Alternativ till bensin

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Konverteringen var egentligen enklare än jag hade väntat mig. Det var bara att bestycka om förgasarna. Pilotmunstyckena borrade jag till 0,7mm (original=47,5), huvudmunstycket ökade jag till 150 (original=108,5), nålen flyttade jag från mittläget till fetaste läget med en bricka under. Det var det hela.

Enda problemet är att dagens första start kräver startgas om det är för kallt. Funderar lite på att minska "pilot air"-munstycket, det kanske underlättar kallstarterna. Det finns även ett munstycke som heter "starter jet" som styr chokens funktion som jag funerar på att labba lite med.

Ett problem var att få tag på munstycken, det enda som affärerna säljer verkar vara huvudmunstycken. Till slut gav jag upp och köpte en uppsättning små borr (sådana som man borrar i kretskort med) och borrade i pilotmunstyckena.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Coola Ola skrev:
Enligt www.etanol.nu så räcker det med att skaffa en annan bränsletrycksregulator (och inte bränslepump som jag felaktigt skrev i mitt första inlägg). Det gällde ju dock bilar så effekten lär ju bli samma med större munstycken i fuggarna på hojen. Har man insprutning så blir det ju dock lite trixigare.

jo men det finns väl en regulator på hojarna med antar jag, det kanske går att fulmecka till dem så de höjer trycket, beror iofs på hur mycket högre tryck som krävs.
De nämner ombyggnad av gräsklippare på siten du länkade och att man måste öka på storleken på munstycket en 25-30% (iaf i gräsklipparens fall), misstänker att den drar ungefär så mycket mer bränsle då med.

Sidan ger inte svar på effekten och om man kan höja kompet mycket utan risk för spikningar.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Eftersom e85 har oktan > 100 så kan man förmodligen höja kompet en hel del utan spikningar.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Problemet är nyttotrafiken. U-länder som kör på diesel (afrika, tyskland), miljöovänliga kraftverk och den vanliga pendlartrafiken.

Motorcyklar och racing (även med bil) bidrar försvinnande lite med miljöförstöringen. Däremot bildar de ett bra "föregå med gott exempel" statement till vidare forskning.

Det som skall göras är en utfasning av personbilsdieseln (skatter), minskning av stadstrafik (vägtullar, kommunaltrafik) och nya regler för u-länder som måste hållas hårt. Att ge sig på lastbilstrafiken som i Tyskland genom att ha max 18 m ekipage för att lägga över speditionen på tåg är bara korkat (ja, jag vet, det finns säkert tonvis med statistik som visar motsatsen).

Problemet ligger egentligen inte hos oss, men det är vi som sitter på resurserna och kunnandet så det är upp till oss att lösa världsproblemen.

Den enskilde individen kan göra en skillnad; köp inte teakmöbler så hugger de inte ner regnskog, behöver du inte ha de senaste titangolfklubborna så kan en mindre bemedlad stackare få sin höftled och om ni väljer att inte rösta på -valfritt parti- så kanske vi slutar köpa el från Polska kolkraftverk utan istället använda miljövänlig el från befintliga kärnkraftverk. Och som slutkläm: skrota din gamla Passat från -84 och köp en bil från tvåtusentalet.

Klart som korvspad att vi ska köra på et/met eller RME (för de som envisas med oljebrännare) -men på BILAR inte på mc som förbrukar/skitar ner så oändligt lite!

pilsner
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Tror det första som kommer hända är att vi får bensinen blandad med etanol, sådär 20% kanske (höftar). De har redan så i vissa länder som jag förstått det, kräver inga modifieringar heller. Staten är kanske inte så glad för det (minskade skatteintäkter), så stog det iaf i våran lokaltidning i samband med att en etanolfabrik kanske ska byggas i närheten.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Suomalainen skrev:
Tror det första som kommer hända är att vi får bensinen blandad med etanol, sådär 20% kanske (höftar). De har redan så i vissa länder som jag förstått det, kräver inga modifieringar heller. Staten är kanske inte så glad för det (minskade skatteintäkter), så stog det iaf i våran lokaltidning i samband med att en etanolfabrik kanske ska byggas i närheten.

