Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nä, menar mer att om alla android versioner va lika å passa alla telefoner kunde alla få uppdateringar å inte ligga i handen på tillverkaren..

Om alla telefoner var lika så skulle det inte finnas någon valfrihet, då hade det räckt med en tillverkare, men då hade troligtvis den tillverkaren tagit hutlöst betalt istället.

Själva vitsen med Android är ju att du kan installera det på vad som helst och tweaka det efter hårdvaran.

Senast såg jag skidglasögon med HUD som visade karta/nerfart hastighet och så vidare på insidan, om man ville.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Om alla telefoner var lika så skulle det inte finnas någon valfrihet, då hade det räckt med en tillverkare, men då hade troligtvis den tillverkaren tagit hutlöst betalt istället.

Själva vitsen med Android är ju att du kan installera det på vad som helst och tweaka det efter hårdvaran.

Senast såg jag skidglasögon med HUD som visade karta/nerfart hastighet och så vidare på insidan, om man ville.

Men om det nu är så fritt, så borde det utan problem gå att slänga in vilken version av android som helst i sin lur, men det går inte utan att roota den först. Det är varken öppet eller stängt det är nått mitt i mellan..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men om det nu är så fritt, så borde det utan problem gå att slänga in vilken version av android som helst i sin lur, men det går inte utan att roota den först. Det är varken öppet eller stängt det är nått mitt i mellan..

Jorå, du kan slänga in vilken version av android som helst, men det är ju inte säkert att den fungerar.

Anledningen till att man måste "roota" är väl litegrann att det bromsar dom värsta klåparna från att försöka själv.
Det är inte som med Apple, att dom försöker göra det olagligt att roota lurarna.

Android är öppet, det är jätteöppet...

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jorå, du kan slänga in vilken version av android som helst, men det är ju inte säkert att den fungerar.
:rofl
På vilket sätt menar du att IOS skulle tillhandahålla bättre tjänster än Android? Nu blev jag verkligen nyfiken...
Jag syftade på de uppdateringar som du får gratis, till alla modeller av iPhone, från Apple när de släpper en ny version av iOS. Med en Android-lur är det upp till tillverkaren att bestämma om och när de orkar fixa en uppdatering av Android som passar just din lur.

Testade en Samsung Galaxy i dag och det var verkligen grymt att kunna scrolla till botten av Aftonbladets startsida utan schackrutor. Att den tog en evighet på sig att ladda ner samtliga bilder gjorde inte så mycket, bara man slipper schackrutorna... :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
:rofl
Jag syftade på de uppdateringar som du får gratis, till alla modeller av iPhone, från Apple när de släpper en ny version av iOS. Med en Android-lur är det upp till tillverkaren att bestämma om och när de orkar fixa en uppdatering av Android som passar just din lur.

Du verkar inte förstå saker och ting, Android är ett operativsystem, telefonerna är hårdvara, den som tillverkar hårdvaran och den som tillverkar operativet är inte samma företag, därför kan någon hårdvarutillverkare behöva/vilja anpassa mjukvaran, och vet du vad, det får dom göra!!!!!

Men du kanske föredrar att köpa alla dina mackor färdiga med pålägg och allt istället för att köpa mackor från en bagare och pålägg nägon annanstans, för det är ju bäst om någon annan bestämmer allt sånt.

Förövrigt, kom senaste versionen av iOs verkligen till alla apple lurar?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Du verkar inte förstå saker och ting, Android är ett operativsystem, telefonerna är hårdvara, den som tillverkar hårdvaran och den som tillverkar operativet är inte samma företag, därför kan någon hårdvarutillverkare behöva/vilja anpassa mjukvaran, och vet du vad, det får dom göra!!!!!

Men du kanske föredrar att köpa alla dina mackor färdiga med pålägg och allt istället för att köpa mackor från en bagare och pålägg nägon annanstans, för det är ju bäst om någon annan bestämmer allt sånt.

Förövrigt, kom senaste versionen av iOs verkligen till alla apple lurar?

Problemet är ju, för att fortsätta med dina fina liknelser. Att med android går du till en liknande affär och köper en färdig macka med pålägg och allt.. När din skinka sen börjar bli gammal så kan du inte bara gå till affären och köpa en ny.. Med mycket möda, stor tur och mycket besvär kanske du kan få på en färskare skinka än va din tillverkare erbjuder men det är då en hemma snickrad variant som kanske inte ens passar på mackan.. Ja det låter som en god macka :gnissla

Sen måste man ju säga att det så här i början, när android är nytt gör större skillnad. Är ju först vid 4.x som ios är bra och det är ju samma för android. Krävs några vändor av uppdateringar innan det är någorlunda komplett.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej, iOS 4 fungerar inte på iPhone 2G från 2007. De är kvar på 3.1.3 från 2010, rätt lång support ändå.

Den stora fina grejen med iOS4 är väl multitaskingen? Funkar den på 3G? Inte va?

Jag köpte min Hero samtidigt som iPhone 3G gällde. Säkerhetsuppdateringar kommer ju löpande med småfixar till Heron, men dom nya operativen kräver mer av hårdvaran, precis som 3Gn inte klarar dom nya funktionerna hos Äpplet.

Det är väl lite samma sak eller?

Nya rekord i usla liknelser. :)

Tycker båda sidorna greppar efter halmstrån... :näsblod

Testade en Samsung Galaxy i dag och det var verkligen grymt att kunna scrolla till botten av Aftonbladets startsida utan schackrutor. Att den tog en evighet på sig att ladda ner samtliga bilder gjorde inte så mycket, bara man slipper schackrutorna... :rolleyes:

Om man jotoobar lite efter lurar med samma uppkoppling skiljer det väl inget? Att din polare råkat skaffa fel uppkoppling räknas inte :tungan

[YOUTUBE-ID]fAc_kF9Pouo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker båda sidorna greppar efter halmstrån... :näsblod
Är det så? iPhone förespråkare tycker det är bra att det kommer uppdateringar till luren gemensamt och som fungerar när de väl kommer medan andra tycker det är grymt bra att man måste roota, boota och ladda in hemmaknackade versioner/uppdateringar. Smaken är som baken men det är bara en som jämför med mat, mackor och gud vet allt. :krama

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Är det så? iPhone förespråkare tycker det är bra att det kommer uppdateringar till luren gemensamt och som fungerar när de väl kommer medan andra tycker det är grymt bra att man måste roota, boota och ladda in hemmaknackade versioner/uppdateringar. Smaken är som baken men det är bara en som jämför med mat, mackor och gud vet allt. :krama

Jag gjorde en reflektion över iPhone 3G´s kapacitet att utnyttja iOS4. Den klarar ju inte av multitasking. Alltså kör den ju inte iOS4 ordentligt...

Tillockmed SE´s telefoner får ständiga uppdateringar och säkerhetsfixar. Det är bara ny version av operativ som inte kommer för alltid, hårdvaran hänger inte med.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag gjorde en reflektion över iPhone 3G´s kapacitet att utnyttja iOS4. Den klarar ju inte av multitasking. Alltså kör den ju inte iOS4 ordentligt...

Tillockmed SE´s telefoner får ständiga uppdateringar och säkerhetsfixar. Det är bara ny version av operativ som inte kommer för alltid, hårdvaran hänger inte med.

Tyvärr blev iPhone 3G bara långsam av iOS4 och det går mig veterligen inte att nedgradera igen. Pinsamt Apple! På iPhone 4 fungerar iOS4 klockrent.

On topic, med risk för foliehattvarning: Jag tycker det känns som ca 2 år (en ungefärlig bindningstid?) efter gamla lurarna lanserats gör man dem väldigt långsamma så man lackar på dem. Samtidigt släpps senaste nya skitbra luren. Coincidence? I think not!

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Jag gjorde en reflektion över iPhone 3G´s kapacitet att utnyttja iOS4. Den klarar ju inte av multitasking. Alltså kör den ju inte iOS4 ordentligt..
Hårdvaran är för dålig i 3G för att klara multitaskingen men den får ändå en del nyheter varje gång ett nytt OS släpps och man behöver inte vänta på att någon ska få tummen ur, det är bara att uppdatera samtidigt som alla andra iPhone ägare.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hårdvaran är för dålig i 3G för att klara multitaskingen men den får ändå en del nyheter varje gång ett nytt OS släpps och man behöver inte vänta på att någon ska få tummen ur, det är bara att uppdatera samtidigt som alla andra iPhone ägare.

Ja, samtidigt får ju ägarna av Androidtelefoner finslipning av det befintliga operativet. Jag har fått 4stk till Heron på ganska kort tid och lika många till Desiren, men den får inte dom nya operativen, precis som 3G inte får det (ja, kanske på pappret, men inlägg ovan detta visar ju att det är, ehm, sådär...).

Så i slutändan sitter vi nog i samma sits... Med fördelen att alla iPhones får uppdateringar lika snabbt/långsamt och Vanilla-Andoider får uppdateringar snabbast och lite släptåg hos dom andra tillverkarna. Det gör iofs att Vanillafolket har testat och buggfixat när "vi andra" får den. Hos Apple får alla vara buggtestare..

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96

Båda systemen har som sagt sina nackdelar och fördelar. Det är ju upp till köpare att beakta vid köp.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Båda systemen har som sagt sina nackdelar och fördelar. Det är ju upp till köpare att beakta vid köp.

Där är vi överrens.

Jag ser fram emot att testa iPhone 5 (eller vilka dumheter dom nu kan döpa den till :tungan). Förra gången gav jag 4an en ordentlig chans, men det fallerade för min del på det grafiska gränssnittet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har fått ett flertal små uppdateringar, samt en versionsuppdatering av min lur, utan att roota.
Jag kommer av allt att döma att få ytterligare en versionsuppdatering, sedan är nog min lur för gammal för att få fler officiella uppdateringar, men då kan jag om jag vill fortsätta med o-officiella uppdateringar.

Fast då har jag nog tänkt byta till annan hårdvara i alla fall.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras