American Express

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ang kostnader för butikerna:

Amex är i särklass dyrast. Dessutom försöker de ta ut fasta avgifter av butikerna trots att man inte tar emot några kort. Jag blev tvungen att skriftligen meddela att jag inte vill vara med i deras cirkus.

Och kort i allmänhet är dyrt som satan för mindre butiker. Jag har slutat helt med kort i min butik efter att ha insett att snittkostnaden var 28:- per köp.
Och som någon tidigare skrev så är ju detta kostnader man måste lägga på kunden (dvs på priset på varorna).

Och banker och kortföretag driver kampanjer för kortköp för att minska butiksrånen. Bullshit, banker och kortföretag skiter helt i butiksrånen, det de egentligen vill åt är avgifterna. Men i reklamen (kampanj nu i Eskilstuna, kanske i hela landet?) heter det att man gör detta för att minska riskerna för de butiksanställda. Egen profit under välgörenhetens mantel?

Och tiden då? Tar ju massor av tid att hantera kort relaterat kontantbetalning. Inte så roligt när man är solo i butiken och har kö.

Jag har full förståelse för att många tycker det är bekvämt med kort men det är alltså ett elände för butikerna. Och jag har full förståelse för att butiker med "sällanköpskunder" måste ta emot kort. Men i branscher som bygger på långvarig relation mellan kund och handlare så fungerar det (min uppfattning) bra utan kort. Kunderna lär sig ju att det är cash som gäller. :tummenupp
 

Hurtig

KTM'en är såld....
Gick med
10 Apr 2003
Ort
Hägersten
Hoj
Street triple..
Therudeboy skrev:
Här nere är det inte ofta du ser någon ge dricks, oavsett plånboksstorlek.
Dricks :confused: :va
Jag ger väldigt sällan dricks, då ska det vara grymt bra service...
Om man går på krogen och pröjsar 62 spänn (sist jag var på café opera) för en storstark då ska dom fan inte ha någon dricks...

I know.. :felämne
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Hurtig skrev:
Dricks :confused: :va
Jag ger väldigt sällan dricks, då ska det vara grymt bra service...
Om man går på krogen och pröjsar 62 spänn (sist jag var på café opera) för en storstark då ska dom fan inte ha någon dricks...

I know.. :felämne




Jag ger alltid men det är ju inte för att flasha runt utan jag orkar inte ha småpengar i min ficka.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Robban_C skrev:
Ang kostnader för butikerna:

Amex är i särklass dyrast. Dessutom försöker de ta ut fasta avgifter av butikerna trots att man inte tar emot några kort. Jag blev tvungen att skriftligen meddela att jag inte vill vara med i deras cirkus.

Och kort i allmänhet är dyrt som satan för mindre butiker. Jag har slutat helt med kort i min butik efter att ha insett att snittkostnaden var 28:- per köp.
Och som någon tidigare skrev så är ju detta kostnader man måste lägga på kunden (dvs på priset på varorna).

Och banker och kortföretag driver kampanjer för kortköp för att minska butiksrånen. Bullshit, banker och kortföretag skiter helt i butiksrånen, det de egentligen vill åt är avgifterna. Men i reklamen (kampanj nu i Eskilstuna, kanske i hela landet?) heter det att man gör detta för att minska riskerna för de butiksanställda. Egen profit under välgörenhetens mantel?

Och tiden då? Tar ju massor av tid att hantera kort relaterat kontantbetalning. Inte så roligt när man är solo i butiken och har kö.

Jag har full förståelse för att många tycker det är bekvämt med kort men det är alltså ett elände för butikerna. Och jag har full förståelse för att butiker med "sällanköpskunder" måste ta emot kort. Men i branscher som bygger på långvarig relation mellan kund och handlare så fungerar det (min uppfattning) bra utan kort. Kunderna lär sig ju att det är cash som gäller. :tummenupp

Då är jag din absoluta mardröm för jag har aldrig, nåja nästan, kontanter på mig. Drar allt på kortet. Mycket smidigare så och man slipper en plånbok som ser ut som -och väger som en hel förbannad tegelsten.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
M.G.F skrev:
Då är jag din absoluta mardröm för jag har aldrig, nåja nästan, kontanter på mig. Drar allt på kortet. Mycket smidigare så och man slipper en plånbok som ser ut som -och väger som en hel förbannad tegelsten.

Samma här, men tyvärr samlas det en hel del kvitton istället för sedlar och motsvarande plånboken blir liktförbannat tjock och tung :(

//@
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top