Säger lite som Skrotnisse, men jag vill formulera mig lite annorlunda vad gäller Motorexen. Inget ont om den iofs, Motorex gör bra oljor, men nu tar vi den som ett exempel här bara. Ok? Så var var vi? jo: varje gång det står ett explicit uttalat oljemärke, i en instruktionsbok, då kan man med vetenskaplig säkerhet säga att, detta beror på att denna tillverkare har betalat för att nämnas just där.
Det står alltså inte Motorex, för att den oljan skulle ha några magiska egenskaper, som andra oljor saknar, och det står inte Motorex där för att den på något sätt skulle vara bäst. (vilket den ju naturligtvis oxå
kan vara...) Men mest troligt inte. Särskilt inte med tanke på att det är ekonomer som styr inköpen, och oftare än sällan, väljer man komponenter och annat som just bara och ibland nätt och jämt klarar uppsatta krav.
Utan det står där, som sagt för att KTM fått pengar, och att de givetvis oxå testat oljan, befunnit den duglig.
Inte nödvändigtvis dugligare än andra oljor, men tillräckligt duglig för att klara uppsatta krav på motorlivslängd, och allt vad där tillhör, samt att den fungerar nöjaktigt med kopplingen osv.
Detta tolkar tyvärr många ägare felaktigt som att "Motorex måste sålunda vara den BÄSTA oljan för just MIN hoj, eftersom fabriken rekommenderar den..."
En felaktig och ologisk slutsats, som sedan ofta i märkeskretsar blir en dogm.
Se bara på Ducatister och Shell Advance... Man garvar.
För: Självfallet klarar huvuddelen av alla andra oljor på marknaden samma krav, som KTM har på Motorexen, men, man kan, precis som Skrotnisse säger, ibland, oförklarligt, hitta en olja som av någon anledning (finns många) inte passar med min koppling.
Trots att de är JASO-märkta.
Skulle man stöta på en sån olja (vilket inte är särskilt troligt, men fullt möjligt) så är det ju inte värre än att man provar en annan, eller återgår till den man hade.
Dessa eventuella besvär slipper du ju (troligtvis
) om du föjer fabrikens reklamsponsrade budskap.
Så visst: Oljerekommendationer i handböcker i all ära, men den kunnige konsumenten hittar givetvis lika bra, eller bättre oljor elswhere.