Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Tjena allihopa!

Strafer: Joddå, det stämmer jag bor där... men var nära att bli av med hojjen för nån månad sen. Blev din stulen här med ? Om du PMar mig så kan jag berätta hur personen såg ut som jag tror försökte sno den (såg nämligen 2 pagar på en cross utan hjälm i 15 årsåldern precis innan det hände)...

Boost: Vi kommer köra imorgon troligtvis.. har då nya ringar + packningar. Samt lambda då :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena allihopa!

Strafer: Joddå, det stämmer jag bor där... men var nära att bli av med hojjen för nån månad sen. Blev din stulen här med ? Om du PMar mig så kan jag berätta hur personen såg ut som jag tror försökte sno den (såg nämligen 2 pagar på en cross utan hjälm i 15 årsåldern precis innan det hände)...

Boost: Vi kommer köra imorgon troligtvis.. har då nya ringar + packningar. Samt lambda då :)

spännande ... :klappar
 

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Härnösand
Hoj
HONDA CR 500R -96
Hallå. Funderar på att slänga i Hotcams stage 1 kamaxel + Wiseco 12.5:1 högkompkolv i min KTM 525 exc -04. Det jag undrar över då är om man måste slipa ur ventilfickorna i kolven, dvs är ventilspalten tillräckligt stor?
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Jag vet inte hur hög en sådan kolv är, men om du tittar på mina bilder så ser du ju hur långt ner ventilerna går mot kolven, o då har jag planat min 0,8mm också.

Du behöver ha minst 1mm spel mellan ventilerna o kolven för att det inte skall gå sönder grejer.

Om du läser specifikationen på en hotcam och jämför den med en orginalkam så kan du kanske se hur mycket lyftet är på respektive kam. Så kan man räkna ut om det funkar eller ej. Hittar du något om detta så skriv det gärna i tråden.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Eller så gör du som Lilja, lägger lera emellan. Jag orkade inte så jag slipade 2mm, Lilja kan du lägga ut dom bilderna tro ?

Mecket idag:
------------

Mina gamla ringar var tvärslut, var jättelätta att trycka ihop och höll inte längre samma mått som de nya. Fick av dom lättare än på en DT50 :)
Tryckte iaf dit dom nya och ny toppackning och brände ut och provade.

Fick nu upp hojjen på 6e växeln (inte lika högt som 5an, men det gick!) Har ALDRIG gått tidigare! Den är mycket jobbigare att kicka nu med!

Ska bli väldigt spännande att bänka nu!


Även Liljas hojj gick bättre när vi satt i 190 i huvudmunstycke, jag tyckte dock min gick bättre. Vi behöver köra med lambda nu!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Eller så gör du som Lilja, lägger lera emellan. Jag orkade inte så jag slipade 2mm, Lilja kan du lägga ut dom bilderna tro ?

Mecket idag:
------------

Mina gamla ringar var tvärslut, var jättelätta att trycka ihop och höll inte längre samma mått som de nya. Fick av dom lättare än på en DT50 :)
Tryckte iaf dit dom nya och ny toppackning och brände ut och provade.

Fick nu upp hojjen på 6e växeln (inte lika högt som 5an, men det gick!) Har ALDRIG gått tidigare! Den är mycket jobbigare att kicka nu med!

Ska bli väldigt spännande att bänka nu!


Även Liljas hojj gick bättre när vi satt i 190 i huvudmunstycke, jag tyckte dock min gick bättre. Vi behöver köra med lambda nu!

Låter bra!! Det tycks som ktms ringar och insugsventiler är gjorda av plast eller nått? Efter 90 tim på en ktm 450 så får man igenom ett bladmått på minst 1mm i ringgapet fick jag höra senast i dag!!

Har farbror Lilja lika öppet filter som du? Om inte så sitter effektförlusten mot din där.....

Har du fått tag i någon ktm 450 ellr 525 org att testa i samma bänk än?
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Nää, jag har inte meckat dit något sådant luftfilter ännu, får försöka fixa det imorgon eller nått.

Jag försöker hitta någon i sverige som säljer fmf system, vill jämföra priserna lite, men hittar ingen här, någon som vet??
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Kan bänka en 625 original i samma bänk om jag vill... Men någon 525 eller 450 har jag inte hittat. Någon som känner att dom orkar bänka sin hojj i göteborgstrakten billigt ?
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Tjenare, tänkte köpa en 450 exc snarast.
Undrar hur dem är att köra på landsvägen? Som jag förstått ska det gå jätte bra.
Hur är serviceintervallerna på den?
Och vad är topphastighet på dem?


/Mvh
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Det går att åka på vägen med både 450 o 525, anntar att du skall åka med endurohjul på den....som sagt, det funkar okej, dock ingen göteborg-sthlm resa.

Service på dom skall ju vara oljebyte ca var 5e timmer eller nått, fast det är ju för tävlingsbruk, 10 timmar e nog inga problem att köra.

Ventiler skall kontroleras var 15e tror jag, eller så kollar man när hojen börjar bli svårstartad.

Topphastigheten beror ju på vilket drevning du har, men åker du standar på en 450 så är det 14/50 har jag för mig, så den toppar väll kanske 140-150, men inget som man gör med endurohjul om man vill behålla livet ;-)
 

FortuN

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2008
Ort
Gotland
Hoj
Ingen
Haha ok =)

Med rätt drevning, kan man få upp dem ännu mer då?
Sen blir det någon skillnad om man byter avgassystem eller så? Hört talas om något som heter "Doma SX" typ. Är det något mer som är lätt bytt?

Sen i dem hastigheterna, är det bättre att byta till Sm hjul då eller? Är det något mer som behövs bytas då också?

/Mvh Och tack för svar
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Haha ok =)

Med rätt drevning, kan man få upp dem ännu mer då?
Sen blir det någon skillnad om man byter avgassystem eller så? Hört talas om något som heter "Doma SX" typ. Är det något mer som är lätt bytt?

Sen i dem hastigheterna, är det bättre att byta till Sm hjul då eller? Är det något mer som behövs bytas då också?

/Mvh Och tack för svar


Annars finns det ju hojar som är gjorda för att gå fort rakt fram istället för på visst underlag :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jodå =) Men där jag bor blir det blandat med terräng körning ibland.
Tänkte även på förbrukningen på den, vad kan det vara?

Förbrukningen på en bra inst6älld gasare 525a är stenbra..Vi körde 18 mil på raken grusvägar med lite buskörning och då drog 525an 0,34lm!! min xr låg närmast på 0,38 (mikuni fläääåtslide)och tt600 0,45 (rätt betyckning!!) xr 650 standardgasare 0,6... Du får räkna med minst 2dl till vid hulligankörning:)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Förbrukningen på en bra inst6älld gasare 525a är stenbra..Vi körde 18 mil på raken grusvägar med lite buskörning och då drog 525an 0,34lm!! min xr låg närmast på 0,38 (mikuni fläääåtslide)och tt600 0,45 (rätt betyckning!!) xr 650 standardgasare 0,6... Du får räkna med minst 2dl till vid hulligankörning:)

Bestyckar du på känn eller kör ni med bänkning och lambda?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bestyckar du på känn eller kör ni med bänkning och lambda?


Om man är van att bestycka in gasare typ 20 år erfarenhet går det att få det hyffsat,,men jag har fått ändra på bestyckningen när jag kopplat in lamdan. Så helt klart ska man sätta dit en bredlamda eller smalbands tycker jag räcker.
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
Fortun: Jaa, om du drevar den med större kuggar fram så kommer den gå snabbare, eller mindre kugg bak, samma effekt. Men helt klart att rekompensera SM hjul i dom farterna, du kommer fatta vad jag menar när du drar iväg med ditt grus monster i 150 blås, hehe.

När jag o ping körde hans hoj i bänken så trodde vi att rätt bestyckning satt i. Hojen gick väldigt bra, men efter byte till mindre munstycke så gav hojen 4!!! hk till. Så helt klart att rekommendera att köra på bänk eller med lambda.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Fortun: Jaa, om du drevar den med större kuggar fram så kommer den gå snabbare, eller mindre kugg bak, samma effekt. Men helt klart att rekompensera SM hjul i dom farterna, du kommer fatta vad jag menar när du drar iväg med ditt grus monster i 150 blås, hehe.

När jag o ping körde hans hoj i bänken så trodde vi att rätt bestyckning satt i. Hojen gick väldigt bra, men efter byte till mindre munstycke så gav hojen 4!!! hk till. Så helt klart att rekommendera att köra på bänk eller med lambda.

Har jag missat posten där ni skriver hur många häst Ping fick?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top