angående 2-taktare som skär.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
philsson skrev:
Jo hål i kolven säger du. Det är inte det vanligaste må jag säga men de har hänt mig. och då har jag forskat lite i ämnet.. ville ju veta varför och så vidare.
.

hål i kolven kan se ut såhär...

Bifogat

• P6100006.JPG
    P6100006.JPG
    27.9 KB · Visningar: 65

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
philsson skrev:
Du vet när kolven inte får någon smörjning så expanderar den snabbare än cylinderväggen eftersom den är gjord utav ett annat material. oftast härdad aluminium. Då blir den så "stor" att den trycker sig själv mot cylinderväggarna och då låser den.. värsta klämman ju. ;).. behöver inte beröra ramlagret.

Ett annat sätt att låsa bakhjulet som jag var med om när jag åkte upp till öland olyckligtvis är att kedjan hoppar och lägger sig mellan bakdrevsbulltarna.. då hjälper det inte ens att koppla :S

Ja jag vet att när kolven inte får någon kylning genom oljan så expanderar den snabbare, samma sak om cylinderväggen är vättskekyld och du går på med för höga varv när den är kall. Då finns det stor riska att kolven expanderar snabbare och kallnyper på så sätt.
Och om du tänkter dig att den värmenyper i det här fallet så är det bra riska att ramlagren går dom med i samma veva, pga värmen osv.
Samma sak som med plastdreven på balansaxel och mellan olje och vattenpump på rs:arna då

Sen så kan jag ju även gång medela att då måste du ju pressa motorn för att den ska som du utrycker det "klämma" fast ordentligt, ha höga varv så det blir en ordentlig friktion.
Min värmenöp och det var bara lite, hade inte så höga varv ca. 7000 och då låste sig inte bakhjulet, så värmenypningar måste inte resultera i bakhjulslåsningar. :fakta
i mitt fall var det just pga oljepumpen stog stilla.

Sen kan jag ju även medela att om ramlagren går så kommer du se att det inte hjälper med att koppla där heller :tummenupp

men men... :)

Jax

O-('-'Q)
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
Student?
philsson skrev:
"tur" va har du för munstycke föresten?.. och vilken klassning har du på cylindern?

Jag kör med original munstycke.. Klassning veti sjutton vad det är :kocko

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...