Anderstorp, gulflaggssituationer i R600

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Nr:18 skrev:
har en protest lämnats in måste den behandlas. Rapporter från funkisarna har mej veterligen inte samma krav på att tas upp till granskning.

Va!? Är det så? :va

Det är ju i så fall helt sjukt! Det sänder ju även det helt fel signaler till funktionärerna. Att deras rapporter är mindre värda än förarnas... :dummer
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
2134362 Va!? Är det så? :va

Det är ju i så fall helt sjukt! Det sänder ju även det helt fel signaler till funktionärerna. Att deras rapporter är mindre värda än förarnas... :dummer
Att lägga hela ansvaret på funkisarna är orimligt, för att få en godkänd protest så krävs det att offret gör en anmälan och ett vittne, funkisarna kan missa incidenten eller se fel nummer.

Funkisarna ska flagga och rapportera incidenter men i slutändan är det ändå förarnas ansvar att sköta sig på banan.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
GSXR1100R skrev:
2134661 Att lägga hela ansvaret på funkisarna är orimligt, för att få en godkänd protest så krävs det att offret gör en anmälan och ett vittne, funkisarna kan missa incidenten eller se fel nummer.

Funkisarna ska flagga och rapportera incidenter men i slutändan är det ändå förarnas ansvar att sköta sig på banan.

Tror inte han menade att ansvaret skulle ligga på funktionärerna, utan att när de rapporterar någon/något så borde det väl behandlas med samma status som en protest. Den varianten använder vi i motocrossen och det funkar bra där.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Strider skrev:
2134711 Jag skulle vilja rekommendera alla R600 förare att ta med sig en sisådär sextusen spänn i cash som protestpengar inför nästa tävling. För det är väl ungefär så mycket som kommer att behövas, så illa som ni tycks köra i R600.

Om ni vill ha förändring, börja med att fråga er själva vad ni kan göra själv för att göra situationen bättre ( tex att inte köra om under gul flagg ) i stället för att kräva förändring/förbättring av andra.
WORD!
Man kan enkelt förändra sina egna beteenden, men det är svårare att förändra nån annans. Ingen vill lämna in en protest, men alla vill ha resultatet som en protest skulle ge.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Strider skrev:
2134711
Om ni vill ha förändring, börja med att fråga er själva vad ni kan göra själv för att göra situationen bättre ( tex att inte köra om under gul flagg ) i stället för att kräva förändring/förbättring av andra.


Det var precis detta som denna tråden var tänkt att bidra till. Så tack för de orden.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
GSXR1100R skrev:
2134661 Att lägga hela ansvaret på funkisarna är orimligt, för att få en godkänd protest så krävs det att offret gör en anmälan och ett vittne, funkisarna kan missa incidenten eller se fel nummer.

Funkisarna ska flagga och rapportera incidenter men i slutändan är det ändå förarnas ansvar att sköta sig på banan.

Menar inte alls att ansvaret ska ligga på funktionärerna. Dom har tillräckligt mycket att göra som det är nu. Det jag menade var att om en funktionär rapporterar in vårdslöshet vid en gulflaggssituation, så måste det väl ändå behandlas med samma prioritet som om en förare lämnat in en protest...
Det är ju ändå deras säkerhet vi pratar om...

Jag vill än en gång poängtera att jag inte alls hackar på våra funktionärer. Jag tycker att funktionärerna gör ett riktigt bra jobb, och beundrar dom verkligen för allt ideelt jobb dom lägger ner under träning och tävling. Det är deras förtjänst att vi förare kan hålla på med vad vi tycker är allra roligast.

Det jag tycker är fel är att trots att det kommit in protester från förare, och det rapporterats in från funktionärer, inte var en enda som fick sin kvaltid från det passet struken. Trots att man från tävlingsledningen lovat krafttag mot just detta....
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
2134910 Det jag tycker är fel är att trots att det kommit in protester från förare, och det rapporterats in från funktionärer, inte var en enda som fick sin kvaltid från det passet struken. Trots att man från tävlingsledningen lovat krafttag mot just detta....
Har du meddelat tävlingsledningen det? Tror det skulle vara bra om de fick sådan respons också för de läser nog inte så mycket på SH.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Macke skrev:
2134910 Menar inte alls att ansvaret ska ligga på funktionärerna. Dom har tillräckligt mycket att göra som det är nu. Det jag menade var att om en funktionär rapporterar in vårdslöshet vid en gulflaggssituation, så måste det väl ändå behandlas med samma prioritet som om en förare lämnat in en protest...
Det är ju ändå deras säkerhet vi pratar om...

Jag vill än en gång poängtera att jag inte alls hackar på våra funktionärer. Jag tycker att funktionärerna gör ett riktigt bra jobb, och beundrar dom verkligen för allt ideelt jobb dom lägger ner under träning och tävling. Det är deras förtjänst att vi förare kan hålla på med vad vi tycker är allra roligast.

Det jag tycker är fel är att trots att det kommit in protester från förare, och det rapporterats in från funktionärer, inte var en enda som fick sin kvaltid från det passet struken. Trots att man från tävlingsledningen lovat krafttag mot just detta....
Bra men se till att tävlingsledningen får denna info, skicka ett mail.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nr:18 skrev:
2134724 WORD!
Man kan enkelt förändra sina egna beteenden, men det är svårare att förändra nån annans. Ingen vill lämna in en protest, men alla vill ha resultatet som en protest skulle ge.

Det uttalandet gäller nog både till tävlingsledningen och förarna. Ni säger att man skall bättra sig själv innan man gnäller på andra, men det verkar tydligen inte gälla alla. Detta blir mitt sista inlägg då diskussionen på detta forum bara verkar leda till sandlådenivå där alla säger att jag gjorde inget fel.
Det fungererar som sagt fint i framförallt både Sviesta och K-skoga med rapporteringen och åtgärder därefter, men i Anderstorp krävs tydligen en skriftlig protest så fort man har en åsikt. Med den inställningen kanske det inte är så konstigt att vissa saker har en tendens att inte fungera lika bra som på andra ställen. Du, Stefan, skrev tidigare att man skulle komma med konstruktiv kritik. Tycker faktiskt att det lagts fram här men bara blivit avvisat som "har du inte lämnat in en protest så skall du inte gnälla heller!".

Säkerheten bör väl alltid komma i första hand, och kommer det fram uppgifter om att någon åsidosatt den så bör ju i första hand tävlingsledningen agera. Har de missat något så skall vi givetvis försöka hjälpa till. Men att bygga upp systemet på att "har det inte kommit in någon protest har det inte hänt" tycker i alla fall jag är fel.

/Pelle Brandt
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tänkte ge mig in i matchen om gulflaggor och posteringsfunktionärer och försöka ge min syn på problemet. Mitt inlägg är helt baserat på mina egna erfarenheter från banorna samt en hel del funderande. Jag perkar inte på någon speciell klubb eller någon förare eller funktionär.

Som jag ser det så har problemet flera dimensioner. Det ena är att intresset för RR har ökat markant. Startfältet i R600 och R1000 nere på A-torp var rekordstort. Redan en R600-hoj är idag potent att göra bra ifrån sig på banan. Tekniken spelar därför en viss roll. Det går mycket fortare i B-klasserna idag än förut. Många förare, med kraftigt varierande erfarenhet, hastighet och materialkvallité gör att vissa klasser blir stökiga.

Det för oss fram till en annan del av problemet. Funktionärerna. Vi är för få, vi har för liten erfarenhet och vi har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Det finns en stor mängd riktigt duktiga funktionärer på banorna men tyvärr räcker det inte. Det är jobbigt när man som (relativt) erfaren hela tiden får rookies med sig i posteringen. En bra dag kan det funka men börjar det strula så har man inte tid att stå och förklara.

Jag skulle helst se att vi fick en mer differentierad och proffsig funktionärskår. Det SKA finnas en posteringschef (den som håller i radion) som SKA vara licensierad OCH uppdaterad. Det ska finnas en flaggansvarig som ÄR licensierad och uppdaterad i varje postering. Plockpersonalen SKA vara intrimmad, licensierad och uppdaterad. Sedan kan man fylla på med rookies som får vara med och få in känslan. Kanske bara ha EN uppgift i posteringen. T.ex. hålla ögonen på omkörningar på gulflagg. Jag önskar att jag slipper få ut personer som aldrig varit på en RR-bana med mig till posteringen, personer som kommer i lågskor, utan handskar och utan kunskap. Skulle ni vilja ha in en olicensierad förare i startfältet i R1000?? Även om han kört 3 dagar på BikeWeek i grupp 5? Skulle inte tro det va...

För er som inte varit posteringsansvarig så tänkte jag försöka beskriva vad som händer när det händer. Hoj ikull, måste bärgas från bankanten av plockpersonalen. Prio ett är att varna så fort som möjligt. Skall sedan som posteringsansvarig rapportera in nummret på hojen så fort som möjligt samt förarens status. Samtidigt skall jag hålla koll på hojarna som kommer in mot posteringen.

Prio ett är ALLTID att vara plockpersonalens ögon och varna om något händer. Vi ser, långt tidigare än ni vet om det, att det riskerar att hända något. Prio två är att se till att ni förare är säkra. Varna för olja, saker på banan o.s.v. Prio tre är att hålla TL informerade. Sedan kommer, kanske, att försöka hålla ordning på vem som kör om vem... Men allt ska göras samtidigt och tyvärr så hinner vi inte alltid. När man står där och samtidigt ska vifta med gul-flaggen, prata i radion och hålla ögonen på plockpersonalen så finns det inte en sportmössa att hålla reda på nummorna.

Långt och svammligt och som någon sa... vi måste vara tokiga... för ändå är det så jäkla roligt att stå där.

Och Macke, du om någon vet ju vad som händer NÄR allt i en postering funkar... ;-)
 

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Ort
Åtvidaberg
Hoj
-
Bra skrivet Lime :tummenupp
Att ha 4-5 licensierade och intrimmade funkisar på varje postering vore en dröm :tungan
Vi håller funkiskurser så ofta vi kan, sen är det bara att få ut alla med lock och pock. Det är alltid svårt att få folk att ställa upp i kanske 3 dagar....
Som du säger "vi måste vara tokiga som håller på i ur och skur" :brinnerup
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lime skrev:
2136378 Prio ett är ALLTID att vara plockpersonalens ögon och varna om något händer. Vi ser, långt tidigare än ni vet om det, att det riskerar att hända något. Prio två är att se till att ni förare är säkra. Varna för olja, saker på banan o.s.v. Prio tre är att hålla TL informerade. Sedan kommer, kanske, att försöka hålla ordning på vem som kör om vem... Men allt ska göras samtidigt och tyvärr så hinner vi inte alltid. När man står där och samtidigt ska vifta med gul-flaggen, prata i radion och hålla ögonen på plockpersonalen så finns det inte en sportmössa att hålla reda på nummorna.

Långt och svammligt och som någon sa... vi måste vara tokiga... för ändå är det så jäkla roligt att stå där.

Och Macke, du om någon vet ju vad som händer NÄR allt i en postering funkar... ;-)
Du vet verkligen vad du snackar om, tänk om flera resonerade på samma sätt :tummenupp
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Lime skrev:
...Och Macke, du om någon vet ju vad som händer NÄR allt i en postering funkar... ;-)

Japp, var omkull 3ggr -05, och 2ggr -04, och VARJE GÅNG så har jag blivit väldigt proffsigt omhändertagen!!! Både av funktionärerna ute på banan, och personalen i ambulansen och sjukstugan på Gelleråsen! (Enda banan jag åkt Ambulans på) :tummenupp :tummenupp

En grej som funkisarna gjorde riktigt bra dom sista gångerna var att ge mig lite "space" direkt efter vurpan. En snabb koll att jag var OK, och sedan lät man mig vara i några minuter så att jag fick coola ner mig. Adrenalinstinn och förbannad är man säkert inte världens trevligaste person.
Det upplevde jag som väldigt bra och proffsigt.
Hojen var nästan undanröjd innan jag hade fattat att jag kraschat.. :tummenupp

Har bara gott att säga om våra funktionärer. Jag förstår verkligen att det kan vara körigt där ute. Har provat på en gång (Linköping 2001 tror jag det var.. :va ) och det är inte alltid så lätt.

Det är därför som jag reagerar så mycket i den här diskussionen om vårdslöshet vid gulflaggssituationerna. Så fort en funktionär upplevt att någon varit vårdslös, och hunnit ta nummret, så borde det fan leda direkt till ett straff. Det ska inte behövas några protester från nån förare. Och ska något ärende prioriteras pga. att tävligsledningen har mycket att göra, så borde funktionärens rapport gå före förarnas....

Keep up the good work funkisar! :tummenupp
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pelle B skrev:
2135099 Det uttalandet gäller nog både till tävlingsledningen och förarna. Ni säger att man skall bättra sig själv innan man gnäller på andra, men det verkar tydligen inte gälla alla. Detta blir mitt sista inlägg då diskussionen på detta forum bara verkar leda till sandlådenivå där alla säger att jag gjorde inget fel.
Det fungererar som sagt fint i framförallt både Sviesta och K-skoga med rapporteringen och åtgärder därefter, men i Anderstorp krävs tydligen en skriftlig protest så fort man har en åsikt. Med den inställningen kanske det inte är så konstigt att vissa saker har en tendens att inte fungera lika bra som på andra ställen. Du, Stefan, skrev tidigare att man skulle komma med konstruktiv kritik. Tycker faktiskt att det lagts fram här men bara blivit avvisat som "har du inte lämnat in en protest så skall du inte gnälla heller!".

Säkerheten bör väl alltid komma i första hand, och kommer det fram uppgifter om att någon åsidosatt den så bör ju i första hand tävlingsledningen agera. Har de missat något så skall vi givetvis försöka hjälpa till. Men att bygga upp systemet på att "har det inte kommit in någon protest har det inte hänt" tycker i alla fall jag är fel.

/Pelle Brandt
Har inte avvisat nån kritik, men om vi ska ha en debatt i ämnet får du väl tåla att jag inte delar din åsikt!
Jag anser nämligen på fullt allvar att vi också har ansvar. Att bara gnälla på tävlingsledningens tillkortakommanden när man faktiskt har valet att hjälpa dom känns ju fel för mej iaf. Förstår om folk är upprörda över frånvaron av bestraffningar, men jag kan fortfarande inte förstå motviljan mot att lämna in protest? Varför är det så svårt?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nr:18 skrev:
2139084 Varför är det så svårt?

Det är så klart att det tar imot om du vet att dom som kommer bli straffade inte kommer att få köra, vilket hade blivit resultatet på A-torp om man lagt protest. Det måste du ju förstå att det inte är så kul att skicka hem någon. Vidare så blir det ju ett jävla dilema här. Men om man nu sagt till TL att habla habla körde om så ska det inte behövas en protest. Licka så om funkis ser om körning ska det inte behövas protest. Om vi inte börjat straffa snart kommer gulfalggen inte betyda skit för vi satt förra året med samma diskution.

björn
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
björn.e skrev:
2140056 Det är så klart att det tar imot om du vet att dom som kommer bli straffade inte kommer att få köra, vilket hade blivit resultatet på A-torp om man lagt protest. Det måste du ju förstå att det inte är så kul att skicka hem någon. Vidare så blir det ju ett jävla dilema här. Men om man nu sagt till TL att habla habla körde om så ska det inte behövas en protest. Licka så om funkis ser om körning ska det inte behövas protest. Om vi inte börjat straffa snart kommer gulfalggen inte betyda skit för vi satt förra året med samma diskution.

björn
Klart det är tråkigt att skicka hem nån, men då får man själv acceptera att bli hemskickad! Man får väl ta den smällen om dom inte kan följa reglerna.
Alla vill att det ska bestraffas, men ingen vill hålla i yxan.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Nr:18 skrev:
2140151 Klart det är tråkigt att skicka hem nån, men då får man själv acceptera att bli hemskickad! Man får väl ta den smällen om dom inte kan följa reglerna.
Alla vill att det ska bestraffas, men ingen vill hålla i yxan.


Ne det är ju just där skon klämmer tror jag. Där av skulle det ju ha varit bra om TL skickade hem ett gäng. Jag tror att alla vi är överens om gulflaggens betydelse och att det måste bli en skärpning jag hoppas att LMS gör ett bra jobb där.

Sen är jag övertygad om att A-trop är på rätt väg jag har inget att klaga på när jag var nere, men jag har å andra sidan inte så stora krav heller.

björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2140160 Ne det är ju just där skon klämmer tror jag. Där av skulle det ju ha varit bra om TL skickade hem ett gäng. Jag tror att alla vi är överens om gulflaggens betydelse och att det måste bli en skärpning jag hoppas att LMS gör ett bra jobb där.

Sen är jag övertygad om att A-trop är på rätt väg jag har inget att klaga på när jag var nere, men jag har å andra sidan inte så stora krav heller.

björn
För att underlätta för TLså bör ju förarna ge dem ett underlag att arbeta med. Rapporter från både funktionärer och från förare blir ju ett starkare underlag än enbart från ett håll. För tydlighets skull så tycker jag att funktionärernas rapporter ska tas på lika stort allvar, kanske till och med större alllvar, än förarnas. Det är ju dessutom inte du som skickar hem dem utan de själva.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Gustav O skrev:
2140173 För att underlätta för TLså bör ju förarna ge dem ett underlag att arbeta med. Rapporter från både funktionärer och från förare blir ju ett starkare underlag än enbart från ett håll. För tydlighets skull så tycker jag att funktionärernas rapporter ska tas på lika stort allvar, kanske till och med större alllvar, än förarnas. Det är ju dessutom inte du som skickar hem dem utan de själva.


Ja och så gjordes ju i det här fallet utan att TL fattade något beslut och det är nog det pelle är lite...konfunderard över. Jag tycker inte att man ska behöva lämna in en protest utan det ska räcka med att du säger till TL vad som hänt och när. Jag tycker pesonligen att det blir för formelt när du lämnar en protest för gulflagg det ska enligt mig räcka med att berätta vad som skett. Dags för nya regler kanske?

björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2140185 Ja och så gjordes ju i det här fallet utan att TL fattade något beslut och det är nog det pelle är lite...konfunderard över. Jag tycker inte att man ska behöva lämna in en protest utan det ska räcka med att du säger till TL vad som hänt och när. Jag tycker pesonligen att det blir för formelt när du lämnar en protest för gulflagg det ska enligt mig räcka med att berätta vad som skett. Dags för nya regler kanske?

björn
Men när det handlar om en så pass allvarlig sak som en omkörning under gulflagg så är det bra att det finns ett mer formellt tillvägagångssätt än att "snacka med TL." Det är bra att man kan anmäla för då finns det på papper och inte enbart som en diskussion mellan två parter, säkert en delförklaring till varör inte TL gått vidare med det på A-torp.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top