Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nokia hade en "appstore" där man kunde ladda hem grejor väldigt tidigt, mest en massa bilder och skit, men även små tilläggsprogram, men det kanske inte räknas eftersom det var gratis?

Jag använde den inte själv, annat än för att hämta en Telnet klient till någon av mina gamla lurar...

Motorol hade också en "Appstore" där mn kunde hämta spel och program till Accompli.

Sony Ericsson hade en egen sida om jag inte minns fel.

Java baserade telefoner hade flera "Appstores" getjar var väl den största...

Men Apple var först med att kalla den Appstore, det är helt rätt....

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
De olika beståndsdelarna har funnits på olika håll men Apple var först med att sätta ihop de olika delarna till ett helt nytt segment och lyckats sälja det ch rita om kartan för mobiltelefontillverkarna. Hur illa man än tycker om apple så måste man vara ganska vrång för att inte hålla med om det.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
De olika beståndsdelarna har funnits på olika håll men Apple var först med att sätta ihop de olika delarna till ett helt nytt segment och lyckats sälja det ch rita om kartan för mobiltelefontillverkarna. Hur illa man än tycker om apple så måste man vara ganska vrång för att inte hålla med om det.
Det som är lite skrämmande är att en del bara vägrar att erkänna det som alla andra redan vet, bara för att det skapades av ett företag de inte gillar. Luktar avundsjuka lång väg.

@jens: Ja, Android kommer tveklöst att vara störst i flera år. Det glädjer mig som Apple-ägare :tummenupp

iTunes Store, som du hatar, genererar miljarder till Apple. Inte illa pinkat av en skitprodukt :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Räknar man så så är ju alla som paketerar om något "först med det"

Anser du att någon är först med att sälja ägg bara för att dom är först med att sällja ägg i kartong om 5 ägg och en äggkopp?

Paket med 4 eller 6 ägg har funnits sedan tidigare, ingen har någonsin skickat med en äggkopp och en äggkopp kan vara bra att ha när man äter ägg, men har jag redan äggkoppar behöver jag inte en ny var femte ägg...

"Först med att paketera" är ett lamt sätt att erkänna att dom inte var först.

Appstore funkar bra, men det har inte allt folk vill ha, men det har allt Apple har bestämt att dom ska få.

Market funkar också bra men har inte heller allt folk vill ha, men då kan och får dom hämta dom sakerna vart dom vill...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Räknar man så så är ju alla som paketerar om något "först med det"

Anser du att någon är först med att sälja ägg bara för att dom är först med att sällja ägg i kartong om 5 ägg och en äggkopp?

Paket med 4 eller 6 ägg har funnits sedan tidigare, ingen har någonsin skickat med en äggkopp och en äggkopp kan vara bra att ha när man äter ägg, men har jag redan äggkoppar behöver jag inte en ny var femte ägg...

"Först med att paketera" är ett lamt sätt att erkänna att dom inte var först.

Appstore funkar bra, men det har inte allt folk vill ha, men det har allt Apple har bestämt att dom ska få.

Market funkar också bra men har inte heller allt folk vill ha, men då kan och får dom hämta dom sakerna vart dom vill...
Kalla det vad du vill. Marknaden för mobiltelefoner ser annorlunda ut efter att Apple släppte iPhone. Det är fakta.
Övrigt om äggkartonger och app-store vs market lämnar jag där hän.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kalla det vad du vill. Marknaden för mobiltelefoner ser annorlunda ut efter att Apple släppte iPhone. Det är fakta.
Övrigt om äggkartonger och app-store vs market lämnar jag där hän.

Jag måste ju dra paraleller för folk som är så jävla tröga och teknikhistoriefrånvända att dom tror att Apple har uppfunnit allt.

Det enda Apple har uppfunnit är en evig inlåsning och centralstyrning av något som skulle fungera mycket bättre om det släpptes fritt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag måste ju dra paraleller för folk som är så jävla tröga och teknikhistoriefrånvända att dom tror att Apple har uppfunnit allt.

Det enda Apple har uppfunnit är en evig inlåsning och centralstyrning av något som skulle fungera mycket bättre om det släpptes fritt.
OK. What ever.
/Trög Teknikhistoriefrånvänd

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Apple har inte uppfunnit någon inlåsning. Samtliga företag baseras oftast på "priprorytary" (låst) mjukvara.

Dock är det inga problem alls sålänge det inte är ett företag som kommer med något nytt. Inte en gång, inte två...utan hela tiden. Då känner ni är inlåsta.

SonyEricsson, Microsoft (Både Windows och Xbox + Xbox 360), Sony (med Playstation, PS2,PS3 och PSP) (Nintendo, SEGA, AMIGA, ATARI)

Samtliga system hittills har varit låsta på ett eller annat sätt och tvingar utvecklarna att använda deras verktyg.

Inte förrän nu skapar det problem dock. Då denna utvecklare gör det lite annorlunda...skiljer sig från mängden. Det är då inte ok att behålla tekniken utan man ska kopiera den och sen klaga på att friheten saknas...

När första iPhonen kom ut så gick ni runt med "Hajfenan". Så lång var tekniken gången.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Apple har inte uppfunnit någon inlåsning. Samtliga företag baseras oftast på "priprorytary" (låst) mjukvara.

Dock är det inga problem alls sålänge det inte är ett företag som kommer med något nytt. Inte en gång, inte två...utan hela tiden. Då känner ni är inlåsta.

SonyEricsson, Microsoft (Både Windows och Xbox + Xbox 360), Sony (med Playstation, PS2,PS3 och PSP) (Nintendo, SEGA, AMIGA, ATARI)

Samtliga system hittills har varit låsta på ett eller annat sätt och tvingar utvecklarna att använda deras verktyg.

Inte förrän nu skapar det problem dock. Då denna utvecklare gör det lite annorlunda...skiljer sig från mängden. Det är då inte ok att behålla tekniken utan man ska kopiera den och sen klaga på att friheten saknas...

När första iPhonen kom ut så gick ni runt med "Hajfenan". Så lång var tekniken gången.

Vad har dom kommit med som är nytt?

Vilken teknik har kopierats?

Vad svamlar du om?

Ahh, jag kom på vad som har kopierats, till och med namnsättningen har dom kopierat skamlöst....

hp-ipaq-hx2495.jpg

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Vi har ett problem i debatten här.

Du (och många med dig) anser att det skulle fungera mycket bättre om det släpptes fritt. Jag (och många med mig) anser att det funkar bättre när det är låst och centralstyrt. Jag anser också att det ska finnas system som är fria och fria från styrning men jag anser inte att man måste tycka att det är bättre.

Som det ser ut finns det också plats för båda på marknaden så vari ligger ditt problem?

Ahh, jag kom på vad som har kopierats, till och med namnsättningen har dom kopierat skamlöst....

Vilken av den och iPhone anser marknaden vara bäst?

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vad har dom kommit med som är nytt?

Vilken teknik har kopierats?

Vad svamlar du om?

Jag kan skriva en uppsats om varenda fråga här, förutom den sista. Hoppas inte att det krävs dock.

Apple har bidragit med väldigt mycket du använder dagligen utan att tänka på det. PC som vi känner det är tack vare Apple (En Bit-map-skärm som kan styras av någon sorts verktyg istället för att blint skriva kommandon) Läs mus, eller liknande.

Internet - en lätt överdrift från min sida, men första någonsin HTML-servern programmerades på en NeXT-maskin byggd av Steve Jobs såklart.

Adoptionen av UNIX och programmeringsspråket C (i deras operativsystem OSX).

Nyutvecklingen av musik/muski-försäljning i moder tid med iPod i modern tid sen Sony Walkman (med all utveckling av samspel mellan hårdvara/mjukvara vad det innebär)

iPhone 2007 då det inte fanns en marknad alls med så pass avancerade enheter.

iPad 2009 - Skapade en helt ny marknad för helt nya enheter som "inte behövdes"

Se denna, riktigt bra: [YOUTUBE-ID]xflXMZL2stU[/YOUTUBE-ID]

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så Apple uppfann PC???
Körde inte Apple obskyra motorola processorer långt efter att x86 plattformen var uppfunnen?
Eller menar du själva musen, som då var en digitizer som det fortfarande bedrivs patentstrid om?

Vad internets födelse har med saken att göra vete gudarna, NeXT körde BSD, med lite skal uppe på, och WebObjekts som serverprogrmvara, Apple köpte NeXT och därefter börjde Apple utveckla OsX, också den på BSD grund.

Adoptionen av "unix" var väl betydligt mer och tidigre utbredd i Linuxvärlden, som körde open BSD eller Free BSD långt innan OsX lanserades (jag körde något BSD derivat långt innan OsX), den fantastiska fönsterhnteraren i OsX heter X11, eller kallas bara X, den körde jag också på någon linux långt innan OsX hade lanserats, dock utan Apple tweks.

Så så jävla nyskapande är dom...

iTunes är deras uppfinning, ingenting jag någonsin har haft något behov av dock, den musik jag köper på skiva kan jag själv lägga in på mina olika musikspelare, men jag köper väldigt lite musik, numera går det dessutom utmärkt att streama den musik man kommer på att man vill höra, eller om man vill spara offline listor i Spotify, inget jag heller gör.

Jag provade dock iTunes i en tidig version och fann det.... begränsat...
På senare tid har det säkert blivit bättre.

iPhone och iPad är produkter som dom har sålt väldigt bra av, men faktum är att Android säljer bättre och har gått om, trots försprånget

EDIT: Filmen har jag redan sett, i dess helhet, jag köpte den i en appstore som heter något med bay...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enda gången jag lutat (pyttelite) lite åt en iPhone och tyckt att min android saknade något var när jag insåg att LTH-appen (med schema och en herrans massa annat som är bra för oss förstaårsstudenter) bara finns till iPhone. Men det är också allt. I övrigt tycker jag att mac i allmänhet lägger alldeles för mycket tid och möda på design. Jag menar, när man köper en dator vill man väl ha prestanda framför allt? Men nej, majoriteten av de som skaffar mac verkar ju göra det för att "de är så himla snygga/trendiga" och pungar gladeligen ut med de extra pengarna för utseendets skull. Det är inte så mycket en dator som en inredningsdetalj numera. Trams att betala mer för att få mindre.

Och visst, mac må vara smidigt för folk som ska göra film och pyssla med andra media... Men det finns ju å andra sidan mediaredigeringsprogram till PC också... Jag vill då inte ha någon appleproduct i alla fall:)

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så så jävla nyskapande är dom...

iPhone och iPad är produkter som dom har sålt väldigt bra av, men faktum är att Android säljer bättre och har gått om, trots försprånget

Du missar en sak: användarvänlighet. Free/Open BSD är inte särskilt användarvänligt och kräver ganska mycket för att få det så. Där har Apple upptäckt nåt som folk vill ha och det gäller alla deras produkter.

Men ska vi räkna enskilda enheter så "leder" fortfarande Apple med goda mått. Och om man räknar iOS vs Android så vete tusan om inte iOS leder fortfarande; jag hittar inga siffror som räknar in iPad och iPod Touch också.

Men räknar man telefoner så är det ju iPhone mot alla andra och där var det ju ett år sen eller nåt som Android gick om. Det är ändå ganska stabilt att en tillverkare kan sälja lika många enheter som, ja, hur många är Android-tillverkarna nu? 10?

Men nej, majoriteten av de som skaffar mac verkar ju göra det för att "de är så himla snygga/trendiga" och pungar gladeligen ut med de extra pengarna för utseendets skull. Det är inte så mycket en dator som en inredningsdetalj numera. Trams att betala mer för att få mindre.

Och visst, mac må vara smidigt för folk som ska göra film och pyssla med andra media... Men det finns ju å andra sidan mediaredigeringsprogram till PC också... Jag vill då inte ha någon appleproduct i alla fall:)

Hur mycket var det nu du betalade för din laptop? Och hur bra var den till slut? Du har fortfarande inte provat en enda Apple-produkt, eller hur? Seriöst provat alltså, inte bara tittat på och föraktat den för att den var snyggare än din motsvarighet. Säger du "man köper ju kläder för att hålla sig varm, de får se ut hursomhelst" också?

"Det är inte så mycket en dator som en inredningsdetalj numera."
Det var argumentet som användes för 10 år sen, välkommen in i världen där folk använder helhetsupplevelser, inte maskinvara. :tummenupp

Ja, jag är ganska trött på den här typen av argumentationer. Det är uppenbart att det finns olika marknader men innebär det per definition att man måste se ner på de som väljer andra produkter? Uppenbarligen.

Vi kan byta en vecka, du får min nästan 2 år gamla Macbook och jag kan ta din whatever du har så ska vi se vem som "betalade mest" och "fick minst" sen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur mycket var det nu du betalade för din laptop? Och hur bra var den till slut? Du har fortfarande inte provat en enda Apple-produkt, eller hur? Seriöst provat alltså, inte bara tittat på och föraktat den för att den var snyggare än din motsvarighet. Säger du "man köper ju kläder för att hålla sig varm, de får se ut hursomhelst" också?

"Det är inte så mycket en dator som en inredningsdetalj numera."
Det var argumentet som användes för 10 år sen, välkommen in i världen där folk använder helhetsupplevelser, inte maskinvara. :tummenupp

Ja, jag är ganska trött på den här typen av argumentationer. Det är uppenbart att det finns olika marknader men innebär det per definition att man måste se ner på de som väljer andra produkter? Uppenbarligen.

Vi kan byta en vecka, du får min nästan 2 år gamla Macbook och jag kan ta din whatever du har så ska vi se vem som "betalade mest" och "fick minst" sen.

Köpte min nuvarande för ca fem år sen, kostade då ca 5000 kr. 2 Ghz processor från intel, ATI Radeon grafikkort, 240 gig minne, 512 mb ram...
Visst har jag testat Mac, syrran jobbade på apple center och många av polarna använder skiten. Varenda jävla gång jag tvingas sitta framför det snygga men idiotiska fanskapet stör jag mig på allt ifrån layout till filförvaringssystem. Föredrar en gammal hederlig Pc alla dagar i veckan, och får som tack bättre prestanda för bra mycket mindre pengar.
Och ja, precis så säger jag:fakta Jag klär mig i svarta eller mörkblå jeans och mörka enfärgade T-shirts av bomull, eftersom då kan jag både tvätta och tumla all min tvätt i en omgång samtidigt som eventuell smuts och annan skit inte syns lika tydligt. Kläder för ett aktivt liv där man riskerar att bli smutsig, enkelt och praktiskt. Skulle aldrig få för mig att köpa några dyra märkeskläder som måste handtvättas i rumstempererat vatten spetsat med bäversaliv för mjukhetens skull och fan vet allt. Skiter fullkomligt i om jag ser bra ut eller inte (man kan sminka en gris typ...:D), mina kläder ska vara praktiska, bekväma, lättskötta och så billiga som möjligt. Man får fan så mycket mer för pengarna om man handlar på dressman jämfört med om man går till någon moderiktig jävla shop:fakta

Hade jag velat ha en prydnad hade jag köpt ett konstverk, en möbel eller en annan inredningsdetalj. Vill jag ha en dator vill jag ha en dator som går att använda, hög prestanda till ett lågt pris. Att fjanta runt med stilriktiga, modemedvetna och hippa grejer och sätta form framför funktion är både ghey och korkat:fakta

Visst finns det olika marknader, men angående att se ner på "motståndargruppen" så tycker jag nog att det är du som med ditt tonfall gått macmental på våra stackars PC-rövar...;)

Nej tack, skulle tröttna på det onödigt krångliga filförvaringssystemet och formen framför funtkionen på någon dag och drämma skiten i väggen:D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rak fråga till GuW.

Du anser alltså att mobilmarknaden inte alls har påverkats av att Apple släppte iPhone?

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Att Iphone säljer så bra, förutom
marknadsföring och trendfaktor, beror väl just på att man INTE kan ställa in och ändra massa skit. Vissa gör egna mappar till sina hojar och meckar satan, andra nöjer sig med det som är och njuter enbart av att åka.

Inget är rätt, inget är fel. Jag är glad att jag slipper strul, då får jag ta det på bekosnad av att "allt" inte går att göra/ställa in/ändra. Och det betalar jag gärna för.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag kan skriva en uppsats om varenda fråga här, förutom den sista. Hoppas inte att det krävs dock.

Apple har bidragit med väldigt mycket du använder dagligen utan att tänka på det. PC som vi känner det är tack vare Apple (En Bit-map-skärm som kan styras av någon sorts verktyg istället för att blint skriva kommandon) Läs mus, eller liknande.

Internet - en lätt överdrift från min sida, men första någonsin HTML-servern programmerades på en NeXT-maskin byggd av Steve Jobs såklart.

Adoptionen av UNIX och programmeringsspråket C (i deras operativsystem OSX).

Nyutvecklingen av musik/muski-försäljning i moder tid med iPod i modern tid sen Sony Walkman (med all utveckling av samspel mellan hårdvara/mjukvara vad det innebär)

iPhone 2007 då det inte fanns en marknad alls med så pass avancerade enheter.

iPad 2009 - Skapade en helt ny marknad för helt nya enheter som "inte behövdes"

Se denna, riktigt bra:

Apple är bra på att vidareutveckla saker som redan finns, men sällan på att hitta på något nytt. Det grafiska gränssnittet med mus etc snoddes från Xerox (Steve Jobs hade besökt deras labb och inte skrivit under något NDA, inget var heller patenterat), vettigt grafiskt interface till Unix hade SGI haft 15 år innan OSX, C i ett operativsystem hade andra haft i 20+ år etc.

Att Next (inte Apple) utvecklade första HTML-Klienten är dock imponerande, HTML-server däremot är inte särskilt svårt att göra en enkel för statiska sidor. Internet i sig har Apple inte haft ett smack med att göra och dom förorda länge sina egna protokoll framför TCP/IP, något dom dock inte var ensamma om (Microsoft lobbade också för andra protokoll och nätverk).

Samma sak med iPad, iPhone, iPad. Allt byggde på befintlig teknik men här var Apple extremt duktiga på marknadsföring samt design och, i viss mån, kvalitet.

(inlägget för övrigt skrivet på en MacBook Pro, en mycket trevlig maskin som dock inte heller den inför något egentligt nytt mot min förra PC, fast det betyder inte att jag vill byta tillbaka :tungan)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Som någon sagt innan. Apple har med iphone inte varit direkt först med nått. De har däremot tagit det som andra gjort dåliga försök på och gjort en brak succé! Om man sen gillar apples låsa system eller googles öpppna är en smaksak. Har varit galet nöjd med min iphone, men tror nog en bra android telefon är bra mé! Största skillnaden är nog enkelheten med apple. En android telefon är mer lämplig för teknik nörden som gillar att pilla än för nån som bara vill att det ska funka.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Som någon sagt innan. Apple har med iphone inte varit direkt först med nått. De har däremot tagit det som andra gjort dåliga försök på och gjort en brak succé! Om man sen gillar apples låsa system eller googles öpppna är en smaksak. Har varit galet nöjd med min iphone, men tror nog en bra android telefon är bra mé! Största skillnaden är nog enkelheten med apple. En android telefon är mer lämplig för teknik nörden som gillar att pilla än för nån som bara vill att det ska funka.

Jag tror du sätter huvudet på spiken här.

Allt handlar om marknadsföring och hur man framställer sina produkter. Apple (och HTC) är extremt duktiga på det, därför får dom bra avkastning på varje såld enhet. Dom riktar in sig på andra saker än operativsystem och sånt, säljer mer på känsla och flum. Som att kalla iPhone 4 "att uppfinna världen - igen", typ. Det är ju en lögn så in i helvete men halva jorden köper ju bullshiten.

Däremot köpte alla Nokias reklam för 5 år sedan och alla köpte SEs reklam för 9 år sedan osv. Tiden förändras väldigt snabbt i teknikvärlden och vips kommer en ny grej som inte Apple är med på tåget med och ex. Google tar över, för att efter några år bli omkörda av HP (Jag tror HP/Palm kan bli farliga ihop). Inget är för evigt...

Jag tror ju att MeeGo är ett extremt kompetent operativ, framförallt batteritidsmässigt, men varför kommer det aldrig?

Edit: Förresten så var väl Nokia väldigt först med användbara smartphones med Communicator 9000/9500?

250px-Nokia_9210.jpg

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring