Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Någon som avråder mig från att hälla Biltemas olja i min gamla CBR?

Nej nej! du kan vara på den säkra sidan och hälla i biltemas fina raceolja! har kört biltemas raceolja i mina hojar och har det nu i min gsxr1000 från 03 och det funkar kalas!

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Nej - jag har inte sagt det. Det jag däremot sagt är att den har många duktigare bröder och systrar i familjen.
Dvs de del och helsyntetiska syskonen.

I övrigt rekommenderar (eller sågar) jag sällan oljor.
Jag kan däremot tala om vilka som är de prisvärdaste högprestandaoljorna.

vilka är då de prisvärdaste högprestandaoljorna tex till en R1-07? ,

tack för en rolig och intressant tråd:)

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
vilka är då de prisvärdaste högprestandaoljorna tex till en R1-07? ,

tack för en rolig och intressant tråd:)
Är inte Dr Bike men mest prisvärda över disk utan djupa kontakter måste vara Biltema Racing 10W-40 eller Q8 SBK 15W-50 i 20-liters dunk, halva literkostnaden jämfört med mc-butiken...

Dr.Bike

Guest
Är inte Dr Bike men mest prisvärda över disk utan djupa kontakter måste vara Biltema Racing 10W-40 eller Q8 SBK 15W-50 i 20-liters dunk, halva literkostnaden jämfört med mc-butiken...

Åjo FZ1 nog är du allt en liten Dr.Bike! ;)
Tack för stand-in:en - det var exakt samma svar som jag själv skulle ha gett!

Jag köper t.ex själv numera just OK/Q8 SBK Racing på 20L dunk ja.

MC Doktorn

Guest
KTM rek 10W/60 Olja med byte 500 mil och med en annan olja som betydligt vanliga 10w/40 rek tillsammans med byte var 250 mil.

Är det så förb..... stor skillnad?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
KTM rek 10W/60 Olja med byte 500 mil och med en annan olja som betydligt vanliga 10w/40 rek tillsammans med byte var 250 mil.

Nej.....

Inte ens KTM själva åker med 10w60 Motorex i Dakar där 690 motorn får bekänna färg på riktigt.....

Sen är jag generellt väldigt tveksam till oljor med brett viskospann. Ett visst spann går att uppnå med en högkvalitativ basolja men för de där riktigt breda spannen krävs viskomodifierande tillsatser. Jättebra i bilar och annat för vardagsbruk där man behöver kallstartsegenskaperna men vi som har möjligheten att byta olja ofta nog för att inte behöva kompromissa saknar behovet....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

När din motor har arbetstemperatur så är det en djäkla skillnad i viskositet mellan 10W40 och 10W60.

Prova inte lägre viskositet än rekomenderat. Om du nu inte har en rejält tilltagen rejsbudget och ser motorhaverier som ett sätt att flytta gränserna.

MC Doktorn

Guest
När din motor har arbetstemperatur så är det en djäkla skillnad i viskositet mellan 10W40 och 10W60.

Prova inte lägre viskositet än rekomenderat. Om du nu inte har en rejält tilltagen rejsbudget och ser motorhaverier som ett sätt att flytta gränserna.

SÅ en 20W/60 olja är bättre då .

Nej.....

Inte ens KTM själva åker med 10w60 Motorex i Dakar där 690 motorn får bekänna färg på riktigt.....

Sen är jag generellt väldigt tveksam till oljor med brett viskospann. Ett visst spann går att uppnå med en högkvalitativ basolja men för de där riktigt breda spannen krävs viskomodifierande tillsatser. Jättebra i bilar och annat för vardagsbruk där man behöver kallstartsegenskaperna men vi som har möjligheten att byta olja ofta nog för att inte behöva kompromissa saknar behovet....

Intressant

Jag antar att en 10W/60 olja är mer högtemperatur tålig än en 10W/40 olja, kokande KTM er är ju ett faktum i varje fall EXC modellerna i bökenduro situationer. Kanske smörjningen blir sämre med en 40 olja i en sån sits?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nej.....

Präxis!
Och allt ont som går att läsa om just stora viskositets-spann, och de VI (Viskositets Index) improvers, i form av polymerer, som används för att uppnå detta - står att läsa i början på dessa två sammanhängande trådar.

Grundregeln är alltså precis som Boris Junior säger här: Så litet viskositets-spann som möjligt.
Och vi som kör f.o.m nu till i höst behöver aldrig lägre viskositet än runt SAE 15 eller 20 i botten på våra multigradeoljor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Intressant

Jag antar att en 10W/60 olja är mer högtemperatur tålig än en 10W/40 olja, kokande KTM er är ju ett faktum i varje fall EXC modellerna i bökenduro situationer. Kanske smörjningen blir sämre med en 40 olja i en sån sits?

Ja, 20W60 kan vara seg när det är kallt och den kommer nog bara påverka din bränsleförbrukning i jämförelse med en 10W60.

Ja, Smörjfilmen kan tappa bärighet om man använder lägre viskositet än vad prylarna är konstruerade för.

Man kan vinna lite effekt med en lägre viskositet på oljan men för oss dödliga är det som att spela Black Jack med förbundna ögon och med vevlager mm i potten.

Dr.Bike

Guest
Intressant

Bra frågeställning...
Men svaret är en aningens komplext.
För så kanman inte generelt säga...
Dvs att smörjningen skulle bli bättre med den ena ELLER den andra oljan.

Det beror på! :D

På vad?

Jo på VARFÖR man hade problem.
ÄR t.ex grundproblemet en oljefilm som brister?
Nej, troligen inte.
Kokningen kommer sig säkerligen inte alls från intern upphettning pga friktion.
Utan snarare pga ett underdimensionerat kylsystem, och som pga att det packar ihop med lera inte heller klarar sin uppgift.

Ja det kan finnas massa andra "felkällor" oxå, men de behöver inte nödvändigtvis vara oljerelaterade.

Men ok, en tjockare olja kan generellt sägas ha en högre filmstyrka under belastning/hög temp osv osv. Men: Återigen, det är (nog?) inte filmstyrkan som är prolemet här; A.k.a vi kan klara oss lika bra med en 40-olja som med en 60.
Problemets lösning ligger alltså (troligen) någon annanstans.

Ja, 20W60 kan vara seg när det är kallt och den kommer nog bara påverka din bränsleförbrukning i jämförelse med en 10W60.

Ja, Smörjfilmen kan tappa bärighet om man använder lägre viskositet än vad prylarna är konstruerade för.

Man kan vinna lite effekt med en lägre viskositet på oljan men för oss dödliga är det som att spela Black Jack med förbundna ögon och med vevlager mm i potten.

I stort sett rätt, men:

- läs mitt ovanstående inlägg: felet kan härröra någon annanstans ifrån.

- ja, om motorn är konstruerad för SAE 60 i varmt (100 grader) tillstånd. I klartext: Om lagerspelen är dimensionerade för detta.
Då, men först då, blir det som du säger, lite rysk roulette, eller vad det var för spel du referarade till :)

- Jag "tror" inte att motorerna från KTM har olika lagerspel för olika modeller, med samma motor. Dvs: De ÄR konstruerade med NORMALA lagerspel = de tar oxå de vanligen förekommande oljeviskositeterna.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Läser ordentligt vad som skrivits innan du svarar så slipper du slå in öppna dörrar.

Nu är det så att KTM rekomenderar XX W60 olja och då förutsätter åtminstone jag att det är vad dom konstruerat maskinen för och jag skulle inte våga spekulera i någonting annat.

Lättirriterad idag?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet inte om det gäller fortfarande.
Men:
När multigradeoljor till hojjar var relativt nytt, så varnades det för att viskositetsförbättrarna kunde kolapsa om oljan överhettade.
DVS, en 20W-60 olja, som betedde sig som en "rak" 60olja vid 100 grader (vilket den skall) kunde beté sig som en "rak" 20 olja vid 110 grader.
Personligen så tycker jag det verkar skumt med motorer som behöver 60 olja.
Normalt skall det räcka gott med 40.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Läser ordentligt vad som skrivits innan du svarar så slipper du slå in öppna dörrar.

Nu är det så att KTM rekomenderar XX W60 olja och då förutsätter åtminstone jag att det är vad dom konstruerat maskinen för och jag skulle inte våga spekulera i någonting annat.

Vad KTM rekommenderar får tyvärr deras marknadsavdelning och inte deras tekniker avgöra. Nu har sponsringavtalet bestämt att det är Motorex som gäller och deras värstingolja finns bara som 10w60 så då fick det bli den....

För någa år sedan var det Shell som var sponsorn och då rekomenderades en 10w40 i RFS motorn. Nu när motorex är sponsorn så lyder rekommendationen 10w60 i precis samma motor.

20w60 är inte direkt en vanlig oljeviskositet...

Jag hade kört standardtricket att köpa en 20L dunk OK/Q8 SBK 15w50. Garanterat värmestabil nog för att inte spela roulette med dina lager och dessutom är den riktigt prisvärd....

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Vad KTM rekommenderar får tyvärr deras marknadsavdelning och inte deras tekniker avgöra. Nu har sponsringavtalet bestämt att det är Motorex som gäller och deras värstingolja finns bara som 10w60 så då fick det bli den....

För någa år sedan var det Shell som var sponsorn och då rekomenderades en 10w40 i RFS motorn. Nu när motorex är sponsorn så lyder rekommendationen 10w60 i precis samma motor.
Låter som den mest logiska förklaringen hitills

Har läst om att LC 4 orna skulle ha en speciell ytbeläggning på sina lager och därför rek man detta..
Dessutom verkar bara motorex ha dessa "udda" och dyrare multigradeoljor, så en saker är säker är att dom vill ha våra pengar ivf.:tummenupp

Dr.Bike

Guest

....

Tack broder.
Precis vad jag försökte säga.
Samma motor förekommer på fler ställen, samt under fler år, med olika rekommendationer...
Summa summarum: Den tål (som jag sa) flera olika standardoljor (såklart).
Man kan f.ö inte tillverka en motor så man strandsätter alla sina köpare om de ska ut och åka längre sträckor/befinner sig på platser som inte säljer Motorex osv osv
ja det finns tusen logiska anledningar till att det inte BARA är Motorex som duger..

Precis som jag skrev om Ducatisterna och deras (numera ska påpekas) så kära Shell Advance...
De tror oxå på fullaste allvar att motorn går sönder om man häller i nåt annat.

Mc Doktorn: Vilken var beläggningen på lagren? Och hur skulle den inverka på kravet på oljeviskositet?
(det är ju så med fullfilmssmörjning att ingen metall-metallkontakt uppstår, och sålunda har lagerytornas beläggningar inget med smörjarbetet att göra.Och heller inte någon praktisk betydelse.
Oljans vidhäftning har inget med att göra om det är en 50 eller 60 olja heller...tyvärr.

Marklund

www.skeptikerpodden.se
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
zx9r-98
sticker in med en fråga

var iväg och köpte motorolja till hojen, nu hittade jag den här tråden och blev lite nojjig, nån som vet ifall castrol power1 racing 10w-50 är en olja som skulle fungera bra i en zx9r 98:a? blev rekommenderad den här oljan av en ny firma i stan.

vågar inte hälla i den utan att fråga er som är kunniga på området först.

mvh/ Marklund

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
var iväg och köpte motorolja till hojen, nu hittade jag den här tråden och blev lite nojjig, nån som vet ifall castrol power1 racing 10w-50 är en olja som skulle fungera bra i en zx9r 98:a? blev rekommenderad den här oljan av en ny firma i stan.

vågar inte hälla i den utan att fråga er som är kunniga på området först.

mvh/ Marklund

Den fungerar utmärkt.....

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln