Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Menar du att hans tändstift är vitt pga att han har borrat upp fuggen?

Nej...den går vit därför att org så har denna gasare problem att blöta ner ordentligt, Nålmunstycket/nålen ligger org på gränsen redan,,,så nu med bättre filter och helt annat flöde genom toppen och snart avgaset så måste endera smalare nål i eller större nålmunstycke i eller enklast och effektivast Powerjet. Bara att välja och vraka:D

Det är i bestyckning av gasare som angnarna skills från vetet,,,,Här finns mycket att hämta och stort tålamod krävs.....Svåraste biten i trimmning!

Undra om jag nämmt Lamdamätare:rolleyes: vad hände med Lamdamätarna Lilja? Jag har en ny sond till salu----Bälligt Lilja/Ping Och om ni tjatar kan jag ev släppa en mätare också:D

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
yeah.... som sagt, mycket av detta gör man för att man skall lära sig o förstå hur saker o ting funkar plus att det är roligt när det finns andra som uppskattar det lilla man gör eller liknande....

boost:
jag har 2st mätare, båda är dock smalbandslambdor, men ingen sond, jag har en halmeter af30 som jag hade tänkt att använda.....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
för liten.
44 mm fugge är ett måste för att få ut dom flesta hk..faktum är att hellst skulle det varit närmar 48mm för att nå alla hk... Portningen är gjord så att den passar 44 gasare och högre lyft som hotten ger 2mm högre lyft typ och en hel del längre durr,, Med alla dessa modds som blir på denna maskin så kan man inte köra bara 41mm.

Så att grabbarna som bygger KTM fabrikscyklar vilka sopar hem VM titlar i en rasande takt är bara idioter och de borde hänga på stuprörsstora Lectroner istället?

det är enkelt att räkna ut max storlek på fugge. Kanalerna är ju på dom här maskinerna koniska utåt för bättre drag över 5000v ,,ej som orginal topp raka för bättre mellan/lågvarvsdrag ... Räknar man då på kammens lyft och ventilstorlek så hammnar man på minst 44mm för att kräma ur allt ur övrig trimmning.

Vilken formel använder du för att räkna fram minst 44mm förgasare? För när jag räknar finner jag att en FCR41 räcker utmärkt.....

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Så att grabbarna som bygger KTM fabrikscyklar vilka sopar hem VM titlar i en rasande takt är bara idioter och de borde hänga på stuprörsstora Lectroner istället?

Vilken formel använder du för att räkna fram minst 44mm förgasare? För när jag räknar finner jag att en FCR41 räcker utmärkt.....
Ja dom är sopor ....Borde skämmas jag ska dit och visa dom hur det går till:D

NÄÄÄÄ inte riktigt så..... Skulle jag trimma en 525a för motardbana så skulle det bli 41-42mm beroende på bana.. Dom här maskinerna ska ju busas med och ha hög sluteffekt! Men faktum är att man tappar inte sååå mycket på så stora gasare och kanaler före 6000v som man tror!
Håller faktist på med en lokalhero 525a som portas till 41mm gasare /insug och org kam :tummenupp

Formel..kan inte rakt av i skallen men enkelt sagt lägg ihop säternas dia (pings o liljas är upptagen ca 1mm) och omvandla dom till ett rör som motsvarar dess aria....
och det viktigaste för att få ut max kräm är ju att ha kanalen utvidgar hela vägen ut och igenom gasaren till mynning tratt och då hammnar man på sådana mått vare sig man vill eller ej. Orginal så är det rak lång kanal och dessutom är 39mm gasaren faktist något mindre än kanalen och det stjäl slutpullver. Helt klart är kanalerna rätt utformad för det ktm exc är tänkt till.

Nu är dessa nästan roadracing trimmade så när på mindre ventiler och något för slö kam. Sista steget jag gör i trimmning om jag tycker att det behövs är att sätta i större ventiler. Avgassystemet är viktigast när det gäller att plocka ur övriga trimmningens effekt. Bör hellst skräddarsys efter en sådan här trimmning som ping o liljas maskiner har. För att få ur all kräm ur denna trimmning skulle systemet behöva byggas för att dra från 6500v till 9000v stenhårt. Sådant system finns inte färdigt tyvär-----

Jo Orkar man med att ställa in en Lectron så dänger den alla andra gasare lätt
otroligt svar på gas trotts avsaknad axpump och underligt bra bottenreg. Men ack så svåra att ställa in!! Man måste helt enkelt slipa in nålen för hand för att få det bra:näsblod

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
bokstäver

Jag är väldigt inponerad av Ping och Lilja som fixar och donar och lär sig fort hur det ska ställas in..Normalt för att göra allt detta krävs lång erfarenhet av trimmning.. Dom kommer nog att ta svart bredhängsel i trimmning när dom är klar:D

"svart bredhängsel" :D :D :) :D :yoparty

Vill ni snacka trimm med folk som testat allt så åk till nästa rejs i NSA-cupen (Nordic Supermono Association) och tala med dem. Vad sägs t.ex om att lätta en motor med 10kg onödigt skräp bara för det inte behövs? 69bakpållar ur en 525exc (48mm fugge) osv osv. Kolla www.supermono.se för lite bilder mm.
Har man pengar nog så kan man kanske få Dr C att CNC'a till en billettopp med valfri storlek på ventiler osv.

