Olof Eriksson skrev:2133151Det är skillnad på köra lugnt och att rulla mellan kurvorna.
Visst är det det. Men ska ingen dö är det nolltolerans. Trisst att vara som en tjurig gubbe men men.
Olof Eriksson skrev:2133151Det är skillnad på köra lugnt och att rulla mellan kurvorna.
Avstår man från protest ska man inte klaga senare heller, man har sin chans att klaga och få en bestraffning utdelad.GSXR1100R skrev:2133195I dagsläget får den som kör om på gulflagg böter, men som sagt ska det lämnas in en protest ifrån den som blev omkörd och pga det kostar pengar så avstår många att lämna in protest.
Japp så är det, att dessutom klaga på internet hjälper föga, dock är det bra frågan ventileras.Nr:18 skrev:2133201Avstår man från protest ska man inte klaga senare heller, man har sin chans att klaga och få en bestraffning utdelad.
Nr:18 skrev:2133158Är det ARC's fel att rookies inte kan respektera gulflagg? Är detta ett problem specifikt på Anderstorp? NEJ!!! Har kört många rejs och kval, men ingen gång tidigare har funkisarna gjort ett så bra jobb som denna tävling. Om du blir omkörd på gulflagg, lämna in protest! Då måste tävlingsledningen ta ställning. Sitta och klaga på ett forum 3 dagar senare hjälper inte ett piss. Jag hörde posteringarna ropa in om flera situationer med omkörningar under gulflagg, skulle tävlingsledningen utreda alla dom hade tävlingen inte varit slut ännu.
Kritik mot organisationen är bra om den är berättigad och saklig, sådan kritik kan leda till förbättringar. Dock verkar det varje år vara ett evigt gnäll på ARC, oavsett om dom gör en bra eller dålig tävling.
Pelle B skrev:2133270Håller med om att det är fel att gnälla på ett forum flera dagar efter tävlingen. Men det är lika fel att bara klappa sig för bröstet och säga: passar det inte så lämna in en protest!
Roadracing är dyrt som det är för alla. Jag personligen tycker inte jag skall behöva betala 300 kr för att någon annan gör fel. (inte funktionären utan föraren!) Därför gick jag och pratade med racecontrol (tänkte att de kanske missat eller inte riktigt sett numren). Fick svaret att vi skall ta tag i det. (vilket man tydligen glömde!)
Det här handlar inte om någon placering hit eller dit utan en säkerhetsfråga för framförallt funktionärerna. Skall de också lämna in en protest om inget straff utdelats fast de rapporterat det?
En sådan här fråga är viktigare än prestige, så ta emot kritiken och diskutera hur ni skall kunna göra det bättre nästa gång. Det skall inte behöva kosta en massa extra pengar att vara rädda om funktionärerna.
Macke skrev:2133356Om någon kör om under gulflagg, och funktionären noterar det och rapporterar in det till tävlingsledningen, så ska det väl för fasiken inte krävas en protest från nån förare! Eller?
Nr:18 skrev:2133158Sitta och klaga på ett forum 3 dagar senare hjälper inte ett piss.
Har definitivt inte klappat mej för bröstet, men jag blir så trött på att höra allt gnäll på ARC, när det gäller grejer som man själv kunde avhjälpt. Varför ska man avstå att lämna in en protest om man anser sej förfördelad? Säkerhetsskäl eller ej, om du blivit omkörd under gulflagg så anmäl! Svårare än så är det inte!! Om du inte vågar av rädsla för att få ovänner i depån, så gör det för funkisarnas skull, deras säkerhet ska vi ju värna om. Har själv lämnat in protester om gulflaggsomkörningar och i samtliga fall har tävlingsledningen bestraffat förarna. Jag har dessutom själv talat om för de berörda att jag protesterat. Reaktionen har varit att dom bett om ursäkt, inte att dom blivit förbannade på mej. Det finns dessutom inga ekonomiska skäl, eftersom avgiften återbetalas om protesten går igenom, som någon redan skrivit.Pelle B skrev:2133270Håller med om att det är fel att gnälla på ett forum flera dagar efter tävlingen. Men det är lika fel att bara klappa sig för bröstet och säga: passar det inte så lämna in en protest!
Roadracing är dyrt som det är för alla. Jag personligen tycker inte jag skall behöva betala 300 kr för att någon annan gör fel. (inte funktionären utan föraren!) Därför gick jag och pratade med racecontrol (tänkte att de kanske missat eller inte riktigt sett numren). Fick svaret att vi skall ta tag i det. (vilket man tydligen glömde!)
Det här handlar inte om någon placering hit eller dit utan en säkerhetsfråga för framförallt funktionärerna. Skall de också lämna in en protest om inget straff utdelats fast de rapporterat det?
En sådan här fråga är viktigare än prestige, så ta emot kritiken och diskutera hur ni skall kunna göra det bättre nästa gång. Det skall inte behöva kosta en massa extra pengar att vara rädda om funktionärerna.
Men varför inte hjälpa tävlingsledningen med detta? Protesten är ett hjälpmedel att officiellt påpeka för tävlingsledningen att en annan förare brutit mot reglerna, har en protest lämnats in måste den behandlas. Rapporter från funkisarna har mej veterligen inte samma krav på att tas upp till granskning.Macke skrev:2133356
Givetvis hänger det ett stort ansvar på oss förare att respektera gulflaggssituationer och heldragna linjer. Men när någon bryter mot dom regler som finns, så måste vi hitta nåt sätt att bestraffa det. Så är det bara.
Säger man att det är nolltolerans, så ska det fasen vara det också. Inget snack om varningar eller protester.
Mina 50 cent....
håkan skrev:...även om funktionären ifråga rapporterade in omkörning på gulflagg så kanske det inte gjordes nåt åt det?
Är det funktionärens eller tävlingsledningens fel då?
håkan skrev:Åtmnstone i Linköping är de som är där som funktionärer relativt bra på (har jag fått för mig iallafall) att rapportera in gulflaggsomkörningar och tävlingsledningen tar tillbörlig reprimand efter det.
Ok! Visste inte om det faktiskt, bra då har man lärt sig något nytt.Neutral skrev:2133335Protestavgiften återbetalas ju om ni får rätt så de 300:- ska väl inte vara något problem.
Jag tävlar inte själv, men:Nr:18 skrev:2133158Jag hörde posteringarna ropa in om flera situationer med omkörningar under gulflagg, skulle tävlingsledningen utreda alla dom hade tävlingen inte varit slut ännu.
Nr:18 skrev:2133393Det finns dessutom inga ekonomiska skäl, eftersom avgiften återbetalas om protesten går igenom, som någon redan skrivit.
Ja visst är det så, våra funkisar är guld värda.Penguin skrev:2133375
Jag har själv provat på att stå funktionär på en postering och vet att det inte är en lätt uppgift när det brakar loss på banan. Funktionärerna gör ett jättejobb, och det ska de ha all beröm i världen för.
Macke skrev:2133356Om någon kör om under gulflagg, och funktionären noterar det och rapporterar in det till tävlingsledningen, så ska det väl för fasiken inte krävas en protest från nån förare! Eller?
Det finns två sidor av den här debatten. Dels känner sig förare lurade och förbannade när dom blir utkvalade av förare som kört om under gulflagg, och korsat vita linjer hit och dit. Det är självklart fördjävligt rent ut sagt, och jag led verkligen med Sunkan i helgen. Han hade otur och krashade precis i början på det första (torra) kvalet, där flertalet förare körde om under gulflagg, och korsade vita linjen.
Sedan satsade han som en galning på andra (blöta) kvalet, och klarade nästan att kvala in trots det våta underlaget. Då känns det självklart jävligt surt att det står folk på gridden som inte har något där att göra....
Särskilt när man basunerat ut varningar på förarmötet om "nolltolerans" vid just dom här situationerna.
Den andra sidan är ju självklart funktionärernas säkerhet. Om funktionären ser någon köra om (eller ladda som en galning) under en gulflaggssituation, och sedan rapporterar in det (som tydligen hade skett vid ett antal tillfällen uder helgen). Och det sedan inte händer någonting... Vad sänder vi då för signaler till funtionärerna? "Jaja, det var väl inte så farligt..." Eller?
Själv skulle jag lämna in flaggorna och västen, och gå hem om det hände mig. Tänk själv att du står i lecakulorna och sliter som ett djur i spöregn och blåst, sen blåser någon förbi med fullt ös och knät i backen, eller pressar sig förbi någon på innern, bara nån meter ifrån dig.
Du blir givetvis rädd, noterar numret på föraren, och rapporterar in det till tälingsledningen. Sedan händer ingenting, alternativt någon höjer ett varnande finger till föraren som lovar att inte göra om det... (vilket jag såg hända själv).
Givetvis hänger det ett stort ansvar på oss förare att respektera gulflaggssituationer och heldragna linjer. Men när någon bryter mot dom regler som finns, så måste vi hitta nåt sätt att bestraffa det. Så är det bara.
Säger man att det är nolltolerans, så ska det fasen vara det också. Inget snack om varningar eller protester.
Mina 50 cent....
håkan skrev:2133365Det ska inte behövas, jag vet inte varför det blev som det blev i Anderstorp.
Det ska dock inte upprepas på nästa tävling...
//håkan
EDIT: Och nu vet jag varför Sunkan inte är så glad också... missade krashen helt i helgen
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |