Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nu är det andra gången jag är negativ jag vet......

Men är ni säkra på att ni uppnår en effektökning på E85 även utan turbo?
Problemet med E85 är att det brinner så långsamt vilket gör att tryckmax förskjuts och all förbränning som inte skett inom 25 grader från ATDC är i princip verkningslös. Med så stort borr är det snarare läge med soppa som brinner snabbare än BF98.....

Men visst är det roligt att experimentera och borra sönder munstycken...

Helt klart fördelar och inte så lite heller, bara att kolla bromsintyg.. Dom här maskinerna har ju rätt så högt komp-förhåll typ över 12-1 så det funkar ju skapligt och man brukar se 2-8% mer pullver beroende på hur pass mycket man utnyttjar soppan!!,,Speciellt på lägre varv skilljer det säkert minst 10% mer nm/hk.. Vill man få ut allt ur e85 med bara 12-1 så ska man ju förtända maximalt,,,Ännu bättre vore ju att gå upp till 15-1 i k-f för det klarar ju e85.
Jag kör ju e85 i båda bilarna en gammelaudi från kalla kriget och en v70glt98 och tillockmed dom går några % bättre trotts sunk komp-f + att jag tjenar 7000kr per 2000 mil körda trotts närmare 2 dl mer förbrukning:tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Går hojjarna bara sämre och sämre trots(eller på grund av)allt "trim"?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
tänker avbryta eran diskution snabbt bara, kollade i början av tråden och såg att man hade tagit ut någon "snopp" ur ljud dämparen.... är den lilla "snoppen" till för att dämpa ljud nivån bara eller kan man till och med få ut lite mer krut ur motorn om man pillar loss "snoppen" :D

jag är ny inom MC-träsket så inga personliga påhopp tack ;)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
tänker avbryta eran diskution snabbt bara, kollade i början av tråden och såg att man hade tagit ut någon "snopp" ur ljud dämparen.... är den lilla "snoppen" till för att dämpa ljud nivån bara eller kan man till och med få ut lite mer krut ur motorn om man pillar loss "snoppen" :D

jag är ny inom MC-träsket så inga personliga påhopp tack ;)

Mja ,,den kan bli något starkare och leva om satan!! men det blir långt ifrån optimalt,,Dämparen funkar då som en baffeldämpare vilket är bra för lägre varvs nm,, men dödande för högre effekt/varv. Bäst är om du orkar göra om dämparen totalt invändigt med ett perforerat rör rakt igenom av samma dim som kröken....

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
cool_lilja, nu såg jag ditt lilla bromsproblem!
undrar bara lite hur du gör när du luftar av bromsen, för ibland kan det vara så att luften sitter fast på något ställe i broms slangen eller nere i oket. Har tidigare erfarenhet av detta eftersom jag cyklat Downhill i flera år och jobbat som mekaniker. jag stötte ofta på problem med bromsar och ett vanligt fel är att man inte använder sig av rätt verktyg när man luftar. visst i 95% av fallen så behöver man inga speciella verktyg som avluftnings-kit osv. men eftersom att luften alltid strävar uppåt så är det bästa att man pumpar olja via oket istället för att pumpa olja ner till oket via pumpen. har du inte någon tillgång till ett avluftnings-kit så kan du alltid testa att plocka av pumpen och oket från hojen och sedan placera oket och all slang ovanför pumpen så att luften forseras upp mot sjävla oket av gravitationen. är det nu så att det sitter kvar lite luft i systemet så är jag ganska säker på att det kommer släppa om du har placerat allt högre upp än sjävla pumpen.

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Säger tvärtimot boost:)...tror den går för fett
började på samma sätt när jag skulle köra etanol på min. det är ju samma förgasare som din och endligt mikuni topham så ska min ha 165 med bensin så todde oxå att de skulle va lagom att börja med 200 och den gick skit på fullgas men varvade som den skulle vid lägre gas. kör nu med 177,5 med öppen ljuddämpare och 172,5 med orginal och den går riktigt fint på fullgas:p
Testa med ett 165-170 och en -95 nål.

Ska inte va nån fara för ventiler mm att köra snålt med etanol pga lägre avgastemp.

Lycka till

Jag försökte med E85 igår... gick inge vidare. Hade ju 155 med 98 oktan som bänkade bäst... försökte med 200 i huvud, kritvitt och den gick som en potta skit. Provade med 250 (hemma borrat), samma sak. Den går att gasa utan belastning, men med så går den som en DT och bluddrar, spottar och fräser.

Trodde jag hade dratt toppackningen :)

Är det nåt mer jävelskap jag måste byta ? Lågfarten bytte jag från 27.5 till 30, hade inte större. Borrade detta till 1mm sedan, samma sak.

Var som att jag hade tankat typ 40% vodka eller nåt... :(

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Säger tvärtimot boost:)...tror den går för fett
började på samma sätt när jag skulle köra etanol på min. det är ju samma förgasare som din och endligt mikuni topham så ska min ha 165 med bensin så todde oxå att de skulle va lagom att börja med 200 och den gick skit på fullgas men varvade som den skulle vid lägre gas. kör nu med 177,5 med öppen ljuddämpare och 172,5 med orginal och den går riktigt fint på fullgas:p
Testa med ett 165-170 och en -95 nål.

Ska inte va nån fara för ventiler mm att köra snålt med etanol pga lägre avgastemp.

Lycka till

Ja Det kan lika gärna vara för stort...För när jag själv testade e85 så skulle jag gissa att det blev ca från 150 98ok till 180 e85 ,, lamda finns:D

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
sen beror de ju på om man mäter munstyckena i diameter lr mikunis flödes märkning. Men ofta verka de som de blir lite mindre än teorin om 35% större area.
Skaffat bredbandslambda nu då?:tungan

Ja Det kan lika gärna vara för stort...För när jag själv testade e85 så skulle jag gissa att det blev ca från 150 98ok till 180 e85 ,, lamda finns:D

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Busaberg:
Hojarna går bättre o bättre hela tiden, ivart fall min, men det finns ju fortfarande hk att hämta.

Rydlinger:
Tack för förslagen, jag har redan testat allt, typ 100 gånger. Har helatiden varit säker på att det har varit min pump som va lite kass och förliten, och mycket riktigt va det så. Klämde idag på en magura bromspump på 16mm, nu funkar mitt 4-kolvs ok kanon bra, grym bromsverkan.

-------------------------------------

Som sagt, nu har jag fått på alla motardhjulen, men tillhörande bromsar, grymt gött, då det snart vankas körkort runt hörnet, bara länssytyrelsen får grejat sina papper :)

Funder helt klart att köpa mig ett powerjet kit, kan man ta vilket powerjet som helts, alltså, finns det någon skillnad på dom? Frågan är också om jag då behöver byta nål? Någon som har en nål över?

Bifogat

• DSC00532.JPG
    DSC00532.JPG
    134.8 KB · Visningar: 121
  • DSC00533.JPG
    DSC00533.JPG
    93 KB · Visningar: 119
  • DSC00534.JPG
    DSC00534.JPG
    147.8 KB · Visningar: 111
  • DSC00535.JPG
    DSC00535.JPG
    177.7 KB · Visningar: 109
  • DSC00537.JPG
    DSC00537.JPG
    167.7 KB · Visningar: 105
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Jag kapade även ljuddämparen, inte bara röret... så nu är min dämpare 10cm kortare och har rör hela vägen. Låter som fan :) Coolt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag kapade även ljuddämparen, inte bara röret... så nu är min dämpare 10cm kortare och har rör hela vägen. Låter som fan :) Coolt.

Holly shit,,,Ja hårdingar kör ju odämpat:D

Fan vad lillja kostat på ...Vilken pump!! Jo powerjet som är ställbar som den på ebay är inte lätt att få tag på i sverige,,för det mesta finns bara den fasta vers med munstycken och den är ju värdelös (jobbig) Och så luras ju många att köpa dualjet = skit och kostar 700 +:gnissla . jag har faktist för mig att ebos racing har den ställbara ,,men kostar då närmare 500 kr!! (ebay 28 doll)

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
jaaa, den pumpen va grym, betalade 1500:- totalt för den, kanon bra.

jag ringde till ebos o frågade ang ett powerjet, han hade bara till letron och mikuni, ej till kehini, men spelar det någon roll?? annars får jag la beställa på e-bay...

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
jaaa, den pumpen va grym, betalade 1500:- totalt för den, kanon bra.

jag ringde till ebos o frågade ang ett powerjet, han hade bara till letron och mikuni, ej till kehini, men spelar det någon roll?? annars får jag la beställa på e-bay...

Jaha....Då får du köpa från ebayen.... Lectrons är inte riktigt kompletta för dom sitter i färdiga hål i Lectronarna..... Mikunis är fasta munstycken:gnissla

På kompisarens xr testade jag att köra ett ställbart utanpåliggande nålmunstycke från en modellmotor. Men jag satt dit för smalt spridarrör in i fuggen så den ger bara typ 10 snäpp måste upp i 30 steg!! Vill inte än reko det förens man testat att den ger så pass mycket med lika stort rör som powerjet,,.Men ett sådant kostar runt 250 kr i sverige så man tjenar inget gämfört med ebay:gnissla

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
jag har ställt lite frågor till en kille i usa ang. powerjet munstycket, hoppas på bra svar, om jag får de svaren jag vill ha så köper jag det av honom, behöver ju som sagt mer soppa, hehe

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
jaa, nu börjar det lösa sig. har dock fortfarande problemet med att den går lite snålt, har beställt ett powerjet, men blev något knas med paypal komtot, hoppas att det löser sig, men det tror jag

får med största sannolikhet tillbaks körkortet i veckan som kommer, då skall jag o ping försöka bänka om det finns tid till det :)

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Idag har jag o ping meckat av dubbar på hans däck....

Dessa dubbarna skall användas som trötta fisktänder i en förgasare till en camaro eller något annat stort som kan tänkas behöva lite mer friskluft, hehe.

Jag beställde en ny nål i fredags, en OBDVT-P, hoppas på att denna skall hjälpa mig i jakten på ett lite mörkare stift o mer hk.

Håll till godo / Lilja

Bifogat

• DSC00539.JPG
    DSC00539.JPG
    140.2 KB · Visningar: 144
  • DSC00540.JPG
    DSC00540.JPG
    128.6 KB · Visningar: 145

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Satt och funderade på en sak... har ju gjort en bänkning som sagt, innan jag bytte ringar som gav följande: 38.9Nm @ 6800 RPM, 43hp.

Det är något som inte stämmer på det resultatet matematiskt.

38.9 x 6800 / 9549 = 27kW = 37.6hp

Det fattas alltså 5.4hk matematiskt om man jämför med grafen.
Min oro är att bänken i sig inte är kalibrerad riktigt, eller att något annat är galet. Enligt fysikens lagar ska vridmoment och kW mötas vid exakt 9549 RPM, inte ett varv innan eller efter.

Mäts det i hp och ft.lbs ska det vara 5252 RPM.

Detta styrks i flera av bänkningarna jag sett på ktm 525, Boost3's turbo XR m.fl. Men på mitt papper går dessa ihop vid typ 10.500RPM eller vad det nu var...

Någon chalmers student som vet ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja alla kurvor jag seett korsar vid ca 5500v-----

Lilja..Senaste bestyckningstipps av Granbergarn som också kör 525 och Boostportat Hotcams men gasaren portad till 41mm !! Han sopade i så stort som 65 i lågfart för att få den bra i smällar och svar,,var tydligen stenbra nu.. Därimot körde han även tjockisnålen ,,så han skulle även byta den till tunnare.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning