Allvarligt trim av KTM 450 & 525

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Jag lab:ade satan med bestyckningen på min Husa. Det skiljer sig duktigt mellan dem olika nålarna, dock gick den bästa med "standard-nålen". Fick aldrig hojen att gå perfekt med "tjockis-nålen" som krävde monstermunstycken.

"tjockisnålen" ? menar du strypnålen som är jämntjock hela vägen ner till spetsen?

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Vad heter den nålen som är "riktig" då ? I boken står det olika nålar på alla motorer... och 525 och 450 är ju "strypta" i detta sketlandet.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vad heter den nålen som är "riktig" då ? I boken står det olika nålar på alla motorer... och 525 och 450 är ju "strypta" i detta sketlandet.

vad jag har lyckats läst mig till såååååååååååå
Är en bra nål OBEKP den är rikare så att säga dvs smal och man kan köra från 170+ i högfart
och org ska vist vara OBEKR
detta är från usa visserligen så det är möjligt att ni redan har OBEkP nålen?? Kolla!!
Bra bestyckning 525xc (atv) var enligt dom amrikanska snubbarna 45 i lågfart ,obekp nålen och 170 i högf men dessutom oringmodden av axpumpen !! den bör du nog göra Lilja! Najja fast axpumpen så den slår till omedelbart eller som vissa gör sätt fast med oring. Men detta var ju helt org 525 motor tror jag?
Mja Finns det någon ännu smalare nål?

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Vi har gjort ett meck på hans axxpump, men den sitter inte fast med gasen just nu. Dock har vi gjort ett eget stopp som du säkert kommer ihåg.

Europa / USA har olika nålar, kanske pga. strypningen här.
Kommer ihåg att min gasare var precis likadan, fick köra 210 munstycke för att få svart stift, om ens det räckte.

HSR rockar :)

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
"tjockisnålen" ? menar du strypnålen som är jämntjock hela vägen ner till spetsen?

Exakt! Fick tips om den, från en som tävlar :va Den smalare nålen var orginal på min och funkade som sagt bäst. Tror jag hamnade på 45 låg, 175 hög o 2 hack upp på nålen, hade RAAS dubbelsystem.

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Aaa då kommer väl din hojj dö av smälthet kolv :) hihi... fan hade vart ql o få tag på en nål till dig johan så du kommer upp i rätt bestyckning...

Ett alternativ kanske är att borra munstyckena tills det blir bra färg... tror inte det är så bra att köra så vitt som du gör nu!

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har en OBEDT-R nål i min förgasare, kör den nu näst längst ner, alltså så att den öppnar tidigt från munstycket, så att jag skall få mycket soppa.

Den första bilden är ett 210 munstycke med nålen i mitten läget. Här körde jag med ett NGK Stift, 8 något, kommer ej ihåg märkningen.

Den andra bilden är ett hemma borrat 250:va munstycke. Nålen som det står i början av inlägget, alltså näst längst ner sitter clipset. Jag fattar inte varför jag inte får ett svart stift..... Här körde jag med ett NGK Iridium stift :yoparty

Sista bilden är på det nya Iridium stiftet innan det stoppades i hojen.

Hojen går sjukt bra, det är ett jävla klipp i hojen nu, och den går fort som f-n.

Bifogat

• DSC00527.JPG
    DSC00527.JPG
    92.7 KB · Visningar: 85
  • DSC00529.JPG
    DSC00529.JPG
    77.6 KB · Visningar: 91
  • DSC00528.JPG
    DSC00528.JPG
    61.1 KB · Visningar: 86

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag har en OBEDT-R nål i min förgasare, kör den nu näst längst ner, alltså så att den öppnar tidigt från munstycket, så att jag skall få mycket soppa.

Den första bilden är ett 210 munstycke med nålen i mitten läget. Här körde jag med ett NGK Stift, 8 något, kommer ej ihåg märkningen.

Den andra bilden är ett hemma borrat 250:va munstycke. Nålen som det står i början av inlägget, alltså näst längst ner sitter clipset. Jag fattar inte varför jag inte får ett svart stift..... Här körde jag med ett NGK Iridium stift :yoparty

Sista bilden är på det nya Iridium stiftet innan det stoppades i hojen.

Hojen går sjukt bra, det är ett jävla klipp i hojen nu, och den går fort som f-n.

Det var so F,,..-.. Du har bottnat nålmunstycket!! DVS Med den nål du har nu så spelar det ingen roll om du så tar bort huvudmunstycket!!! Prova att ta väck huvudmunstycket helt och starta hojjen,, Om man har rätt nålmunstycke eller nål då ska den dränka sig strax över halv gas !! Dvs toksura ,,,man ska inte kunna få upp den i speciellt höga varv,, .. kan du därimot gasa upp den i varv eller rakt kunna köra omkring så är i värsta fall hela nålmunstycket fööör litet,,, eller troligast så måste du skaffa smalare nål!! Hur som hellst så måste du sätta i den näst minsta nålen jag nämmde tidigare vad den nu hette? var det "P" i slutet tror jag? den gav något mer än "R"

Men detta är ett stenbra tecken på att det finns fler farbröder att håva in:tummenupp
Powerjet skulle jag tveklöst skaffa mig!! Men OBS den ställbara vers ,,finnes på ebay 25 dollar!!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
OBS Lillja du får inte ens tänka på att sopa i en droppe e85 förens du fixat så den drunknar vid körning utan huvudmunstycke!!!!!!!!! Annars har du ventilerna i ljuddämparen och hål i kolven ,krökt vevstake ,hål i blocket mm.
Därimot Ping borde kunna testa e85 kolla bara så den dränker sig utan munstycke!! Och OBS det går inte att se hur fett eller snålt dom går på tändstiftet med sprit!! Man MÅSTE köra lamda då!! När jag snabbtestade e85 i xrn så hade jag bara bestyckat för 98okt men jag hade ju powerjet så jag sopade helt enkelt på den max och det räcke precis för fullgaskörning åtminstonde,,,,,,,,den vart råstark som få ,,,Lika stark på 5an som på 4an med 98okt:tummenupp

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
okej, jaa, jag får kolla på ett powerjet, är det både nål o munstycke eller?

köpa ny nål måste jag ivartfall, frågan är vad jag skall köra i lågfart, har ju 50 i nu, men den går sjukt bra hela registret....

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
okej, jaa, jag får kolla på ett powerjet, är det både nål o munstycke eller?

köpa ny nål måste jag ivartfall, frågan är vad jag skall köra i lågfart, har ju 50 i nu, men den går sjukt bra hela registret....

Någe störr lågfart skulle jag inte tro du behöver? Kolla om den reagerar på bladningsskruven runt 0,7varv-2varv gör den det så är det bra.

Powerjetten kommer komplett med justerskruv.

Jo en sak du kan prova rakt av nu är att höjja nålen max + att du tillverkar eller har en bricka på 1mm som du dessutom sätter under clippset så nålen kommer ännu högre...OBS kolla bara så inte nålen kommer så högt så den kan hoppa ur nålmunstycket och ställa fast trotteln på fullt gärn:näsblod
Förmodligen kan du då sätta i 190 munstycke eller 210.......

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Jag försökte med E85 igår... gick inge vidare. Hade ju 155 med 98 oktan som bänkade bäst... försökte med 200 i huvud, kritvitt och den gick som en potta skit. Provade med 250 (hemma borrat), samma sak. Den går att gasa utan belastning, men med så går den som en DT och bluddrar, spottar och fräser.

Trodde jag hade dratt toppackningen :)

Är det nåt mer jävelskap jag måste byta ? Lågfarten bytte jag från 27.5 till 30, hade inte större. Borrade detta till 1mm sedan, samma sak.

Var som att jag hade tankat typ 40% vodka eller nåt... :(

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag försökte med E85 igår... gick inge vidare. Hade ju 155 med 98 oktan som bänkade bäst... försökte med 200 i huvud, kritvitt och den gick som en potta skit. Provade med 250 (hemma borrat), samma sak. Den går att gasa utan belastning, men med så går den som en DT och bluddrar, spottar och fräser.

Trodde jag hade dratt toppackningen :)

Är det nåt mer jävelskap jag måste byta ? Lågfarten bytte jag från 27.5 till 30, hade inte större. Borrade detta till 1mm sedan, samma sak.

Var som att jag hade tankat typ 40% vodka eller nåt... :(

Frågan är om den gick bra på endast full gas? Det borde den gjort med 180-200 munstycke.. Lågfarten ska vara runt 30% större och även högfart och mellanreg,,inte helt enkelt att få till och färgen på stiftet går inte att avläsa med e85! Lamda ett måste.......Det går säkert att hitta en nål som ger rätt mängd i mellangas men inte lätt!! Jag ska slipa till min nål tills jag blir nöjd:näsblod

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Alltså, den klarade inte att varva alls... dog om jag körde över tomgång. Dock inte utan belastning, då lät den som vanligt typ

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Alltså, om vi räknar 155 huvud + 40% = 217... jag borrade tom. till 250!
Lågfarten dock, hade jag ju bara 30, istället för 27.5 Borrade den dock till 100 (1mm) men det var ingen skillnad.

Var som att ställa tändningen till typ EFTERtändning eller nåt.. så illa gick den.
Frågan är om jag måste byta fler munstycken än detta ?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Alltså, om vi räknar 155 huvud + 40% = 217... jag borrade tom. till 250!
Lågfarten dock, hade jag ju bara 30, istället för 27.5 Borrade den dock till 100 (1mm) men det var ingen skillnad.

Var som att ställa tändningen till typ EFTERtändning eller nåt.. så illa gick den.
Frågan är om jag måste byta fler munstycken än detta ?

Ja det är stor risk att du råkat ut för samma problem som lillja har redan på 98okt,,, när du ska åka e85 åtminstonde. Dvs nålmunstycket är för litet eller eller nålen för tjock.. Du kan ju kolla om du ligger rätt till för vanlig 98okt åtminstonde,,,Som sagt ta väck högfartsmunstycket och provkör,,,då ska den toksura över halv gas så pass att den stannar om du håller fullt gärn. Skulle den inte göra det så finns det inte en möjlighet att den ska gå på e85!
Med powerjet så kan man lägga på ca 0-25% mer soppa från ca halv gas och upp till fullt gärn,,Finns ju snubbar som sätter i 3 st powerjet i gasarna på olika höjder ,, då kan man justera i stort sett hela registret endast med powerjettarna,, Jag kommer åtminstonde sätta i 2st på min Lectron några fler då tror jag att man får ont i skallen av:gnissla Min gick ju som en påse nötter under halv gas med e85 (bytte ej lågfart eller rörde nålen),,men tack vare powerjetten så kunde jag köra över halv gas till fullt gärn bara för att känna på effekten i soppan..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nu är det andra gången jag är negativ jag vet......

Men är ni säkra på att ni uppnår en effektökning på E85 även utan turbo?
Problemet med E85 är att det brinner så långsamt vilket gör att tryckmax förskjuts och all förbränning som inte skett inom 25 grader från ATDC är i princip verkningslös. Med så stort borr är det snarare läge med soppa som brinner snabbare än BF98.....

Men visst är det roligt att experimentera och borra sönder munstycken...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning