Jaha, då var helgen på Anderstorp över och jag vill främst tacka alla inblandade. Vilken jävla kanonhelg! Gott väder,
underbart sällskap och händelserika pass.
Som tidigare sagt körde jag 1.58.81 igår och förstod inte alls hur jag skulle kunna kapa mer på den tiden, men det gick tydligen att ändra på.
Första passet på morgonen fick vi inte använda broms, något som var jävligt intressant på vissa delar av banan. "Skalman", vår instruktör, var något av de luddigaste och flummigaste jag någonsin mött i människorväg, men vad gjorde det när vi körde barnpedagogik. Han körde först, vi härmade. Plötsligt började ett visst flyt infinna sig och det kändes inte alls som att man gick in i kurvan "för fort", trots att det nog gick något så när som vad jag körde igår i kurvhastighet.
Nästa pass var broms tillåten, men bara i fullt läge och så sent som möjligt. Precis som det ska vara dvs.
Vi åkte och skiftades om att ligga efter Skalman och prova flytta bromspunkter, bromsa in kurvan och så vidare. Det kändes helt plötsligt helt naturligt.
Pass 3 bad jag om att få ett fritt pass för att "öva" på de moment som vi hade kört och gått igenom i de tidigare passen. Och se på fan, det gick tydligen att sänka tiden, och det ganska rejält dessutom.
1.54.38 stannade klockan på och en lagom nöjd Marcus klev av hojen när han kom in i R.o.H-campet. Att man var helt slut är en annan femma (två dagars körning är fan för mycket egentligen).
Pass 4 var ganska odramatiskt.
Pass 5 - då jävlar börjar det hända grejor! Fick för mig att prova CBR1000RR - Fireblade som var möjligt genom att jag anmälde mig genom Honda. Snacka om att få blodad tand.
Jag har fått pröva några literhojar tidigare, bland annat nån retta och nån gixxer, men jag har tyckt att de har känts oerhört klumpiga. Men inte Firebladen!
Snäll som ett lamm, bra med pulver (sista gången jag pressade på rakan lyckades jag pinna in 290 km/h på mätarn
) och så låg den som ett strykjärn i kurvorna.
Inte ens minsta antydan till instabilitet eller någonting sådant. Visserligen har jag ju knappast pressat maskinen men fan vad chockad jag blev.
Fan att man bara haft kortet sen oktober -10 och bara är 22. Försäkringen kostar för helvete mer än hojen (om jag inte klotar, för då kunde jag lika gärna köpt 2 och plockat delar istället), så Firebladen är för tillfället bara en våt som lär komma tillbaka då och då. Det är mycket möjligt att man införskaffar sig en banhoj till 2012 istället, det känns liksom som att det ger mer. Men men, vintern är lång.
Pass 6 - Jaha, då ska man ut och ta det lugnt och bara köra för skojs skulle. La mig i vad jag tyckte var ett ganska begagligt tempo, var helt slut i kroppen och huvudet vilket märktes på tiderna som nu låg på 1.57 igen. Ungefär halvvägs in på i passet åker jag ut på start och mål, när jag kliver på bromsen märker jag att det är
åt helvete för sent.
Tankarna rusar i huvudet:
- Rakt fram i Leca-havet eller försöka lägga ner, med risk att tappa framhjulet, lowsida ut över curbsen, ut i gräset?
Hmm.. Leca-kulorna är ju bara att köra rakt fram och få stopp på skiten, plus att jag har bättre bromseffekt rakt fram..
Fan, om jag lägger ner och tappar den och den slår i curbsen och börjar volta och ha sig, det är ju inte så kul.. Nää, bollhavet it is - here I come!
Enda problemet var att det inte "bara var och köra rakt fram" och få stopp på skiten i leca-havet. Stopp tog det ju, men färdriktingen påminde mer om militärgolf = /\/\/\| istället för den planerade "dragrace-stilen" = --------|
När ekipaget stannar och välter åt vänster hamnar jag med benet under, vilket resulterar att det var lite halvkrångligt att komma loss. Men men, loss kom jag och reste hojen gjorde jag själv också. Jag var helt övertygad om att hela vänstersidan bara var att kassera, men detta kan nog varit en av de billigaste avåkningarna i historien.
Några pyttpytteminimala repor på plast detaljer och klistermärkena på tanken från leca-kulorna, går förmodligen att polera bort. Beslaget till blinkersen bak böjdes lite (kostnad 25:- på Beijer Bygg) och fästet till kameran. Och så ett stukat ego förstås.. Men, det kommer för eller senare har jag fått höra.
En erfarenhet rikare och minst lika glad för det!
Jag räknar det inte riktigt som en "riktig vurpa" dock, jag valde själv att gå ut i leca-kulorna för att det var det bästa valet, sen att jag inte blir stående i kulorna är ju en annan sak. Men jag skulle vilja se nån som blir stående efter de kört ut i bollhavet. Men ni får avgöra själva, lägger upp en film från torpet.
Tycker gott att - sebbe - ska lägga ut sin "kraschfilm" också.
http://www.youtube.com/watch?v=QouRmFVZvEQ