Anderstorp blir gratis för publik

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RR:Benny skrev:
2057563 Å det har inget att göra med den obligatoriska TV-avgift på 2650:- som vissa klasser får betala?

Nu har dom ju valt att låta dom som har pengar, betala detta tack & lov.
ironimode off.

Ideen med "event" sponsor är jättebra.
Men som det är nu, kräver Tv, mer publik som förarna får bekosta.

Nu vet jag inte vilken sponsor det är, men att påtvingas deras klistermärken.... & få betala 2650:- för denna ära...
Ironimode ON igen
Det är ju en helt fantastisk ide, som jag ska dra med mina sponsorer. Dom måste ha min logga på sina bilar för att sponsra mig... hehe

Men som sagt, bara mina 5 cent

//
Benny

Det är endast de klasser som betalar som får synas i TV. De klasserna betalar en avgift och för detta får de sätta upp en stor banderoll med exempel sina egna sponsorer. Förra året betalade dessa klasser 4000 kr men i år då "endast" 2650 kr eftersom jag förmodar att Supermotard är med och betalar. Dessa dekaler med klassponsorn är inte en tvärhandhög, vet inte exakta mått.

Den vanliga tävlingsavgiften är densamma som förra året. Dom som kör andra klasser behöver inte betala någon TV-avgift, då dessa klasser inte kommer att synas i TV. Det är sponsorer som gör att publiken slipper betala inträde, inte förarna!

Roadracing är dyrt och för att sporten ska växa behövs TV!!!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hoztic skrev:
2057636 Nu blev det ju nästan lockande att åka ner å kolla! :) Är det nån som tänker åka hoj ner från stockholm på lördag morgon?
Dra ihop ett gäng i träffar-forumet som åker ner! Tror det kan vara en lajbans grej!

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Swedie skrev:
2057506 Nej, vi betalar inte för publiken.

Det är samma avgift som förra året, och till i år är elen inräknad i priset. Så EGENTLIGEN betalar vi bara 1300 kr i startavgift. Tycker inte jag är speciellt högt för att vara i ett land där motorintresset är lågt.
Fast visst pröjsas det för publiken. Anmälningsavgifterna var lägre förr (runt 00-02) men sen uttalades det faktiskt från sektionens sida att det inte gick att ordna tävlingar och räkna med publikintäkter. Eftersom ingen klubb vill gå back så höjdes avgifterna. Ett tag var det snack om att låta pengar gå tillbaks till förarna om evenemanget gick plus (via publik) men det hände sällan. Likaså var det kutym att arrangörklubben lät hemmaförarna få åka gratis. Det har ju spruckit det med nuförtiden då jag inte tror nån klubb ger rabatt på anmälningsvagifterna längre.
För egen del inser jag ju att den gamla modellen var ohållbar och pröjsar själv gärna lite extra för att säkra upp ett bra arrangemang, 200spänn i inträde tycker jag är hutlöst, släpp in fritt och ta pröjs för P-avgifter, korv m.m. Tror man vinner på det i längden.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Johan skrev:
2057700 Fast visst pröjsas det för publiken. Anmälningsavgifterna var lägre förr (runt 00-02) men sen uttalades det faktiskt från sektionens sida att det inte gick att ordna tävlingar och räkna med publikintäkter. Eftersom ingen klubb vill gå back så höjdes avgifterna. Ett tag var det snack om att låta pengar gå tillbaks till förarna om evenemanget gick plus (via publik) men det hände sällan. Likaså var det kutym att arrangörklubben lät hemmaförarna få åka gratis. Det har ju spruckit det med nuförtiden då jag inte tror nån klubb ger rabatt på anmälningsvagifterna längre.
För egen del inser jag ju att den gamla modellen var ohållbar och pröjsar själv gärna lite extra för att säkra upp ett bra arrangemang, 200spänn i inträde tycker jag är hutlöst, släpp in fritt och ta pröjs för P-avgifter, korv m.m. Tror man vinner på det i längden.
Lyssna en gång till!
Vi pröjsar inget för publiken! Ett antal sponsorer har redan gått med i upplägget, fler kommer inom kort. Sponsorerna betalar det som publiken skulle betalat, alltså betalar inte förarna en krona för publiken. Anmälningsavgiften är 300 kr lägre än förra året, pga att el ingår detta året.

Kan vi gå vidare i diskussionen nu? Ventilera gärna era åsikter men delen om anmälningsavgifter och att vi skulle betala för att publiken ska komma in känns lagom uttjatad nu....

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Det där låter som: Tyck vad ni vill, bara ni tycker som jag!

Kanske inte vad du menar, men det ÄR ju vad vi gör. Ventilerar våra åsikter om just publiken. Själv har jag varit på ett antal utländska arrangemang där MC:sporten är något man som publik gärna betalar pengar för att se.

Visst... Det ÄR sponsorer som betalar Roadracing idag. Men jag anser att det finns utrymme att göra tävlingarna mer intressanta för pupliken & därigenom få en villighet att betala för att fp en upplevelse.

Så här gör tex. AMA. Sponsoren betalar prispeng efter resultat.
Obs. detta är bara en LITEN del av sponsorerna & självklart kan inte lilla sverige få ihop lika mycket, men kanske kan vi kopiera upplägget.

Vill någon ha hela dokumentet, pm:a mig

Mvh
Benny
2006 AMA SUPERBIKE CHAMPIONSHIP presented by Parts Unlimited
BONUS AWARDS POSTINGS

SUPERBIKE PRODUCT REQUIREMENTS AWARD TYPE SUPERBIKE - PER EVENT SUPERBIKE CHAMP BONUS
Alpinestars Alpinestars Leather Suits Product Usage & Machine Decal Per Position Non-Factory 1st1000; 2nd-500; 3rd-250
American Honda Motor Co. Honda Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-5000; 2nd-4000; 3rd-3000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-750; 8ty-500; 9th-300; 10th-200
American Suzuki Motor Co. Suzuki Motorcycles Product Usage Per Position Non-Factory 1st-7000; 2nd-6000; 3rd-5000; 4th-2000; 5th-1500; 6th-1000; 7th-500; 8th-450; 9th-400; 10th-350
Arai Helmets, Ltd. Arai Helmet Product Usage & Decal on Helmet Per Position 1st-1000; 2nd-750; 3rd-500 1st-10000
1st-2000; 2nd-1000; 3rd-500
Goodyear Dunlop Tire NA Dunlop Tires F&R Product Usage & Machine Decal both sides of fairing and front fender Per Position 1st-500; 2nd-250; 3rd-125; 4th-75; 5th-50
Hindle Exhaust Systems Hindle Exhaust Systems Product Usage & Machine Decal Per Position1st-5000; 2nd-2500; 3rd-1000

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det är inget tyckande, jag talar om fakta! Fakta är att inträdet är gratis, förarna betalar inte en krona för publiken och startavgiften är 300 lägre än förra året. Kom gärna med fler idéer om hur vi kan locka folk till tävlingarna!

Att få sponsorer att ställa upp med pengar till prispengar likt det du beskrev är ju nåt att fundera på, kanske nåt man som enskild förare kan diskutera med tilltänkt sponsor.

Tanken med gratis entré är att för att kunna locka sponsorer måste vi ha ett publikunderlag. Utan publiken är det svårt att locka en sponsor. Lyckas vi med att få tillbaka en del av gamla tiders storpublik kan man på lång sikt ta betalt för inträde, men prio ett är för tillfället att öht locka någon att titta på svensk RR.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Nr:18 skrev:
2057885 Det är inget tyckande, jag talar om fakta! Fakta är att inträdet är gratis, förarna betalar inte en krona för publiken och startavgiften är 300 lägre än förra året. Kom gärna med fler idéer om hur vi kan locka folk till tävlingarna!

Att få sponsorer att ställa upp med pengar till prispengar likt det du beskrev är ju nåt att fundera på, kanske nåt man som enskild förare kan diskutera med tilltänkt sponsor.

Tanken med gratis entré är att för att kunna locka sponsorer måste vi ha ett publikunderlag. Utan publiken är det svårt att locka en sponsor. Lyckas vi med att få tillbaka en del av gamla tiders storpublik kan man på lång sikt ta betalt för inträde, men prio ett är för tillfället att öht locka någon att titta på svensk RR.
Slutar gärna tjata om detta (har det varit uppe förr?), återigen: Jag tycker det är en kanonidé :tummenupp Mer publik behövs, och just av den anledningen du säger publik -> sponsormöjligheter -> bättre tävlingar -> mer publik & TV -> osv.
Men att hävda att det inte pröjsas för publiken är att stoppa huvet i sanden. Arrangemangen går ju ihop utan publik och mer pengar än så ska/bör ju inte dras in. Jämför under sportens storhetstid (sent 70/tidigt 80) då förarna fick milersättning för att få komma och ställa upp gratis. Eller nämn en enda annan sport där utövarna pröjsar för att få ställa upp på SM-nivå.
Nu lovar jag att hålla käft om detta.
ARC råkkar :banana

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det här var egentligen en tråd för publiken... och det jag ser så störande och deprimerande är att allt publiken bara ser är en massa förare som klagar över att det kostar för mycket pengar att köra.

jämnför inte sverige med vilket annat land som helst. Det går inte. Vi är ett litet land med mindre pengar och mindre möjligheter. Acceptera, eller skit i att köra om det är så illa.

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
Såld
Bra initiativ! :tummenupp
Jag kommer garanterat och tittar, hade förvisso gjort det även om det kostat en slant.
Såg att marknadsföringskampanjen skulle starta i och med pressmeddelandet och det är nog dags att få ut affischer o.s.v. om målet med denna gratis-approach är att man ska försöka få dit andra än de redan bitna.

Ser fram emot en trevlig helg på Anderstorp.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Riktigt bra initiativ!!!! :tummenupp

Kan ju knappast bli sämre än dom 32 betalande (eller vad det var) förra året... :hihi

Tror säkert arrangören drar in mer pengar i annan försäljning (parkering, luncher, korv, läsk, godis, mm) på dom kommer in gratis i år, än dom 32 som betalade 160:- i entré förra året....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är ju toppen!

Macke skrev:
2058204 Riktigt bra initiativ!!!! :tummenupp

Kan ju knappast bli sämre än dom 32 betalande (eller vad det var) förra året... :hihi
Förra året var det definitivt fler än 32 betalande, kanske inga tusental men en positiv utveckling.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Gustav O skrev:
2058255 Det är ju toppen!

Förra året var det definitivt fler än 32 betalande, kanske inga tusental men en positiv utveckling.

Har nåt svagt minne av att det var katastrof rent publikmässigt på Anderstrop... :va

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
sandstream skrev:
2058305 Skillde sig vädret mycket mellan dessa två år?
nej, men det las lite mer för att få dit publik. Sen vet jag inte hur mycket det gav att jag skrev relativit tidigt om tävlingen. Lite hjälp kanske ändå :)
Jag kommer fortsätta trycka för alla tävlingar som går i år.

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Hoj
Suzuki LS 650 -97
Swedie skrev:
2058334 nej, men det las lite mer för att få dit publik. Sen vet jag inte hur mycket det gav att jag skrev relativit tidigt om tävlingen. Lite hjälp kanske ändå :)
Jag kommer fortsätta trycka för alla tävlingar som går i år.

Riktigt bra , för här är det många som ser det :tummenupp

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...