ALLT skrapar fan i

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
De fjädrarna var ju inte så jättedyra! Men gå igenom dämparna, är inte det något jag kan göra själv? Luktar som att ett sådant jobb på verkstad, materialkostnad och timpeng, skulle gå på 10 papp i alla fall? Det är nästan vad jag köpte hojen för vilket känns lite ovärt.

Om jag inte minns fel gav jag en bit över 3000 för genomgång av gaffel o dämpare. Ser man det som en tredjedel av inköpskostnaden för hojen är det dyrt, ser man det som att hojen kommer bete sig som en långt nyare hoj och bli långt trevligare o köra så känns det bättre :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om jag inte minns fel gav jag en bit över 3000 för genomgång av gaffel o dämpare. Ser man det som en tredjedel av inköpskostnaden för hojen är det dyrt, ser man det som att hojen kommer bete sig som en långt nyare hoj och bli långt trevligare o köra så känns det bättre :)

Både fram och bak? Det var ju inte farligt! Kom du in med prylarna lösa då eller monterade på hojen? Grejen är väl att hojen egentligen verkar vara för liten för mig hur som helst - så det kommer inte bli riktigt bra även med nya dämpare. Knävinkeln är så tight att jag har det jobbigt med att byta fotplacering på pinnarna. Dock möjligt att mindre häng bak skulle ge tillräckligt med extra plats för att att det ska funka ändå.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Både fram o bak, då var de lösa. Vill minnas att det blev typ 3400, men den siffran är inget att ta gift på.
Kikat något efter justerbara fotpinnar? Var på fötterna har du fotpinnarna? Var på sadeln sitter du?
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Fan du skulle köpt en gixxer 1000!!

Men att bygga banhoj av denna då? 3000-4000kr kanske gör mass, fan det är ju bara ett däck och drivpaketets pengar. Jag vet att de är "sura" pengar i "våran" sits, men du kanske behåller hojen och blir ännu mera nöjd, som i första tråden om hojen! :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag skulle även vilja påstå att du kan åstadkomma mirakel med rätt gaskontroll, ofta så brister den vilket gör att fotpinnar och dylikt tar i.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Fotpinnarna tar lyckligtvis inte i, men flyttar jag ner dem så börjar dem väl snart ta i antar jag.. Men ja, jag börjar bli övertygad om att lägga ut nåra tusen på fjädringen trots allt. Trivs ju för jävla bra med hojen i allt annat..! Ska vela lite över juni och juli då jag är i nordnorge och jobbar, sen kommer jag hem i augusti och har bestämt mig för något, antagligen att lägga ut en jävla massa pengar av norgelönen! :banana
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Börja att fixa rätt fjädrar och serva dämparen och gafflarna
Kolla Häng och sag, så du får rätt fjäderförspänning.
Börja att köra med grund inställningen från instruktionsboken

När detta är klart kan du börja prova dig fram, -ändra bara en sak i taget. Skriv gärna upp den upplevda skillnaden.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hade du ner huvet i attackställning och kikade ut där utanför där innerkurvans spegel brukar sitta...dvs huvet längre ut än röven?
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Fan du skulle köpt en gixxer 1000!!
Kapar tråden lite men med samma fokus :)
Har en GSXR 750 -00 och ergonomin är sådär om man är i TS längd. Vilken årsmodell på 1000 är att föredra om man vill lägga max 50000:- och är det bättre sittställning för längre förare på en 1000 vers 750?
Knävinkel och nacken känns efter en stund på 750:n.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
När det skrapar i så långt ned på kåpan så tyder det absolut på att hojen är för låg så tipsen om fjädringsservice är helt rätt men även det om gaskontroll skall du ta åt dig. Går du igenom kurvan utan lite acceleration eller kanske till och med på avslag så sjunker hojen ihop. Du får dessutom ett oönskat tryck på framhjulet vilket kan leda till obehagliga framhjulsläpp.....
Så, kolla lite på fjädringen och träna sittposition och gaskontroll.
/Stefan
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Så här ser förspänningen bak ut. Jag tycker det ser ut som att den är ställd ungefär på max, eller så tänker jag helt fel och den är ställd på lägsta? Hur som helst verkar den omöjlig att ställa om när jag försökt. Och instruktionsboken säger att man behöver ett specialverktyg som suzukiverkstad har.

28b5irt.jpg
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Mina förslag:
Då du har ett avgassystem med original monteringsposition så kan jag faktiskt köpa ljuddämparskrapet på denna modell. Vill minnas att det faktiskt var ett problem då det begav sig. Jag hade själv ett Yoshimura helsystem med "high exit" på min -96. Men sidokåporna ska definitivt inte nå marken, då är hojen för låg eller så lutar du något in i helvete för mycket.

Jag är övertygad om att dina problem beror på att hojen är för låg såväl som för mjuk kombinerat med en "inaktiv" körstil med farligt stor nedläggningsvinkel.

Jo avgaset tar relativt i rätt fort på denna båge. Körde ju helsystem på min det sista och då tog det aldrig i längre men nog fan går det om man hänger "korrekt" även med original.

Bakdämparen vill jag minnas som väldigt klen och mjuk trots uppstraffning. Om min var slutkörd eller om det är en feature vet jag ej.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
:banana
Kapar tråden lite men med samma fokus :)
Har en GSXR 750 -00 och ergonomin är sådär om man är i TS längd. Vilken årsmodell på 1000 är att föredra om man vill lägga max 50000:- och är det bättre sittställning för längre förare på en 1000 vers 750?
Knävinkel och nacken känns efter en stund på 750:n.

Bara kört k5/k6 och k7/k8 med org fotpinnar funkar de perfekt :) jag är 190, tycker att jag sitter bra! Körde en k7 med racepinnar efter en kortare person, fy fan... Men de går ju att justera ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vilken årsmodell på 1000 är att föredra om man vill lägga max 50000:- och är det bättre sittställning för längre förare på en 1000 vers 750?

Jag har aldrig haft eller ens kört 2001-2002, men jag har ägt 2003-2004, 2005-2006 och 2009-2015. Jag är förvisso inte extremt lång med mina 186 cm, men jag upplevde alla dessa som betydligt rymligare och med betydligt bättre ergonomi än 1996 GSX-R 750. 2009-2015 är förmodligen den bästa av dem.

Jag passar också på att lägga ut en varning för ovan nämnda "spring rate calculator" från Race Tech. Jag vet inte hur avancerad den är (om den faktiskt räknar eller bara letar upp ett erfarenhetsbaserat tabellvärde), men det finns ett antal motorcykelmodeller där den ger förslag som är uppåt väggarna fel (till exempel 2009-2014 R1).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så här ser förspänningen bak ut. Jag tycker det ser ut som att den är ställd ungefär på max, eller så tänker jag helt fel och den är ställd på lägsta?

Det finns bara ett enda korrekt sätt att mäta förspänning:

Förspänning = fjäderns fria längd minus fjäderns monterade längd på en fullt utsträckt stötdämpare.

Ska detta bli bra så bör du ha stötdämparen utanför hojen och dessutom ha ett verktyg som kan sträcka ut stötdämparen (för att få en korrekt uppmätning av monterad fjäderlängd på fullt utsträckt stötdämpare) och även kunna ta av fjädern (för att kunna mäta den fria längden).

Amatörvarianten är att palla upp hojen, ta en polare till hjälp för att trycka ner bakhjulet eller trycka upp bakramen (så att stötdämparen verkligen är utsträckt) och sedan försöka mäta fjäderlängden. Den fria fjäderlängden tas sedan som tabellvärde från någon som har den informationen.

Den typ av muttrar som visas på bilden justeras med hjälp av haknyckel i lämplig dimension.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det finns bara ett enda korrekt sätt att mäta förspänning:

Förspänning = fjäderns fria längd minus fjäderns monterade längd på en fullt utsträckt stötdämpare.

Ska detta bli bra så bör du ha stötdämparen utanför hojen och dessutom ha ett verktyg som kan sträcka ut stötdämparen (för att få en korrekt uppmätning av monterad fjäderlängd på fullt utsträckt stötdämpare) och även kunna ta av fjädern (för att kunna mäta den fria längden).

Amatörvarianten är att palla upp hojen, ta en polare till hjälp för att trycka ner bakhjulet eller trycka upp bakramen (så att stötdämparen verkligen är utsträckt) och sedan försöka mäta fjäderlängden. Den fria fjäderlängden tas sedan som tabellvärde från någon som har den informationen.

Den typ av muttrar som visas på bilden justeras med hjälp av haknyckel i lämplig dimension.

Men rent amatörmässigt uttryckt, inställningsmöjligheten på dämparen i bilden är ställd på typ maximal predamping?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att bedöma hur mycket förspänning en fjäder har genom att titta på hur många gängor som syns är helt förkastligt. Möjligtvis att det kan fungera om man har en helt original hoj att jämföra med, men annars är det ovan beskrivna mätmetod som gäller.

Som referens, den Öhlins-stötdämpare (SU 705) som en gång i tiden såldes till 96-99 GSX-R med standard länkage hade 64 N/mm fjäder med 15 mm förspänning. Den Öhlins-stötdämpare (SU 703) som såldes tillsammans med ett nytt länkage med lämpligare utväxling hade 85 N/mm fjäder med 10 mm förspänning. Dessa två stötdämpare skall inte blandas ihop. Den ena fungerar absolut inte ihop med det andra länkaget, och vice versa.

Om du väger det du tidigare sagt och avser att ha kvar standard länkage så skulle jag gissa att du behöver en fjäder runt 70-72 N/mm med ungefär 15 mm förspänning.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vred upp kompressionen till i princip max idag och tog en snäll provtur. Märktes stor skillnad, mycket styvare bakdel på hojen nu - om det är en förbättring låter jag dock vara osagt än så länge. Men känns nu som att fronten är lite mjuk så ska prova ställa den hårdare också samt öka förspänningen lite där.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top