Du kan få köpa min 16 så slipper du bekymra dig över recallen =)
140k hade jag tänkt!
Du kan få köpa min 16 så slipper du bekymra dig över recallen =)
Jag går i tankarna på en R1 2015 och framåt. Är det något speciellt ni tycker jag ska kolla, utöver service recall på växellådan (tvåan som kan strula, om jag inte missminner mig)?
Någon som kanske till och med ämnar sälja sin hoj?
Recallen utfördes inte för att växellådan kan strula. Recallen utfördes för att ett drev involverat i tvåans växel misstänktes vara feltillverkat och därför kunde få sprickor längst ner i kuggarna. Detta kunde sedan leda till att kuggar lossnade från drevet och fick hela växellådan att tvärnita. Detta är inget du känner genom att provköra växellådan då det inte påverkar växelmekanismen eller hur lätt / tungt växlar går i.
Alla Yamaha-handlare kan kolla om en 2015-hoj har fått recallen utförd eller inte. Om du mot förmodan lyckas hitta en hoj där recallen inte är utförd så kommer Yamaha att vilja utföra den gratis eftersom detta är en recall på grund av säkerhet. De måste helt enkelt utföra den, annars begår de ett lagbrott. Observera att alla 2015-hojar har körförbud (enligt Yamaha) tills dess att recallen har utförts. Det kan därför vara en mycket dålig ide att köra en hoj som inte har fått recallen utförd då du garanterat kommer att bli nekad alla former av uttag på försäkring ifall olyckan är framme.
Det finns också någon slags "goodwill recall" på backspeglarna då en del (bl.a. jag) har fått ett stort glapp i den ena backspegelns led. Jag har bara använt denna led en enda gång (då cykeln togs ur racken och backspeglarna vickades ut), ändå fick den ett spel på flera millimeter som gjorde att backspegeln vibrerade någonting vansinnigt vid körning och det efter bara några veckors användande. De kunder som klagar på detta får tydligen nya backspeglar.
Om du letar efter en M-modell så kan du också vilja kolla att recallen på stötdämparen och CCU'n är utförda.
Ingen av dessa recalls gäller för 2016 eller 2017-hojar. De ska vara korrekta från fabrik.
Utöver detta är det precis som att köpa vilken hoj som helst - första intrycket och skicket i allmänhet betyder mer än milen. Se till att alla servicar är utförda så att det inte blir några diskussioner om garantin som ska vara fem år. Tusen mils serviceintervall och i princip inget svårare än oljebyte och allmän översyn förrän det blir dags för luftfilter vid 1000 mil, tändstift vid 2000 mil och ventiljustering vid 4000 mil.
Strålkastarna verkar vara känsliga för stenskott och de är dessutom svindyra, så det kan vara ide att kolla så att de är hela.
hur gick det?Ska handla på lördag. PunGt!
hur gick det?
Var idag in på Yamahacenter för att få provköra den nya R1:an
Med tanke på att jag ägt 2 st R6r (99+07) & totalt 5 st R1r (99+04+05+06+09)
så måste jag erkänna att jag fick en helt ny respekt för Yamaha & R1:an
detta var det sjukaste jag varit med om. vill nästan påstå att jag blev RÄDD för den.
så stor skillnad från min 09 til denna.. +30hk på hjulet gör ju förstås sitt, men blev överraskad hur pass liten/smidig hojen är att köra.. den känns som en R6, men drar som en motogp hoj
missförstå mig ej, jag älskar att köra snabbt på slingriga vägar,köra någon bandag om året
köra massor på bakhjulet
men denna är nog FÖR bra för mig, FÖR mycket effekt. Yamaha har lyckats trots allt
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |