Allvarligt trim av KTM 450 & 525

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har inte prövat att ta bort nål munstycket helt o hållet, men jag funderar på det. Klämde i ett hemma borrat 250 munstycke nu, men har ej prövat ännu. Men som sagt, får nog bli ett test utan nål munstycke. Jag väntar ju också på mitt powerjet som borde hjälpa mig. Jag tror ju att när jag slänger på mitt fmf system så behöver jag säkert bestycka om ännu mer, eller vad tror ni. Så därför måste jag nog nästan ha ett powerjet.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har inte prövat att ta bort nål munstycket helt o hållet, men jag funderar på det. Klämde i ett hemma borrat 250 munstycke nu, men har ej prövat ännu. Men som sagt, får nog bli ett test utan nål munstycke. Jag väntar ju också på mitt powerjet som borde hjälpa mig. Jag tror ju att när jag slänger på mitt fmf system så behöver jag säkert bestycka om ännu mer, eller vad tror ni. Så därför måste jag nog nästan ha ett powerjet.

Nä du ska inte ta bort själva NÅLmunstycket !!Endast högfartsmunstycket.!!

Ja just det ja du har ju beställt powerjet. Då kan du bara luta dig tillbaka och peta naveln tills du får det, för det kommer lösa alla problem:tummenupp
Men i väntan på powerjetten så kan du shimsa upp nålen 1mm, bara fippla till en bricka..Obs kolla bara så inte nålen kan hoppa ur nålmunstycket och staka sig på fullt gärn!! Kör själv en sådan shimsning på mikunin------

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Okej, jaa, det kan jag ju testa. Det jag menade var att jag tar bort mitt 250 munstycke i testar utan det, men det tar jag nog till veckan. Idag kanske jag skall pilla lite med bmw cabben eller nått.

Jag hoppas verkligen att jag får mitt körkort på tisdag eller nått liknande, har varit ett sånt jä-a strul med länsstyrelsen, verkar som dom har nått emot mig, ingen confirm.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag funderar lite över installationen av mitt powerjet. Jag skall alltså sätt powerjet munstycket på insug sidan av förgasaren? Mitt powerjet som är beställt har en anslutning för soppa tillförsel, ett munstycke som levererar soppan in i förgasaren, och en inställningsskruv. Kommer powerjet:en att leverera soppa hela tiden? Om jag sätter det 1/2 in i insuget så fungerar den på halvgas o uppåt, men vad händer med soppa som är innan halvgas då? Kommer den bara ligga där o skvalpa eller hur funkar det?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag funderar lite över installationen av mitt powerjet. Jag skall alltså sätt powerjet munstycket på insug sidan av förgasaren? Mitt powerjet som är beställt har en anslutning för soppa tillförsel, ett munstycke som levererar soppan in i förgasaren, och en inställningsskruv. Kommer powerjet:en att leverera soppa hela tiden? Om jag sätter det 1/2 in i insuget så fungerar den på halvgas o uppåt, men vad händer med soppa som är innan halvgas då? Kommer den bara ligga där o skvalpa eller hur funkar det?

Du sätter den rakt uppifrån och neråt i mitten i plasttratten så nära du kan skarven till själva gasaren,, Dom sticker då ner typ 3cm och levererar soppa ytterst lite vid 1cm trottellyft och mer o mer ju mer du gasar helt enkelt, från halv gas till fullt levrerar den helt klart markant mer soppa. Jag skulle gissa att du kan köra med 190-210munstycket + powerjetten,,ev kan du gå ner senare till 170-180 ? Om den dränks och spottar och fräser med powerjetten öppnad 30 min och 190-210 munstyckena så lägg då i 180". Öppna den endast10-15 minuter till att börja med. En stor fördel jag märkt med powerjetten är att om man kör på trånga banor typ gokartbana så kan man öppna upp skruven så den får på gränsen till för mycket då får man starkare bottendrag ,,,,Då blir visserligen sluteffekten/varvet lite lidande men det gör offtast inget på trånga banor eller stattsbusåkning:D

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Okej, jag tänkte försöka borra ett hål i gasren efter luftfiltret o såtta fast den där, om det går.

Men jag fattar fortfarande inte hur den levererar mindre soppa under tex halvgas o sedan mycket mer, kan du förklara?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Okej, jag tänkte försöka borra ett hål i gasren efter luftfiltret o såtta fast den där, om det går.

Men jag fattar fortfarande inte hur den levererar mindre soppa under tex halvgas o sedan mycket mer, kan du förklara?

Jaha du har redan fått den? Jo du förstår.....när du gasar endast lite"" Så blir det helt enkelt mindre vacum och det mesta av luftströmmen åker efter golvet så den suger inte av powerjetten så speciellt bra på lite gas,, Därimot på full gas ligger ju en industridammsugare i lä!! typ 120 -150m i sek i fart på luften-----

Ja det går nog bra att sätta den där..bara det inte är något ramrör och skit den ska slå i uppåt? Som sagt sätt den så nära trotteln som är möjligt.

Bränslelet till denna kan man ju endera borra in ett rör i bottenpluggen och på med slang .
Men jag skulle numera borra in ett rör genom gasaren uppifrån och in i flotörhuset, Stanna typ 8mm från golvet i flotörhuset så den inte suger upp skräp... För det problemet "kan" man få om man bara borrar in en nippel/rörstump i bottenpluggen!!

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har inte fått den ännu, men jag vill bara veta hur jag skall göra med den.

Okej, då fattar jag nog bättre, jag får se vart jag kan placera den, det märker vi när jag får den o ser hur stor den är.....

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Bänkning med lambdamätare ter sig som en allt bättre idé...

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Men det skulle förstöra hela nöjet, behållningen av tråden är ju att se dem experimentera sig trötta med olika varianter av vedbomeck.....

jaa, kul att man kan låta någon skratta åt oss

vad tycker du att vi skall göra istället då? har du nått färdigt recept kanske?

är ju rätt kul att testa o pröva, men det kostar en slant, det är baksidan av det hela

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
jaa, kul att man kan låta någon skratta åt oss

vad tycker du att vi skall göra istället då? har du nått färdigt recept kanske?

är ju rätt kul att testa o pröva, men det kostar en slant, det är baksidan av det hela
1. K.I.S.S

2. Man är aldrig först med något där finns alltid någon som testat innan. I just detta fall finns där jänkar som byggt spritstånkor och grubblat på bestyckningsproblematiken innan er. Man behöver inte göra alla misstag själv.

3.Jag må vara uppvuxen med raceåka där man nästan maniskt testar allt innan det släpps ut på täcling men en sak har det lärt mig. Gör en ändring åt gången och tänk efter före!

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Bänkning med lambda varje gång blir ganska dyrt i längden... köpa bredbandslambda = 3500-4000kr, får jag nästan ett 525 kit för!

Fast det e klart jag har ju inga förgasarproblem längre, bara johan som har med sin gamla trötta keihin! Fick aldrig ordning på min heller för den delen...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Fast det e klart jag har ju inga förgasarproblem längre, bara johan som har med sin gamla trötta keihin! Fick aldrig ordning på min heller för den delen...

För det måste ju vara något fel på förgasaren som 95% av eliten inom 1cyl 4-t racing använder. Vad sitter där för förgasare på dem som vinner motard VM/Paris-Dakar/supermono EM/cross VM/ enduro VM?

Är ni less på Keihin FCR är det bara att sälja dem billigt till mig jag kan alltid ha några i reserv...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...och jag är fortfarande gravt frågande till hela syftet med det här...vill man åka racestånka med orra i - Husaberg 650...och skall bågarna användas till det de är tänkta till (EXC - enduro...) så är det för mycket pulver i dem som det är redan. :)

Det känns som att ni har en hel del strul, och frågan är om vinningen är så stor i slutändan, i den mån ni får bukt med problemen, högst troligtvis lär det kvarstå en del strul med kan man tänka med...?

Min FE450 -08 är en klar handfull i skogen, det finns inte en chans att man kan vrida ur det som finns, och på asfalt är det inte helt bara att hålla ned framhjulet på den, åker ni dragrace eller motorväg?

...eller (vedbo-)meckas det bara för att ni kan? :D

/J

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Både jag o ping tycker att husa 650 är lite för stor, om man nu kan säga så, ping har ägt 2st husa 650 och jag har ägt 1st husa 650. Så vi har båda kört dom ett bra tag.

Vi båda två är sjukligt hk kåta. Sedan kan man ju inte sticka under stolen med att vi båda tycker det är väldigt roligt att stå o pilla med hojarna. Det är ju halva grejen med detta liksom. Det bästa med detta är att man lär sig hur saker o ting fungerar, det kan ingen ta ifrån oss. Fast vi lärs oss "the hard way" som inte alltid är det billigaste, hehe.

Några större problem kan jag inte påstå att jag har haft ivartfall, de flesta problemen är kalkylerade problem, som man ändå vet att man kommer få när man börjar pilla med vissa saker.

Det jag har gjort med min hoj fram till nu är:
Planad topp
Portad topp
Borrad förgasare till 44,3mm
Powerplate o fisktänder i förgasaren
KN öppet luftfilter

Saker som kommer göras iveckan, hoppas jag på ivartfall:
Hotcam, vet ej vilket steg, kanske boost kan svara på det
Powerjet munstycke för extra soppa
FMF Powerbomb helsystem för bra flås

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nja, för stor...det är ju faktiskt en smidigare båge om man jämför en modern Husa med en modern KTM (högst subjektivt dock) - jag tycker Husorna känns smidigare att vrida runt med lite generellt.

/J

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det jag har gjort med min hoj fram till nu är:
Planad topp
Portad topp
Borrad förgasare till 44,3mm
Powerplate o fisktänder i förgasaren
KN öppet luftfilter

Saker som kommer göras iveckan, hoppas jag på ivartfall:
Hotcam, vet ej vilket steg, kanske boost kan svara på det
Powerjet munstycke för extra soppa
FMF Powerbomb helsystem för bra flås

Varför borra fuggen till 44mm om du använder original ventiler och inte har mer cc än 525? Större förgasare behövs inte innan man bygger RFS 613 med jättebigbore och strokervev samt ökar ventilstorleken.

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Menar du att hans tändstift är vitt pga att han har borrat upp fuggen?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Varför borra fuggen till 44mm om du använder original ventiler och inte har mer cc än 525? Större förgasare behövs inte innan man bygger RFS 613 med jättebigbore och strokervev samt ökar ventilstorleken.

för liten.
44 mm fugge är ett måste för att få ut dom flesta hk..faktum är att hellst skulle det varit närmar 48mm för att nå alla hk... Portningen är gjord så att den passar 44 gasare och högre lyft som hotten ger 2mm högre lyft typ och en hel del längre durr,, Med alla dessa modds som blir på denna maskin så kan man inte köra bara 41mm. Ex ta bara en sp 1a v twin den har ungefär samma cc per cylle och varvtalsområde och samma sluteffekt per cylle som dena kommer få,,Dom kör 62mm trottelboddy till varje cylle! ex alla dirtrackar med liknande trimmningsgrad 450cc 45mm gasare.. ex 650cc enstonka Husaberg effekt 75 bakisar 50mm lektrone fugge! ex min hoj 50mm fugge ska dit, 44 är för liten men bra för lågvarvet!! det är enkelt att räkna ut max storlek på fugge. Kanalerna är ju på dom här maskinerna koniska utåt för bättre drag över 5000v ,,ej som orginal topp raka för bättre mellan/lågvarvsdrag ... Räknar man då på kammens lyft och ventilstorlek så hammnar man på minst 44mm för att kräma ur allt ur övrig trimmning.

Jag är väldigt inponerad av Ping och Lilja som fixar och donar och lär sig fort hur det ska ställas in..Normalt för att göra allt detta krävs lång erfarenhet av trimmning.. Dom kommer nog att ta svart bredhängsel i trimmning när dom är klar:D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning