Anderstorp, gulflaggssituationer i R600

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Olof Eriksson skrev:
2133151 Det är skillnad på köra lugnt och att rulla mellan kurvorna.


Visst är det det. Men ska ingen dö är det nolltolerans. Trisst att vara som en tjurig gubbe men men.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Är det ARC's fel att rookies inte kan respektera gulflagg? Är detta ett problem specifikt på Anderstorp? NEJ!!! Har kört många rejs och kval, men ingen gång tidigare har funkisarna gjort ett så bra jobb som denna tävling. Om du blir omkörd på gulflagg, lämna in protest! Då måste tävlingsledningen ta ställning. Sitta och klaga på ett forum 3 dagar senare hjälper inte ett piss. Jag hörde posteringarna ropa in om flera situationer med omkörningar under gulflagg, skulle tävlingsledningen utreda alla dom hade tävlingen inte varit slut ännu.

Kritik mot organisationen är bra om den är berättigad och saklig, sådan kritik kan leda till förbättringar. Dock verkar det varje år vara ett evigt gnäll på ARC, oavsett om dom gör en bra eller dålig tävling.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I dagsläget får den som kör om på gulflagg böter, men som sagt ska det lämnas in en protest ifrån den som blev omkörd och pga det kostar pengar så avstår många att lämna in protest.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
GSXR1100R skrev:
2133195 I dagsläget får den som kör om på gulflagg böter, men som sagt ska det lämnas in en protest ifrån den som blev omkörd och pga det kostar pengar så avstår många att lämna in protest.
Avstår man från protest ska man inte klaga senare heller, man har sin chans att klaga och få en bestraffning utdelad.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nr:18 skrev:
2133201 Avstår man från protest ska man inte klaga senare heller, man har sin chans att klaga och få en bestraffning utdelad.
Japp så är det, att dessutom klaga på internet hjälper föga, dock är det bra frågan ventileras.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nr:18 skrev:
2133158 Är det ARC's fel att rookies inte kan respektera gulflagg? Är detta ett problem specifikt på Anderstorp? NEJ!!! Har kört många rejs och kval, men ingen gång tidigare har funkisarna gjort ett så bra jobb som denna tävling. Om du blir omkörd på gulflagg, lämna in protest! Då måste tävlingsledningen ta ställning. Sitta och klaga på ett forum 3 dagar senare hjälper inte ett piss. Jag hörde posteringarna ropa in om flera situationer med omkörningar under gulflagg, skulle tävlingsledningen utreda alla dom hade tävlingen inte varit slut ännu.

Kritik mot organisationen är bra om den är berättigad och saklig, sådan kritik kan leda till förbättringar. Dock verkar det varje år vara ett evigt gnäll på ARC, oavsett om dom gör en bra eller dålig tävling.

Håller med om att det är fel att gnälla på ett forum flera dagar efter tävlingen. Men det är lika fel att bara klappa sig för bröstet och säga: passar det inte så lämna in en protest!

Roadracing är dyrt som det är för alla. Jag personligen tycker inte jag skall behöva betala 300 kr för att någon annan gör fel. (inte funktionären utan föraren!) Därför gick jag och pratade med racecontrol (tänkte att de kanske missat eller inte riktigt sett numren). Fick svaret att vi skall ta tag i det. (vilket man tydligen glömde!)
Det här handlar inte om någon placering hit eller dit utan en säkerhetsfråga för framförallt funktionärerna. Skall de också lämna in en protest om inget straff utdelats fast de rapporterat det?
En sådan här fråga är viktigare än prestige, så ta emot kritiken och diskutera hur ni skall kunna göra det bättre nästa gång. Det skall inte behöva kosta en massa extra pengar att vara rädda om funktionärerna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Protestavgiften återbetalas ju om ni får rätt så de 300:- ska väl inte vara något problem.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Pelle B skrev:
2133270 Håller med om att det är fel att gnälla på ett forum flera dagar efter tävlingen. Men det är lika fel att bara klappa sig för bröstet och säga: passar det inte så lämna in en protest!

Roadracing är dyrt som det är för alla. Jag personligen tycker inte jag skall behöva betala 300 kr för att någon annan gör fel. (inte funktionären utan föraren!) Därför gick jag och pratade med racecontrol (tänkte att de kanske missat eller inte riktigt sett numren). Fick svaret att vi skall ta tag i det. (vilket man tydligen glömde!)
Det här handlar inte om någon placering hit eller dit utan en säkerhetsfråga för framförallt funktionärerna. Skall de också lämna in en protest om inget straff utdelats fast de rapporterat det?
En sådan här fråga är viktigare än prestige, så ta emot kritiken och diskutera hur ni skall kunna göra det bättre nästa gång. Det skall inte behöva kosta en massa extra pengar att vara rädda om funktionärerna.

Det är helt rätt det du skriver, det är en säkerhetsgråga, olyckligt att det inte gjordes nåt åt det på plats direkt.

Hade jag vetat om detta hade jag tagit upp det på jurymötet efter tävlingen, nu är det försent.

Till LMS tävlingen så hoppas jag att det blir bättring, svartflagga gulflaggsomkörning och svartflagga alla som passerar gula linjen vid start/mål. (fan va gött, man slipper kvala in och ändå stå i FÖRSTA LED! :3freak)

EDIT: Och som Neutral skriver... återbetalning om man har rätt
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Om någon kör om under gulflagg, och funktionären noterar det och rapporterar in det till tävlingsledningen, så ska det väl för fasiken inte krävas en protest från nån förare! Eller?

Det finns två sidor av den här debatten. Dels känner sig förare lurade och förbannade när dom blir utkvalade av förare som kört om under gulflagg, och korsat vita linjer hit och dit. Det är självklart fördjävligt rent ut sagt, och jag led verkligen med Sunkan i helgen. Han hade otur och krashade precis i början på det första (torra) kvalet, där flertalet förare körde om under gulflagg, och korsade vita linjen.
Sedan satsade han som en galning på andra (blöta) kvalet, och klarade nästan att kvala in trots det våta underlaget. Då känns det självklart jävligt surt att det står folk på gridden som inte har något där att göra....
Särskilt när man basunerat ut varningar på förarmötet om "nolltolerans" vid just dom här situationerna.

Den andra sidan är ju självklart funktionärernas säkerhet. Om funktionären ser någon köra om (eller ladda som en galning) under en gulflaggssituation, och sedan rapporterar in det (som tydligen hade skett vid ett antal tillfällen uder helgen). Och det sedan inte händer någonting... Vad sänder vi då för signaler till funtionärerna? "Jaja, det var väl inte så farligt..." Eller?

Själv skulle jag lämna in flaggorna och västen, och gå hem om det hände mig. Tänk själv att du står i lecakulorna och sliter som ett djur i spöregn och blåst, sen blåser någon förbi med fullt ös och knät i backen, eller pressar sig förbi någon på innern, bara nån meter ifrån dig.
Du blir givetvis rädd, noterar numret på föraren, och rapporterar in det till tälingsledningen. Sedan händer ingenting, alternativt någon höjer ett varnande finger till föraren som lovar att inte göra om det... (vilket jag såg hända själv).

Givetvis hänger det ett stort ansvar på oss förare att respektera gulflaggssituationer och heldragna linjer. Men när någon bryter mot dom regler som finns, så måste vi hitta nåt sätt att bestraffa det. Så är det bara.
Säger man att det är nolltolerans, så ska det fasen vara det också. Inget snack om varningar eller protester.

Mina 50 cent....
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Macke skrev:
2133356 Om någon kör om under gulflagg, och funktionären noterar det och rapporterar in det till tävlingsledningen, så ska det väl för fasiken inte krävas en protest från nån förare! Eller?

