Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Display finns att köpa till 1300kr kittet men är inte helt gratis. Jag anser display vara totalt onödigt då när du gasar ordentligt har du inte direkt tid att titta, satsa istället på RPM+TPS logg så kan du sitta framför datorn och analysera i lugn och ro.

Har du inte TPS signal på din befintliga gasare så är det bara att snickra något med hjälp av en vridpot från ELFA.

Blir ju mer seriöst så men vad slutar summan på då?

Deras budget enhet. 2J1 med bredbandslambda 7200. pot kostar ju inte mångra kronor.

2000:- Fan inte illa om det kommer fungera. Läste lite mer och såg ingång för tps mm...


Vad kan mer behövas?

Logger hade jag tänkt att min gamla laptop... vad jag förstod skulle logmjukvara ingå så det borde vara allt?!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Blir ju mer seriöst så men vad slutar summan på då?

Deras budget enhet. 2J1 med bredbandslambda 7200. pot kostar ju inte mångra kronor.

2000:- Fan inte illa om det kommer fungera. Läste lite mer och såg ingång för tps mm...


Vad kan mer behövas?

Ett fäste i avgasystemet om det inte finns original. Massor av tid att lära sig systemet och att bestycka rätt.....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ett fäste i avgasystemet om det inte finns original. Massor av tid att lära sig systemet och att bestycka rätt.....

jobbat på mekanisk verkstad som jag fortfarande har tillgång till så fästet är ju mindre problem. Eller du kanske menade att en svetsmutter inte ingick i det paketet? Bestyckning är i form av en pcIII som jag fick med i köpet till min gixxer 2004. Håller på att bygga egen pipa också så det lär behövas lite ommapning + att om ekonomin tillåter så vill jag att dr bike skall kika på min topp och gräva fram lite mellanregister "typ" minska squishen ett uns med mindre packning. Skall ändå ta isär och granska allt...

Hmm sorri för allt kap av tråden. skall starta en egen tråd nu om det kommer fler frågor... over and out. sängen kallar.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Hur gick det med hotcam på 525:an?

Nån här som vet hur mycket hotcam skulle göra på en KTM 450 SMR-05. Jag har nu högkomps kolv, kn filter och dubbla gpr pipor. Har för mig att den är bänkad till 56 hk med detta. Har en hotcam (antar att det är samma som 525) liggandes och det är dags att gå igenom motorn nu.

Självklart är jag ute efter mer effekt men samtidigt skall det vara körbart och jag vill helst inte tumma för mycket på hållbarheten på vev/ram lager då det verkar vara känsligt på ktm:en.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur gick det med hotcam på 525:an?

Nån här som vet hur mycket hotcam skulle göra på en KTM 450 SMR-05. Jag har nu högkomps kolv, kn filter och dubbla gpr pipor. Har för mig att den är bänkad till 56 hk med detta. Har en hotcam (antar att det är samma som 525) liggandes och det är dags att gå igenom motorn nu.

Självklart är jag ute efter mer effekt men samtidigt skall det vara körbart och jag vill helst inte tumma för mycket på hållbarheten på vev/ram lager då det verkar vara känsligt på ktm:en.

Vad som händer med alla vässkammar är att man stjäl från ena stället och flyttar till det andra. Så i ditt fall blir det lite förlust under 5000v och sedan kommer bättre drag i högre varvregget. Därför är det viktigt att montera högkompskolv för att kompencera detta i botten.
Gissar på ca 2-3hk mer över 6000v utan injustering av avgas. Du har dubbla avgas skrev du? är det dubbelsystem som inte går ihop? har du bilder?


Man kan nå mycket högre siffror med trimkammar om man pikar ihop insugslängd/avgasrörs mått. Då kan man helt plötsligt få ut 10hk ur en T-kam:tummenupp

Du måste ju porta också:yoparty
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vad som händer med alla vässkammar är att man stjäl från ena stället och flyttar till det andra. Så i ditt fall blir det lite förlust under 5000v och sedan kommer bättre drag i högre varvregget. Därför är det viktigt att montera högkompskolv för att kompencera detta i botten.
Gissar på ca 2-3hk mer över 6000v utan injustering av avgas. Du har dubbla avgas skrev du? är det dubbelsystem som inte går ihop? har du bilder?

Man kan nå mycket högre siffror med trimkammar om man pikar ihop insugslängd/avgasrörs mått. Då kan man helt plötsligt få ut 10hk ur en T-kam:tummenupp

Du måste ju porta också:yoparty

Det är ett dubbelsystem som inte går ihop.
Har ingen bild direkt på avgassystemet i jobbdatorn. Men du kan se piporna som går ut på var sin sida i bifogad bild.

Ska jag porta så blir det lite mer jobb :)

Den förra ägaren sa att titanventilerna var bytta till stålventiler (jag hade för mig att det bara var fjädrarna som var av titan men men ...). Kan detta påverka prestandan eller hållbarheten ?
 

Bifogat

  • kalmar_10.jpg
    kalmar_10.jpg
    119.3 KB · Visningar: 92

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
påverkar väll hållbareheten till det bättre. titanventilerna är lätta men ömtåliga

Fast inte nödvändigtvis. Tunga stålventiler, aggresiv kam och inspirerad förare kan leda till många fina ras då ventilfloat infinner sig......
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
att dom inte hinner stänga menar du? så e det ju. därför man har titan väll.. lättare för högre varv.

Svårt val. Då kanske man ska ge fan i trimkam eller stoppa i titanventiler igen. Den har ganska linjär effektkurva som det är. Fast å andra sidan är det ju inte ofta man blåser ur den ordentligt på motardbanorna i Sverige.

Inte särskilt vetenskapligt men med nuvarande modifieringar så drar den jämt med Husa 650-08 (org. förutom avgassystemet) upp till +150. Testat mot kompisarna åtskilliga gånger :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svårt val. Då kanske man ska ge fan i trimkam eller stoppa i titanventiler igen. Den har ganska linjär effektkurva som det är. Fast å andra sidan är det ju inte ofta man blåser ur den ordentligt på motardbanorna i Sverige.

Inte särskilt vetenskapligt men med nuvarande modifieringar så drar den jämt med Husa 650-08 (org. förutom avgassystemet) upp till +150. Testat mot kompisarna åtskilliga gånger :D

Vad du än gör SÄTT INTE I titanventiler!!!!! Detta är endast till för sm och vm,em åkare ! Och med orginal kam klarar sig stål finfint Även med hotten klarar sig 525an bra ivf. Det är möjligt 450ien skulle behöva starkare fjädrar till hotten för att vara stensäker, men även om du sätter i hotcams utan byte av fjädrar är det säkrare än titanvetiler och org kam!

Vilket fint avgas du hadde Helt klar måste du porta och fippla i hotten då får du över 60 kus:yoparty
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Vad du än gör SÄTT INTE I titanventiler!!!!! Detta är endast till för sm och vm,em åkare ! Och med orginal kam klarar sig stål finfint Även med hotten klarar sig 525an bra ivf. Det är möjligt 450ien skulle behöva starkare fjädrar till hotten för att vara stensäker, men även om du sätter i hotcams utan byte av fjädrar är det säkrare än titanvetiler och org kam!

Vilket fint avgas du hadde Helt klar måste du porta och fippla i hotten då får du över 60 kus:yoparty

Jag får kolla upp hur många hk den är bänkad för nu. För det börjar låta riktigt intressant att få upp den över 60 :yoparty

Kan man mäta om fjädrarna mattats ? Eller är det bara att köpa nya ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får kolla upp hur många hk den är bänkad för nu. För det börjar låta riktigt intressant att få upp den över 60 :yoparty

Kan man mäta om fjädrarna mattats ? Eller är det bara att köpa nya ?

Byt om dom gått 150tim jag även 100 föresten. Går att mäta upp visserligen men vet ej tryck???
Ska du ha över 60 måste den ha bra portning. En bra portning på denna ska ge ca 4hk eller 8-9% utan plast... Med plastat tumbling kan jag nästan lova 9-12% och garanterat över 12% i vrid eller hk på ett speciellt varvtal typ runt 6000v:yoparty
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Byt om dom gått 150tim jag även 100 föresten. Går att mäta upp visserligen men vet ej tryck???
Ska du ha över 60 måste den ha bra portning. En bra portning på denna ska ge ca 4hk eller 8-9% utan plast... Med plastat tumbling kan jag nästan lova 9-12% och garanterat över 12% i vrid eller hk på ett speciellt varvtal typ runt 6000v:yoparty

Vem i göteborgsområdet är bra på portning? Jag har mest pillat med tvåtaktare och då är det ganska lätt att förenkla flödet. Körde med 60 papper för att få rätt yta, rätt eller fel?
Håller plastning av portarna? Tänkte mest på om det är lätt att göra fel så att det inte kan lossna. Och hur bedömer man enkelt om man har gjort rätt (fabriken borde ju ha gjord kanalerna så från början om det var bäst). Vilken plast/epoxy brukar ni köra med (JB-Weld ?). Innan så har jag bara slipat om kanalerna så att material blir kvar efter innerradien på en krök för att minimera turbulens. Har inte slipat bort något nära ventilen för det skall väl vara mindre än ventilarean för att kunna öka flödeshastigheten?
Såg nu att det finns en tråd om plastning, men det kan vara bra att få lite förhandstips på dessa motorer :gnissla

När vi ändå håller på så får jag passa på att fråga om ni vet om det skiljer i slag mellan SX/SMR och EXC? Funderar på att skaffa en SX eller EXC också men om det blir en EXC så vill jag kunna byta kam på den så att den får ett vettigt effektregister. Läste nånstans att någon hade bytt kam på EXC och fick prestanda liknande crossmodellerna, dvs nöjd :D
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När vi ändå håller på så får jag passa på att fråga om ni vet om det skiljer i slag mellan SX/SMR och EXC? Funderar på att skaffa en SX eller EXC också men om det blir en EXC så vill jag kunna byta kam på den så att den får ett vettigt effektregister. Läste nånstans att någon hade bytt kam på EXC och fick prestanda liknande crossmodellerna, dvs nöjd :D

Det beror på vilka motorer du menar...

SX/EXC = precis samma borr/slag bara ventiler+kam som skiljer. Sen finns SMR/SXS med lite olika andra kombinationer av borr/slag, betänk dock att special strokervevarna i 560 kittet har slutat tillverkas och är nu meckiga att få tag på i takt med att racevevarna inte går att renovera fler gånger..

Konvertera ramlager från rullar till kulor och häng på en SXS540 cylinder i kombination med en bra portning+kam så har du så mycket effekt man kan få ut med tillförlitligheten någorlunda i behåll. Visst är det tufft med 613cc monster men att renovera vev efter 30h blir man snabbt trött på....
 

ekwallracing.se

RM OPEN MÄSTARE 2007 Quadracing
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Säve
Hoj
NADA
trimma KTM

Det beror på vilka motorer du menar...

SX/EXC = precis samma borr/slag bara ventiler+kam som skiljer. Sen finns SMR/SXS med lite olika andra kombinationer av borr/slag, betänk dock att special strokervevarna i 560 kittet har slutat tillverkas och är nu meckiga att få tag på i takt med att racevevarna inte går att renovera fler gånger..

Konvertera ramlager från rullar till kulor och häng på en SXS540 cylinder i kombination med en bra portning+kam så har du så mycket effekt man kan få ut med tillförlitligheten någorlunda i behåll. Visst är det tufft med 613cc monster men att renovera vev efter 30h blir man snabbt trött på....


KTM är ju både billigt och enkelt att trimma
modda en topp med större ventiler ligger på runt 6000:- men då har du fart moroten sedan skall du ha rätt cdi box
jag har en motor ståendes nyrenoverad för 14.000:-
med över 620cc 103mm kolv *S*
säljes för 14.000:- om du skulle va sugen andra projekt är på g oxså...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM är ju både billigt och enkelt att trimma
modda en topp med större ventiler ligger på runt 6000:- men då har du fart moroten sedan skall du ha rätt cdi box
jag har en motor ståendes nyrenoverad för 14.000:-
med över 620cc 103mm kolv *S*
säljes för 14.000:- om du skulle va sugen andra projekt är på g oxså...

Och hur många mil går de strokervevarna mellan renoveringarna? Hur har ni löst det med all spread som dödar veven när det varvar?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[r det skall väl vara mindre än ventilarean för att kunna öka flödeshastigheten?
Såg nu att det finns en tråd om plastning, men det kan vara bra att få lite förhandstips på dessa motorer :gnissla

Porta toppar kan man ju skriva en hel bok så bäst är väl om du tragglar dig igenom trimtråden exemplevis

Jag har iaf äntligen fått fram min bästa portningen för enstånkor nu först:näsblod 18 års av portande av mest enstånkor.. Tack till mina försökskaniner:D Helt klart ska det vara JB weld plastat för det har inte lossnat något större farlig klump för mig iaf Peppar peppar. (finns så klart andra plaster som funkar typ splash zone mf. Det gäller att göra våldsamma förankringkammrar ,, Jag fräsar gropar med en 3mm grovtandad konisk fräs till dremmel. Det koniska blir neråt i aluminiumet så limmet rinner ner och utvidgar sig nere i gropen. När det stelnat så är det minst sagt förankrat!!
Först portar jag som vanligt dvs tokvasst runt styrningar och i vissa extremfall även kapar bort uppstickande styrningar. kanalformer ändras på vissa toppar.
Men sedan viktigast så är Tumblingplastat bäst! Ger bättre lågvarvsdrag men drar även stenbra på tokhöga varv. Motorn vill dra lite längre så att säga trotts slö kam.. Men att komma fram till lagomt mycket igenspacklat tar ca åtskilliga toppar och kärrande.
Fördel nr 2 med plastat är att man kan ju välja motorkaraktär.
Lågvarvsdrag eller allroand eller dragraceportat:tummenupp

En portningfirma jag vet kan tumblingplastning är Topplocksverkstan (Erland)
Det var han som fick mig testa tumbling
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
[r det skall väl vara mindre än ventilarean för att kunna öka flödeshastigheten?
Såg nu att det finns en tråd om plastning, men det kan vara bra att få lite förhandstips på dessa motorer :gnissla

Porta toppar kan man ju skriva en hel bok så bäst är väl om du tragglar dig igenom trimtråden exemplevis

Jag har iaf äntligen fått fram min bästa portningen för enstånkor nu först:näsblod 18 års av portande av mest enstånkor.. Tack till mina försökskaniner:D Helt klart ska det vara JB weld plastat för det har inte lossnat något större farlig klump för mig iaf Peppar peppar. (finns så klart andra plaster som funkar typ splash zone mf. Det gäller att göra våldsamma förankringkammrar ,, Jag fräsar gropar med en 3mm grovtandad konisk fräs till dremmel. Det koniska blir neråt i aluminiumet så limmet rinner ner och utvidgar sig nere i gropen. När det stelnat så är det minst sagt förankrat!!
Först portar jag som vanligt dvs tokvasst runt styrningar och i vissa extremfall även kapar bort uppstickande styrningar. kanalformer ändras på vissa toppar.
Men sedan viktigast så är Tumblingplastat bäst! Ger bättre lågvarvsdrag men drar även stenbra på tokhöga varv. Motorn vill dra lite längre så att säga trotts slö kam.. Men att komma fram till lagomt mycket igenspacklat tar ca åtskilliga toppar och kärrande.
Fördel nr 2 med plastat är att man kan ju välja motorkaraktär.
Lågvarvsdrag eller allroand eller dragraceportat:tummenupp

En portningfirma jag vet kan tumblingplastning är Topplocksverkstan (Erland)
Det var han som fick mig testa tumbling

Tror jag byter kam (ev ventilfjädrar och andra slitdelar) och går igenom toppen och slipar jämt med ett 60 papper. Den går bra som det är, vågar inte göra för stora moddar då den redan har ett bra register och vill inte påverka hållbarheten. Dessutom så motiveras inte seriös trimnining av mina resultat ännu :D så det kan vara bra att få ut så mycket körtid som möjligt.

Det enda jag kan klaga på är när man plattlandar utan att förbereda med gas så får den ingen soppa. Körde inomhuscross i helgen och höll på att gå över styret när den tappade kraft in i whoppisarna :yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tror jag byter kam (ev ventilfjädrar och andra slitdelar) och går igenom toppen och slipar jämt med ett 60 papper. Den går bra som det är, vågar inte göra för stora moddar då den redan har ett bra register och vill inte påverka hållbarheten. Dessutom så motiveras inte seriös trimnining av mina resultat ännu :D så det kan vara bra att få ut så mycket körtid som möjligt.

Det enda jag kan klaga på är när man plattlandar utan att förbereda med gas så får den ingen soppa. Körde inomhuscross i helgen och höll på att gå över styret när den tappade kraft in i whoppisarna :yoparty

Ok men du kan ju göra snikportning åtminstonde, ta en dremmel och slipa bort lite runt styrninarna .Onödigt störande matrial där kolla bilderna jag nyss la in på 640 modellspecifika resp sm trimtråden med före och efetr bilder 640 topp. Så våldsammt behöver du inte slipa men slipa så mycket du orkar bara det räcker med att lägga ner endast några tim för att få bort det värsta och det påverkar inte registret nämnvärt endast possitivt:tummenupp

Jo kolla noga att förgasare och insug topp passar utan lilla minsta stupkant!! sätt på gummit:D och dra åt klamret för att se om gummit gäser in i kanalen. just på ktm 400-525 brukar gummit gäsa in och störa flödet speciellt sedan man kört ett tag Bränsle och värme i komb med dåligt gummi gör detta:gnissla Slipa gärna ur gummit 0,5mm för mycket runt om insug topp + mot gasare!
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top