Det är exakt detta som är min undran: I med ny olja i hojen. Hur länge kan den stå innan oljan blir dålig, ej användbar. Hojtillverkaren säger högst ett år, men vad gäller i verkligheten?
I Försvarsmaketn körde vi tidigare ett 12-årigt intervall för förrådsställda fordon, då gjordes en total översyn.
Hjullager omfettades, oljor byttes och saker plockade isär för att kontrolleras.
Men sedan så blev även det för kostsamt (slutet av 90-talet), och man ändrade till att man körde fordonen vart 4:e år istället.
Så ett fordon kunde stå i förråd i 25år utan oljebyte, men kördes vart 4:e år (en ordentlig varmkörningsrunda).
Det vi kunde se av detta var att generellt sett så var fordonsflottan funktionsdugligare.
Packningar och andra tätningar, liksom lager mådde bättre av lite "motionering".
Dock så hade vi inga motorploblem som kunde relateras till att oljan skulle ha varit "gammal" vid någon av de olika metoderna.
Det som snarare kunde indikeras var att vi troligtvis byter olja i motorerna för ofta.
Så nu använder jag den filosofin på mina fordon.
Jag startar och motionerar dom varje år, men dom som jag inte använder för att bruka, dom byter jag aldrig olja på.
Vad kan liksom hända tänker jag?
Säger inte att det är rätt, eller vetenskapligt bevisat, men det har blivit en filosofi som vuxit fram.