Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Konkret fråga:

Är det någon som har erfarenhet av Motorex 10/60 olja?
Jag tycker att både motor och växellåda låter och uppför sig som om de mår väldigt bra på den oljan.
Naturligtvis går den mjukt och tyst med trögflytande olja.
Men du förlorar effekt.
Varför inte köra på den av tillverkaren rekomenderade viskositeten?
 

Dr.Bike

Guest
Och föressten min TTR är inte gammal... bara väl inkörd:gnissla

Helt rätt svar! :tummenupp

Men grundkonstruktionen daterar sig ända bak till XT och SR 500:eek:rna, och det är väl därnånstans man en gång satte ner foten vad gäller oljekvalite.
Sen att klassningarna på kvalite´går framåt, det är ju inget som de DÅ kunde blicka in i en kristallkula, och veta :)
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag skulle vilja ha ett tips på vilken olja jag ska köra med i min ktm:)
ktm rekomenderar ju att man ska köra på Motorex, men det litar jag inte riktigt på... nån som har ett bra tips? Intressant tråd Dr.Bike!

Mvh
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Är det Motorex helsynt du menar? Inget fel på den

Ktm kör väl f.ö Castrol GPS i exs/sx och Race4 i gatcycklarna..?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skulle vilja ha ett tips på vilken olja jag ska köra med i min ktm:)
ktm rekomenderar ju att man ska köra på Motorex, men det litar jag inte riktigt på... nån som har ett bra tips? Intressant tråd Dr.Bike!

Mvh
Även om du väljer en olja med samma viskositet och kvalitetsklassning (eller högre) som den av tillverkaren rekomenderade så kan du få problem med kopplingen.
En del lamellmaterial är kinkiga.
Varför inte använda motorex?
 

Dr.Bike

Guest
Jag skulle vilja ha ett tips på vilken olja jag ska köra med i min ktm:)
ktm rekomenderar ju att man ska köra på Motorex, men det litar jag inte riktigt på... nån som har ett bra tips? Intressant tråd Dr.Bike!

Mvh

Säger lite som Skrotnisse, men jag vill formulera mig lite annorlunda vad gäller Motorexen. Inget ont om den iofs, Motorex gör bra oljor, men nu tar vi den som ett exempel här bara. Ok? Du kan alltså stoppa in valfritt märke, ur vilken handbok du vill i denna texten. Men nu använder vi ordet Motorex för enkelhetens skull.
Så var var vi? jo: varje gång det står ett explicit uttalat oljemärke, i en instruktionsbok, då kan man med vetenskaplig säkerhet säga att, detta beror på att denna tillverkare har betalat för att nämnas just där.


Det står alltså inte Motorex, för att den oljan skulle ha några magiska egenskaper, som andra oljor saknar, och det står inte Motorex där för att den på något sätt skulle vara bäst. (vilket den ju naturligtvis oxå kan vara...) Men mest troligt inte är. Särskilt inte med tanke på att det är ekonomer som styr inköpen på företag, och oftare än sällan, väljer man komponenter och annat (som oljor) som just bara och ibland nätt och jämt klarar uppsatta krav.

Utan det står där, som sagt för att KTM fått pengar, och att de givetvis oxå testat oljan, och befunnit den fullt duglig.
Inte nödvändigtvis dugligare än andra oljor, men tillräckligt duglig för att klara uppsatta krav på motorlivslängd, och allt vad där tillhör, samt att den fungerar nöjaktigt med kopplingen osv.

Detta tolkar tyvärr många ägare felaktigt som att "Motorex måste sålunda vara den BÄSTA oljan för just MIN hoj, eftersom fabriken rekommenderar den..."
En tyvärr, felaktig och ologisk slutsats, som sedan ofta i märkeskretsar blir en dogm.
Se bara på Ducatister och Shell Advance... Man garvar.

För: Självfallet klarar huvuddelen av alla andra oljor på marknaden samma krav, som KTM har på Motorexen, men, man kan, precis som Skrotnisse säger, ibland, oförklarligt, hitta en olja som av någon anledning (finns många) inte passar med min koppling.
Trots att de är JASO-märkta.

Skulle man stöta på en sån olja (vilket inte är särskilt troligt, men fullt möjligt, som sagt) så är det ju inte värre än att man provar en annan, eller återgår till den sort man hade.
Dessa eventuella besvär slipper du ju (troligtvis ;)) om du föjer fabrikens reklamsponsrade budskap.

Så visst: Oljerekommendationer i handböcker i all ära, men den kunnige konsumenten hittar givetvis lika bra, eller bättre oljor elswhere.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Noll insatt i oljor! Men är oljor med Z-X-R-1 och Xtreme i namnet alla klassade enligt högsta standard vad avser JASO osv? Håller alla dessa oljor högsta, idag på marknaden förekommande, klassningar? Även Biltema? M.a.o är en Biltema Racing (på pappret) lika bra som Castrols värsta?
 

Dr.Bike

Guest
Noll insatt i oljor! Men är oljor med Z-X-R-1 och Xtreme i namnet alla klassade enligt högsta standard vad avser JASO osv? Håller alla dessa oljor högsta, idag på marknaden förekommande, klassningar? Även Biltema? M.a.o är en Biltema Racing (på pappret) lika bra som Castrols värsta?

Du kan tyvärr inte få ett tonårings-självsäkert ja eller nej-svar på den frågan.
Den är minst sagt lite komplex...

Men generellt: JA!

Alltså, klassningarna gäller.
Punkt slut.

ÄR en olja klassad i högsta klass, och har i övrigt alla andra "fina" kvalitetsstämplar och attribut, så håller de då oxå MINST den standarden.

M.a.o: Det kan variera inom klassningen såklart.
Sånt kan man se, om man som vissa dårar (jag t.ex), sitter och blänger i tekniska specar osv fö respektive olja ;)
Men inte ens då kan man alltid säga att DEN är bättre än DEN.
Allt beror på... Ja vaddå? Jo vilka egenskaper man prioriterar.

Du kanske vill ha den mest lättflytande oljan inom ett visst viskositets-spann? Eller den med högsta bärighet på oljefilmen? Eller...
osv osv.

Men i ärlighetens namn är skillnaderna marginella, så därför kan man rent generellt svara ja på din fråga.
Och inte då bara på papperet.
Utan i verkliga verkligheten.

Det är ju den vi lever i, och det är den jag utgår från.

Verkligheten gäller! :)
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Säger lite som Skrotnisse, men jag vill formulera mig lite annorlunda vad gäller Motorexen. Inget ont om den iofs, Motorex gör bra oljor, men nu tar vi den som ett exempel här bara. Ok? Så var var vi? jo: varje gång det står ett explicit uttalat oljemärke, i en instruktionsbok, då kan man med vetenskaplig säkerhet säga att, detta beror på att denna tillverkare har betalat för att nämnas just där.


Det står alltså inte Motorex, för att den oljan skulle ha några magiska egenskaper, som andra oljor saknar, och det står inte Motorex där för att den på något sätt skulle vara bäst. (vilket den ju naturligtvis oxå kan vara...) Men mest troligt inte. Särskilt inte med tanke på att det är ekonomer som styr inköpen, och oftare än sällan, väljer man komponenter och annat som just bara och ibland nätt och jämt klarar uppsatta krav.

Utan det står där, som sagt för att KTM fått pengar, och att de givetvis oxå testat oljan, befunnit den duglig.
Inte nödvändigtvis dugligare än andra oljor, men tillräckligt duglig för att klara uppsatta krav på motorlivslängd, och allt vad där tillhör, samt att den fungerar nöjaktigt med kopplingen osv.
Detta tolkar tyvärr många ägare felaktigt som att "Motorex måste sålunda vara den BÄSTA oljan för just MIN hoj, eftersom fabriken rekommenderar den..."
En felaktig och ologisk slutsats, som sedan ofta i märkeskretsar blir en dogm.
Se bara på Ducatister och Shell Advance... Man garvar.

För: Självfallet klarar huvuddelen av alla andra oljor på marknaden samma krav, som KTM har på Motorexen, men, man kan, precis som Skrotnisse säger, ibland, oförklarligt, hitta en olja som av någon anledning (finns många) inte passar med min koppling.
Trots att de är JASO-märkta.

Skulle man stöta på en sån olja (vilket inte är särskilt troligt, men fullt möjligt) så är det ju inte värre än att man provar en annan, eller återgår till den man hade.
Dessa eventuella besvär slipper du ju (troligtvis ;)) om du föjer fabrikens reklamsponsrade budskap.

Så visst: Oljerekommendationer i handböcker i all ära, men den kunnige konsumenten hittar givetvis lika bra, eller bättre oljor elswhere.
Värst vad du är påläst:tummenupp jag är dock lite "mongo" på det här med oljor och andra smörjmedel... Du skulle inte kunna ge ett tips på en bra olja? eller 2? Vad jag har hört så ska motuls mineral olja vara bra, men enligt dig (om jag läst rätt) så är den inte det!?

Mvh
 

Dr.Bike

Guest
Värst vad du är påläst:tummenupp jag är dock lite "mongo" på det här med oljor och andra smörjmedel... Du skulle inte kunna ge ett tips på en bra olja? eller 2? Vad jag har hört så ska motuls mineral olja vara bra, men enligt dig (om jag läst rätt) så är den inte det!?

Mvh

Nej - jag har inte sagt det. Det jag däremot sagt är att den har många duktigare bröder och systrar i familjen.
Dvs de del och helsyntetiska syskonen.

I övrigt rekommenderar (eller sågar) jag sällan oljor.
Jag kan däremot tala om vilka som är de prisvärdaste högprestandaoljorna.
 

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Säger lite som Skrotnisse, men jag vill formulera mig lite annorlunda vad gäller Motorexen. Inget ont om den iofs, Motorex gör bra oljor, men nu tar vi den som ett exempel här bara. Ok? Du kan alltså stoppa in valfritt märke, ur vilken handbok du vill i denna texten. Men nu använder vi ordet Motorex för enkelhetens skull.
Så var var vi? jo: varje gång det står ett explicit uttalat oljemärke, i en instruktionsbok, då kan man med vetenskaplig säkerhet säga att, detta beror på att denna tillverkare har betalat för att nämnas just där.


QUOTE]

Nja, tillåter mig att ha en avvikande åsikt. Om vi snackar instruktionsböcker och oljor generellt, inte specifikt MC.
Svensktillverkade anläggningsmaskiner har skapligt omfattande listor på "godkända" oljor både i IB och VHB. Inte för att tillverkaren får betalt för det (snarare tvärtom eftersom tillverkaren även säljer oljor/vätskor), utan helt enkelt som en service till kunder och verkstäder. Detta med en förhoppning att "den kunnige konsumenten" ska ge fan i att tippa i olja som denne tror/bedömer/har hört är fullgod som alternativ. Det har nämligen förekommit vid ett antal tillfällen, varvid det har gått åt helvete med motor, hydraulik, axlar eller annat. Att läsa och tolka specifikationer och kolla om nödvändiga tillsatser finns i kan bevisligen vara mycket svårt, och som det står på annat håll i de här trådarna så finns det oseriösa aktörer därute. Har sett ett antal grandiosa haverier pga detta! :död
 

Dr.Bike

Guest
Nja, tillåter mig att ha en avvikande åsikt. Om vi snackar instruktionsböcker och oljor generellt, inte specifikt MC.
Svensktillverkade anläggningsmaskiner har skapligt omfattande listor på "godkända" oljor både i IB och VHB. Inte för att tillverkaren får betalt för det (snarare tvärtom eftersom tillverkaren även säljer oljor/vätskor), utan helt enkelt som en service till kunder och verkstäder. Detta med en förhoppning att "den kunnige konsumenten" ska ge fan i att tippa i olja som denne tror/bedömer/har hört är fullgod som alternativ. Det har nämligen förekommit vid ett antal tillfällen, varvid det har gått åt helvete med motor, hydraulik, axlar eller annat. Att läsa och tolka specifikationer och kolla om nödvändiga tillsatser finns i kan bevisligen vara mycket svårt, och som det står på annat håll i de här trådarna så finns det oseriösa aktörer därute. Har sett ett antal grandiosa haverier pga detta! :död

Njaeij.. rätt men fel.

Såklart att grejer pajar om man häller i helt felaktiga vätskor, och mot såna Papphammartyper kan ingen tillverkare gardera sig oavsett vad de skriver i sina instruktioner... ;)
(Tro mig, jag har skrivit tekniska handböcker x antal år... och ännu är inte den sista idioten född som kan misstolka text som jag själv provskjutit på min mamma, som med lätthet förstår! )
Så som tillverkare och som skribent, så kan man visst, som du säger, visa kunden/brukaren all välvilja i världen, men det räcker inte alltid.

Nåväl, det vi diskuterar här, är inte de mest komplexa smörjmedelsproblematikerna, som, så riktigt som du påpekar, kan uppstå i industriella processmaskiner/olika redskap osv osv, och där även risker för sammanblandniongar är stor.

Det vi diskuterar här är att hålla sig INOM ram. Dvs står det att det ska vara en GL5 transmissionsolja, Står det API SH, så är det det vi diskuterar. Men dock inte MÄRKET på den, utan kvalite´och att de som har en viss given klassning oxå är utbytbara mot varann.
Dvs vi pratar inte om att hälla i något HELT annat, än det de ska vara.

Inom ram är alltså att ta det tillverkaren rekommenderar.
Dvs en viss API-klassning.
ELLER bättre, när det gäller motoroljor.
För numera finns oftast inte så "dåliga/gamla" klassningar på olja, som vi hittar i gamla handböcker från ett par decennier tillbaka.

Vi talar alltså inte om att helt byta klass på olja. (från motorsmörjolja till hypoidolja, spindelolja, skärolja eller hydraulolja osv)

Vi talar fortfarande: Motorsmörjolja.

Men du har så klart en klar poäng, och det är: Vet man inte vad man gör, och inte heller varför, då ska man låta bli.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Du kan tyvärr inte få ett tonårings-självsäkert ja eller nej-svar på den frågan.
Den är minst sagt lite komplex...

Följdfråga; Om alla oljor nu ligger i samma klass. Varför gör man inte "ännu bättre" klasser? Eller har vi redan uppfunnit så bra olja som möjligt? Det har jag svårt att tro.
 

Dr.Bike

Guest
Följdfråga; Om alla oljor nu ligger i samma klass. Varför gör man inte "ännu bättre" klasser? Eller har vi redan uppfunnit så bra olja som möjligt? Det har jag svårt att tro.

Njeee - SÅ sa jag ju INTE.

Läs om, läs rätt.

Det jag däremot SA, var ju att alla oljor INOM en och samma kvalitetsklass, är så jämna så att det inte är några principiella skillnader.
Även om de finns, och sen nämnde jag att man kan prioritera OLIKA egenskaper inom det intervallet, och att man aldrig kan få hela kakan på en gång, utan, som jag nyss sa, tvingas prioritera.

Sen utvecklas det självfallet bättre oljor hela tiden.
Det ser du ju på att just kvalitetsklassningarna hela tiden stegas upp.


Olja som olja..........................:D

Namnet olja = smörja, eller :va

Nix.

Smörja är oftare förknippat med vad vissa SÄGER, än vad oljor gör! ;)
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sen utvecklas det självfallet bättre oljor hela tiden.
Det ser du ju på att just kvalitetsklassningarna hela tiden stegas upp.

Fast i ärlighetens namn så har där inte hänt mycket hos API sedan 1994 när SH introducerades. Viss de nya fram till SM är hårdare men huvudsakligen inom områden såsom oxidationsmotstånd och miljöanpassning för personbilsmotorer områden vi är föga intresserade av.

Jag skulle vilja se en API (eller motsvarande institut) klassning där filmbärighet och andra "riktiga" egenskaper blir strängare med åren. Men det är väl att hoppas på för mycket...
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Sen utvecklas det självfallet bättre oljor hela tiden.
Det ser du ju på att just kvalitetsklassningarna hela tiden stegas upp.

Är det oljetillverkarna som driver fram nya klasser? Eller tar man fram en ny klassning först och sen börjar dom tillverka oljor efter denna klassning?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det oljetillverkarna som driver fram nya klasser? Eller tar man fram en ny klassning först och sen börjar dom tillverka oljor efter denna klassning?

Motortillverkarna driver fram en ny klassning ihop med oljebolag och testinstitut som tex API när nya motorgenerationer ställer krav som inte finns bland existerande klasser.

På de sista 10 åren har dock klassning återgått till lite av den djungel som var fallet före API-klassningen infördes efter kriget. De större motortillverkarna sätter nu upp egna klassningar precis som förr. Volvo,Mercedes, MTU, Caterpillar, Volkswagen, Ford mfl Alla dessa har nu egna klassningar som står tryckt på den allt längre spectexten på motoroljedunkarna. Det var bla denna djungel som API-klassningen en gång skulle stävja, och man lyckades också med det.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Fast i ärlighetens namn så har där inte hänt mycket hos API sedan 1994 när SH introducerades. Viss de nya fram till SM är hårdare men huvudsakligen inom områden såsom oxidationsmotstånd och miljöanpassning för personbilsmotorer områden vi är föga intresserade av.

Jag skulle vilja se en API (eller motsvarande institut) klassning där filmbärighet och andra "riktiga" egenskaper blir strängare med åren. Men det är väl att hoppas på för mycket...

Jess jess... du har så rätt. De rigtiga "gigant leaps" har vi nu haft bakom oss ett tag, och under den tiden har lite småsaker hänt.
Helt riktigt.
Men en vacker dag kanske det kommer några major breakthrough's igen.

Är det oljetillverkarna som driver fram nya klasser? Eller tar man fram en ny klassning först och sen börjar dom tillverka oljor efter denna klassning?

Ja, hej Henrik!

jag har varit ute i öknen ett tag, så jag har inte sett din fråga. Men Jörgen svarade ju mycket förtjänstfullt. Tack Jörgen :)

Som sagt, tillverkare gillar att speca på egen hand numera. Men det är med det som med märkesrekommendationer i manualer lite granna.
Man vill "låsa" kunden mot en viss produkt/märke.
Nämligen den man har i hyllan själv.

Kunden tillåts tro att dennes motor pajar om det skulle bli "fel".

Men...å andra sidan HAR en hel del tillverkare oxå högre krav inom vissa områden. Men detta gäller oftast inte det ret smörjtekniska.
Framförallt gäller detta de s.k "longlife" oljorna (som vi diskuterat på annan plats).

Men longlife hit och longlife dit, det är inget man inte löser lika bra själv med att byta lite oftare istället, och låta bli de svindyra longlifeoljorna istället.
Vilket helsyntet som helst som håller rätt klassning funkar lika bra, medan en

Longlifeolja är ju olja som innehåller mer dispergenter och detergenter (tvättmedel och medel som håller skiten simmande i oljan) samt lite annat krafs, ochfår tillnamnet "longlife".
I klartext: Inte en bättre OLJA, men med en massa mer tillsatser.

Det ser vi ju oxå vad longlifeolja lett till med haverier i vårt surklimat med temperaturer runt nollan samt många kortköningar.
Sludge, igensatta kanaler osv osv
Så eftersom motorerna oftast inte alls ändrats, så kan man istället skita i longlifeoljor,och byta lite oftare istället.

Ursäkta utviket, men det om detta.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Olja till Ktm LC8

Ja hepp då vart man fundersam igen.

Skulle handla olja till LC8an(950 adventure) idag och vart rekomenderad Motul 7100 20W/50helsyntet, hos lokala KTM dealern, med kommentaren det är den vi oftast använder i verkstan.

Boken säger enligt nedan...

"Engine oil
Only use fully synthetic engine oils that meet the
JASO MA quality requirements (see information on
the can).
KTM recommends Motorex Power Synt 4T in the
10W/50 viscosity (for temperatures over 0°C, 32°F)
or 5W/40 (for temperatures under 0°C, 32°F)."


Kan man med gott samvete putta i motul oljan?
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top