Anderstorp, gulflaggssituationer i R600

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Tänkte slänga in en brasklapp till alla som vet med sig att de körde om under gulflagg under första kvalet i R600 på Anderstorp.

Som bekant var det gulflagg i 180-gradersvänstern under en stor del av första kvalpasset, och jag vet faktiskt inte hur många gånger jag blev omkörd både in i, och ut ur den aktuella kurvan, vilket jag tycker är skandal! Omkörning under gulflagg och fram till grönflagg är förbjudet och innebär en säkerhetsrisk. Regeln finns av säkerhetsmässiga skäl, och tanken är att man ska slå av lite på tempot (man behöver för den delen inte stanna helt) för att funktionärer och omkullgångna förare inte skall utsättas för onödiga risker.

Om det varit som sig bör, och de förare som kört om under gulflagg fått sin tid struken hade nog många fått sig en tankeställare. Nu blev det inte så den här gången, men nästa gång hoppas jag att funkisarna verkligen antecknar de startnr som kör om under gulflagg. Att inte respektera gulflagg är lågt.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Med tanke på hur man predikade på förarmötet om hur stenhårda man skulle vara på just gulflaggsomkörningar och korsande av vita linjer, så tycker jag det är märkligt att INGEN (mig veterligen) fick sin kvaltid från första passet struken.

Det drällde ju av omkörningar undergulflagg, och korsande av vita linjen. Och det kom ju även in en del protester också...

Sunkan var ju särkilt missnöjd, med all rätt....

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Där är det ju upp till Funktionärerna som stod i den kurvan att skriva ner vem som kör om och vem som blir omkörd...och mej vetligen så skrevs det ner...de borde ha gjorts nån ändring...

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Vi (stod i karusellen) rapporterade in förare som bröt vita linjen in till depån och körde om under gul flagg... jag hade tyvärr inte hand om radion där så jag vet inte säkert hur det rapporterades in men dom skrevs ner i posteringsrapporten iaf.

Jag undrar på hur skadade man egentligen är i huvet med tanke på att jag stod två dagar i regn och trots det har jag haft skitkul... nånting är fel mellan axlarna :3freak :lol

Det kommer garanterat bli fler race i år :yoparty

//Danny

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Penguin skrev:
2132454 Tänkte slänga in en brasklapp till alla som vet med sig att de körde om under gulflagg under första kvalet i R600 på Anderstorp. Att inte respektera gulflagg är lågt.

Jag blev också passerad på detta ställe vid två tillfällen. Då pratar vi inte "råkade rulla förbi", utan mer "bromsa så sent jag kan och trycka mig förbi på insidan".

Efter lite grubblande gick jag och förklarade läget för tävlingsledningen och fick då svaret: -Vi vet att det var lite problem och vi skall prata med dem!

Givetvis måste moralen hos oss förare bli bättre, visst kan det vara svårt på ett race, men på ett kval är det ju riktigt löjligt att göra på detta viset.
Men tavlingsledningen måste också ta sitt ansvar och verkligen straffa för sådant här. Det sas på förarmötet att kör du om på gulflagg eller korsar linjen till bandepån så stryks din tid. Detta hade ju faktiskt medfört att startfältet sett lite anorlunda ut pga att andra kvalet regnade bort. Ingen ströks och ingen fick någon "reprimand". Skall man som förare i ett sådant läge lägga i en protest (=300 kr)? Jag tycker väl att det skall räcka att man kan "vittna" om ifall man blivit omkörd.

Tyvärr är det nog så att enda sättet att bli av med detta är att verkligen stryka tiderna/diskvalificera så fort något sådant händer och inte se mellan fingrarna ibland.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Kan inte heller mer än instämma, blev också omkörd in i Opeln på gulflagg på kvalet och även en solklar efter första flaggposteringen vid inbromsningen efter flygrakan i slutet av racet, tog för givet att det skulle rapporteras men icke, dock brydde jag mig inte om o lägga in protest då det gick så bedrövligt ändå.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
blev omkörd av nr 155 på gulflagg.

Sen så såg vi en jävla massa som korrsade den vita linjen utan att ens få en tillsägelse. I fall allt hade sköts som de sa på förarmötet. Så hade jag fått köra. (hade oturen att krascha första kvalet, och försökte kvala in på regnet i andra)
Anderstorp lovade bättring till i år. De har nu lyckats göra det ännu sämre än tidigare år.

Tycker de inte skall få hålla ett SM igen pga säkerhetsrisken. Det verkar som de som står vid flaggposteringarna inte vågar rapportera en gulflaggsomkörning eller överträdelse av den vita linjen.
Tycker det rent utsagt att det är pinsamt att det kan sköttas så dåligt. Jag fick nästan böter för att jag så vad jag tyckte.
Sen fick jag förklarat för mig att de har varit tvugna att ta in extra funktionärer från norrland. Rätta mig om jag har fel men vad fan spelar det för roll??. I fall man anordnar ett sådant evenemang som ett SM så borde man väl börja med att ha ordentligt med personal på plats så man kan genomföra det utan problem.

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
samuel w skrev:
2132700 Kan inte heller mer än instämma, blev också omkörd in i Opeln på gulflagg på kvalet och även en solklar efter första flaggposteringen vid inbromsningen efter flygrakan i slutet av racet, tog för givet att det skulle rapporteras men icke, dock brydde jag mig inte om o lägga in protest då det gick så bedrövligt ändå.

Blev omkörd på gulflagg under race't på exakt samma ställe efter rakan. Kände dock likadant att det inte var värt att lägga någon protest med tanke på vilken ände av startfältet man var. Man får väll hoppas att de som fullt medvetet gör sådana omkörningar förr eller senare lär sig.
Halvrisigt av ARC överlag tycker jag med allt från uppställning i depån till toaletter osv, men kul hade jag för det.

Skoj att se er allihop! :tummenupp

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
sunkan skrev:
2132723 blev omkörd av nr 155 på gulflagg.

De har nu lyckats göra det ännu sämre än tidigare år.

Tycker det rent utsagt att det är pinsamt att det kan sköttas så dåligt. Jag fick nästan böter för att jag så vad jag tyckte.
Rätta mig om jag har fel men vad fan spelar det för roll??. I fall man anordnar ett sådant evenemang som ett SM så borde man väl börja med att ha ordentligt med personal på plats så man kan genomföra det utan problem.

Glöm inte att detta drivs på klubbnivå, du kan inte jämföra med typ STCC. Det är ganska hårda ord du kläcker ur dig. Visst finns det saker som kan göras bättre (det gör det ju alltid!) Jag är själv tävlingledare i motocross och jag vet hur jävligt det är att få tag i folk som kan hjälpa till, kan tänka mig att det är ännu svårare till en hel helg, så att alla funktionärer inte gör allting riktigt rätt hela tiden skall vi nog inte gnälla över, var tacksamma att de finns där. Sedan håller jag med om att tävlingledningen borde gjort något åt gulflaggsomkörningarna, DEFINITIVT! Men om du tyckte att det var så dåligt att det var pinsamt tycker jag du skall vara med att anordna själv någon gång. :mattias

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Säkerhetsdetaljer ska aldrig tas lätt på. Men sitta peka ut enskilda här tänar föga till tror jag. FUnkisarna har nog gjort vad de kunnat. Även om man är ny som flaggvakt är man ofta väldigt noggrann rapportera saker. Ansvaret ligger på tävlingsledningen ta besluten sen och jag tror nog det klickat lite i alla led den här gången.

Om ni tycker det skett uppenbara regelbrott borde ni anföra klagomål en instans upp. Påpeka saken ordentligt för SVEMO. Blir det fler som går ihop om skrivelsen torde ni få ganska bra genomslagskraft. DÅ tvingar ni ju även de kommande arrangemangen bli hårdare på åtgärderna för såna här regelbrott.

sunkan skrev:
2132723
Tycker de inte skall få hålla ett SM igen pga säkerhetsrisken. Det verkar som de som står vid flaggposteringarna inte vågar rapportera en gulflaggsomkörning eller överträdelse av den vita linjen.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
sunkan skrev:
2132723
Sen fick jag förklarat för mig att de har varit tvugna att ta in extra funktionärer från norrland. Rätta mig om jag har fel men vad fan spelar det för roll??. I fall man anordnar ett sådant evenemang som ett SM så borde man väl börja med att ha ordentligt med personal på plats så man kan genomföra det utan problem.

Funktionärer är alltid ett problem, med din attityd blir det inte direkt bättre.

Har du själv varit funktionär någon gång? om inte så kanske det är dags.

Hur kul tror du de hade i regnet? ingen lunch, ingen rast ALLS! (mat fick dom äta ute i regnet)

från kl 8 på morgonen till sena kvällen, UTAN BETALT! skulle du själv göra det?

"Personal" hahahaa... jajja.. Det B-race som är i Linköping i sommar kommer man inte att få ställa upp i om man inte ordnar minst EN funktionär själv som förare.
Det är inte gott om funktionärer om du nu trodde det...

Jag blev tillfrågad 2 veckor innan tävlingen om jag kunde vara Besiktningschef, visst kunde jag det sa jag! trots att jag kör själv.
330 förare ska inte behöva bli lidande för att det är ont om Teknisk personal i Sverige överhuvudtaget. Blev själv "lidande" istället med missat 2:a kval och sen ut till Warmupen.

Men men... Till nästa år ska jag inte ställa upp för SVEMO eller klubbarna längre som besiktningsman, det borde finnas fler som kan ta den rollen.

Tacka funktionärerna istället för att de ens var där!

EDIT: Problemet är MYCKET enkelt, om man anser att ett fel begåtts, lämna in protest.

Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Pelle B skrev:
2132972 Glöm inte att detta drivs på klubbnivå, du kan inte jämföra med typ STCC. Det är ganska hårda ord du kläcker ur dig. Visst finns det saker som kan göras bättre (det gör det ju alltid!) Jag är själv tävlingledare i motocross och jag vet hur jävligt det är att få tag i folk som kan hjälpa till, kan tänka mig att det är ännu svårare till en hel helg, så att alla funktionärer inte gör allting riktigt rätt hela tiden skall vi nog inte gnälla över, var tacksamma att de finns där. Sedan håller jag med om att tävlingledningen borde gjort något åt gulflaggsomkörningarna, DEFINITIVT! Men om du tyckte att det var så dåligt att det var pinsamt tycker jag du skall vara med att anordna själv någon gång. :mattias

Har inte jämfört med STCC heller. Jämför med de övriga tävlingarna.
Grejen är att det känns som det bara är detta problem hos ARC.
Jag utgår från förra året och vad som har stått i IB motorsport.
I IB motorsport stod det att anderstorp hade lovat förbättring till detta år. Men det verkar inte som de har skärpt sig ändå.
Har heller aldrig sagt att det är lätt att annordna ett SM. Det är säkert en jävla massa saker att tänka på och inte alls lätt.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag vet att jag gjorde en tvivelaktig omkörning iaf just före gulflagg efter långrakan, där man kom långt bakom den man körde om och bromsade tidigare än vad man brukade och ändå "rullade ikapp" den som var framför.

Vad jag vill säga är att med så mycke vurpor som är i R600 så blir det inga kvaltider om man ska åka på rull under rakorna. När dessutom man 50% av gångerna inte får grönflagg så...

Missförstå mig inte, jag tycker att jag gjorde fel och jag tycker att det är illa att man kör om på gulflagg, och jag tycker inte alls det är bra när man dessutom håller ett "högt tempo". Vad jag kan minnas så blev jag inte utsatt för det trots att jag höll lågt tempo på kvalet ;), men det ska straffas om det nu var så.

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
håkan skrev:
2133054 Funktionärer är alltid ett problem, med din attityd blir det inte direkt bättre.

Hur kul tror du de hade i regnet? ingen lunch, ingen rast ALLS! (mat fick dom äta ute i regnet)

"Personal" hahahaa... jajja.. Det B-race som är i Linköping i sommar kommer man inte att få ställa upp i om man inte ordnar minst EN funktionär själv som förare.

Jag blev tillfrågad 2 veckor innan tävlingen om jag kunde vara Besiktningschef, visst kunde jag det sa jag! trots att jag kör själv.
330 förare ska inte behöva bli lidande för att det är ont om Teknisk personal i Sverige överhuvudtaget. Blev själv "lidande" istället med missat 2:a kval och sen ut till Warmupen.

Men men... Till nästa år ska jag inte ställa upp för SVEMO eller klubbarna längre som besiktningsman, det borde finnas fler som kan ta den rollen.

EDIT: Problemet är MYCKET enkelt, om man anser att ett fel begåtts, lämna in protest.

Förstår ditt resonemang fullt ut.
Men varför ska "vi" ha funktionen att rapportera förare som bryter mot bestämmelserna om det/den inte efterlevs. Det är ju trots allt för allas säkerhet som reglerna finns. Då känns det ju "nästan" meningslöst att poängtera det på ett förararmöte. En del kanske tänker att "-Jag fick ju ingen reprimand förra gången, då får jag det säkert inte denna gången heller."
Och vipps, så står det en funktionär(någon/några av de få tappra själar som trots allt ställer upp) mitt i vägen och bärgar en hoj med förare. Då är situiationen genast en annan och då ska det upp till kamp.
Följ reglerna innan olyckan händer.
Punkt slut!

Och nej, jag har inte varit funtionär men jag respekterar dem och deras arbete.

Edit: En sådan sak ska man inte behöva lämna in en protest för, det ska bara inte hända.

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
håkan skrev:
2133054 Funktionärer är alltid ett problem, med din attityd blir det inte direkt bättre.

Nä har alldrig varit funktionär. Tror inte det är kul alls att stå i regnet utan betalt och ingen lunch. Men trots det så har vi förare betalt för att köra.
Det finns alltid olika menningar om allt. Jag sitter inte o skyller på funktionärerna. Jag är sur på ARC och att jag trodde de skulle klara av detta bättre än förra året. Men eftersom jag har blivit besviken. Så är det väl inte så konstigt att jag är sur eller? (är inte sur på funktionärer utan ARC som lovar nått de inte håller sånt är helt enkelt tråkigt)
De e klart att alla funktionärer ska ha TACK som hjälper till frivilligt utan dem skulle vi inte kunna köra. Jag är inte dum i huvudet.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
bissmark skrev:
2133080 Då känns det ju "nästan" meningslöst att poängtera det på ett förararmöte. En del kanske tänker att "-Jag fick ju ingen reprimand förra gången, då får jag det säkert inte denna gången heller."

Du har alldeles rätt och även om funktionären ifråga rapporterade in omkörning på gulflagg så kanske det inte gjordes nåt åt det?
Är det funktionärens eller tävlingsledningens fel då?

Det jag kunde överhöra på radion i besiktningen så snackades det en del om just gulflaggsomkörningsaker, lyssnade bara med ett halft öra.

Åtmnstone i Linköping är de som är där som funktionärer relativt bra på (har jag fått för mig iallafall) att rapportera in gulflaggsomkörningar och tävlingsledningen tar tillbörlig reprimand efter det.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Olof Eriksson skrev:
2133079
Vad jag vill säga är att med så mycke vurpor som är i R600 så blir det inga kvaltider om man ska åka på rull under rakorna. När dessutom man 50% av gångerna inte får grönflagg så...

Det där tänket kommer leda till en olycka. Så är det bara. Jag körde lugnt första 10 min på kvalet för att jag inte litade på hojen efter klotningen på fredagen. De sista 10 min spenderade jag i kö vid gulflagg. Detta ledde till jag jag för min del fick en jävligt dålig tid. Men i insikten av att omkörning under gulflagg kan leda till verkliga otrevligheter så höll jag mig lugn. Det handlar inte bara om din enskilda sittuvation utan allas kollektiva inställning till gulflagg. Börjar du ingnorera regler föjer folk snart efter, vilket slutar i att någon får ont.

Gulflagg är viktigare än din kvaltid.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Omkörning på gulflagg är absolut förbjudet, det spelar ingen roll hur det går till det finns inga ursäkter.

Det kostar 300:- att lämna in en protest men det borde vara gratis för allas säkerhet.

/Micke Svemo

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jonte VSB R-T skrev:
2133131 Det där tänket kommer leda till en olycka. Så är det bara. Jag körde lugnt första 10 min på kvalet för att jag inte litade på hojen efter klotningen på fredagen. De sista 10 min spenderade jag i kö vid gulflagg. Detta ledde till jag jag för min del fick en jävligt dålig tid. Men i insikten av att omkörning under gulflagg kan leda till verkliga otrevligheter så höll jag mig lugn. Det handlar inte bara om din enskilda sittuvation utan allas kollektiva inställning till gulflagg. Börjar du ingnorera regler föjer folk snart efter, vilket slutar i att någon får ont.

Gulflagg är viktigare än din kvaltid.
Det är skillnad på köra lugnt och att rulla mellan kurvorna.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning