Ambulans körde inte deltagare till sjukhus vid olycka på bana

Status
Ej öppen för fler svar.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ber om ursäkt om artikeln eller händelsen redan diskuterats. Hur som helst såg jag den här artikeln nedan precis. Är det någon här som kan sprida lite mer ljus kring händelsen och kanske i ett vidare perspektiv diskutera ambulans och den sjukvård som brukar finnas på plats på banmöten. Har själv aldrig behövt utnyttja dem så i ett skarpt läge kan jag inte uttala mig om hur det fungerar mer än att det ser ut att fungera vid de krascher man sett genom åren. Fast det är ju lätt att ha en åsikt om hur det ser ut att fungera och hur det verkligen fungerar i praktiken.

Nu vet jag inte om detta var ett SMC-kurs, vanlig bandag eller träning inför tävling eller dylikt. Som deltagare på bankörningar brukar man ändå vara rätt angelägen om att ambulans finns på plats och man förutsätter allt ska fungera bra i händelse av en incident.

http://www.expressen.se/gt/mika-kraschade-i-180---fick-inte-aka-ambulans/

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
1 Maj var ju då Ap gästade Mantorp. Verkar ha varit ett par rediga smällar under dom dagarna :(

Edit: Han känner väl sig KrEnCkt och måste gråta ut lite i riksmedia. Vadfan lixom han krascha en bedömning gjordes i samrådan med patient. Rekommendation att ta sig till närmaste sjukhus för vidare undersökning gavs. Det var ju varken livshotande eller rygg och nackskador det handlade om.

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Är det inte livshotande skador ska väl ambulansen stanna så de andra kan fortsätta köra och ha skoj?

Tänk er senariot. Ambulansen kör honom till sjukhus, de resterande människorna kan då välja 1. Avbryta sin körning eller 2. Köra vidare om de väljer två och kör vidare och någon behöver akutvård och dör för ambulansen nu redan var upptagen med att skjutsa killen till sjukhus är det jävligt olyckligt.

Han lyckades ju till och med ta sig till akuten.

Jävla snyfthistorier hela jävla tiden på aftonbladet/expressen.

OH NEJ SE PÅ MIG. JAG KÖR FÖR NÖJES SKULL PÅ BANA, RAMLADE OCH FÅR INTE SKJUTS AV AMBULANS TILL SJUKHUS BUUUUUHUUUU DET ÄR SÅ SYND OM MIG. SKIT I ALLA SOM DÖR... SKIT I ALLT KRIG. NEJ DET ÄR SYND OM MIG !!! MIGG!!!!! MIGGG !!!! MIG!!!!!

Jag måste ha snus. Punkt :gnissla :huvet

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan man utan fara ta sig in till sjukan utan ambulansens hjälp så är det ju bra. Alla vill nog ha ambulansen tillgänglig vid bankanten under en tränings/bandag.
Är det däremot bråttom eller svårt att ta sig in själv så ska man naturligtvis få hjälp.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
1 Maj var ju då Ap gästade Mantorp. Verkar ha varit ett par rediga smällar under dom dagarna :(

Vad för rediga smällar, var du där eller?

Det finns rätt mycket att tillägga artikeln som inte tar upp alla fakta som avgjorde ambulansens bedömning. Jag har själv pratat med journalisten för några dagar sedan men inte något av det jag informerat om tas upp i artikeln.

//Nitrous

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Vad för rediga smällar, var du där eller?

Det finns rätt mycket att tillägga artikeln som inte tar upp alla fakta som avgjorde ambulansens bedömning. Jag har själv pratat med journalisten för några dagar sedan men inte något av det jag informerat om tas upp i artikeln.

//Nitrous

Då klotgren och denna kille nattat över på röda korsets gästgiveri så måste det ha varit ett par rediga smällar involverade?

Dom kanske checkade in för skojs skull vad vet jag lixom :glömdet

Edit: Om du läser mitt inlägg så märker du kanske att jag inte lägger någon skuld på er som bandagsarrangör och inte heller ambulanskillarna. Min åsikt är att man kör för sitt egna höga nöjes skull brassar man av så har man sig själv att skylla i första hand och att ambulanskillarna säkert gjorde allt i sin makt för att säkerställa att killen var O.K efter omständigheterna.

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Nä, det brukar bli så när man har något någorlunda nyanserat att säga.
Du skulle ha sagt att er bedömning var att han var så illa skadad att det var bäst att avliva honom på plats men tydligen var bedömningen något förhastad eftersom han överlevde. Då hade det nog kommit med.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vid mindre akuta incidenter brukar det ofta finnas någon som med bil erbjuder sig att köra in vederbörande till sjukhuset för att ambulansen ska finnas kvar och arrangemanget ska kunna fortsätta. Åker ambulansen iväg stoppas arrangemanget tillfälligt. Det tummar man aldrig på på de bandagar jag varit på. Har aldrig hört någon deltagare som beklagar sig över att de får bantid inställd på grund av en allvarligare incident under tiden ambulans är borta och lämnar av patienten för vård.

Men som sagt man har bara noterat från utsidan hur det hela fungerat. Har aldrig tidigare hört kritik av det här slaget. Om den är rätt eller fel kan man omöjligt bedöma bara baserat på artikeln i fråga. Men man blir allt nyfiken på vad det finns för självupplevda erfarenheter vid incidenter. Om de känner sig lämnade i sticket och pressade att själva ta sig in till sjukhus eller om sjukvårdspersonalen tar beslutet åt dem och kör in dem för säkerhets skull.

Själv tycker jag det är viktigt att ambulans och sjukvård på banarrangemang fungerar som den ska.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Är det inte livshotande skador ska väl ambulansen stanna så de andra kan fortsätta köra och ha skoj?

Tänk er senariot. Ambulansen kör honom till sjukhus, de resterande människorna kan då välja 1. Avbryta sin körning eller 2. Köra vidare om de väljer två och kör vidare och någon behöver akutvård och dör för ambulansen nu redan var upptagen med att skjutsa killen till sjukhus är det jävligt olyckligt.

Han lyckades ju till och med ta sig till akuten.

Jävla snyfthistorier hela jävla tiden på aftonbladet/expressen.

OH NEJ SE PÅ MIG. JAG KÖR FÖR NÖJES SKULL PÅ BANA, RAMLADE OCH FÅR INTE SKJUTS AV AMBULANS TILL SJUKHUS BUUUUUHUUUU DET ÄR SÅ SYND OM MIG. SKIT I ALLA SOM DÖR... SKIT I ALLT KRIG. NEJ DET ÄR SYND OM MIG !!! MIGG!!!!! MIGGG !!!! MIG!!!!!

Jag måste ha snus. Punkt :gnissla :huvet

Säkerheten för människa går före allt, är det livshotande så har vi som arrangör gett instruktioner att dom självklart ska påbörja transport till sjukhus omedelbart. All verksamhet blir stilla tills ambulans återvänder och är redo.

Ambulanspersonalen är väldigt noga med att använda landstingets resurser på det sätt som är brukligt, oavsett om det gäller att larma efter hämtande ambulanstransport eller inte.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Vid mindre akuta incidenter brukar det ofta finnas någon som med bil erbjuder sig att köra in vederbörande till sjukhuset för att ambulansen ska finnas kvar och arrangemanget ska kunna fortsätta. Åker ambulansen iväg stoppas arrangemanget tillfälligt. Det tummar man aldrig på på de bandagar jag varit på.

Själv tycker jag det är viktigt att ambulans och sjukvård på banarrangemang fungerar som den ska.

Personen hade både pappa, flickvän och bror där så det fanns resurser med bil och allt vad som kunde behövas.

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Då klotgren och denna kille nattat över på röda korsets gästgiveri så måste det ha varit ett par rediga smällar involverade?

Dom kanske checkade in för skojs skull vad vet jag lixom :glömdet

Edit: Om du läser mitt inlägg så märker du kanske att jag inte lägger någon skuld på er som bandagsarrangör och inte heller ambulanskillarna. Min åsikt är att man kör för sitt egna höga nöjes skull brassar man av så har man sig själv att skylla i första hand och att ambulanskillarna säkert gjorde allt i sin makt för att säkerställa att killen var O.K efter omständigheterna.

Nejdå, jag menade inte att du lägger nån skuld alls. Jag tycker bara du väljer felaktiga ord, det lät mer som nån kraschfest vilket det absolut inte var.

Björn gjorde en highsider med sin KTM ur Mjölbykurvan, han slog sig olyckligt i landningen och fick checka in på sjukhuset :( Men det positiva är att han är tillbaka på hjulen om några veckor :tummenupp

Det är så lätt att missförstå och göra sig missförstådd i text och särskilt på ett forum så nu kommer jag inte kommentera detta mer :)

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Nejdå, jag menade inte att du lägger nån skuld alls. Jag tycker bara du väljer felaktiga ord, det lät mer som nån kraschfest vilket det absolut inte var.

Björn gjorde en highsider med sin KTM ur Mjölbykurvan, han slog sig olyckligt i landningen och fick checka in på sjukhuset :( Men det positiva är att han är tillbaka på hjulen om några veckor :tummenupp

Det är så lätt att missförstå och göra sig missförstådd i text och särskilt på ett forum så nu kommer jag inte kommentera detta mer :)

Det var absolut inte så jag menade. Då jag känner Björn även IRL vet jag mycket väl att att han brassa av och gjorde sig illa. Sedan kom denna artikel upp och då var det ett par st som gjort sig ganska illa = min text att det verkar ha varit ett par rediga smällar under dessa dagar.

Sådant som händer och alltid kommer att hända under sådana här dagar inget nytt under solen lixom RR är och kommer alltid vara en högrisk sport tror man något annat är det dags att tänka om.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Förstår inte meningen med artikeln för över huvud taget....

Har själv gjort exakt samma sak som killen som tyvärr nu är kvar på hospitalet.
Marksynade på Gotland Ring och blev undersökt på plats.
Svarade också ja på frågan om jag klarar mig själv efter detta.
Den trevliga ambulanspersonalen som undersökte mig informerade också om att skulle jag känna mer smärta eller annat obehag så finns dom kvar vid banan och det är bara att komma dit.
Åkte iväg till hospitalet i egen kärra med en kompis för att ändå kolla upp smällen.

Förstår verkligen inte vad personalen på Mantorp skulle gjort annorlunda.....
Var själv där och körde när den aktuella olyckan hände och under tiden föraren undersöktes så kom en ambulans till för att säkra upp och möjliggöra att vi andra kunde köra vidare.

Olyckor är alltid trist men det är hur dom tas hand om som är viktigast.
Berätta gärna vad som kunnats göra bättre för jag kan fan inte komma på något.:tummenupp

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Det var absolut inte så jag menade. Då jag känner Björn även IRL vet jag mycket väl att att han brassa av och gjorde sig illa. Sedan kom denna artikel upp och då var det ett par st som gjort sig ganska illa = min text att det verkar ha varit ett par rediga smällar under dessa dagar.

Sådant som händer och alltid kommer att hända under sådana här dagar inget nytt under solen lixom RR är och kommer alltid vara en högrisk sport tror man något annat är det dags att tänka om.

:tummenupp

Det är såklart jättetråkigt när någon skadar sig :(
Och vad säger man om okunniga journalister som inte håller sig till hela sanningen och kollar lite bakgrundsfakta........

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vart kraschar man i 180 på Mantorp? Krönet efter Mjölby? Bromsningen bakrakan?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Vart kraschar man i 180 på Mantorp? Krönet efter Mjölby? Bromsningen bakrakan?

Svälj stoltheten och klicka på aftonhorans länk så finns det en karta som beskriver vart kraschen ägde rum!

Edit: kan väl vara snäll o ladda upp bilden åt dig. aftonhorans bild.jpg

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag skulle bli skitförbannad om jag kraschade och inte fick åka ambulans! Och ännu mer förbannad om det inte fanns wifi i ambulansen! :mad:

Skämt åsido, tom en lågbegåvad läsare kan förstå att en värkande tumme och knä färdas lika bra i en personbil som i en ambulans. Så det var inte mycket till nyhet.

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Å här är jag, Björn "highsiderimjölbykurvanärintekul".

Det som hände med mig är att jag fick en rejäl lufttur, där jag vid landningen fick frakturer på tre revben (lite snett nedanför/bakom armhålan) och en punkterad lunga. Förutom att det gjorde svinont så fick jag inte heller i mig tillräckligt med luft med bara en riktigt fungerande lunga.

Ambulanskillarna skötte sig exemplariskt, de tillkallade även extra ambulans som jag lastades över till när vi kom till depåområdet så att resten av killarna kunde fullfölja sin bandag. När jag kom in i extraambulansen så hade jag bara 83% syresättning pga av lungproblemet.

Till det hela så kan jag också lägga till att jag inte hade varken kompis eller anhörig på plats som kunde skjutsa mig om så hade behövts.

När jag kom in till lasarettet så blev jag behandlad som en formel 1 bil som kommer in i depån av traumateamet, för i och med att jag hade revben och lungsmällen så misstänkte de att jag fått fler invärtes skador, vilket som tur var inte var fallet.

Jag hörde om Markos skada och om jag hade varit ambulanspersonal hade jag nog handlat likadant. Inga konstaterade invärtes skador men problem med knä och tumme. Vilket går snabbast? Att man åker direkt med en av sina släktingar till Linköping eller att vänta på att landstingets ambulans först åker ner till Linköping för att ta över event ambulansen för att sedan åka tillbaka?

Däremot lider jag som satan med Marko och hoppas verkligen att han får tag på en riktigt bra knädoktor som lagar knät och önskar honom ett snabbt tillfrisknande.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S