Tyvärr har EU bestämt att alla etanolinblandingar mellan 5-30% är förbjudna. Otroligt, men sant.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag tror de blandar i det uppåt en 5-10% vintertid på en del mackar i Sverige?

Hojen måste gå att bygga om utan att det märks eftersom de inte gör avgastester på dem, en bil går det ju inet med utan tillstånd o sånt antar jag.

Nu kommer jag väl inte springa hem och bygga om hojarna, men att säga att vi ska strunta i det bara för att just vi är en sån liten grupp är imho löjligt, nånstans måste man börja.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Silwer skrev:
Jag tror de blandar i det uppåt en 5-10% vintertid på en del mackar i Sverige?

Hojen måste gå att bygga om utan att det märks eftersom de inte gör avgastester på dem, en bil går det ju inet med utan tillstånd o sånt antar jag.

Nu kommer jag väl inte springa hem och bygga om hojarna, men att säga att vi ska strunta i det bara för att just vi är en sån liten grupp är imho löjligt, nånstans måste man börja.


I stort sett all 95-oktanig bensin innehåller 5% etanol, mer får dom inte blanda i. För några år sen kunde man köpa E10 i Sverige, men det försvann när det där EU-direktivet kom.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
gibbles skrev:
Ironi: ON

Ja, eller hur. Jag hörde också om den där killen som uppfann en motor som gick på bara vatten. Bensinbolagen köpte rättigheterna och brände ritningarna. Bara för att få sälja mer bensin.

Ironi: OFF

Självklart existerar ju inte en sådan motor.

Det är möjligt att denna svenska kille som du berättar om verkligen uppfunnit något syntetiskt gummi som kanske t.om. är mer slitstarkt än "vanligt" gummi. Förmodligen var det dock andra faktorer som i så fall fick denna "stora däcktillverkare" att inte gå vidare med konceptet. T.ex. väggrepp eller köldegenskaper.

Du vet, det är inte vinstgynnande att sälja en produkt som är billigare och bättre än det som finns idag. Även om däcktillverkaren hade kunnat ta ut lika mycket pengar för detta nya däck som för ett "gammalt", så hade de tjänat mindre pengar eftersom man inte behöver byta lika ofta.

Liknande saker har hänt många gånger förut. Inser du inte det är du väldigt naiv.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Etanol

Anders: VIlket EU-direktiv har förbjudit denna inblandning? Känner ej till detta.

Jag är helt för nytänkande men Etanol har vissa inbyggda problem idag. Tyvärr är det så att nästan all etanol som säljs i Sverige importeras från sydamerika (Brasilien) vilket drar ner miljönyttan en del. Sedan får gärna någon motorkunnig förklara hur vi kan få ut mer energi ur etanol än bensin när dagens förbränningsmotorer drar 10-20% mer etanol jämfört med bensin. Energivärdet må bli bättre men inte slutresultatet. Jag har säkert missat något men kontentan hittills är att vi behöver mer etanol än vad vi idag förburkar i bensin. Detta klarar vi inte att att producera råvaror till i Sverige(även om systembolaget har ett överskott just nu).

På kort sikt (ca. 10 år) tror jag att inblandning i bensinen blir allt vanligare. EU har detta som förslag på lösning eftersom de vill att 20% av alla bränslen skall vara förnyelsebara 2020. Dessutom hoppas jag att biogas (inte naturgas) kan stå för en del av marknaden.

På lång sikt är det nog bara bränsleceller som kan "rädda" vårt omättliga transportbehov. Honda och Toyota har redan idag färdiga bilar, problemet är infrastrukturen...
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
ething skrev:
Sedan får gärna någon motorkunnig förklara hur vi kan få ut mer energi ur etanol än bensin när dagens förbränningsmotorer drar 10-20% mer etanol jämfört med bensin.
motorkunnig är jag väl inte, men det är så att etanol har ett högt oktanvärde, dvs du kan ha högre kompression utan att riskera knackningar(man lär få backa tändningen en del), detta kommer ge högre effekt.
I övrigt är jag skeptisk till effektökningar rakt av, motorn kan kanske gå lite svalare med?
 
Last edited:

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Ort
kingrivertown
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
etonol blir nog inte

nej etanol tror jag inte på. mercedes och mitsubitshi satsar mycket pengar på bränsleceller och det gör de inte i onödan. så det får vi se fram emot. om ca 15 år :banana
många partier driver den frågan oxå, så det är redan på g kan man säga.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Silwer skrev:
motorkunnig är jag väl inte, men det är så att etanol har ett
I övrigt är jag skeptisk till effektökningar rakt av, motorn kan kanske gå lite svalare med?

i en vanlig förbrännings motor går mkt av effekten ut i kylvattnet i form av värme, får man en Etanol motor att gå kallare ökar effekten i kraft ur motorn.
e ingen expelert eller så på nåt sätt, men som det ser ut idag har ju Diesel en lägre effekt förlust än bensin motorer=lägre bränsle förbukning.

hmm, lite snurrigt ser jag men men...
som ja har fattat det så kommer det dra mer bränsle med Etanol, men du kommer inte tappa någon effkt, samt eftersom Etanolbränslet idag e billigare? än vanliga bensinen så borde kostanade/Mil bli den samma.
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
ething skrev:
Anders: VIlket EU-direktiv har förbjudit denna inblandning? Känner ej till detta.

Jag är helt för nytänkande men Etanol har vissa inbyggda problem idag. Tyvärr är det så att nästan all etanol som säljs i Sverige importeras från sydamerika (Brasilien) vilket drar ner miljönyttan en del. Sedan får gärna någon motorkunnig förklara hur vi kan få ut mer energi ur etanol än bensin när dagens förbränningsmotorer drar 10-20% mer etanol jämfört med bensin. Energivärdet må bli bättre men inte slutresultatet. Jag har säkert missat något men kontentan hittills är att vi behöver mer etanol än vad vi idag förburkar i bensin. Detta klarar vi inte att att producera råvaror till i Sverige(även om systembolaget har ett överskott just nu).

På kort sikt (ca. 10 år) tror jag att inblandning i bensinen blir allt vanligare. EU har detta som förslag på lösning eftersom de vill att 20% av alla bränslen skall vara förnyelsebara 2020. Dessutom hoppas jag att biogas (inte naturgas) kan stå för en del av marknaden.

På lång sikt är det nog bara bränsleceller som kan "rädda" vårt omättliga transportbehov. Honda och Toyota har redan idag färdiga bilar, problemet är infrastrukturen...

Vet tyvärr inte exakt vad direktivet heter, ibland kallas det för auto/oil-direktivet. Det går ut på att alla bränslen med bensinhalt över 70% definitionsmässigt är bensin, och bensin får inte innehålla mer än 5% etanol. Inehåller det mer än 30% etanol så är det inte bensin och då gäller ine direktivet.

Kolla t.ex.
http://www.riksdagen.se/debatt/fragor/ip.asp?rm=0102&nr=492

EU-direktiv hindrar fortfarande inblandning av mer än 5 % etanol i bensin, trots att detta har goda miljöeffekter.

Visst är det ett problem att vi tvingas importera vin-etanol från t.ex. Frankrike. Att vi importerar från Brasilien var nytt för mig. Det pågår dock projekt för att öka utbytet vid etanolproduktion ur svensk skogsråvara.

Men jag tror nog också att biogasbilar kan ha en stor plats i framtidens transportsystem. Dock är motorcyklen mitt förstahands-fordon och därför är det etanol som intresserar mig mest. Jag har nämligen svårt att se att biogas skulle vara lämpligt till motorcyklar. Tror att gastanken blir för stor. Fast man skall aldrig säga aldrig.

Bränsleceller är något som alla pratar om, men som få har sett. Törs vi vänta så länge?
 
Last edited:

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
For the record.
E85 är 85% etanol och 15% bensin, Pröva inte att dricka som någon föreslog:)
Kan man leva med lägre effekt så kommer man ner nåt alldeles otroligt i kostnader för bilen.
E85 med oktantal på <100 medger högre kompression och tidigare förtändning.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Fluxir skrev:
i en vanlig förbrännings motor går mkt av effekten ut i kylvattnet i form av värme, får man en Etanol motor att gå kallare ökar effekten i kraft ur motorn.
e ingen expelert eller så på nåt sätt, men som det ser ut idag har ju Diesel en lägre effekt förlust än bensin motorer=lägre bränsle förbukning.

hmm, lite snurrigt ser jag men men...
som ja har fattat det så kommer det dra mer bränsle med Etanol, men du kommer inte tappa någon effkt, samt eftersom Etanolbränslet idag e billigare? än vanliga bensinen så borde kostanade/Mil bli den samma.
Jo jag tror mer bränsle kyler, och att det därför går svalare, eventuellt som metanol att en viss mängd vatten finns i bränslet.
Så det är nog inte som du gissade att det rakt av ger en effektivare förbränning isf skulle den ju dra mindre eller möjligen ge mer effekt.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
sEiKo skrev:
For the record.
E85 är 85% etanol och 15% bensin, Pröva inte att dricka som någon föreslog:)
Kan man leva med lägre effekt så kommer man ner nåt alldeles otroligt i kostnader för bilen.
E85 med oktantal på <100 medger högre kompression och tidigare förtändning.
Jag har hört om E96 med, är det då kanske 96% etanol kan man gissa?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Silwer skrev:
Jo jag tror mer bränsle kyler, och att det därför går svalare, eventuellt som metanol att en viss mängd vatten finns i bränslet.
Så det är nog inte som du gissade att det rakt av ger en effektivare förbränning isf skulle den ju dra mindre eller möjligen ge mer effekt.

om mer bränsle krävs för att få ut samma effekt, har man ju en sämmre förbränning/längre brinntid. detta borde ge ett helt annat effektregister samt högre bränsle förbrukning. eller?


har etanol snabbare eller långsammare brinntid än bensin? bensin har väl om ja har för mig rätt en hastighet av 85m/s? någon som vet vad Etanol har?
 

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Silwer skrev:
Jo jag tror mer bränsle kyler, och att det därför går svalare, eventuellt som metanol att en viss mängd vatten finns i bränslet.
Så det är nog inte som du gissade att det rakt av ger en effektivare förbränning isf skulle den ju dra mindre eller möjligen ge mer effekt.


Etanol ger i teorin 10% mer effekt. Effekt är ju energi per tidsenhet. En etanoldriven motor har möjlighet att omsätta mer energi per tidsenhet därför att varje etanolmolekyl innehåller en syreatom. Därför behövs inte lika mycket luft, och det är ju luften som tar plats i insugningsröret. Dessutom blir det kallare vid förångningen, vilket ytterligare bidrar till att det tar mindre plats i insugningsröret. Dvs, mer energi per tidsenhet. Däremot sämre aktionsradie eftersom tanken tar slut tidigare.
 
Last edited:

anders65

miljöaktivist
Gick med
2 Sep 2004
Ort
göteborg
Hoj
GSX1100E -82, etanoldriven
Fluxir skrev:
om mer bränsle krävs för att få ut samma effekt, har man ju en sämmre förbränning/längre brinntid. detta borde ge ett helt annat effektregister samt högre bränsle förbrukning. eller?


har etanol snabbare eller långsammare brinntid än bensin? bensin har väl om ja har för mig rätt en hastighet av 85m/s? någon som vet vad Etanol har?

Etanol/luft-blandning brinner långsammare än bensin/luft, det är därför man kan ställa tändningen tidigare.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top