American Express

Rocco

Guest
kajlyl skrev:
Du måste först ha vanliga gröna.. sen får du en inbjudan om guld, sen en för platina...
När du har platina så ska du handla med det kortet för ca 25kkr i månaden ett år(?) sen får du sista inbjudan för ett Senturion (black)

har du en massa pengar på banken så kan du hoppa över en del procedurer. t.ex. så tror jag du ska ha 1kkkr i årsinkomst för guld.

Hmmm, undrar om det där verkligen stämmer???? Handlar ju själv varje månad för minst 30´ och om vi har vart någonstans så hamnar den på runt 50´ och inte har jag fått något erbjudande om det svarta kortet..... men undrar om man verkligen skulle ta den för den kostar typ 25´ om året :näsblod
Och om jag inte minns helt fel så är det ingen???? i Sverige som har ett svart kort inte ens Kamprad him self lr vad snubben hetter :tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I Schweiz är avgifterna som AMEX tar ut av handlarna lägre än vad VISA tar ut. Detta fick jag höra av en skiduthyrare i Veriber i februari. Omvända förhållandet råder i Sverige och några andra länder jag besökt. Att AMEX skulle ta ut så mycket som 7% låter väldigt orimligt i mina öron. Säg att VISA tar ut 1.5% så kanske AMEX tar ut 2-3%. Det blir mycket pengar för handlarna varje år i kortavgifter. Räkna med att det är pålägget redan är gjort på priset. I själva verket är det kunden som betalar hela kalaset i slutändan. Samtidigt ska man inte sticka under stolen att handlarna tjänar på att underlätta för kunden. Många gånger jag struntat i restaurangbesök och butiksinköp enbart för att de varken tar VISA/Mastercard eller AMEX.

Ska ni endast ha ETT kort så är det VISA eller Mastercard som gäller. Vilket som är lika gångbart världen över. Problemet jag stött på när jag varit ute och rest har varit att krediten på VISA kortet inte räckt till eller att det inte funnits tillräckligt mycket pengar på det konto som Mastercardet är knutet till. I en sådan situation kan det vara bekvämt att ha ett AMEX till hands. Skulle man av någon anledning behöva köpa en enkel flygbiljett eller övernattning i en nödsituation är det riktigt bekvämt att ha till hands.

Det finns nog individer som ansökt om AMEX enbart för att imponera på sin omgivning. Omvänt är det många som faktiskt blir imponerade pinsamt nog, för bägge parter kan jag tillägga. Å andra sidan så finns det mycket annat som individer köper för att imponera med. Hur många har inte köpt bostäder, möbler, motorcyklar, bilar, båtar, klockor, kläder, resor, restaurangbesök etc i sin strävan att lyckas imponera på omgivningen.

Hoppas dessa individers statusjakt någon gång tar slut och de finner ro med sig själva och det de har uppnått i livet. Ärligt talat är inte dessa individer lyckligare än någon annan. Snarare tvärt om många gånger.

//Harm

MadMx

Ny medlem
Gick med
2 May 2004
Hoj
R1-06
Rocco skrev:
Hmmm, undrar om det där verkligen stämmer???? Handlar ju själv varje månad för minst 30´ och om vi har vart någonstans så hamnar den på runt 50´ och inte har jag fått något erbjudande om det svarta kortet..... men undrar om man verkligen skulle ta den för den kostar typ 25´ om året :näsblod
Och om jag inte minns helt fel så är det ingen???? i Sverige som har ett svart kort inte ens Kamprad him self lr vad snubben hetter :tungan

Vet inte om du läste mitt inlägg... men black kommer vi årsskiftet (till europa).
Man behöver INTE handla för 50k månad, dock regelbundet o länge.
Har vårat erbjudande nånstans, kan kolla resten om det är nått....

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag hatar, verkligen hatar, American Express webbsajt. Jag kan inte med ord beskriva hur totalt värdelös den är. Ett sammelsurium av sidor på svenska och engelska och omöjligt att hitta. Jag vill se mina senaste jävla köp, men senaste gången jag försökte så slutade det med att jag låg i fosterställning och mumlade dödshot mot Amex webbansvariga.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Varför handlar folk på kredit öht? Är det inte bättre att köpa saker som man har råd med vid tillfället man köper det? Eller är det bara en statusgrej? upplys mig gärna, för jag försöker inte vara spydig...jag fattar inte vitsen med det bara... :va

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
DreeTman skrev:
Varför handlar folk på kredit öht? Är det inte bättre att köpa saker som man har råd med vid tillfället man köper det? Eller är det bara en statusgrej? upplys mig gärna, för jag försöker inte vara spydig...jag fattar inte vitsen med det bara... :va

Status! :banana

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
DreeTman skrev:
Jag har ett företagskort (Amex corporate card) som jag använder när jag t.ex reser. Just nu jobbar jag i Finland och veckopendlar och då blir det snabbt ganska mycket stålar till flygbiljetter, hotell osv. Eftersom jag ligger ute med dessa pengar tills dess jag redovisat mina kvitton så är det minst sagt bra att ha ett kreditkort.

Många flashar med Amex och liknande för att uppnå någon slags status vilket är pinsamt gränsande till outhärdligt, men många (likt jag) har behov av ett kreditkort för jobbresor eftersom man inte så ofta har 40 lakan på sitt bankkort som man kan använda för att lägga ut tills dess man fått tillbaka pengarna från sin arbetsgivare.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Harmon Rabb skrev:
I Schweiz är avgifterna som AMEX tar ut av handlarna lägre än vad VISA tar ut. Detta fick jag höra av en skiduthyrare i Veriber i februari. Omvända förhållandet råder i Sverige och några andra länder jag besökt. Att AMEX skulle ta ut så mycket som 7% låter väldigt orimligt i mina öron. Säg att VISA tar ut 1.5% så kanske AMEX tar ut 2-3%. Det blir mycket pengar för handlarna varje år i kortavgifter. Räkna med att det är pålägget redan är gjort på priset. I själva verket är det kunden som betalar hela kalaset i slutändan. Samtidigt ska man inte sticka under stolen att handlarna tjänar på att underlätta för kunden. Många gånger jag struntat i restaurangbesök och butiksinköp enbart för att de varken tar VISA/Mastercard eller AMEX.

Ska ni endast ha ETT kort så är det VISA eller Mastercard som gäller. Vilket som är lika gångbart världen över. Problemet jag stött på när jag varit ute och rest har varit att krediten på VISA kortet inte räckt till eller att det inte funnits tillräckligt mycket pengar på det konto som Mastercardet är knutet till. I en sådan situation kan det vara bekvämt att ha ett AMEX till hands. Skulle man av någon anledning behöva köpa en enkel flygbiljett eller övernattning i en nödsituation är det riktigt bekvämt att ha till hands.

Det finns nog individer som ansökt om AMEX enbart för att imponera på sin omgivning. Omvänt är det många som faktiskt blir imponerade pinsamt nog, för bägge parter kan jag tillägga. Å andra sidan så finns det mycket annat som individer köper för att imponera med. Hur många har inte köpt bostäder, möbler, motorcyklar, bilar, båtar, klockor, kläder, resor, restaurangbesök etc i sin strävan att lyckas imponera på omgivningen.

Hoppas dessa individers statusjakt någon gång tar slut och de finner ro med sig själva och det de har uppnått i livet. Ärligt talat är inte dessa individer lyckligare än någon annan. Snarare tvärt om många gånger.

//Harm

Har kollat upp det hela och faktum är att 7% är vad amex tar ut, så av 1000 kronor så går 70 kronor direkt till amex. Inte undra på att många inte vill ta det kortet. :fatta!
Anledningen till att många använder de dyrare korten är att oavsett vad man har för problem kan man ringa amex kundsupport och få hjälp vart du än finns, t.ex ska du ha ett hotellrum så ordnar dom det, behöver du bärgning ordnar dom det. Behöver du en flygbiljett så löser dom även det.
Här i sverige så finns även regeln att kommer man in till ett hotell och visar upp ett amex-platina så får du inte neka kunden, oavsett vad apparaten säger.
Sen om det är värt 10 eller 20 lax om året det är ju en annan fråga. :kocko

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
sgtpepper skrev:
Jag har ett företagskort (Amex corporate card) som jag använder när jag t.ex reser. Just nu jobbar jag i Finland och veckopendlar och då blir det snabbt ganska mycket stålar till flygbiljetter, hotell osv. Eftersom jag ligger ute med dessa pengar tills dess jag redovisat mina kvitton så är det minst sagt bra att ha ett kreditkort.

Många flashar med Amex och liknande för att uppnå någon slags status vilket är pinsamt gränsande till outhärdligt, men många (likt jag) har behov av ett kreditkort för jobbresor eftersom man inte så ofta har 40 lakan på sitt bankkort som man kan använda för att lägga ut tills dess man fått tillbaka pengarna från sin arbetsgivare.

Jo i det fallet har jag förståelse för det, men inte när folk använder det att flasha med... Har man pengar så behövs väll inte kredit? :) Nej tacka vet jag mitt visa, helt utan kredit. Funkar bra och man lever inte över sina tillgångar.

Mingves

Guest
DreeTman skrev:
Jo i det fallet har jag förståelse för det, men inte när folk använder det att flasha med... Har man pengar så behövs väll inte kredit? :) Nej tacka vet jag mitt visa, helt utan kredit. Funkar bra och man lever inte över sina tillgångar.

Tror de som flashar med Amex är bratpack som inte har egna stålars utan lever på sina päron. Brats är fanemej det värsta jag vet, fy fan säger jag bara...sedan att man säkert skulle vara en om man var i samma sits det är en annan femma... :hihi

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
sportarn skrev:
Har kollat upp det hela och faktum är att 7% är vad amex tar ut, så av 1000 kronor så går 70 kronor direkt till amex. Inte undra på att många inte vill ta det kortet.

Har ni kollat upp det så stämmer det säkert. Är det någon som vet vad VISA tar ut i avgifter som jämförelse? Faktum är att kortköp kostar handlarna stora summor årligen.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Rocco skrev:
Vet inte de exakta ramarna.. men jag vet däremot att det finns flera i sverige som har det!

Det startade dock som ett kort för bara en handfull personer i världen som ville ha det värsta..

Therudeboy

Guest
DreeTman skrev:

Jag fattar inte vad amex är och flasha med egentligen. Känner rätt mycket folk inom resturangbranschen som säger det att när någon flashar med kortet framför alla på puben och dom beställer tex helrör så begär dom extra mycket pengar bara för att få ner dom på jorden. :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Therudeboy skrev:
Jag fattar inte vad amex är och flasha med egentligen. Känner rätt mycket folk inom resturangbranschen som säger det att när någon flashar med kortet framför alla på puben och dom beställer tex helrör så begär dom extra mycket pengar bara för att få ner dom på jorden. :tummenupp

Dom får inte så mycket dricks utgår jag ifrån...?

Therudeboy

Guest
Är ju inte det allt handlar om, finns mer saker som inte passar att säga på detta forum.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024