angående 2-taktare som skär.

tompasvan

77.1 hk på bakhjulet,på 26mm fuggar.....
Gick med
16 May 2004
Hoj
Yamma 350-04
oljepump

100% säker ta bort oljepump o blanda i tanken
o se till att det inte går för magert.....det är dyrt att
lära sig annars :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Poyjs skrev:
En skärning, kommer den bara sådär PANG eller tar det ett tag, jag pluggade av min för ett tag sedan, typ 3 mån sedan, märker man när den skall skära eller ,har hört att den skall gå som FAEN innan den skär! Men min går inte så där JÄTTE bra så!

De e så att oljan är inte så explosiv.. så när av någon anledning oljan inte kommer fram så blir de ju mer effekt.. mer explosivt licksom.. kanske du inte ens märker då oljan endå bara är 2% utav bränslet.. ska i af va de.
När den skär så känner du bara ett CPt ljud.. å så brukar oftast bakhjulet låsa.. i af om den värmenyper. :) .. prova hälst inte det :).

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
philsson skrev:
De e så att oljan är inte så explosiv.. så när av någon anledning oljan inte kommer fram så blir de ju mer effekt.. mer explosivt licksom.. kanske du inte ens märker då oljan endå bara är 2% utav bränslet.. ska i af va de.
När den skär så känner du bara ett CPt ljud.. å så brukar oftast bakhjulet låsa.. i af om den värmenyper. :) .. prova hälst inte det :).

Alltså då måste det vara en rejäl värmenypning, men någont som garanterat låser bakhjulet är att ramlagret skär ihop och då går ju inte motorn runt och då låser sig bakhjulet.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
cRoC skrev:
Kanske den går lite bättre om det är oljan som inte kommer fram..

Borde ju inte göra nån större skillnad...
Däremot kanske komressionen ökar när spelet mellan kolv/cylinder minskar innan den skär... fast det är ju med föga troligt. Kolvhastigheten är ju så hög så det hinner ändå inte läcka ut något :)

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
När min värmenöp förra året låste sig bakhjulet i 140km/h. Bästa sättet att beskriva kännslan är "spännande" :D

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
philsson skrev:

Min erfarenhet av hojar som skär är att dom bara dör, låter som dom slutar tända eller att bensinen tagit slut.. och sen går den inte igång

Ojojoj, 3 inlägg på raken.. de ni :tuttar :rolleyes:

makan

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
såld
philsson skrev:

Njaaa, oljan är till för att smörja/kyla och inte för att minska explosiviteten.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Biifer skrev:
När min värmenöp förra året låste sig bakhjulet i 140km/h. Bästa sättet att beskriva kännslan är "spännande" :D

inte riktigt lika farligt för mig då. :( .. som tur är kanske. :p racade med en polare.. :p 130 i af.. tycket jag var läskigt nog. :S

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
shoik skrev:
Alltså då måste det vara en rejäl värmenypning, men någont som garanterat låser bakhjulet är att ramlagret skär ihop och då går ju inte motorn runt och då låser sig bakhjulet.

Du vet när kolven inte får någon smörjning så expanderar den snabbare än cylinderväggen eftersom den är gjord utav ett annat material. oftast härdad aluminium. Då blir den så "stor" att den trycker sig själv mot cylinderväggarna och då låser den.. värsta klämman ju. ;).. behöver inte beröra ramlagret.

Ett annat sätt att låsa bakhjulet som jag var med om när jag åkte upp till öland olyckligtvis är att kedjan hoppar och lägger sig mellan bakdrevsbulltarna.. då hjälper det inte ens att koppla :S

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
makan skrev:
Njaaa, oljan är till för att smörja/kyla och inte för att minska explosiviteten.

Eh.. you know what I meant.. licksom visst den ska smörja.. men gissa varför dom snålar med oljan när folk kör på bana och tävlar?.. de är ju för att den minskar effekten lite också.. ;) .. :pannkyss

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
PollySmurf skrev:
Min erfarenhet av hojar som skär är att dom bara dör, låter som dom slutar tända eller att bensinen tagit slut.. och sen går den inte igång

Ojojoj, 3 inlägg på raken.. de ni :tuttar :rolleyes:

Det beror ju på vad som har hänt.. om till ex kolvringarna har gått av..och åker ut i genom avgasröret så försvinner ju kompet. eller om dom helt änkelt bränner fast mot kolven och inte expanderar.. då försvinner kompet också. sen kan de ju gå hål i kolven som de gjorde för mig en gång.. då försvinner kompet garanterat. :p går inte ens att köra hojen då ;) .. :3freak

YammaDT

Glidare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Honda CBF600S
Lite skötsel av oljesystemet kan ju vara att man till exempel kollar så att det flödar fritt ur hålet på oljetanken så oljan kommer fram ordentligt till oljepumpen. :fyllisar

makan

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
såld
philsson skrev:
Eh.. you know what I meant.. licksom visst den ska smörja.. men gissa varför dom snålar med oljan när folk kör på bana och tävlar?.. de är ju för att den minskar effekten lite också.. ;) .. :pannkyss

Ja om dom har för mycket olja går inte hojen rent. Tror inte dom kör mycket mindre än 0,2% på bana då dem vill att motorn skall hålla hela tävlingen.

makan

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
såld
philsson skrev:
Det beror ju på vad som har hänt.. om till ex kolvringarna har gått av..och åker ut i genom avgasröret så försvinner ju kompet. eller om dom helt änkelt bränner fast mot kolven och inte expanderar.. då försvinner kompet också. sen kan de ju gå hål i kolven som de gjorde för mig en gång.. då försvinner kompet garanterat. :p går inte ens att köra hojen då ;) .. :3freak

hmm gå hål på kolven! hur menar du då?

När en kolvring ger sig brukar den oftast fastna och repa upp både kolv och cylinder.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
makan skrev:
hmm gå hål på kolven! hur menar du då?

När en kolvring ger sig brukar den oftast fastna och repa upp både kolv och cylinder.

Jo hål i kolven säger du. Det är inte det vanligaste må jag säga men de har hänt mig. och då har jag forskat lite i ämnet.. ville ju veta varför och så vidare.
Det är så att det kan gå hål på kolven. mitt uppepå av några få anledningar.
En utav dom är att man har för hårt stift.. då agerar det som en svettsloppa som smälter sig egenom kolven. den nöter på den tills det går hål
Den andra orsaken kan vara att du har haft för lite bränsle till cylindern och då blir det också för varmt och händer samma sak.
I mitt fall en kombination av båda delarna.

Om du inte visste det så är kolvringarna väldigt mjuka i förhållande till cylinderväggarna. Ofta när kolvringarna av någon anledning går sönder så händer inget med cylindern, den förblir ofta fin utan repor.
Då brukar det inte sitta kvar något av dom på kolven.. trolleri typ.. *borta*

Sen kan ringarna låsa sig till kolven, utan att behöva repa något. Detta sker helt änkelt när kolvringarna av någon anledning inte får möjlighet att pressas utåt mot cylinderväggarna. dom kan fastna pågrund utav skit eller nåt i sina spår och inte expandera. Tappar du kompet och hojen går inte. Ofta går de starta hojen. men för att hålla den vid liv måste du hålla ett väldigt höggt varvtal.

Sist men inte mins så kommer värmenypningen. då kolven och ringarna också för den delen expanderar av för hög värme och låser sig mot cylinder. då repas ju allt .. hela skiten. men det är fortfarande inga alvarligare repor i så fall på cylindern.. går bra med att horna oftast.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
makan skrev:
Ja om dom har för mycket olja går inte hojen rent. Tror inte dom kör mycket mindre än 0,2% på bana då dem vill att motorn skall hålla hela tävlingen.

Oljan är väldigt viktig på en tvåtaktare. I för sig på en fyrtaktare också men då vilar ju vevpartiet i olja.
På en tvåtaktare så är enda smörjningen till vevpartiet genom bensinen och då är det ytterst viktigt att det finns olja.
Den normala mängden olja är 2% så man kan ju räkna på sin förbrukning och sen reglera på oljepumpen om det skulle vara så att man vill kolla upp va hojen drar.

Men när man tävlar med 2taktare så vill man ju få ut domdär små effektskillnaderna. Då snålar man med oljan. jag vet inte exact vilken procentsatts man kommer ner till men det krävs i själva verket inte så mycket olja. däremot är det livsviktigt att den finns där i någon mängd!!!

SmackMan

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2003
Hoj
Yamaha rd lc ypvs -86
Ville bara medela en sak.. inne i cyllinder sker inha explosioner utan snabba förbränningar.. en explotion är okontrolerad och det går inte...

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
När min moppe värme skar..... (det var ett tag sedan) så precis innan så gick den 5 km/h söligare, men det var bara i en minut innan den började slira på kopplingen (när kolven fastnade).... HEHEHEHEHE :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...