Allvarligt trim av KTM 450 & 525

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Oki, jag har ju beställt en ny nål, som skall vara lite smalare, vad kör han med för huvudmunstycke då?

Vet någon om hotcams har uttag för autodekomp? Funderar annars på att jaga tag på en sxs kam eller nått kanske.... vill gärna ha autodekomp....

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Frågan är vilka lyft vi kan köra med... 450 och 525 har inte samma på hotcamen vad jag vet. Jag vill inte köpa grisen i confirmen... kommer troligtvis byta till 525 eller 540 cylinder snart.

Ska man vänta då med att köpa kam tro...

Nån som vet vart man kan borra cylinder och vad det kan kosta ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Oki, jag har ju beställt en ny nål, som skall vara lite smalare, vad kör han med för huvudmunstycke då?

Vet någon om hotcams har uttag för autodekomp? Funderar annars på att jaga tag på en sxs kam eller nått kanske.... vill gärna ha autodekomp....

Han kör 190" Men skulle troligast behöva större!!
Ping. Du köper 525an Hottis,,,Finns det en speciell för 450? Köp inte den iså fall!! För den är säkert slöare:gnissla
Hot cammen för 525an är ju fortfarande en ganska slö kam och passar ju rakt av i 450. Man kan gämföra med jpracing mannens drz som har betydligt vassare kam än hotten och endast 438cc!! Den går bra från 5000v till 10000v och blåser husqarna 510 och husabergare 650 . Han har minst 13,5-1 i kompa-f ........Sååå det skulle räcka länge att endast sopa i 12.5-1 kolven och hotten på din 450 då hammnar du säkert på minst 13-5-1.
Jpracningfarbrorn kör ju även helsystem med svald råtta krök:D

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Svald råtta = PowerBomb eller ?
525 och 450 hotcam har olika lyft vad jag vet... men original ska det vara samma.

JAG VILL KÖPA CYLINDER OCH KOLV!!! (525 eller 540 då).

Paketpris nytt på lokala crossaffären är 4000kr(!) för 525 cylinder och kolv!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450

Det är ju billigt isåfall.Bara att slå till istället för att köpa något begagnat skrot.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Svald råtta = PowerBomb eller ?
525 och 450 hotcam har olika lyft vad jag vet... men original ska det vara samma.

Jag har aldrig sett en hotcams till 450,,,... fan nu vart jag tvungen att gå in på deras hemsida..............2min senare..Nej det enda dom har är 520/525 kammen. Kostar där 185 Dollar och har ju ett perfekt lyft och durr även för 450:tummenupp 4000kr för kolv o cylle??? Det var billigt!!

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Går det köpa hotcam någonstans i sverige ?
Det var tydligen 4900kr, inte 4000kr för kittet, men ändå.

Frågan är vad jag ska köpa först ?
Jag hade blivit förvånad om hotcamen ger så mycket med tanke på vad det brukar ge på bilar...

Någon som bara installerat hotcam med komphöjd hojj ?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Hur går det egentligen?

har ni ens bänkat hojarna? eller fått nån effektökning? vill se papper nu:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Går det köpa hotcam någonstans i sverige ?
Det var tydligen 4900kr, inte 4000kr för kittet, men ändå.

Frågan är vad jag ska köpa först ?
Jag hade blivit förvånad om hotcamen ger så mycket med tanke på vad det brukar ge på bilar...

Någon som bara installerat hotcam med komphöjd hojj ?

Hotcamen är väldigt lämplig i lyftet och durationen . Ligger ju på runt 10+ i lyft och 271grader på utblås och 268? på in eller tvärtom mins ej.. hur so hellst så ska man inte ha så mycket vassare varae sig lyft eller durr för då blir det för mycket roadracingstuk,,dvs drar bara från 8000v till 11000v:gnissla ..Jag har ju tornado som lyfter 9,75 in o ut och 271 i durr både in och ut och där sätter jag gränsen för kam på motard och 650cc... Med endast 10-1 i komp-f så var den tråkigt slö före 6000v men nu med 13,5-1 och tumblingportningen så är det bra drag från 0v-8250v:D
Hotcammen kan man köpa av min kompisare Lockners bilomc ,,,(han vi träffades hos) ordinarie pris är 2200kr ,,,men med pistolhot kan jag nog få ner priset lite:D Det vore stenbra om det gick att få fram data på org kam ktm!

Pma o Fråga Granbergarn här på forumet han kör ju orginal 525a cylle och Boostportat/planat 41mm gasare hotcams men tyvär org avgas än så länge.
Enligt han så går den hutlöst bra (jag ska tvinga honnom att bromsa)

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Äntligen har jag fått min nya nål, en OBDTP.

Den första bilden är på min "original" nål, och den andra den nya, som sitter i 525SX. 525SX har en annan förgasare original, 41mm och denna nålen.

Den andra bilen är hur stiftet såg ut efter att jag kört med den nya nålen o clipset i mitten och 195 munstycke. Väldigt ljust.

Den tredje bilden är stiftet med den nya nålen, så högt man kan komma, alltså mest soppa och 195 munstycke. Den har blivit bättre men behöver fortfarande mer soppa, fast nu börjar jag se en förändring, som jag inte sett förut, det är skönt.

Jag funderar på att byta lågfart också, har 50 i nu. Har inte gjort någon riktigt fullgasrepa ännu, då jag fortfarande saknar körkort, hehe. Jag kom inte längre idag, tiden tog slut. Hoppas på att sälja M5 motorn idag, om det blir gjort så beställs det ett powerbomb på rot. Skall nog fortsätta lite imorgon eller till helgen med fuggen o inställningar.

Bifogat

• DSC00541.JPG
    DSC00541.JPG
    70.1 KB · Visningar: 91
  • DSC00548.JPG
    DSC00548.JPG
    74.5 KB · Visningar: 86
  • DSC00549.JPG
    DSC00549.JPG
    89.9 KB · Visningar: 111

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Han kör 190" Men skulle troligast behöva större!!
Ping. Du köper 525an Hottis,,,Finns det en speciell för 450? Köp inte den iså fall!! För den är säkert slöare:gnissla
Hot cammen för 525an är ju fortfarande en ganska slö kam och passar ju rakt av i 450. Man kan gämföra med jpracing mannens drz som har betydligt vassare kam än hotten och endast 438cc!! Den går bra från 5000v till 10000v och blåser husqarna 510 och husabergare 650 . Han har minst 13,5-1 i kompa-f ........Sååå det skulle räcka länge att endast sopa i 12.5-1 kolven och hotten på din 450 då hammnar du säkert på minst 13-5-1.
Jpracningfarbrorn kör ju även helsystem med svald råtta krök:D

Jag kör med 12.3:1 i komp, och ingen råtta i kröken endast vanlig krök men med flera olika rördimensioner före slutdämparen!
434cc om jag får be:D

RHC187 kammarna har 277grader i duration vid ca:1.25mm i lyft.
De lyfter ca:9.1mm

Husan jag jaga small ju senare så det blev inge mer testande, R.I.P Christoffer
Jag och Drovy här på SH strider ständigt i kampen DR-Z434SMR VS Husqvarna 510SMR-08:D

Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Åh fan, körde han ihjäl sig killen du raca med ?

Benny: kan du kolla vilket pris jag kan få på en sån ? Har ett pris på 1995kr i sverige som jag tar annars... hör av dig på PM eller telefon så fort du kan, beställer ikväll annars.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Lilja ...ta bort högfartsmunstycket helt och testa köra..Då ska du inte få den att gå över halv gas om nålen och nålmunstycket räcker till!! Kan ju tänkas att på fullgasrepor så får den bättre blandning-----

Jp... Nä just det du hade väl Yushimurra helsystem och den kröken sväller väl endast:va
Ping.... Ja jag ska höra med Diriktör Lockner vad för pris han kan sänka sig till

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu har jag hört priset på hotten Ping.

Normat prutpris för gemene man är 1950kr....men only 4 you man! pga nakenvideon på husabergaren blir det 1800:D Frakt vid förskottsbet strax under 100kr annars ca 135kr
Du ska kunna få den innan nästa helg då...Fanns i lager sverige.....

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Åh fan, körde han ihjäl sig killen du raca med ?

Benny: kan du kolla vilket pris jag kan få på en sån ? Har ett pris på 1995kr i sverige som jag tar annars... hör av dig på PM eller telefon så fort du kan, beställer ikväll annars.

Ja, tyvärr, fast med en Gsxr inte husan.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
sååå, hotcam beställd.....

nu skall vi se hur hojen utvecklar sig, jag kan kanske bänka den innan jag sätter på grejerna, men jag vet inte hur tillförlitlig bänken är, så frågan är om det finns ide att göra det.....

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
sååå, hotcam beställd.....

nu skall vi se hur hojen utvecklar sig, jag kan kanske bänka den innan jag sätter på grejerna, men jag vet inte hur tillförlitlig bänken är, så frågan är om det finns ide att göra det.....

Ja nu ska den starta röra på sig!! Portningen och fuggestorleken är ju gjord för den kammen.. I rättvis bänk ska den ge minst 60 bakisar i bästa fall 65 beroende på huuur bra Fm sytsemet är?
Jag hörde att den gick vit trotts 210 munstycke!! Som sagt bort med högfarsmunstycket och provkör dränks den inte då så måste ännu smalare nål i Eller större emersionsrör (nålmunstycket).Eller du kan ju göra Boostvarianten på nålen,,,,I med den i borrmaskinschucken och gasa ,,ta fint typ våt sandpapper är bäst runt 400" Man kan avsluta med ännu finare typ 1000" bara att klämma runt med fingrarna och runka på:D ,Den går väl bra upp till strax innan fullt gärn så du behöver endast slipa därifrån och till spetts...Obs lite åt gången!!
Dra trotteln till full gas ,,,ta sedan en tuchpenna och rita av gäms med nålmustycket , Ej kragen på munstycket!! (lägsta punkt typ golvet i fuggen ) Slipa endast därifrån och till spetts för att endast ändra fullgas bränsle...

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...