Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det någon vits med sånt när det är rullvippor då?

Precis..Har inte en aning om det är så viktigt? Borde vara mindre viktigt,,förmodligen behövs ej?

Kollade upp inkörning av rullkam,,Tycks inte behövas ,,,så skit i 30 min fullt gärn direkt går bra,, Dom lägger nog i den lappen om inkörning i alla kartonger för många kör ju släpor....
 
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag har ju fått min kam också... väntar på tills jag får pengarna från bilsport mc. Hoppas det blir tillräckligt så jag har råd att köpa en 520 eller 525.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Gött, då blir det järnet på rot, hehe.

Jaa, jag så lappen ang. slipning....

Körkort har jag fått nu, efter många om och men, så gatorna i Gbg är inte säkra nu, haha.

Får vänta med att installera mitt powerjet tills veckan som kommer, måste ha tag i en gängtapp som gör tum, skall köpa det på torsdag eller nått, kommer hem från norge på onsdag kväll. Skall även försöka med hotcam då, skall bli roligt.

Hoppas på att ping får sina pengar snart. Får bli att åka o fixa en 525:a till honom, är inte så roligt att hålla på med allt sånt här själv.......
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kolla haär vad billigt man kan sno ihop så man kan läsa bredlamdavärde under färd åtminstonde!! Kolla på bredlamdmätaren!! fuinns ju smal också på sidan... Följ sedan länken som han rek för att hitta bredbandssensorn!!
598kr för mätaren (utan hus då) + 39kr
600 för sensorn endast!!
Så 1200kr för att kunna läsa bredlamda värde:yoparty
Måste kollas upp så det är sant...Måste inhandlas om det kan vara sant!!
http://lambda.webb.se/
 

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Kolla haär vad billigt man kan sno ihop så man kan läsa bredlamdavärde under färd åtminstonde!! Kolla på bredlamdmätaren!! fuinns ju smal också på sidan... Följ sedan länken som han rek för att hitta bredbandssensorn!!
598kr för mätaren (utan hus då) + 39kr
600 för sensorn endast!!
Så 1200kr för att kunna läsa bredlamda värde:yoparty
Måste kollas upp så det är sant...Måste inhandlas om det kan vara sant!!
http://lambda.webb.se/

Riktigt så billigt tycks det tyvärr inte bli.. för en lc-1 med sensor går ju på över 1800kr.........
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
jaa, det hade kanske varit nått, helt klart.....

åker till norge om 5 timmar, och är tillbaks på onsdag eftermiddag..... skall försöka vara ledig på torsdag o fredag, kanske skall mecka lite då, hehe :)
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag har ju inget att mecka med mer ju pga. stölden...
Hoppas jag får pengar snart så jag kan köpa en ny hojj igen.

Då blir det troligtvis en 525.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Om någon är intresserad så säljer jag min Hotcams kam för KTM 525 och 450. Helt oanvänd... 1500kr. Hämtas i GBG eller skickas mot PF.
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Tjenare grabbar igen, har lite frågor nu.

Bor somsagt på Gotland, och så lär det bli lite skogskörning med kompisar på banor. Men sen på sommarn så vill jag kunna köra på vägen, blir 450 bra då?

Sen är det några pluggar eller så som ska bort från en ny Ktm 450 exc? Eller några andra lätta saker o göra för o få upp den lite original?
Och visst är det mindre bakdrev = snabbare
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Kapar tråden. Sorri :( Vanlig lambda sond som sitter i bilen. Är det inte en bredbandslambda? tänker på billiga pirat som typ Biltema? Är dem helt åt helvete? Jag har sedan tidigare en mätare för runt tusinglappen som man kopplar till befintlig eller "vanlig" lambda. Om jag förstått det hela rätt duger väl en bra multimeter. Mäter ju bara spänning egentligen? 0,05v-1v varpå 0,5v är att eftersträva?

Hmm efter lite googling verkar det vara narrow band?!

Hmm 2700:- för ett vättigt paket wide band från Boris ställe...

Ganska exakt vad det kostade på Hqtec... Dem kanske inte har lika mkt val att göra och DIY kit men för att få ett standardkit så vare same shit och i rätt stad och allt ;) Göteborg såklart! :D

Då tycker jag du skall slå till på http://wbo2.com de har massor av fina lambdaleksaker för vettiga pengar.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kapar tråden. Sorri :( Vanlig lambda sond som sitter i bilen. Är det inte en bredbandslambda? tänker på billiga pirat som typ Biltema? Är dem helt åt helvete? Jag har sedan tidigare en mätare för runt tusinglappen som man kopplar till befintlig eller "vanlig" lambda. Om jag förstått det hela rätt duger väl en bra multimeter. Mäter ju bara spänning egentligen? 0,05v-1v varpå 0,5v är att eftersträva?

Hmm efter lite googling verkar det vara narrow band?!

Hmm 2700:- för ett vättigt paket wide band från Boris ställe...

Ganska exakt vad det kostade på Hqtec... Dem kanske inte har lika mkt val att göra och DIY kit men för att få ett standardkit så vare same shit och i rätt stad och allt ;) Göteborg såklart! :D

Moderna bilar har vanligen en WB före katten och en NB efter kattem. NB är mycket billigare och är det du hittar på biltema för några hundra.

WB kräver styrelektronik och går inte bara att koppla till en multimeter.

Vad hittade du på Hqtec som kostade 2700kr? LM grejerna kostar ju från typ 5kkr.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Inkluderar: LC-1, Bosch LSU4.2 5-trådig Bredbandslambda Sensor, Seriellkabel för inkoppling till PC, Svetsmutter och plugg, CD med programvara, svensk manual.

2000:- plus en mätare/display då? eller vad behövs mer menar du.

Smalbandslambda. Är det för dålig upplösning på det för att få något vettigt eller vadå? *lite vilsen*


Moderna bilar har vanligen en WB före katten och en NB efter kattem. NB är mycket billigare och är det du hittar på biltema för några hundra.

WB kräver styrelektronik och går inte bara att koppla till en multimeter.

Vad hittade du på Hqtec som kostade 2700kr? LM grejerna kostar ju från typ 5kkr.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inkluderar: LC-1, Bosch LSU4.2 5-trådig Bredbandslambda Sensor, Seriellkabel för inkoppling till PC, Svetsmutter och plugg, CD med programvara, svensk manual.

2000:- plus en mätare/display då? eller vad behövs mer menar du.

Smalbandslambda. Är det för dålig upplösning på det för att få något vettigt eller vadå? *lite vilsen*

Smalbandslambda fungerar bara runt AF 14,7 och där vill vi ändå inte ligga.

Men köper du en LC1 och ansluter till datorn så har du ju ingen loggning av TPS och varv och dessutom måste du åka runt med en bärbar dator på cykeln....
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Smalbandslambda fungerar bara runt AF 14,7 och där vill vi ändå inte ligga.

Men köper du en LC1 och ansluter till datorn så har du ju ingen loggning av TPS och varv och dessutom måste du åka runt med en bärbar dator på cykeln....

Nej men jag tänkte ha display när jag kör och notera avvikelser vid specifika varvtal. köra på trial and error typ. Ja jag vet omständigt men det lär ju fungera. Vad rekomenderar du annars? finns det något smidigt sätt att logga med varvtal utan att bli ruinerad? Vill inte bara lämna in för bänkning för då lär jag mig inte lika mkt. Dessutom är det svårt att emulera förändringarna som blir genom luffarturbon.

Förresten TPS loggar man väl inte ens i bänk eller?

"For gas its about 14.7:1" Jaha varför vill vi inte ligga runt 14,7 då?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nej men jag tänkte ha display när jag kör och notera avvikelser vid specifika varvtal. köra på trial and error typ. Ja jag vet omständigt men det lär ju fungera. Vad rekomenderar du annars? finns det något smidigt sätt att logga med varvtal utan att bli ruinerad? Vill inte bara lämna in för bänkning för då lär jag mig inte lika mkt. Dessutom är det svårt att emulera förändringarna som blir genom luffarturbon.

Vad sägs om att börja på den länken jag ursprungligen skickade? :fattartil

2J är deras billigaste modell som är färdigbyggd och för 1300kr får du komplett loggningsfunktionalitet men ingen display (vafan skall man med det till oavsett)

"For gas its about 14.7:1" Jaha varför vill vi inte ligga runt 14,7 då?

Därför att 14,7 är den teoretiska stökiometriska punkten = bäst för miljön. Bäst effekt får man vid 12,5-13,2 (på ett ungefär varierar mellan motorer)
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vad sägs om att börja på den länken jag ursprungligen skickade? :fattartil

2J är deras billigaste modell som är färdigbyggd och för 1300kr får du komplett loggningsfunktionalitet men ingen display (vafan skall man med det till oavsett)



Därför att 14,7 är den teoretiska stökiometriska punkten = bäst för miljön. Bäst effekt får man vid 12,5-13,2 (på ett ungefär varierar mellan motorer)

Aha man tackar. får läsa på mer imorgon när skallen är i funktion igen. Ja display är väl oavsett trevligt då man är helt nybörjare och kan vara skönt att se saker som händer i realtid. Lixom att jag då kan se att när jag gasar så är det händer eller inte händer osv. Visst om man loggar tps också så behöver man ju inget mer men det låter svårt? Eller hur loggar man tps?! nåväl kanske borde läsa på lite mer istället känns som det behövs. Tänkte kört snikvariant vart fall då jag tycks ha mer fritid än pengar verkade en ologgad lösning billigast för mig ;)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Aha man tackar. får läsa på mer imorgon när skallen är i funktion igen. Ja display är väl oavsett trevligt då man är helt nybörjare och kan vara skönt att se saker som händer i realtid. Lixom att jag då kan se att när jag gasar så är det händer eller inte händer osv. Visst om man loggar tps också så behöver man ju inget mer men det låter svårt? Eller hur loggar man tps?! nåväl kanske borde läsa på lite mer istället känns som det behövs. Tänkte kört snikvariant vart fall då jag tycks ha mer fritid än pengar verkade en ologgad lösning billigast för mig ;)

Display finns att köpa till 1300kr kittet men är inte helt gratis. Jag anser display vara totalt onödigt då när du gasar ordentligt har du inte direkt tid att titta, satsa istället på RPM+TPS logg så kan du sitta framför datorn och analysera i lugn och ro.

Har du inte TPS signal på din befintliga gasare så är det bara att snickra något med hjälp av en vridpot från ELFA.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top