Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För gatkörning hade jag nog faktiskt provat en sx-tändbox till att börja med

Fast varför?

I mina ögon så är tändkurvan inte direkt mycket mer upphetsande och de där extra varven på topp är ändå inget jag hade velat utnyttja särledes ofta om jag själv stod för servicekostnaden....
 

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
kanske ska överväga det om man fipplar dit en sx-tändbox då. sägs flytta varvstoppet 1000rpm uppåt. o jagar man sporthojar så varvar man =)
Hur ser bromskurvan ut? om den inte drar ända ut till nuvarande varvstopp så det ingen ide att byta box, ingen ide att varva om det inte ger effekt:tummenupp

Fast (tidigare?) 560 har rullager.. Åtminstonde på vänstra sidan. Höger minns jag ej

Har f.ö ett sånt liggandes utan innerbana om nån vill ha´t
560 kom -06, då med kullager på vä sida (svänghjulssidan)
 
Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Har aldrig själv tävlat i motard med en 560 så jag vet inte men grabbarna som gillar övervarv kör inte mer än 30h, de som bygger strokermonster för grusvägslek kör 200h so pick a number....

KTM originalvev är tuuung och de som bygger om dem vill jag minnas tar bort över kilot men jag får återkomma i frågan.

Nu är det fredag :fyllisar
Ingen som jag vet har lättat nån 560 vev inte bytt nån heller på en säsong?? min har gått en Sm säsong i motard och isbana, 55 timmar och är som ny, och har 66hk på hjulet, slår bara nån hundradel om man kollar den med indikatorklockor i svarven.
 
Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Tror chuka bänka sin med hotcam, 540-kit, portad/planad topp och helsystem till 53hk
Va har dom orginal? Va har en 560? Dom verkar fan inte speciellt trimvänliga

Sen får man väl räkna ett par procent marginal på olika bänkar
Lät som att vara lite hk med dom grejorna i. Jag hade 64 hk i min 05 med 540 kit g2 kam och hel acra system. Har han gradat in kammen ordentligt? om den bara är dit satt i org kamdrevet så står den säkert fel,
min kompis hade hotcam på sin fick backa den ca 5 grader för att skulle bli det som stod på kamkortet, den dog av tidigt. höll inte ut mot varvstoppet,
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Lät som att vara lite hk med dom grejorna i. Jag hade 64 hk i min 05 med 540 kit g2 kam och hel acra system. Har han gradat in kammen ordentligt? om den bara är dit satt i org kamdrevet så står den säkert fel,
min kompis hade hotcam på sin fick backa den ca 5 grader för att skulle bli det som stod på kamkortet, den dog av tidigt. höll inte ut mot varvstoppet,

Nån mer som har papper på bänktest som visar att de har +60hk på bakhjulet. Särskilt intresserad av hur många hk en 06-08 husa 650 har på hjulet då vi kört en del dragrace här hemma och det brukar bli dött lopp.

Körde några open tävlingar förra året och jag kunde aldrig se nån skillnad på rakorna mellan olika hojar. Körde både husa 650 och ktm 450 smr men ingen av dom var varken bättre eller sämre mot andra hojar (nu är min körskicklighet begränsad men ändå). Det är bara först på med gas ut ur kurva som vinner på rakan :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nån mer som har papper på bänktest som visar att de har +60hk på bakhjulet. Särskilt intresserad av hur många hk en 06-08 husa 650 har på hjulet då vi kört en del dragrace här hemma och det brukar bli dött lopp.

Körde några open tävlingar förra året och jag kunde aldrig se nån skillnad på rakorna mellan olika hojar. Körde både husa 650 och ktm 450 smr men ingen av dom var varken bättre eller sämre mot andra hojar (nu är min körskicklighet begränsad men ändå). Det är bara först på med gas ut ur kurva som vinner på rakan :D

Husorna har väl runt 55 hästar helt standard. Fast dom flesta har väl iaf rör på o då verkar siffrorna hamna runt 60.

Det är så många fler faktorer som spelar in än max effekt för att få upp farten på korta rakor. Utgång, förare/hojs vikt, hur bra grepp man får ner i backen, vrid, utväxling mm. Skilladen i effekt kan dock bli ganska tydlig på större banor, men det körde vi ju inte på förra året.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kan även ligga nåt i det aggresivare effektregistret på husan, som gör att man luras lite
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Äntligen börjar det klia lite i meckar fingrarna. Hoppas på att börja fixa lite med hojen i helgen. Har ju en hotcam och ett powerjet liggandes som skall meckas på.

I början av tråden tror jag det finns bilder på portning o plastning. Annars har jag bilder på det som jag kan maila.

Mitt recept ser ut så här:
Planad topp
Portat topp, in o ut
Plastad topp
Portat fugge 44,3mm
Power plate
Pirya tänder
Öppet KN sport filter.
SX-nål i fuggen.

Kommande:
Hotcam
Powerjet munstycke



Hoppas att detta skall ge en "hetsig" hoj, hehe.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nån mer som har papper på bänktest som visar att de har +60hk på bakhjulet. Särskilt intresserad av hur många hk en 06-08 husa 650 har på hjulet då vi kört en del dragrace här hemma och det brukar bli dött lopp.

Körde några open tävlingar förra året och jag kunde aldrig se nån skillnad på rakorna mellan olika hojar. Körde både husa 650 och ktm 450 smr men ingen av dom var varken bättre eller sämre mot andra hojar (nu är min körskicklighet begränsad men ändå). Det är bara först på med gas ut ur kurva som vinner på rakan :D

FS650 -06, 61.7hk med helakra och 644cc, i övrigt original. Inte optimerat bestyckningen alls. Nu har jag en portad topp (inte monterad ännu) och ett dubbel-Raas. Ska bli skoj att se vad det ger. Antar att man behöver kika lite på betyckning med de grejerna.

Så länge vi inte är på Sviestad är det garanterat föraren som avgör, högst lägstafart i kurvan vinner.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Äntligen börjar det klia lite i meckar fingrarna. Hoppas på att börja fixa lite med hojen i helgen. Har ju en hotcam och ett powerjet liggandes som skall meckas på.

I början av tråden tror jag det finns bilder på portning o plastning. Annars har jag bilder på det som jag kan maila.

Mitt recept ser ut så här:
Planad topp
Portat topp, in o ut
Plastad topp
Portat fugge 44,3mm
Power plate
Pirya tänder
Öppet KN sport filter.
SX-nål i fuggen.

Kommande:
Hotcam
Powerjet munstycke



Hoppas att detta skall ge en "hetsig" hoj, hehe.

Stenkul att du vaknat ur vinterdvalan,,,,ska följas noga...Är Ping på g också?
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Hur snabbt går en odrevad 450 exc om man toppar?
Och sen om man drevar och fortfarande vill inte förlora så mycket i axx, hur snabbt kan man få upp den i då?

För att få klarhet, en kompis som inte värkar 100% insatt i det hela, säger att om man ska ha SM däck på Ktm 450 Exc måste man byta svänglager eller om det var svänghjul och något mer, stämmer det?

Jag menar om man direkt sätter på SM däck på den utan att ha gjort något annat. Funkar det?

/Mvh
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hur snabbt går en odrevad 450 exc om man toppar?
Och sen om man drevar och fortfarande vill inte förlora så mycket i axx, hur snabbt kan man få upp den i då?

För att få klarhet, en kompis som inte värkar 100% insatt i det hela, säger att om man ska ha SM däck på Ktm 450 Exc måste man byta svänglager eller om det var svänghjul och något mer, stämmer det?

Jag menar om man direkt sätter på SM däck på den utan att ha gjort något annat. Funkar det?

/Mvh

Det är bara att byta däck. Du behöver inte byta något annat.
Hur snabbt det går är ganska orelevant, du kommer klara dig bra med farten.

Det verkar dock som SX/SMR varianterna har högre varvtals stopp och så har dom annan kam som ger aggressivare register. En kompis bytte till SX kam på sin EXC och var mycket nöjd med registret och effekten.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ska ni försöka kränga på ett 17" slicks på en 21" fälg så glöm inte filma det o lägga upp på youtube! :D

Fälgar lär man byta oxå. :rolleyes:

Kitta en nästan 20 år gammal cross? Spar dom pengarna till ngt vettigt istället är min enda rekomendation.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Tackar, är det skillnad om det är en ren cross, i detta fall en Suzuki Rm 250 -91

Jag gjorde ett antagande att byte av däck avsåg 17" fälg med däck på en KTM 450. Men hittar du gatdäck till 21 o 19 så funkar det säkert. Har inte nån i örebro en hoj kittad med stora däck?

En ren cross är bättre än enduro främst pga hårdare fjädring. Men en RM 250 - 91 är lite väl gammal oavsett.
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Men är dem flesta 17" SM däck?

Vad behövs då för att kunna få på sådana?

Vad är original " på fälgen då?
 
Last edited:

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Men är dem flesta 17" SM däck?

Vad behövs då för att kunna få på sådana?

Vad är original " på fälgen då?

Supermoto fälgar? 3,5x17" eller 3,5x16,5" fram, 17x4,25-5,5" bak.

Glömde däcken för crossfälgar med slicks i 19/21". Kolla om du har de dimentionerna på dina fälgar, det är ju inte helt osannolikt att det är bytt fälgar på ditt åk under åren så även om ngn skulle veta vad en en -91:ans RM va utrustad med behöver inte det vara sanning i ditt fall.
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Om jag har original fälgar, kan jag kränga på 17'' sm däck? Eller om jag köper 17 tums fälg, kan jag kränga på vanliga crossdäck eller hur funkar detdär? Är inte så insatt i det hela med däck.

Fattar totalt 0 i hur det mäts.

Går 21" på en 19" fälg osv? Passar olika storlekar på varandra?

Och är det fram eller bak som är 21'' eller 19''

Och hur ska man då göra när man ska byta om till sina crosshjul när man ska ut på bana? Måste man byta fälgarna då från 17'' till sina 19/21''?

Och vad menar t.ex med
80/100-21" Vad står 80/100 för? Och passar dessa olika för varje cross? hmm
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top