Tänkte ge mig in i matchen om gulflaggor och posteringsfunktionärer och försöka ge min syn på problemet. Mitt inlägg är helt baserat på mina egna erfarenheter från banorna samt en hel del funderande. Jag perkar inte på någon speciell klubb eller någon förare eller funktionär.
Som jag ser det så har problemet flera dimensioner. Det ena är att intresset för RR har ökat markant. Startfältet i R600 och R1000 nere på A-torp var rekordstort. Redan en R600-hoj är idag potent att göra bra ifrån sig på banan. Tekniken spelar därför en viss roll. Det går mycket fortare i B-klasserna idag än förut. Många förare, med kraftigt varierande erfarenhet, hastighet och materialkvallité gör att vissa klasser blir stökiga.
Det för oss fram till en annan del av problemet. Funktionärerna. Vi är för få, vi har för liten erfarenhet och vi har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Det finns en stor mängd riktigt duktiga funktionärer på banorna men tyvärr räcker det inte. Det är jobbigt när man som (relativt) erfaren hela tiden får rookies med sig i posteringen. En bra dag kan det funka men börjar det strula så har man inte tid att stå och förklara.
Jag skulle helst se att vi fick en mer differentierad och proffsig funktionärskår. Det SKA finnas en posteringschef (den som håller i radion) som SKA vara licensierad OCH uppdaterad. Det ska finnas en flaggansvarig som ÄR licensierad och uppdaterad i varje postering. Plockpersonalen SKA vara intrimmad, licensierad och uppdaterad. Sedan kan man fylla på med rookies som får vara med och få in känslan. Kanske bara ha EN uppgift i posteringen. T.ex. hålla ögonen på omkörningar på gulflagg. Jag önskar att jag slipper få ut personer som aldrig varit på en RR-bana med mig till posteringen, personer som kommer i lågskor, utan handskar och utan kunskap. Skulle ni vilja ha in en olicensierad förare i startfältet i R1000?? Även om han kört 3 dagar på BikeWeek i grupp 5? Skulle inte tro det va...
För er som inte varit posteringsansvarig så tänkte jag försöka beskriva vad som händer när det händer. Hoj ikull, måste bärgas från bankanten av plockpersonalen. Prio ett är att varna så fort som möjligt. Skall sedan som posteringsansvarig rapportera in nummret på hojen så fort som möjligt samt förarens status. Samtidigt skall jag hålla koll på hojarna som kommer in mot posteringen.
Prio ett är ALLTID att vara plockpersonalens ögon och varna om något händer. Vi ser, långt tidigare än ni vet om det, att det riskerar att hända något. Prio två är att se till att ni förare är säkra. Varna för olja, saker på banan o.s.v. Prio tre är att hålla TL informerade. Sedan kommer, kanske, att försöka hålla ordning på vem som kör om vem... Men allt ska göras samtidigt och tyvärr så hinner vi inte alltid. När man står där och samtidigt ska vifta med gul-flaggen, prata i radion och hålla ögonen på plockpersonalen så finns det inte en sportmössa att hålla reda på nummorna.
Långt och svammligt och som någon sa... vi måste vara tokiga... för ändå är det så jäkla roligt att stå där.
Och Macke, du om någon vet ju vad som händer NÄR allt i en postering funkar... ;-)