Alternativ till Lap Timer för 149 kr

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
JA det ska sitta en sån men hur fan funkar den? det finns ju en tryckknapp med som verkar höra ihop med den!
Torkel skrev:
"The Almight Sven" kan nog tillverka om man frågar snällt, Marcus hoj kanske t.om redan har en sånmojäng på sig eftersom det är Svens gamla?

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
.
marcus nilsson skrev:
Jag har ju en som jag fick till som är kopplat till original intrumenten men jag vet inte hur den fungerar finns inga instruktioner och när finns en tryckknapp. men hur funkar det? Det måste ju finnas en transponder nånstans längst med banan i så fall, har man en egen med sig???

Knappen som sitter på din hoj är nog inte någon laptimer utan kopplad till hojens egen tidtagningsfunktion. Tryck in D-knappen och sen snabbt in den andra knappen och släpp båda så ska du komma till tidtagningsfunktionen, på den högra displayen. Sen trycker du bara på knappen när du passerar ditt märke och tiden lagras.

Jag köpte själv en tryckknapp på Clas Ohlsson för 14 kronor som jag kopplade in, och det fungerar... :tummenupp

Ska du ner på tisdag? Samåka eller?

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Ok va bra :) du får visa mig hur det funkar, fick du nån manual till din?. Ja jag ska ner på tisdag så samåkning blir bra! Ska Danne me också?
Hjalle skrev:
Knappen som sitter på din hoj är nog inte någon laptimer utan kopplad till hojens egen tidtagningsfunktion. Tryck in D-knappen och sen snabbt in den andra knappen och släpp båda så ska du komma till tidtagningsfunktionen, på den högra displayen. Sen trycker du bara på knappen när du passerar ditt märke och tiden lagras.

Jag köpte själv en tryckknapp på Clas Ohlsson för 14 kronor som jag kopplade in, och det fungerar... :tummenupp

Ska du ner på tisdag? Samåka eller?

meken

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Skruvar med en TZ250R'04
NyTeknik; Vad sägs om att ha en kille/tjej vid banan som trycker åt dej?

För du tänker väll inte försöka läsa texten på LCD skärmen??

Annars kan du ju alltid koppla den till bromshandtaget, det lär ju bli ungefär lika exact som att trycka manuellt på cycklen :p

En laptimer kostar som sagt runt 1000:- & eftersom så många har med sin brukar man inte behöva sätta ut sin IR sändare; för någon har redan gjort det innan dej...

Bara mina 0,02 Norska Pund

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
meken skrev:
En laptimer kostar som sagt runt 1000:- & eftersom så många har med sin brukar man inte behöva sätta ut sin IR sändare; för någon har redan gjort det innan dej...

En laptimer för 1000 sek. Vardå? Det vill jag ha.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
meken skrev:
NyTeknik; Vad sägs om att ha en kille/tjej vid banan som trycker åt dej?

För du tänker väll inte försöka läsa texten på LCD skärmen??

Annars kan du ju alltid koppla den till bromshandtaget, det lär ju bli ungefär lika exact som att trycka manuellt på cycklen :p

Jag hade tänkt titta på LCD-skärmen i depån när jag har stannat. Trots det låga priset minns den tiderna. Även om du kan tala om var jag kan köpa en Lap Timer för 1000 kr skulle jag troligen fortsätta använda mitt stoppur. Hundradelar och tiondelar är inte viktiga för mig.

meken

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Skruvar med en TZ250R'04
NyTeknik; precis vad jag meande...

Så varför inte ha en tjej/kille i depån som står och tar tiderna åt dej istället??

När jag tar tider brukar det bara fela på ett par tiondelar från laptimern men då tar jag tiderna mest för att ha någonting att sysselsätta mej med... (under race är det ju givetvis av annan anledning)

Edit; det var ett par år sen vi köpte vår laptimer... ska kolla runt lite och se vad jag kan hitta för pris på dom nu...

Last edited:

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Nyteknik skrev:
Köpte idag detta stoppur på Clas Ohlson för 149 kr. Det manövreras manuellt från styret, lagrar 100 varvtider, visar snabbaste, långsammaste samt genomsnittlig varvtid. Den som lyckas montera det på styret så att den övre svarta knappen går lätt att komma åt har ett mycket prisvärt alternativ till en Lap Timer. För mig som inte har större krav på noggrannhet än 0,5 sek när jag tränar är det perfekt. Återstår bara monteringen. Kanske lättare sagt än gjort. Återkommer.

Hur gick det :va

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Gixxer #24# skrev:

Har faktiskt inte testat ännu men tänkte på det senaste idag. Den 14 juli ska jag till Gelleråsen och träna och tänker tills dess ha monterat mitt grymma stoppur så att jag kan ta mina egna tider med 0,5 sek precision. Det duger.

:tummenupp

anol

MBGIRL bild
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
r1
Nyteknik skrev:
Har faktiskt inte testat ännu men tänkte på det senaste idag. Den 14 juli ska jag till Gelleråsen och träna och tänker tills dess ha monterat mitt grymma stoppur så att jag kan ta mina egna tider med 0,5 sek precision. Det duger.

:tummenupp

Jag har en sån på ljustutan och har haft den ett tag nu. Funkar smidigt och bra. :tummenupp

Bara välj ett lämpligt ställe på banan där du inte har fullt upp med broms eller gas! :crash

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
På ljustutan – hur då? :va

Öppna tidtagaruret, löd på andra längre sladdar som du kopplar på ljustutan på hojen. Svårt på din hoj dock eftersom du inte har så många ljustutor monterade.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Öppna tidtagaruret, löd på andra längre sladdar som du kopplar på ljustutan på hojen. Svårt på din hoj dock eftersom du inte har så många ljustutor monterade.

Men en knapp kan till och med jag montera på styret. Däremot "löda på andra sladdar" inanför locket av uret – det låter inte helt lätt. Kan någon vänlig själ förse mig med en skiss?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det beror väl på hur den ser ut innanför skalet. Det är ju bara två sladdar som är kopplade till kontakten på uret så det är ju inte hjärnkirurgi, tror jag i varje fall. :crash

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln