Att serva fjädring och byta fjädrar går på några tusen men är väl värda pengar om du får till fjädringen.
I den här länken finns en pdf som hjälper dig att ställa in förspänning:
http://forum.svmc.se/showthread.php?4856-Mäta-hänget-och-justera-förspänningen-på-din-MC
Sen får du läsa manualen så att du har rätt komp & retur så att det inte är så att dämparen/gaffeln "packar sig", om hjulen inte fjädrar ut kommer du få sämre markfrigång i slutändan.
Varför inte ta en SMC-kurs så en instruktör kan titta på din körning eller be någon av instruktörerna på LMS ta en titt och ge dig tips på vad som behöver ändras i körningen för att du skall kunna ta kurvor med mindre lutningsvinkel.
Har läst dokumentet i din länk, tack! Ska mäta så fort jag får tid, har tentaperiod nu så kan inte prokrastinera allt för mycket. Men rent spontant så tror jag att förarhänget är betydligt större än 25-30mm som det stod rekommenderat för banhoj i det dokumentet, snarare 80mm vilket verkar passa bättre för off-road.
Jag har också problem med att hojen känns liten. Jag får hjälpligt ner huvudet bakom kåpglaset men det känns inte optimalt. Och knävinkeln är så tight att jag har det tungt att flytta runt fötterna mellan placering för växlingar och kurvtagning. Men det låter som att detta skulle kunna bli rätt mycket bättre om jag vinner flera centimeter genom att ställa in rätt förarhäng?
Jag pratade mycket med instruktörerna men fjädringen som orsak till aldrig på tal, och pga en krasch i sista körpasset så hann inte instruktören kolla in min körstil ordentligt. Men jag fick provsitta både en tuono 1000R och en RSV 1000 (tror jag det var). Dessa hojar var ju mycket större, på kåpbeklädda RSV1000 fick jag gott om plats att få ner skallen och kändes som att benvinkeln var mycket snällare. Så jag funderar väl faktiskt på att byta hoj helt och hållet ifall det i längden ändå skulle vara orimligt för mig att köra en gixxer750. Provsatt också en ktm 990SM och den kändes helt jävla fantastisk! Men vet inte hur den är att se långsiktigt på för bankörning, som skulle vara det primära användningsområdet..
- - - Updated - - -
Att serva fjädring och byta fjädrar går på några tusen men är väl värda pengar om du får till fjädringen.
I den här länken finns en pdf som hjälper dig att ställa in förspänning:
http://forum.svmc.se/showthread.php?4856-Mäta-hänget-och-justera-förspänningen-på-din-MC
Sen får du läsa manualen så att du har rätt komp & retur så att det inte är så att dämparen/gaffeln "packar sig", om hjulen inte fjädrar ut kommer du få sämre markfrigång i slutändan.
Varför inte ta en SMC-kurs så en instruktör kan titta på din körning eller be någon av instruktörerna på LMS ta en titt och ge dig tips på vad som behöver ändras i körningen för att du skall kunna ta kurvor med mindre lutningsvinkel.
Har läst dokumentet i din länk, tack! Ska mäta så fort jag får tid, har tentaperiod nu så kan inte prokrastinera allt för mycket. Men rent spontant så tror jag att förarhänget är betydligt större än 25-30mm som det stod rekommenderat för banhoj i det dokumentet, snarare 80mm vilket verkar passa bättre för off-road.
Jag har också problem med att hojen känns liten. Jag får hjälpligt ner huvudet bakom kåpglaset men det känns inte optimalt. Och knävinkeln är så tight att jag har det tungt att flytta runt fötterna mellan placering för växlingar och kurvtagning. Men det låter som att detta skulle kunna bli rätt mycket bättre om jag vinner flera centimeter genom att ställa in rätt förarhäng?
Jag pratade mycket med instruktörerna men fjädringen som orsak till aldrig på tal, och pga en krasch i sista körpasset så hann inte instruktören kolla in min körstil ordentligt. Men jag fick provsitta både en tuono 1000R och en RSV 1000 (tror jag det var). Dessa hojar var ju mycket större, på kåpbeklädda RSV1000 fick jag gott om plats att få ner skallen och kändes som att benvinkeln var mycket snällare. Så jag funderar väl faktiskt på att byta hoj helt och hållet ifall det i längden ändå skulle vara orimligt för mig att köra en gixxer750. Provsatt också en ktm 990SM och den kändes helt jävla fantastisk! Men vet inte hur den är att se långsiktigt på för bankörning, som skulle vara det primära användningsområdet..