om du läser i tråden så finns det svar från säkra källor att det är samma mc olja som säljs i statoils fina flaskor som kostar 3ggr så mycket mer. så varför betala mer, det du och många andra vägrar förstå är att denna olja är en riktigt bra och prisvärd olja som biltema inte tar så sjuka priser för. men bara för det är biltema (trots de som skrivit i tråden att det är samma olja som statoil säljer) så måste det vara skit.

Om du fick dina dyra däck, försäkring, delar o.s.v. för 1/3 del av det priset du betalar idag skulle du ändå valt det dyra alternativet? trotts att personer med kunskap och som är i branschen gång på gång gått ut med att det är samma grejer som du betalar 3ggr så mycket för.

sedan är mc åkning/hobbyn en dyr sysselsättning så varför inte försöka dra ner de kostnaderna man kan för att kunna åka ännu mer? måste allt vara så sjukt dyrt för att du/ni ska tro eller känna att det är bra.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Hur svårt kan det vara?

1. Öppna instruktionsboken för din motorcykel och leta upp vilka specifikationer på olja som rekommenderas av tillverkaren.

2. Köp sedan en olja som klarar dessa krav. Favoritmärke, den snyggaste flaskan, eller den billigaste - det väljer du själv :)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx

Varför tar du nu inte den dyrare försäkringen? Den borde ju med ditt resonemang vara bättre eftersom att den är dyrare!
Nädå! :D

Men VET du att Biltemas (Statoil) olja är sämre än en Fin olja från MC-butiken? Eller har du något annat bevis på att Biltemas olja är sämre?
Jag skulle gärna vilja se ett test mellan olika oljor. Precis som alla däcktester som finns.

Mats

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Fan att det bara fortsätter diskuteras om huruvida bra Biltemas oljor är.
Lär er klassningarna (vilket faktiskt inte alls är så svårt) så ser ni snabbt vilka oljor som är bra/sämre.

Api-Systemet, är en amerikansk standard för smörjmedelskvlitét.

Tex har Biltemas MC-olja, helsyntet, Api-Klassningen; SM, vilket är den högsta klassningen för tillfället. Alltså är det en mycket bra olja.

Vill man verka skitsmart, och inte dumsnål, och gå till sin lokala mc-butik och köpa en olja för 200:-/Liter, så varsågod.

Dom som vet bättre, och vill lägga sina pengar på rätt saker, köper Biltema-olja.

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Lär er klassningarna (vilket faktiskt inte alls är så svårt) så ser ni snabbt vilka oljor som är bra/sämre.

Tex har Biltemas MC-olja, helsyntet, Api-Klassningen; SM, vilket är den högsta klassningen för tillfället. Alltså är det en mycket bra olja.

Vill man verka skitsmart, och inte dumsnål, och gå till sin lokala mc-butik och köpa en olja för 200:-/Liter, så varsågod.

Dom som vet bättre, och vill lägga sina pengar på rätt saker, köper Biltema-olja.

:tummenupp

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81

EXAKT!

Ju längre fram i alfabetet API klassificeringen är, desto modernare olja dvs Biltema har som har sagts API SM. Motul exempelvis har oftast API SG. M lärde jag mig i skolan att den bokstaven kommer efter G. Jag är ledsen för er som uppenbarligen anser att tron kan försätta berg...Biltemaoljan ÄR en modernare olja än Motul.
Billigare OCH bättre!

Och återigen..lär er klassificeringen! Kunskap är makt, jag lovar!;)

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
BMW R1200GS
EXAKT!

Ju längre fram i alfabetet API klassificeringen är, desto modernare olja dvs Biltema har som har sagts API SM. Motul exempelvis har oftast API SG. M lärde jag mig i skolan att den bokstaven kommer efter G. Jag är ledsen för er som uppenbarligen anser att tron kan försätta berg...Biltemaoljan ÄR en modernare olja än Motul.
Billigare OCH bättre!

Och återigen..lär er klassificeringen! Kunskap är makt, jag lovar!;)

hehe gött! Det tog sig:D
Självklart vet jag att det finns klassningar av oljan och att Biltemas oljor uppfyller det. Sjävklart så vet jag också att "märkes oljor" är överdyra.
Har själv precis idagarna pratat med OkQ8 och deras tekniska oljeutvecklingsavdelning i Stockholm ang deras rekommendation av oljeval till min bil gällande klassning som jag inte tyckte stämde. Fick en del matnyttig info.
Jag säger inte att Biltemas oljor är sämre. Det är dock svårt att kolla hur en motor slits med olika oljor.
Ett däck kan man lätt se slitage på och man vet hur många mil man får ut, etc.
MEN! det jag hävdade var att spara 200kr på ett oljebyte är för mig inte mycket till vinst när allt annat till en sporthoj, etc är så J-vla dyrt. Det var det enda jag menade och jag har absolut inga belägg för att kvalitén på Biltemas oljor är sämre. Men som sagt, Det tog sig när man nämner Biltema och kvalité. Köpt mycket där till vår husrenovering men aldrig olja.

1. Vore intressant om någon kan ta reda på var Biltemas olja är tillverkad och av vem. Det kanske är en Castrol utan mellanhänder?
2. Som någon skrev ovan, Varför inte titta på tillverkarens rekommendation av oljeval till det fordon dom tillverkar om man är osäker.
3. Min svåger kör en GSXR1000-08 med fullsyntet. Själv så kör jag på en Castrol delsyntet rekommenderat av den hojverkstad som gjore 1000mila servicen. Bra olja för kopplingen, slitage och lagom pris. Tror jag betalade 110kr/L och inte 200kr/L som någon skrev. Jag tar ut huvudet ur getingboet nu.
Vänligen//Diod

Huvudsaken är att man har roligt med sin mc, eller hur?:rofl

Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
hehe gött! Det tog sig:D
Självklart vet jag att det finns klassningar av oljan och att Biltemas oljor uppfyller det. Sjävklart så vet jag också att "märkes oljor" är överdyra.
Har själv precis idagarna pratat med OkQ8 och deras tekniska oljeutvecklingsavdelning i Stockholm ang deras rekommendation av oljeval till min bil gällande klassning som jag inte tyckte stämde. Fick en del matnyttig info.
Jag säger inte att Biltemas oljor är sämre. Det är dock svårt att kolla hur en motor slits med olika oljor.
Ett däck kan man lätt se slitage på och man vet hur många mil man får ut, etc.
MEN! det jag hävdade var att spara 200kr på ett oljebyte är för mig inte mycket till vinst när allt annat till en sporthoj, etc är så J-vla dyrt. Det var det enda jag menade och jag har absolut inga belägg för att kvalitén på Biltemas oljor är sämre. Men som sagt, Det tog sig när man nämner Biltema och kvalité. Köpt mycket där till vår husrenovering men aldrig olja.

1. Vore intressant om någon kan ta reda på var Biltemas olja är tillverkad och av vem. Det kanske är en Castrol utan mellanhänder?
2. Som någon skrev ovan, Varför inte titta på tillverkarens rekommendation av oljeval till det fordon dom tillverkar om man är osäker.
3. Min svåger kör en GSXR1000-08 med fullsyntet. Själv så kör jag på en Castrol delsyntet rekommenderat av den hojverkstad som gjore 1000mila servicen. Bra olja för kopplingen, slitage och lagom pris. Tror jag betalade 110kr/L och inte 200kr/L som någon skrev. Jag tar ut huvudet ur getingboet nu.
Vänligen//Diod

Huvudsaken är att man har roligt med sin mc, eller hur?:rofl

Läs denna tråd och du får svar på fråga 1.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Själv så kör jag på en Castrol delsyntet rekommenderat av den hojverkstad som gjore 1000mila servicen. Bra olja för kopplingen, slitage och lagom pris.

Du menar Castrol GPS? Oljan som har rykte om sig att orsaka fler slirande kopplingar och onödiga oljebyten än någon annan olja som diskuterats på detta forum? Och sen när blev en delsyntet bättre än en helsyntet - vilken helsyntet som helst - ur något annat hänseende än möjligen priset?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R.N, MC-Service & Demontering i Partille rekommenderade Motul 5100 till mig med en viskositet 15-W50, som är en delsyntet när jag inte har en purfärsk hoj. Min hoj har gått nu 4800 mil och är en 00:a. I verkstadshandboken står det att man skall ha helsyntet med API SG eller senare och med viskositet 10-W40 alt 10-W30. Nu kör jag på verkstadshandbokens rekommendation och har Biltemas olja i med som sagt API SM. Den är numer mer lättstartad och den går fan bättre än innan vad jag har känt! Kanske inte säger så mkt, men jag är nöjd med både motorgång och koppling som funkar toppen! Finner ingen anledning då heller att använda den oljan som verkstaden rekommenderade, när hojen går så bra på en både modernare och framförallt billigare olja.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Hmmm.. Tänkte på ngt helt annat förutom kvalitét. Har ni tänkt på att oljorna luktar lite olika? Biltemas luktar som en riktigt fräsch mineralolja med gyllenbrun härlig färg. Motul 300V Factory luktade som Ahlgrens bilar och Motul 300V Competition luktar lite svagt som ngn billig parfym. De är ju helsyntet allihop och då kanske man kan få börja välja doft också..:brinnerup

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Hmmm.. Tänkte på ngt helt annat förutom kvalitét. Har ni tänkt på att oljorna luktar lite olika? Biltemas luktar som en riktigt fräsch mineralolja med gyllenbrun härlig färg. Motul 300V Factory luktade som Ahlgrens bilar och Motul 300V Competition luktar lite svagt som ngn billig parfym. De är ju helsyntet allihop och då kanske man kan få börja välja doft också..:brinnerup

Minns att förra veckan berättade nån lirare för mig att hans polare körde med nån motorolja eller om det var 2-takt olja som luktade hallon när han körde. Thats supergay!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Minns att förra veckan berättade nån lirare för mig att hans polare körde med nån motorolja eller om det var 2-takt olja som luktade hallon när han körde. Thats supergay!

Det är Putolines 2-t olja huvudsakligen avsedda för scooters......

En del 2-t olja är esterbaserad och gör man ändå estrar kan man alltid koppla på kolkedjor som liknar de syntetiska estrar som används för jordgubbslukt(eller i princip alla andra syntetiska lukter)....

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj

Hehe.. Ja, det gäller ju att inte ha en öppnad flaska hemma om man har små ungar. Då sveper de nog flaskan rakt av om den luktar godis.:dricka

Det är Putolines 2-t olja huvudsakligen avsedda för scooters......

En del 2-t olja är esterbaserad och gör man ändå estrar kan man alltid koppla på kolkedjor som liknar de syntetiska estrar som används för jordgubbslukt(eller i princip alla andra syntetiska lukter)....

Många 4T är ju också esterbaserade. Man blir lite nojig när man associerar lukten till ngt annat är vad som finns i flaskan. Olja har ju alltid luktat på ett visst sätt och numer kan den lukta godis. Lite läbbigt..:)

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag skulle gärna vilja se ett test mellan olika oljor. Precis som alla däcktester som finns.

Mats

Det finns redan!
Såna tester görs varje dag i oljelaboratiorier. Världen över. Både oberoende labb och tllverkarnas egna.
Problemet är att resultaten aldrig sammanställs och visas upp i ett lättsmält format.
Om de ens är tillgängliga. :gnissla

Men! :mattias

Det finns en väg runt det här. Och det ÄR :fakta produktspecarna.
Där finns iaf de viktigaste parametrarna.

Men att säga vilken den ultimata olljan är, går inte eftersom oljor innehåller så många komponenter, och "designas" för så många ändamål.
Jämför med däck: Ett touringdäck är ju bäst på sin grej, men kass på bana, ett racedäck har toppegenskaper inom många områden men är kass på "the long run".

Men självklart kan man (med beaktande av användningsområde) ändå kategorisera in oljor.
Det är oxå redan gjort.
Och som så tacknämligt vissa här påpekar (och som jag väl själv skrivit tiotusen gånger) så rular klassningssystemen.
Så att någon kommer och påstår att "oljan X är kass för det sa Amazonraggar-Åke nere vid korvmojen.." så kan alla inse att det är tjurspillning, eftersom just olja (olikt många andra produkter) verkligen ÄR kvalitetsklassat, och ligger den i säg API SM så håller den MINST den klassen.
(någon sa: Är detta så svårt att förstå?) Jag håller med!
Jag är iaf väldigt tacksam att se att det finns så många duktiga här i tråden nu, som svarar upp på ett alldeles lysande sätt :tummenupp Tack ska ni ha.

Men observera oxå att vissa oljor går i en eller två klasser lägre klassning än vad de kunde gjort, om man bara ser till hur bra de är. Och detta gör de pga att de inte innhåller friktionsreducerande ämnen.
Ämnen som är ett krav i de högre API-klasserna.
Motul kan t.ex vara en sån typ av olja.
Så det jag just sa stökar ju till det hela lite...ok?

Men! Då har vi alltså återigen produktspecarna! :tummenupp

Där kan ni läsa av:

- Filmstyrka (bärighet)
- Viskositet kall och varm (anges iofs i Cst - Centistoke, men det går att lära sig det med likväl som nåt annat!)
- osv osv

Ibland är specarna magra, ibland fullmatade, men med dessa data kan man jämföra olika oljor inom samma klassning.
Sen är det bara att prioritera sina önskemål. Om man nu tycker sig ha några ;)

För att hitta den perfekta "one size fits all" oljan, det lär ingen göra.

Sen - nån gång när jag orkar, tänkte jag skriva lite om HUR man testar olja. Lite testmetoder osv. Om det kan vara nåt?

Last edited:

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Knepigt det där med att en olja kan få en lägre klassning endast för att den inte innehåller friktionshämmande additiv.

Men, det borde väl oftast visa sig i ACEA-Klassningen?
Jag menar, en ACEA A5, kan ju ha en lägre/sämre API-Klassning än en ACEA A3, och även ett mindre brett viskositetsområde.

Sen undrar jag också, finns det varierande kvaliteér på additiven också?
Alltså, mellan dom olika fabrikanterna, och hur testar man dom?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Sen undrar jag också, finns det varierande kvaliteér på additiven också?
Alltså, mellan dom olika fabrikanterna, och hur testar man dom?

Enligt uppgift så finns det bara en tillverkare av additiver, ett företag som heter Lubrizol... Någon annan (Dr Bike t ex) får gärna bekräfta eller dementera.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår