Ambulans körde inte deltagare till sjukhus vid olycka på bana

Status
Ej öppen för fler svar.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag gick omkull på Anderstorp, en av Fivers bandagar, för några år sen. I depån trodde sjukvårdspersonalen, som jag själv fick gå till efter att vi hade rullat hojen till mitt tält, att det var en stukning och att jag borde uppsöka akuten. Jag var där själv, så jag fick ta racebussen till Värnamo sjukhus. Där blev det operation och gips pga tre avbrutna ben i foten.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Säkerheten för människa går före allt, är det livshotande så har vi som arrangör gett instruktioner att dom självklart ska påbörja transport till sjukhus omedelbart. All verksamhet blir stilla tills ambulans återvänder och är redo.

Ambulanspersonalen är väldigt noga med att använda landstingets resurser på det sätt som är brukligt, oavsett om det gäller att larma efter hämtande ambulanstransport eller inte.

Han var ju inte död?
Alltså gjorde de inte något fel..
Bara att gråta ut i medierna.. Det är fel

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Verkar helkonstigt och utan att ha varit där så känns det som att Expressen i vanlig ordning väljer att utelämna fakta. Känns avlägset att han skulle ha blivit lämnad vind för våg om han var allvarligt skadad.

Tycker att ambulanspersonalen alltid skött sig exemplariskt de gånger jag åkt bana och någon gjort sig illa. Och när det behövts så har en "riktig" ambulans kommit och hämtat den skadade oavsett arrangör.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag gick omkull på Anderstorp, en av Fivers bandagar, för några år sen. I depån trodde sjukvårdspersonalen, som jag själv fick gå till efter att vi hade rullat hojen till mitt tält, att det var en stukning och att jag borde uppsöka akuten. Jag var där själv, så jag fick ta racebussen till Värnamo sjukhus. Där blev det operation och gips pga tre avbrutna ben i foten.

Så tråkigt att höra, men att man skadat sig innebär inte per automatik att man har rätt att åka ambulans. Jag är visserligen inte sjukvårdsutbildad, men kan nog göra en kvalificerad gissning: Ambulans får man åka om man behöver vård under transport, om man har allvarliga skador, eller skador som riskerar att förvärras kraftigt om man inte får åka ambulans. Inte ens ett eller flera brutna ben behöver innebära att ambulansfärd är nödvändig.
En annan möjlighet förutom att åka ambulans eller köra själv är ju att bli skjutsad av någon. Om inte en vän kan så finns ju taxi.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag förstår verkligen inte syftet med denna artikel, varken från kraschoffrets eller journalistens sida. Visst, det är tråkigt att krascha och det är tråkigt att ligga på sjukhus, men vad fan är detta...? Försöker man anklaga arrangören för något...? Eller ambulanskillarna...?

Om professionell sjukvårdspersonal gör bedömningen att du kan klara dig själv - och du själv dessutom säger till dem att du kan klara dig själv - varför då dra en snyftarhistoria i skymningspressen...??? Det finns ju inget case, liksom...

Jag tycker att ambulanskillen ger journalisten alldeles utmärkta svar på frågorna. Att journalisten ändå tror sig ha värsta storyn och skriver en artikel är förvånande. Eller inte, det handlar ju trots allt om Bonnier-ägd skymningspress...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Personen hade både pappa, flickvän och bror där så det fanns resurser med bil och allt vad som kunde behövas.

Lät som det ändå löste sig rätt smidigt ändå. Med det sagt kan man inte förringa hur deltagaren upplevde händelsen så här i efterhand. Att skadan visade sig vara allvarligare än vad man först trott kan säkert bidra till den upplevda besvikelsen. Man kan ju bara spekulera i vad som hänt om anhöriga inte funnits på plats. Mest sannolikt hade väl ambulansen kört in honom till sjukhuset eller så hade någon annan vänlig själ gjort det.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Har vi ingen myndighet som granskar sån här skit media. Är för jävla trött på aftonhoran och liknande tidningar. I takt med att man blivit äldre och lärt sig lite mer retar jag mig mer och mer på den jävla skiten.

Fy fan vad dåliga dom är. Luktar WT kring de folket som läser de tidningarna, usch och fy.

Förresten, den här killen som nu gråter ut, är han medlem på sh? :död

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
har kört av rejält 2 gånger, ena gången blev jag skjutsad till depån utav ambulansen och blev omplåstrad. andra gången låg jag kvar på backen p.g.a. nacksmärtor och fick nackkrage och lades i spineboard och det blev ambulans till sjukhuset.

båda gångerna skötte sig sjukvårdarna exemplariskt och jag är väldigt glad över att det fanns en ambulans på plats, men om det inte var för eventuella nackskador hade jag aldrig velat bli skjutsad till sjukhuset med ambulansen och på det sättet sabbat alla andras resterande bandag. säkerheten skall gå före allt, vilket den gör på t.ex. actionpics bandagar. men är det inte livshotande skador och man har anhöriga med bil på plats finns det ingen anledning att ta ambulansen in.

löjligt att killen skall gnälla på ambulanspersonalen i tidningen när dom verkar ha skött sitt jobb som dom skall?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
hade han varit tyst hade dom kört honom in direkt, ni vet om man skriker mår man bra och då gjorde dom bedömningen att han kunde överleva en egen transport in.

läste det i en tråd ( I fall ni kommer först till en olycka) här att man får hjälp först om man är tyst host host.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är trist att Mika skadade sig, men i övrigt ser det ut som en reporter som fått nys om en patient och behövde utfyllnad. Det saknas liksom... Till att börja med drar man inte av där i 180. På sista varvet. I blå grupp (har jag för mig att det var?). Typiskt skvallerpressen som slår mynt av nån som skadat sig. Är det mindre illa än att han inte fick åka den fina ambulansen?

Last edited:

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Hoj
Moriwaki
Vi va på valencia vid nyår. En av oss crascha å bröt nyckel benet å slog i huvet.
Vi körde in han själva....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Så tråkigt att höra, men att man skadat sig innebär inte per automatik att man har rätt att åka ambulans. Jag är visserligen inte sjukvårdsutbildad, men kan nog göra en kvalificerad gissning: Ambulans får man åka om man behöver vård under transport, om man har allvarliga skador, eller skador som riskerar att förvärras kraftigt om man inte får åka ambulans. Inte ens ett eller flera brutna ben behöver innebära att ambulansfärd är nödvändig.
En annan möjlighet förutom att åka ambulans eller köra själv är ju att bli skjutsad av någon. Om inte en vän kan så finns ju taxi.
Det var inte så mycket den uteblivna plingplongtaxifärden, såna har jag fått åka en hel del ändå ;) Det var mer att dom trodde att det var en stukning, som jag nog borde kolla upp, på sjukhuset blev det gräddfil rakt in på operationsbordet.

OT, men: På Södersjukhuset i Stockholm skulle dom röntga efter en vecka eller så, kolla hur det läkte. All dokumentation jag fick från Värnamo kastade dom och började röntga. Efter ett tag kom dom och frågade om jag var gipsad på fel fot? :va Dom såg inga sprickor i fotleden! Är man gipsad på foten är det alltid fotleden, punkt. Nej, att dom inte såg nån skada på fotleden kan ju bero på att benen hade gått av framme vid tårna istället. RTFM :huvet

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Studsa av på Sviestad för ett år sen. Där körde de nackkrage och vacuumförpackning per automatik och beställde in landstingets blåljustaxi. Fast det berodde kanske på att alla delar inte var helt raka :hihi Vet inte vilket företag eller om det var personal inhyrd av arrangören men ska jag studsa av igen får de gärna vara på plats.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är trist att Mika skadade sig, men i övrigt ser det ut som en reporter som fått nys om en patient och behövde utfyllnad. Det saknas liksom... Till att börja med drar man inte av där i 180. På sista varvet. I blå grupp (har jag för mig att det var?). Typiskt skvallerpressen som slår mynt av nån som skadat sig. Är det mindre illa än att han inte fick åka den fina ambulansen?

Mmm.. Blå grupp säger mig ingenting men antar att det inte är licens.

Visst kan man gå av i 180 där, om man inte bromsar! Men man lär ju landa på läktaren på andra sidan parisaren ungefär, och gör sig mer illa än sådär.

Stör mig som fan på kvällspressens bristand.... totalt uteblivna(!) faktakoll och källkritik.

Om personalens agerande är det svårt att uttala sig att ha varit på plats (helst som skadad), men givet att han kunde åka in själv, och att den tid han eventuellt blev "försenad" in till sjukan inte tycks ha påverkat utfallet, så verkar deras bedömning på plats ha varit helt korrekt även denna gång. På asfalt har jag bara hamnat i sjukhörnan två gånger. Första gången blev jag mest blåslagen, men pga smällarna hjälmen fick var "syrrorna" rätt mån om att kontrollera allt och ville att jag skulle ta mig till sjukan. Jag vägrade såklart och ville bara plocka ihop resterna av hojen och få en cigg av nån (jag har egentligen slutat).

Andra gången klagade jag på ryggont och hade svårt att andas, då var det splineboard direkt. Det bokades ny ambulens som kom och jag lastades om och åkte rätt in på akuten med tämligen hög prio och hela Grey´s Anatomy som väntade när jag kom fram.

I båda fallen kändes bedömningen helt korrekt. Första gången hade jag ont i knäet, som jag också kracshat tidiagare i lkivet och opererat. Det HADE kunnat vara allvarligt (trodde det var ok ett tag innan jag fattade allvaret första gången när det verkligen var trasigt också), men var på intet sätt livshotande och en timme hit eller dit spelar liksom ingen roll.. De tjatade som fan på att jag skulle ta mig in för röntgen, ansvaret för det kan väl omöjligen ligga på nån annan än mig (jag väntade ju såklart 3 dar med det)?

Kort sagt, är det inte livshotande eller om tiden är en avgörande faktor för de långsiktiga konsekvenserna så känns prioriteringen HELT korrekt. Skulle man köra alla som fick lite ont till sjukan så skulle antingen effektiv bantid bli extremt nedskuren, eller anmälningsavgiften MYCKET högre pga att det skulle behövas 3 ambulenser för säkerhets skull.

hej

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...