skruvis
FUBBICK
Någon som avråder mig från att hälla Biltemas olja i min gamla CBR?
Någon som avråder mig från att hälla Biltemas olja i min gamla CBR?
Nej - jag har inte sagt det. Det jag däremot sagt är att den har många duktigare bröder och systrar i familjen.
Dvs de del och helsyntetiska syskonen.
I övrigt rekommenderar (eller sågar) jag sällan oljor.
Jag kan däremot tala om vilka som är de prisvärdaste högprestandaoljorna.
Är inte Dr Bike men mest prisvärda över disk utan djupa kontakter måste vara Biltema Racing 10W-40 eller Q8 SBK 15W-50 i 20-liters dunk, halva literkostnaden jämfört med mc-butiken...vilka är då de prisvärdaste högprestandaoljorna tex till en R1-07? ,
tack för en rolig och intressant tråd
Är inte Dr Bike men mest prisvärda över disk utan djupa kontakter måste vara Biltema Racing 10W-40 eller Q8 SBK 15W-50 i 20-liters dunk, halva literkostnaden jämfört med mc-butiken...
KTM rek 10W/60 Olja med byte 500 mil och med en annan olja som betydligt vanliga 10w/40 rek tillsammans med byte var 250 mil.
Är det så förb..... stor skillnad?
KTM rek 10W/60 Olja med byte 500 mil och med en annan olja som betydligt vanliga 10w/40 rek tillsammans med byte var 250 mil.
Är det så förb..... stor skillnad?
När din motor har arbetstemperatur så är det en djäkla skillnad i viskositet mellan 10W40 och 10W60.
Prova inte lägre viskositet än rekomenderat. Om du nu inte har en rejält tilltagen rejsbudget och ser motorhaverier som ett sätt att flytta gränserna.
Nej.....
Inte ens KTM själva åker med 10w60 Motorex i Dakar där 690 motorn får bekänna färg på riktigt.....
Sen är jag generellt väldigt tveksam till oljor med brett viskospann. Ett visst spann går att uppnå med en högkvalitativ basolja men för de där riktigt breda spannen krävs viskomodifierande tillsatser. Jättebra i bilar och annat för vardagsbruk där man behöver kallstartsegenskaperna men vi som har möjligheten att byta olja ofta nog för att inte behöva kompromissa saknar behovet....
Nej.....
Inte ens KTM själva åker med 10w60 Motorex i Dakar där 690 motorn får bekänna färg på riktigt.....
Sen är jag generellt väldigt tveksam till oljor med brett viskospann. Ett visst spann går att uppnå med en högkvalitativ basolja men för de där riktigt breda spannen krävs viskomodifierande tillsatser. Jättebra i bilar och annat för vardagsbruk där man behöver kallstartsegenskaperna men vi som har möjligheten att byta olja ofta nog för att inte behöva kompromissa saknar behovet....
SÅ en 20W/60 olja är bättre då .
Intressant
Jag antar att en 10W/60 olja är mer högtemperatur tålig än en 10W/40 olja, kokande KTM er är ju ett faktum i varje fall EXC modellerna i bökenduro situationer. Kanske smörjningen blir sämre med en 40 olja i en sån sits?
Intressant
Jag antar att en 10W/60 olja är mer högtemperatur tålig än en 10W/40 olja, kokande KTM er är ju ett faktum i varje fall EXC modellerna i bökenduro situationer. Kanske smörjningen blir sämre med en 40 olja i en sån sits?
Ja, 20W60 kan vara seg när det är kallt och den kommer nog bara påverka din bränsleförbrukning i jämförelse med en 10W60.
Ja, Smörjfilmen kan tappa bärighet om man använder lägre viskositet än vad prylarna är konstruerade för.
Man kan vinna lite effekt med en lägre viskositet på oljan men för oss dödliga är det som att spela Black Jack med förbundna ögon och med vevlager mm i potten.
...en massa snack...
Läser ordentligt vad som skrivits innan du svarar så slipper du slå in öppna dörrar.
Nu är det så att KTM rekomenderar XX W60 olja och då förutsätter åtminstone jag att det är vad dom konstruerat maskinen för och jag skulle inte våga spekulera i någonting annat.
Läser ordentligt vad som skrivits innan du svarar så slipper du slå in öppna dörrar.
Nu är det så att KTM rekomenderar XX W60 olja och då förutsätter åtminstone jag att det är vad dom konstruerat maskinen för och jag skulle inte våga spekulera i någonting annat.
SÅ en 20W/60 olja är bättre då .
Vad KTM rekommenderar får tyvärr deras marknadsavdelning och inte deras tekniker avgöra. Nu har sponsringavtalet bestämt att det är Motorex som gäller och deras värstingolja finns bara som 10w60 så då fick det bli den....
För någa år sedan var det Shell som var sponsorn och då rekomenderades en 10w40 i RFS motorn. Nu när motorex är sponsorn så lyder rekommendationen 10w60 i precis samma motor.
Låter som den mest logiska förklaringen hitills
Har läst om att LC 4 orna skulle ha en speciell ytbeläggning på sina lager och därför rek man detta..
Dessutom verkar bara motorex ha dessa "udda" och dyrare multigradeoljor, så en saker är säker är att dom vill ha våra pengar ivf.
Vad KTM rekommenderar får tyvärr deras marknadsavdelning och inte deras tekniker avgöra. Nu har sponsringavtalet bestämt att det är Motorex som gäller och deras värstingolja finns bara som 10w60 så då fick det bli den....
För någa år sedan var det Shell som var sponsorn och då rekomenderades en 10w40 i RFS motorn. Nu när motorex är sponsorn så lyder rekommendationen 10w60 i precis samma motor.
....
var iväg och köpte motorolja till hojen, nu hittade jag den här tråden och blev lite nojjig, nån som vet ifall castrol power1 racing 10w-50 är en olja som skulle fungera bra i en zx9r 98:a? blev rekommenderad den här oljan av en ny firma i stan.
vågar inte hälla i den utan att fråga er som är kunniga på området först.
mvh/ Marklund
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |