Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har du fått okej från SFRO med 2mm tjocklek på rören? Har dom tittat på den?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Har du någon projekttråd för bus-Europan?
I brist på tvåtaktsmonster på två hjul kan man ju alltid läsa lite om galenskap med fyra hjul.

Nä, tyvärr ingen byggtråd på den än. Jag håller på med renoveringen av den Europan som ska bli helt original men jag har knappt börjat på bus-Europan än. En sak i sänder. Så om ett år ungefär drar den andra igång :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
-

7,5 år senare verkar det bli just så som "Trubbis" befarade/oönskade...
Har du verkligen inte någon liten gnista att byga klart helvetesmaskinen "lahi"?! Go for it, pliiiis :banana
/H
-

Jo, det finns gnista men just nu är det ännu större gnista att bli klar med Lotusarna. Sen får vi se vad tiden räcker till :tummenupp

Ja "helevetesmaskinen" får nog ligga till sig lite Lasse ! :D
Tro mig, det kommer en dag när 4 hjul blir pisstråkigt...då jäklar hittar du gnistan :tummenupp

Haha, kanske det. Vi får se :D

Har du fått okej från SFRO med 2mm tjocklek på rören? Har dom tittat på den?

Japp, 40x2 var ok om jag byggde i S355. De har sett konstruktionen också och hade inget att anmärka på då i alla fall. Sen får man ju se när de ser den live. Blir säkert en attgöralista men materialval var helt ok.
De rekommenderade att inte bygga med tunnare gods, men 2 mm var helt ok i den kvaliteten med den designen, effekten och vikten.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Japp, 40x2 var ok om jag byggde i S355. De har sett konstruktionen också och hade inget att anmärka på då i alla fall. Sen får man ju se när de ser den live. Blir säkert en attgöralista men materialval var helt ok.
De rekommenderade att inte bygga med tunnare gods, men 2 mm var helt ok i den kvaliteten med den designen, effekten och vikten.

Jaha, till mig sade dom minst 2,5mm även om det står 2mm i boken. Det skulle minsann kunna rosta i 40år osv. Men tror han bara var tjurig och ville sätta stopp för diskussionen då det handlade om docol-rör och jag gav svar på tal och tillhandahöll testdokument m.m. mot övriga argument. Nu har dom dock blivit inbjudna till kurs hos SSAB så får se vad som händer, kanske jag kan ta upp mitt påbörjade bygge igen sen.

Och sen det här "vi rekommenderar", jaha men vad är det som gäller då?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jaha, till mig sade dom minst 2,5mm även om det står 2mm i boken. Det skulle minsann kunna rosta i 40år osv. Men tror han bara var tjurig och ville sätta stopp för diskussionen då det handlade om docol-rör och jag gav svar på tal och tillhandahöll testdokument m.m. mot övriga argument. Nu har dom dock blivit inbjudna till kurs hos SSAB så får se vad som händer, kanske jag kan ta upp mitt påbörjade bygge igen sen.

Och sen det här "vi rekommenderar", jaha men vad är det som gäller då?

Åfan. Jag pratade med dem och de sa 2 mm som tunnast. Anledningen var att man som normalbegåvad kunna svetsa ihop rören och få vettig hållfasthet. Tunnare rör ställde högre krav på svetsaren för att få en bra fog.

De ville även ha S355 med min konstruktion. Svartstål skulle det vara och inte Docol eller chromoly (inte aluminium heller) och anledningen till detta var inte svetsbarhet och sånt eftersom Docol är fint att svetsa, utan anledningen var att de inte hade sådan erfarenhet av dessa material i gatfordon att de kunde bilda sig en bra uppfattning om hållbarheten. Svartstål har de jobbat med länge och där vet de precis map utmattning och liknande.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det dom sa till mig var att docol tappar härdning vid svetsning och ger deformationszoner vilket var oacceptabelt samt att man måste ha koll på värmetillförseln vid svetsning. Och när jag då berättade att det var inga problem, jag har jobbat som svetsare inom kärnkraften i nästan 10år och nu dessutom utbildad IWS(svetsansvarig) som jobbar med just materialbiten och att ta fram svetsprocedurer osv. så jag kan fixa en WPS också. Och det var ju som att peta på ett getingbo och efter det var det totalt tvärnit.

Men som sagt, får se vad som händer efter att dom vart hos SSAB.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top