Analog Våg 200kg

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Jag har sökt och sökt, men hittar inget!
Finns det analoga vågar som går upp till 200kg?
Jag ska väga lite hojar i garaget och vill då helst ha en analog som man inte behöver toucha för att sätta på den inför varje vägning.

Någon som vet?

Dom gamla paketvågarna som står och skräpar lite överallt funkar ju.

Plattan är ju lite liten förstås, men det är ju bara att slänga på en skiva som hojen ryms på.

Annars skulle ju två digitala kopplade till en PC bättre, då får du ju fram viktfördelningen också

Dom gamla paketvågarna som står och skräpar lite överallt funkar ju.

Plattan är ju lite liten förstås, men det är ju bara att slänga på en skiva som hojen ryms på.

Annars skulle ju två digitala kopplade till en PC bättre, då får du ju fram viktfördelningen också

"står och skräpar lite överallt" hmm, tror aldrig att jag har sett en våg stå och skräpa, var brukar dom stå och skräpa?

Börja öppna vågar och fixa kopplingar till en dator e lite overkill.

Eftersom att jag kör en Husky så är den perfekt från fabrik och behöver inga viktjusteringar. :mattias

Alla företag som har pakethantering/skickar gods brukar ha en på utlastningen.

Dom digitala vågarna ansluter till varandra och datorn med USB kabel.

Ska du bara väga en hoj kan du ju rulla in den på Bussgods/järnvägen och låna deras våg, den universiella bullpåsen borde fungera där med...

Last edited:
Det blir så att jag ställer crosslyften på vågen och sedan lyfter som vanligt.
Jag hade tänkt mig mer typ rusta våg för några hundringar?

Om du nu kör en Husky, varför behöver du ha en våg som går upp till 200kg? De väger väl knappt mer än 120?

Köp två badrumsvågar. Lägg en platta över bägge och ställ crosslyften mitt på. Eller rulla upp hojen med vardera hjulet på en våg. Sedan får du plocka fram dina gamla mattekurser från lågstadiet.

Om du nu kör en Husky, varför behöver du ha en våg som går upp till 200kg? De väger väl knappt mer än 120?

Jag ska väga polarnas Duke II cyklar också... och lite annat smått och gott.

Köp två badrumsvågar. Lägg en platta över bägge och ställ crosslyften mitt på. Eller rulla upp hojen med vardera hjulet på en våg. Sedan får du plocka fram dina gamla mattekurser från lågstadiet.

Det där med planka lät faktiskt ganska smart, på så sätt kan man ju väga sporthojar och allt möjligt. :)

Last edited:
Jag brukar. som jag beskrivit tidigare, väga mina hojar med en vanlig badrumsvåg. Först vågen under ena hjulet och ett lämpligt underlägg med samma höjd under det andra hjulet, tex en telefonkatalog. Sedan hålla hojen rakt och notera vikten, Därefter byta plats på underlägget och vågen och notera vikten på det andra hjulet.

Då får man både totalvikt och viktfördelniong och behöver inte ngn mer våg än en vanlig badrumsvåg. Så har jag tex vägt min HD.

/J

Last edited:
Jag vägde min Husky med två vågar och fick fram 126 kg totalt ink alla vätskor och halv tank. Det verkar ju funka finfint :)

Jag brukar. som jag beskrivit tidigare, väga mina hojar med en vanlig badrumsvåg. Först vågen under ena hjulet och ett lämpligt underlägg med samma höjd under det andra hjulet, tex en telefonkatalog. Sedan hålla hojen rakt och notera vikten, Därefter byta plats på underlägget och vågen och notera vikten på det andra hjulet.

Då får man både totalvikt och viktfördelniong och behöver inte ngn mer våg än en vanlig badrumsvåg. Så har jag tex vägt min HD.

/J

Var industrivågarna som du använde dyra? :hihi

/J
Jag är rätt säker på att du kan bespara dig böket med katalogen förutsatt att vågen inte är rejält hög.
Några "höjd-cm" i relation till axelavståndet på ca 1,5 m ger en försummbar inverkan på viktavläsningen.
Vill minnas att det fanns någon trig-regel som lyder "sinus för små vinklar är lika med vinkeln" eller något sådant.

Jag är rätt säker på att du kan bespara dig böket med katalogen förutsatt att vågen inte är rejält hög.
Några "höjd-cm" i relation till axelavståndet på ca 1,5 m ger en försummbar inverkan på viktavläsningen.
Vill minnas att det fanns någon trig-regel som lyder "sinus för små vinklar är lika med vinkeln" eller något sådant.

Jo jag vet, jag är ju ingenjör.
Men när jag skriver tips till obekanta människor vill jag uttrycka mig på ett sånt sätt att det ska passa alla och deras olika badrumsvågar och teknsika förutsättningar. Jag brukar även skriva att man ska hålla till på ett plant underlag när jag skriver den här instruktionen på SH.... och även detta brukar då några anmärka på. Men jag tycker som sagt att det är bra att skriva tydligt så att man undviker urartada fall hos tex människor med höga badrumsvågar och gravt lutande golv.

Jo jag vet, jag är ju ingenjör.
Men när jag skriver tips till obekanta människor vill jag uttrycka mig på ett sånt sätt att det ska passa alla och deras olika badrumsvågar och teknsika förutsättningar. Jag brukar även skriva att man ska hålla till på ett plant underlag när jag skriver den här instruktionen på SH.... och även detta brukar då några anmärka på. Men jag tycker som sagt att det är bra att skriva tydligt så att man undviker urartada fall hos tex människor med höga badrumsvågar och gravt lutande golv.
Ok, ok, var inte meningen att låta "messerschmittig". Ett väl ment tips bara..

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick