Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
har nu fixat så att vi kan bänka en orginal 450 exc och en 380 sx när jag får tillbaks mitt kk

Fi fan vad bra you are the man:tummenupp Läste dr bikes dynojet tråd på tekniksidan och det kan ju skilja uppimot 20%:gnissla 8% är vanligt i mellan bänkar... Det enda säkra sättet är att bänka före o efter i samma bänk eller en likvärdig hoj i samma bänk:tummenupp

Det där med oket lät knasigt det är inte offta det blir fel på mc ok??? Provade du utan lock uppe på pumpen? Tänker såhär --att ventilationshålet var tätt i locket så det bildades vacum innan alla kolvar har slagit imot skivan:va

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Oket är fuckat - rakt av... original oket funkar ju skitbra. Frågan är hur många packningar det ska finnas och om kolvarna ska gå att trycka ihop med tummarna ?

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Jag har haft isär oket, tagit ur kolvarna och gjort rent o smörjt upp allt.....

Funderar på om det kan vara så att min bromspump inte orkar trycka 4-kolvs oket, då kolvarna säkert är större än på orginal oket, kan detta vara möjligt tro?

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce å Verte
jag har tryckt olja från oket o upp, så det är inga problem, har också testat med mitt original ok och det fungerar

är endast 1 kolv som flyttar på sig av 4, och det är ytterst lite, mycket tråkigt

Vad har du för ok resp. pump?

Funderar på om det kan vara så att min bromspump inte orkar trycka 4-kolvs oket, då kolvarna säkert är större än på orginal oket, kan detta vara möjligt tro?

Skiljer en del mellan olika ok resp. pumpar.
Vad e det du har?

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Ja ,,kan ev vara så att ktm pumpen ger för lite slag?? Ktms broms fram har ju varit lite svampig i några årgångar så det är nog fullt möjligt att du måste byta pump. Jag har satt ett aprilia 4 kolvare på xrns pump och det funkade sisådär ....något indestingt broms (svamp) Skaffade då även en R1 pump och då vart det tvärstummt och dinstingt broms. Så Kolla med någon skrot eller blocket för någon rr maskins pump:tummenupp

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Tror inte du luftat ordentligt. Kan vara svårluftat ibland. Kolvarna kan tryckas in för hand utan problem och KTMs org. pump funkar bra.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
tyvärr är jag nog rätt säker på att jag har luftat, men ingen hade varit gladare än jag om jag har klantat mig där. men som sagt tror inte det......

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Självklart ska NÅGOT hända med kolvarna och man ska ju få någon form utav tryck vilket vi inte får. Att nämna är också att 1 av 4 kolvar rörde sig ytterst lite innan johan skruvade vilktet tyder på att något ändrat sig.

Jag röstar på packning eller kolvarna.

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Nu har jag fått på mitt kn filter som köptes från micro för 600:-, blev kanon fräckt..... nu kan hojen andas lite bättre än förut :)

Jag vet inte riktigt vilket munstycke jag skall ha ännu, får se i bänken.

När jag har startat hojen så hör man hur det "smäller" från luft filtret, frågan är vad det kan vara? Någon som vet?

Bifogat

• DSC00499.JPG
    DSC00499.JPG
    79.9 KB · Visningar: 90
  • DSC00504.JPG
    DSC00504.JPG
    92.9 KB · Visningar: 100
  • DSC00507.JPG
    DSC00507.JPG
    93.9 KB · Visningar: 101
  • DSC00515.JPG
    DSC00515.JPG
    95.3 KB · Visningar: 101

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Cooolt Lillja:tummenupp

Smäller deb bara på tomgång och lite gas?---Troligast skulle du behöva större lågfartsmunstycke....men prova att skruva på luft/bränsleskruven överdrivet mycket troligast in då stäng den helt nästan. Men troligast behövs större lågfartsmunstycke typ 10% större

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
jaaa, det e nog bara på tomgång, vad är det som smäller då?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
jaaa, det e nog bara på tomgång, vad är det som smäller då?

Jaha nu kom jag på vad du menar med smäller,,, du menar nog snarare att det klapprar i takt med kolvslagen? Då är det bara trotteln som ligger och slår fram o tillbaka i sina spår,,,Väldigt srämmande ljud som fått folk att reovera motorer i tron om lagerglapp och dyligt:D Detta ljud hörs offta när man tar bort eller sätter i typ kn filter. Du kan lätt kolla genom att ta bort filtret helt och starta och sopa in en skruvmejsel och tryck fast trotteln framåt så ska den bli knäpptyst:tummenupp
fan på min gammla mikuni så var trotteln helt slut så jag fick lägga på jb welr ute i kanterna som går i spåren så den slitatde klappra så in i hell.....
Jag kollade glappet i din gasare pings tm,pings kehin och fler snubbars flat slidare och kehins dyra flattare är underligt nog sämmst glappa nått in i hell fast ny!! Mikuni hsr/tm bäst i test i boost glapptestbänk:D
Men du bör nog sopa i större lågfart ändå, Men det kollar du genom att skruva på blandsruven och lyssna om den reagerar som den ska inom 0,7 varv till 2v......

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Dagens meck har innefattat en extra dödare, demontering av pings blinkers och byte av mitt munstycke i fuggen.... Har även tagit lite idol bilder på mig o ping, jävlig allvarligt!

Bilden på stiftet är från min 525:a med ett 190 munstycke, detta efter en 15sekunders burn, med näst intill fullgas hela tiden. Tycker det va lite vitt, har nu klämt i ett 210 men har ej kollat hur färgen ser ut. Ping testade hojen, då jag fortfarande väntar på mitt körkort. Enligt hans utsago så går den mycket bättre nu än med 190 munstycket.

Har även gjort lite större "boost" hål vid filtret så att de kan andas bättre.

Bifogat

• DSC00524.JPG
    DSC00524.JPG
    121.5 KB · Visningar: 135
  • DSC00522.JPG
    DSC00522.JPG
    111.1 KB · Visningar: 127
  • DSC00521.JPG
    DSC00521.JPG
    95.9 KB · Visningar: 125
  • DSC00520.JPG
    DSC00520.JPG
    116.7 KB · Visningar: 197
  • DSC00518.JPG
    DSC00518.JPG
    129.2 KB · Visningar: 173
  • DSC00516.JPG
    DSC00516.JPG
    103.5 KB · Visningar: 122
  • DSC00525.JPG
    DSC00525.JPG
    44.3 KB · Visningar: 127

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja det så vitt ut!! Men har du sidolocket kvar i burken och kn filtret bakom?

Ivf -----det ska vara 3ggr så stora hål i kåpan eller hellst ingen kåpa alls:ajjabajja

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Vi har skurit sönder halva luftburken, eller mer... filtrena sitter rakt på förgasarna. Frågan är som sagt ifall det är nålen som ställer till det för Lilja ? 210 munstycke är ju som sagt jävligt stort...

Mitt stift med HSR42an har rätt färg med 155 munstycke.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vi har skurit sönder halva luftburken, eller mer... filtrena sitter rakt på förgasarna. Frågan är som sagt ifall det är nålen som ställer till det för Lilja ? 210 munstycke är ju som sagt jävligt stort...

Mitt stift med HSR42an har rätt färg med 155 munstycke.

Jaha då lät det bättre.. Men bäst är att ta så mycket luft från sidor och uppifrån och ha så tätt som möjligt framöver mot motorn så den drar i sig så kall luft som möjligt.

Ja lilja lär ha den fetaste nålen!! Läs Husaberg bestyckningstråden ,,,där står det mycket om nålar och bästa bestyckning mm till denna gasare, Husans motor och ktms är väldigt lika bestyckad så man kan kopiera bästa bestyckning rakt av därifrån :tummenupp

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
tyvärr är jag nog rätt säker på att jag har luftat, men ingen hade varit gladare än jag om jag har klantat mig där. men som sagt tror inte det......

...när jag ändå såg tråden...
Kan tillägga att jag var i samma situation när jag bytte till R1 oken...det var en luftbubbla i huvudcylindern och det tog 20-30 minuters pumpande innan all luft var ur.

Pumpa sejtan och tryck o ryck i slangen mellan cylinder och reservoar, ser du den minsta lilla bubbla bara fortsätt!

(fast det kan ju se helt olikt ut förstås)

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Hoj
Honda CB1000RA
precis så som jag har gjort, o det gamla oket funkar kanon varje gång jag testar, men jag känner att pumpen börjar bli sämre o sämre varje dag också....

...när jag ändå såg tråden...
Kan tillägga att jag var i samma situation när jag bytte till R1 oken...det var en luftbubbla i huvudcylindern och det tog 20-30 minuters pumpande innan all luft var ur.

Pumpa sejtan och tryck o ryck i slangen mellan cylinder och reservoar, ser du den minsta lilla bubbla bara fortsätt!

(fast det kan ju se helt olikt ut förstås)

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Jag lab:ade satan med bestyckningen på min Husa. Det skiljer sig duktigt mellan dem olika nålarna, dock gick den bästa med "standard-nålen". Fick aldrig hojen att gå perfekt med "tjockis-nålen" som krävde monstermunstycken.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning