Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Jag hade problem med kompet pga. ringarna så jag fick bara 42hk på hjulet på en Dynobänk. Ska bänka igen såfort Lilja har fått sitt körkort tillbaka (2 veckor ungefär). Hojjen gick jävligt mkt bättre med nya ringar :)
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Här kommer en om det går bra att hoppa imellan.

När man ska köra med motard, är det bara köpa däck då eller måste man ha andra saker också? Och är det några justeringar och sånt man måste göra? Och hur mkt kan allt gå på ca?
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Om du skall ha riktiga motardhjul så skall du ha 17 tums fälgar också, du får ge knappt 10 000:- för bromsok, skiva, fälgar o ibland däck. Har du tur hittar du billigare.

Annars kan du köra fattigmans varianten, köpa gatdäck till endurofälgarna o köra med det. Fast det är ju inte lika fräckt.
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Ohhf*n, det blev dyrt :p, blir fattigmans varianten, gatdäck + enduro fälgar :p
Tack för svaret =)
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Grymt filter......

Var köper man det och vad kan det kosta? Samma fråga som boost, vill gärna veta.

Har för mig att jag sett något på kn sida eller så, men det var närmare 1200 typ, kan det stämma?

//Lilja
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hoppas du får tillbaka ditt trötta körkort nu snart Lilja så vi kan åka o bänka båda! Så sätt så kan jag ju åka dit själv nu i helgen eller nåt... Ska ju besikta imorgon (skickar in bilder då på mitt meck.. fick låna Liljas fälg + däck, ljuddämparen eftersom min låter som faan, Hobbex-meckad backspegel som inte passar och hand-tuta :))
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
jo det kosta lite. ca 1200kr. men å andra sidan slipper man böket det innebär att köpa ett "vanligt" k&n-filter o knöla in i burkenm. för burken vill jag ha kvar. skyddar mot det värsta smutsen ju. jag köpte mitt hos micro. ta bara reda på art.nummer på k&n's hemsida så kan dom ta hem det sen.
slänger med en bild på hur hojen ser ut oxå. har sågat upp luftburken rätt mycket nu.
 

Bifogat

  • IMG_0358l.jpg
    IMG_0358l.jpg
    226.9 KB · Visningar: 244
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jo det kosta lite. ca 1200kr. men å andra sidan slipper man böket det innebär att köpa ett "vanligt" k&n-filter o knöla in i burkenm. för burken vill jag ha kvar. skyddar mot det värsta smutsen ju. jag köpte mitt hos micro. ta bara reda på art.nummer på k&n's hemsida så kan dom ta hem det sen.
slänger med en bild på hur hojen ser ut oxå. har sågat upp luftburken rätt mycket nu.

Helvete vad du sågat mycket!!Den syns ju inte ens!!:D

Jo en fråga till dig du har väl kört hotcams på org kolv? hur pass klen vart den då i lågvarvet? eller bytte du till 540cc kittet? och vilket avgas har du? Går den bra? du måste köra den i bänk!!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Helvete vad du sågat mycket!!Den syns ju inte ens!!:D

Jo en fråga till dig du har väl kört hotcams på org kolv? hur pass klen vart den då i lågvarvet? eller bytte du till 540cc kittet? och vilket avgas har du? Går den bra? du måste köra den i bänk!!

nu då :4skrika

jo jag hkörde med hotcams och original kolv+cylinder. dock portad och akra helrör. den var lite som att köra 2-takt. varvar som fan o har MYCKET mer effekt på topp. botten blev klenare helt klart. 540 kittet räddade det lite. tycker den e helt okey nu faktiskt. ska bara bänkas oxå när jag får tummen ur :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
nu då :4skrika

jo jag hkörde med hotcams och original kolv+cylinder. dock portad och akra helrör. den var lite som att köra 2-takt. varvar som fan o har MYCKET mer effekt på topp. botten blev klenare helt klart. 540 kittet räddade det lite. tycker den e helt okey nu faktiskt. ska bara bänkas oxå när jag får tummen ur :rolleyes:

Jag är nog blind:D

Jo Om du vill ha mer kräm i botten så höj kompet mer.. 540 kittet har väl inget speciellt högt kompförhållande? Är det över 12,5? Du kan lungt ta den till 13,5..Det går nämmligen att plana toppen 0,8mm rakt av och med lite försiktighet ca 1mm så då har du 1kg till. Men har man då hotcams så MÅSTE man flytta kammen i orgläget dvs slipa ur kammdrevets hål lite annars blir det ingen vinst i botten , + att man garanterat måste slipa ur kolvfickorna 1mm!!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag är nog blind:D

Jo Om du vill ha mer kräm i botten så höj kompet mer.. 540 kittet har väl inget speciellt högt kompförhållande? Är det över 12,5? Du kan lungt ta den till 13,5..Det går nämmligen att plana toppen 0,8mm rakt av och med lite försiktighet ca 1mm så då har du 1kg till. Men har man då hotcams så MÅSTE man flytta kammen i orgläget dvs slipa ur kammdrevets hål lite annars blir det ingen vinst i botten , + att man garanterat måste slipa ur kolvfickorna 1mm!!

läge o sluta kolla genom ölglaset kanske :) bilden

toppen blev planad lite för o kompensera när ventilsätena blev infrästa. tror det e 12:1 i komp på 540 kittet.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
I helgen som var så försökte jag sätta på mitt 4-kolvs broms ok för motardfälgarna, men det gick inget bra, verkar som oket är trasigt. Köpte det i maj, men satte på det nu, har försökt få tag i han som sålde det till mig utan resultat. Idag hade jag tänkt skruva isär oket o kanske hitta nått som är trasigt, eller lämna bort det till en bromsoksrenoverare. Vad tror ni?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
I helgen som var så försökte jag sätta på mitt 4-kolvs broms ok för motardfälgarna, men det gick inget bra, verkar som oket är trasigt. Köpte det i maj, men satte på det nu, har försökt få tag i han som sålde det till mig utan resultat. Idag hade jag tänkt skruva isär oket o kanske hitta nått som är trasigt, eller lämna bort det till en bromsoksrenoverare. Vad tror ni?

vad är problemet? Får du ingen bromverkan pga luft i oket.. Jag brukar köra i oljan bakvägen när jag byter ok eller bara olja, Går fint med en cyckelpump bara----fippla fast en slangstump på cyckelpumpen och i med den oljemängd du tror behövs i cyckelp plocka väck locket på handtaget på styret och gänga upp nippeln på oket och på med slangen där på nippeln (luftnippel) och tryck sedan i oljan till det är fullt uppe i behållaren på styret. Man behöver knappt lufta efteråt med den metoden:tummenupp Bästa cyckelpump är dom gammla från kriget med läderpackning dom håller hela livet,,,men funkar bra med vanlig plastpump också åtminstonde 1 gång sedan brukar gummipacningen svälla väck:gnissla
 
Last edited:

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
jag har tryckt olja från oket o upp, så det är inga problem, har också testat med mitt original ok och det fungerar

är endast 1 kolv som flyttar på sig av 4, och det är ytterst lite, mycket tråkigt
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
har nu fixat så att vi kan bänka en orginal 450 exc och en 380 sx när jag får tillbaks mitt kk
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top