Det ska inte behövas, jag vet inte varför det blev som det blev i Anderstorp.
Det ska dock inte upprepas på nästa tävling...

//håkan

EDIT: Och nu vet jag varför Sunkan inte är så glad också... missade krashen helt i helgen
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Nr:18 skrev:
2133158 Sitta och klaga på ett forum 3 dagar senare hjälper inte ett piss.


Den här tråden startades i första hand i syfte att lyfta frågan förare imellan, eftersom det är VI som ställer till problem när VI bryter mot reglerna. Jag ville jag ta upp detta eftersom jag tyckte att flertalet förare agerade väldigt respektlöst på banan.

Jag tycker/tror att det är väldigt viktigt att trycka extra hårt på detta vid både förar- och funktionärsmöten, för om vi ska få bukt med problemet måste bestraffningar utdelas. Jag pratade med depåfunktionärerna efter passet och sa att det var rena rama "High Chaparall" ute på banan, och fick veta att de skulle ta upp det men att de hade haft fullt upp och inte kunnat notera några startnummer på de som kört om unde gulflagg.

Jag har själv provat på att stå funktionär på en postering och vet att det inte är en lätt uppgift när det brakar loss på banan. Funktionärerna gör ett jättejobb, och det ska de ha all beröm i världen för.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Pelle B skrev:
2133270 Håller med om att det är fel att gnälla på ett forum flera dagar efter tävlingen. Men det är lika fel att bara klappa sig för bröstet och säga: passar det inte så lämna in en protest!

Roadracing är dyrt som det är för alla. Jag personligen tycker inte jag skall behöva betala 300 kr för att någon annan gör fel. (inte funktionären utan föraren!) Därför gick jag och pratade med racecontrol (tänkte att de kanske missat eller inte riktigt sett numren). Fick svaret att vi skall ta tag i det. (vilket man tydligen glömde!)
Det här handlar inte om någon placering hit eller dit utan en säkerhetsfråga för framförallt funktionärerna. Skall de också lämna in en protest om inget straff utdelats fast de rapporterat det?
En sådan här fråga är viktigare än prestige, så ta emot kritiken och diskutera hur ni skall kunna göra det bättre nästa gång. Det skall inte behöva kosta en massa extra pengar att vara rädda om funktionärerna.
Har definitivt inte klappat mej för bröstet, men jag blir så trött på att höra allt gnäll på ARC, när det gäller grejer som man själv kunde avhjälpt. Varför ska man avstå att lämna in en protest om man anser sej förfördelad? Säkerhetsskäl eller ej, om du blivit omkörd under gulflagg så anmäl! Svårare än så är det inte!! Om du inte vågar av rädsla för att få ovänner i depån, så gör det för funkisarnas skull, deras säkerhet ska vi ju värna om. Har själv lämnat in protester om gulflaggsomkörningar och i samtliga fall har tävlingsledningen bestraffat förarna. Jag har dessutom själv talat om för de berörda att jag protesterat. Reaktionen har varit att dom bett om ursäkt, inte att dom blivit förbannade på mej. Det finns dessutom inga ekonomiska skäl, eftersom avgiften återbetalas om protesten går igenom, som någon redan skrivit.

Macke skrev:
2133356

Givetvis hänger det ett stort ansvar på oss förare att respektera gulflaggssituationer och heldragna linjer. Men när någon bryter mot dom regler som finns, så måste vi hitta nåt sätt att bestraffa det. Så är det bara.
Säger man att det är nolltolerans, så ska det fasen vara det också. Inget snack om varningar eller protester.

Mina 50 cent....
Men varför inte hjälpa tävlingsledningen med detta? Protesten är ett hjälpmedel att officiellt påpeka för tävlingsledningen att en annan förare brutit mot reglerna, har en protest lämnats in måste den behandlas. Rapporter från funkisarna har mej veterligen inte samma krav på att tas upp till granskning.
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
håkan skrev:
...även om funktionären ifråga rapporterade in omkörning på gulflagg så kanske det inte gjordes nåt åt det?
Är det funktionärens eller tävlingsledningens fel då?

Klart att det är tävlingsledaren, inget snack.
Tycker klart att det borde statueras exempel på alla tävlingar/träningar.
Annars tror jag att det kommer att fortsätta med att folk ignorerar flaggorna.
Visst alla kan ha en dålig dag och missa en flagga men då får man stå sitt kast.

håkan skrev:
Åtmnstone i Linköping är de som är där som funktionärer relativt bra på (har jag fått för mig iallafall) att rapportera in gulflaggsomkörningar och tävlingsledningen tar tillbörlig reprimand efter det.

Great, det är just precis så det ska fungera :tummenupp

/Johan
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Tycker också at det är trist att gulflaggsomkörningarna inte ledde till något straff. Hade det blivit diskning av det kvalet så hade en del förare fått lära sig den hårda vägen iom att de med största sanolikhet hade blivit utkvalade då det var blött på det andra kvalet.

Sedan tycker jag att detta arr av ARC var bättre än förra året. Inget strul med tiderna vad jag har hört iallafall. Visst var inte toaletterna/duscharna klara, men de provosoriska var fan bättre än de gamla sunkiga.

Sen om man kör omkul redan på första varvet som några gjorde så får man tyvärr skylla sig själv. Visst fan var det surt att man inte kunde förbättra sig på andra kvalet, men att gå ut och ge fullt (och lite till) redan första varvet när man inte vet hur banan ser ut (kan ju ligga saneringsmedel mm) är ju en stor chansning. Blir man dock avtrykt eller liknande så förstår jag att man blir grymt besviken.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Neutral skrev:
2133335 Protestavgiften återbetalas ju om ni får rätt så de 300:- ska väl inte vara något problem.
Ok! Visste inte om det faktiskt, bra då har man lärt sig något nytt. :tummenupp
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Nr:18 skrev:
2133158Jag hörde posteringarna ropa in om flera situationer med omkörningar under gulflagg, skulle tävlingsledningen utreda alla dom hade tävlingen inte varit slut ännu.
Jag tävlar inte själv, men:

Vad du skriver här är att problemet är av sådan magnitud att det inte går att hantera. Hade alla lämnat protester så hade hade även då tävlingsledningen översvämmats med arbete. Ett effektivare system med snabbare beslut och ev. kraftigare påföljd är det som behövs då för att stävja problemet.
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Nr:18 skrev:
2133393 Det finns dessutom inga ekonomiska skäl, eftersom avgiften återbetalas om protesten går igenom, som någon redan skrivit.

Det visste jag faktiskt inte om. Tack för upplysningen, nu vet jag hur jag skall hantera sitúationen nästa gång. Men om nu funktionärerna har rapporterat in en massa omkörningar, vore det inte bra att behandla dessa oxå? Nu förstod jag att det inte fanns folk/tid till detta men det kan ju leda till att funkisarna inte rapporterar in för "det händer ju ändå inget"? Jag är som jag sagt tidigare inte ute för att gnälla på ARC, ni gjorde ett riktigt bra jobb. Det fanns bara två saker jag tycker funkade mindre bra, dels detta med gulflaggen, dels den sena ändringen i tidsschemat. Du måste väl ändå hålla med om att den borde varit gjord från början? Som sagt ni gjorde ett riktigt bra jobb, framförallt med tanke på det stora deltagarantalet. Men bra kan bli bättre, och lite konstruktiv kritik och debatt är aldrig fel.

/Pelle Brandt
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Penguin skrev:
2133375
Jag har själv provat på att stå funktionär på en postering och vet att det inte är en lätt uppgift när det brakar loss på banan. Funktionärerna gör ett jättejobb, och det ska de ha all beröm i världen för.
Ja visst är det så, våra funkisar är guld värda.

Varför inte bestraffa dom som kör om på gulflagg med DNF utan poäng och dessutom få stå över nästa race alternativt samhällstjänst som funkis ett par pass för att få förståelse om riskerna det innebär att inte följa reglementet.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Jag förstår att man gasar villt när...
...
...Näe jag förstår faktiskt inte att man inte håller igen vid gulflagg. För sin egen- sina medtävlares- och för funktionärernas säkerhet. Gulflagg är ingen leksak man som funkis står och viftar med. Och hallå, här pratar vi väl B-förare som betalar för att ha skoj på hoj, det är ju knappast några stora sponsorkontrakt och en guldkantad framtid i rampljuset som står på spel :7peta

...Näe igen, jag förstår definitivt inte att tävlingsledningen inte behandlar funktionärernas inrapporterade regelbrott pronto. Om jag som funkis på LMS-tävlingar skulle bli behandlad med sådant förakt skulle det knappast bli något mer ideellt arbete där. Förare skall naturligtvis lämna in en protest vid uppfattat regelbrott, men i en sådan här situation skall det väl ändå inte behövas?

Jag personligen kommer absolut att forsätta rapportera alla eventuella gulflaggsbrott på kommande tävlingar. I min värld är detta en mycket viktig regel som måste efterlevas för allas säkerhet.

En tummen upp åt förare som orkar bry sig och väcker debatt, kanske var det här sista gången någon körde om vid gul?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Macke skrev:
2133356 Om någon kör om under gulflagg, och funktionären noterar det och rapporterar in det till tävlingsledningen, så ska det väl för fasiken inte krävas en protest från nån förare! Eller?

Det finns två sidor av den här debatten. Dels känner sig förare lurade och förbannade när dom blir utkvalade av förare som kört om under gulflagg, och korsat vita linjer hit och dit. Det är självklart fördjävligt rent ut sagt, och jag led verkligen med Sunkan i helgen. Han hade otur och krashade precis i början på det första (torra) kvalet, där flertalet förare körde om under gulflagg, och korsade vita linjen.
Sedan satsade han som en galning på andra (blöta) kvalet, och klarade nästan att kvala in trots det våta underlaget. Då känns det självklart jävligt surt att det står folk på gridden som inte har något där att göra....
Särskilt när man basunerat ut varningar på förarmötet om "nolltolerans" vid just dom här situationerna.

Den andra sidan är ju självklart funktionärernas säkerhet. Om funktionären ser någon köra om (eller ladda som en galning) under en gulflaggssituation, och sedan rapporterar in det (som tydligen hade skett vid ett antal tillfällen uder helgen). Och det sedan inte händer någonting... Vad sänder vi då för signaler till funtionärerna? "Jaja, det var väl inte så farligt..." Eller?

Själv skulle jag lämna in flaggorna och västen, och gå hem om det hände mig. Tänk själv att du står i lecakulorna och sliter som ett djur i spöregn och blåst, sen blåser någon förbi med fullt ös och knät i backen, eller pressar sig förbi någon på innern, bara nån meter ifrån dig.
Du blir givetvis rädd, noterar numret på föraren, och rapporterar in det till tälingsledningen. Sedan händer ingenting, alternativt någon höjer ett varnande finger till föraren som lovar att inte göra om det... (vilket jag såg hända själv).

Givetvis hänger det ett stort ansvar på oss förare att respektera gulflaggssituationer och heldragna linjer. Men när någon bryter mot dom regler som finns, så måste vi hitta nåt sätt att bestraffa det. Så är det bara.
Säger man att det är nolltolerans, så ska det fasen vara det också. Inget snack om varningar eller protester.

Mina 50 cent....


Word...

håkan skrev:
2133365 Det ska inte behövas, jag vet inte varför det blev som det blev i Anderstorp.
Det ska dock inte upprepas på nästa tävling...

//håkan

EDIT: Och nu vet jag varför Sunkan inte är så glad också... missade krashen helt i helgen

hehe :tummenupp det kanske förklarar varför jag är lite arg...
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top