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Herrejävlar vad allvarligt!

Alltså, vissa gillar att köra fort i skogen eller på bana. Jag och Lilja gillar att åka fort i skogen och på asfalt - men det ska helst kännas farligt. Typ att hojjen tappar fäste i skogen så man trillar, eller att hojjen går upp på bakhjulet utan att det var meningen osv...

Leende på läpparna är vad vi är ute efter, inte att köra original hojj i skogen eller på bana!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Alltså, vissa gillar att köra fort i skogen eller på bana. Jag och Lilja gillar att åka fort i skogen och på asfalt - men det ska helst kännas farligt. Typ att hojjen tappar fäste i skogen så man trillar, eller att hojjen går upp på bakhjulet utan att det var meningen osv...

Leende på läpparna är vad vi är ute efter, inte att köra original hojj i skogen eller på bana!

:D ....Nu måste du bygga egen krök och mellanrör för att dänga Liljas fm system!! Matrialkostnad från mynning till dämpare ca 1200kr medräknat bandage då!! Dä Ä Bälligt!! Du kan ju sticka åt någon snubbe typ 1500-200kr för svetsa ihop skiten,, eller göra själv? Mycket enkelt jobb inte så komplicerat faktist och ritningen har ju jag .Runt ca 4hk mer än köpesytem vid pike typ 8000v:tummenupp (Och det är inte ens ett dubbelsystem!!) Orkar man kosta på sig att bygga dubbelsystem så är det klart bäst,,men tyngst!!

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ska det vara riktigt allvarligt så ska ni bygga avgassystem i titan :tummenupp

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vi vill se bänkningar... ;) Sitter här och följer erat moddande fram och tillbaka och blir ju självklart nyfiken på vad som händer... vad får ni för kusar. Vilka mods har gjort mest ;)

yeah.... som sagt, mycket av detta gör man för att man skall lära sig o förstå hur saker o ting funkar plus att det är roligt när det finns andra som uppskattar det lilla man gör eller liknande....

boost:
jag har 2st mätare, båda är dock smalbandslambdor, men ingen sond, jag har en halmeter af30 som jag hade tänkt att använda.....

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF

Jag tror det är som vanligt, vi har olika syn på saker och ting..

Det finns inte en chans att motionärer tar ur det som finns i en modern 450 enduro - i ett endurospår, det får vara hur snällt det vill.. :) Men det är en annan sak om man pratar om gamla grusvägar genom skogen, men då är det inte enduro vi pratar om.

Men annars känner jag precis sådär med min standardhusa (må sitta en akrapipa på den för bullrets skull) - den klättrar på bakhjulet stup i ett, och grepp är en bristvara när man börjar vrida på rullen (ändå är jag rätt van, och relativt stor/tung).

Jag är rätt övertygad att jag skulle åka ifrån dig i skogen med min standardhoj - för att sticka ut hakan lite - jag vet av erfarenhet att de riktigt vassa chaufförerna åker ifrån mig som det vore ett möte, på standard 250-fyrtaktendurohojar... :D

Är det inte så att ni pillar för pillandets skull mest? Jag har själv varit där med en bil som det skruvades alldeles för mycket med, och det är samma mönster här, mycket meka, lite åka...man tröttnar (eller jag rättare sagt) jäkligt fort på det, för det blir aldrig 100%...

/J

Last edited:

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
SGM: Tidigare i tråden har jag skrivit säkert 3 eller 4 gånger att vi skruvar för skruvandets skull, vi tycker det är kul helt enkelt....

Jag tror säkert att du kör ifrån både mig i ping utan större problem, men som sagt, det är inte det vi är ute efter......

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det var väl inte menat på det viset, mer att själva pillandet tar fokus ifrån vad hojen är till för, och det slutar med att man kör sönder saker, eller aldrig får 100% funktion på det.

Jag har 8 år med trimmande och konstant pillande på en Impreza bakom mig, där det började lite smått, och spårade ur - det blev inte många mil det sista året med den, när den hade som mest pulver, men samtidigt hade fått lite dryga nackdelar att dras med (etanolbygge, tröga kallstarter, etc).

Det slutade med att jag lackade ur, sålde och började åka båge (så för att citera Robban "jag är inte bitter") - så för mig gav det något.

Jag vill bara i all välmening belysa problemet jag ser med det ni gör, just nu ser det mer eller mindre exakt ut som när jag höll på, inge åka, intrimningsproblem...snart blir det ras på det där (jag sköt mest drivaxlar och rasade dyra kopplingar, rovan höll :D ), så är eländet komplett. ;)

Om en standardhoj har effekt så det räcker och blir över, där helt klart väldigt få som kan plocka ur allt ur en 450 tycker jag en kommentar som "[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Leende på läpparna är vad vi är ute efter, inte att köra original hojj i skogen eller på bana!" är lite underlig.

Jag köper absolut att det är kul att pilla, men vill bara varna lite för baksidan med det, som ni redan börjat uppleva...och vinningen ni får är tämligen försumbar, eller hur, till kostnaden av att själva åkandet blir nedprioriterat?

Några tycker pillandet är det viktiga, andra gillar att köra - jag är mitt i någonstans, men brände mig duktigt nyligen...så bågar för mig är mer köra än pilla... :D

Lycka till grabbar, men se till att få köra lite också... ;)

/J
[/FONT]

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Har läst tråden från dag ett, tycker det är svinkul att läsa om hur ni moddar och lever om med allvar och confirm!

Är i full färd att försöka få tokvrid från botten i min 690. Varför, för att jag kan och vill, det behöver inte vara svårare än så...

Montera PowerJet:en nu så man får lite mer att läsa om :tummenupp

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Cubic: Roligt att vi glädjer någon iaf med våra sanslösa essar :)
Nu ska jag försöka få dit ny slang, kanske funkar det för 3:e gången utan att jag trycker hål på den med bräckjärnen hehhe...

Fredag = Jag och Lilja får då våra hotcams, han får sitt PowerJet. Nästa vecka får jag mitt nya kamdrev som jag ska borra sönder och johan får sitt FMF helsystem!

JÄVLIGT ALLVARLIGT!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad bra att någon rättade till tråden igen:tummenupp
Lägger ut senaste 525a toppen som ovanligt nog bara är portad,, dvs utan plast! (Alla har inte förtoende för plast) Respekteras..... Denna förgasare plågade jag ur 41,9mm utan att förstöra den ring som sitter i mitten,,,ska man över 44mm så åker halva den, (Ingen sexuell betydelse):D Detta är vad jag kallar enduorportat:D
Även en bild på mig så ni ser hur jag ser ut efter några timmars slipande:D

Bifogat

• P8020006.JPG
    P8020006.JPG
    134.3 KB · Visningar: 119
  • P8020004.JPG
    P8020004.JPG
    130.7 KB · Visningar: 97
  • P8020005.JPG
    P8020005.JPG
    142.7 KB · Visningar: 99
  • P8020007.JPG
    P8020007.JPG
    52.6 KB · Visningar: 105
  • P8020001.JPG
    P8020001.JPG
    56.4 KB · Visningar: 90
  • P8010008.JPG
    P8010008.JPG
    47.1 KB · Visningar: 92

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Lilja ...Kollade lite närmare på fcren och såg ju det att powerjetten troligast inte får platts rakt uppifrån:näsblod Så troligast måste du sätta den snett uppifrån!! försök då få spridarröret att ligga på samma höjd som om den satt rakt uppifrån! Har ingen större bet att den sitter snett.... Enda nackdelen är altt luften blir störd 2 ggr nålen + powerjetten,,,Är dom i samma linje så tjenar man 0,3hk:D

Bifogat

• P8030007.JPG
    P8030007.JPG
    45.3 KB · Visningar: 78
  • P8030008.JPG
    P8030008.JPG
    55 KB · Visningar: 79

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Benny: Är det min gamla gasare ?? Fick du nån ordning på den ?
Jag längtar sååå efter vårat garage vi ska få nu så vi kan klyva o mecka hela nätter... och kammarna då såklart.

Kommer dom på fredag tro ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Benny: Är det min gamla gasare ?? Fick du nån ordning på den ?
Jag längtar sååå efter vårat garage vi ska få nu så vi kan klyva o mecka hela nätter... och kammarna då såklart.

Kommer dom på fredag tro ?

Nej Den ligger på sjöbotten bortom all räddning...Bra som reservdelsfugge:D

kammarna anlände i dag till Lockner , men tyvär har sista bussen gått från den här hålan neröver så det blir nog tjärvt med fredag. Men jag ska dit nu med en 525a kam och gämföra måtten,, Jag kan ju ta en bild som ni kan dreggla över, och det ska bli intresant att gämföra lyfthöjden!!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu har jag äntligen fått gämför org 525 kam med hotcammen.

Insugslyft på org är 34,4mm ......... Hotten in har 35,3mm

utblås org 34,2 ........... hotten utblås 34,6

Durret är Pillsnermätt med pappersrimsor och skutmått!! Men man får en fingervisning.. Lyftet är därimot Nyktermätt!!

ORG har 95,6mm i omkretts

Hotcams har 10mm ok

Så det säger att hotten har en hel del längre öppentid typ 4,4mm längre omkretts + att insuget skillde runt 1mm.. Därimot så var ju lyftet på utblåset rätt lika.
Det blir till at ta fram filen Lillja du får säker ta ner insugsfickan 1mm och utblåset ,0,8mm för att vara på säkra sidan!! Ping får kolla sitt mått!
Urtag för orginal decomp ,,,bara att flytta över:tummenupp

Bifogat

• ot cams ktm.jpg
    ot cams ktm.jpg
    61.9 KB · Visningar: 83

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Enligt vad jag hört så skiljer det över 2mm i lyft! Typ från 10.8mm på hotcam -> 8.4mm på original. Var det verkligen en 450/525 EXC du kollade på ?

"För den kammen lyfter ju knappt på hatten" :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning