Jag skulle gärna vilja se ett test mellan olika oljor. Precis som alla däcktester som finns.
Mats
Det finns redan!
Såna tester görs varje dag i oljelaboratiorier. Världen över. Både oberoende labb och tllverkarnas egna.
Problemet är att resultaten aldrig sammanställs och visas upp i ett lättsmält format.
Om de ens är tillgängliga.
Men!
Det finns en väg runt det här. Och det ÄR
produktspecarna.
Där finns iaf de viktigaste parametrarna.
Men att säga vilken den ultimata olljan är, går inte eftersom oljor innehåller så många komponenter, och "designas" för så många ändamål.
Jämför med däck: Ett touringdäck är ju bäst på sin grej, men kass på bana, ett racedäck har toppegenskaper inom många områden men är kass på "the long run".
Men självklart kan man (med beaktande av användningsområde) ändå kategorisera in oljor.
Det är oxå redan gjort.
Och som så tacknämligt vissa här påpekar (och som jag väl själv skrivit tiotusen gånger) så rular klassningssystemen.
Så att någon kommer och påstår att "oljan X är kass för det sa Amazonraggar-Åke nere vid korvmojen.." så kan alla inse att det är tjurspillning, eftersom just olja (olikt många andra produkter) verkligen ÄR kvalitetsklassat, och ligger den i säg API SM så håller den MINST den klassen.
(någon sa: Är detta så svårt att förstå?) Jag håller med!
Jag är iaf väldigt tacksam att se att det finns så många duktiga här i tråden nu, som svarar upp på ett alldeles lysande sätt
Tack ska ni ha.
Men observera oxå att vissa oljor går i en eller två klasser lägre klassning än vad de kunde gjort, om man bara ser till hur bra de är. Och detta gör de pga att de inte innhåller friktionsreducerande ämnen.
Ämnen som är ett krav i de högre API-klasserna.
Motul kan t.ex vara en sån typ av olja.
Så det jag just sa stökar ju till det hela lite...ok?
Men! Då har vi alltså återigen produktspecarna!
Där kan ni läsa av:
- Filmstyrka (bärighet)
- Viskositet kall och varm (anges iofs i Cst - Centistoke, men det går att lära sig det med likväl som nåt annat!)
- osv osv
Ibland är specarna magra, ibland fullmatade, men med dessa data kan man jämföra olika oljor inom samma klassning.
Sen är det bara att prioritera sina önskemål. Om man nu tycker sig ha några
För att hitta den perfekta "one size fits all" oljan, det lär ingen göra.
Sen - nån gång när jag orkar, tänkte jag skriva lite om HUR man testar olja. Lite testmetoder osv. Om det kan vara nåt?