Angående DN idag om hastigheten på Västerbron...

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Brukar försöka undvika att framhjulet lyfter när jag går över västerbronstoppen, det är ett bra riktmärke.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gång-/cykel-övergången i slutet på bron när man skall ner mot Rålambshovsparken är GAleN!1! :3freak
Man kommer (ofta för fort) och speciellt cyklar brakar över utan att ens titta. :huvet
Helt stupsäkra på att bilar kan/vill stanna!
Detta trots att det är cyklar, om de inte leds, som skall lämna företräde.

Trist att både vara död och ha haft fel! :crash
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Västerbron är det enda stället jag blivit stoppad på för fortkörning med MC. Men det blir ju så när de har trafikljus i ändarna på bron. När det blir grönt och starten går så är ju bron helt tom.. :hojraket

Dock så var jag trevlig, och polisen var trevlig, så efter en rutinkontroll fick jag inte ens böter, utan bara tipset att "det finns väl bättre ställen att köra för fort på" :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dock så var jag trevlig, och polisen var trevlig, så efter en rutinkontroll fick jag inte ens böter, utan bara tipset att "det finns väl bättre ställen att köra för fort på" :banana
Han menade nog ett ställe där folk inte brukar ta livet av sig, tex Hornsgatan eller Ringvägen :tummenupp För en bro, med staket längs med båda sidorna måste ju vara totalt livsfarlig att köra fort på :näsblod
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Det skulle vara mycket intressant att testa att sätta om alla begränsningar till 85:e percentil.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gång-/cykel-övergången i slutet på bron när man skall ner mot Rålambshovsparken är GAleN!1! :3freak
Man kommer (ofta för fort) och speciellt cyklar brakar över utan att ens titta. :huvet
Helt stupsäkra på att bilar kan/vill stanna!
Detta trots att det är cyklar, om de inte leds, som skall lämna företräde.

Trist att både vara död och ha haft fel! :crash

Högerregeln gäller även med cyklar
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Ett "äkta" storstadsproblem med bara EN lösning......flytta till en mindre stad där det tar c:a 3-5min att komma ut till "hojvägen", oavsett var i "stan" du bor.

Vi har TRE!! korsningar med trafikljus, vilket är tre för mycket!
Men de kommer att byggas om till rondeller snart, så då finns INGA stressmoment kvar!

/KentW
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Högerregeln gäller även med cyklar

Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.


Mina kunskaper är ytterst begränsade :hihi

Iaf efter rondell så gällde högerregeln enligt en konstapel i P4:s frågestund förra veckan,
var en tant som ville höra att man inte behövde stanna men hon hade fel :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mina kunskaper är ytterst begränsade :hihi

Iaf efter rondell så gällde högerregeln enligt en konstapel i P4:s frågestund förra veckan,
var en tant som ville höra att man inte behövde stanna men hon hade fel :)

Oh? Ja, rondeller är ju ett suspekt djur i regeldjungeln. Annars gäller ju utfartsregeln överallt där gång/cykelväg korsar vid korsningar typ... Om jag inte minns fel från när jag tog hojkortet för några år sen.
Och ärligt talat, cyklister är något jag generellt sett håller ett extra öga på pga deras totala dödsförakt och egenhet att bara kasta sig ut framför en lite varstans. Regler be damned.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Xibalba och Ulvhamne

Yepp till båda. :)
Högerregeln gäller för väg-väg korsningar ej cykelbana-väg.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trafikregler/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/

transport Styrelsen skrev:
Cykelöverfart
På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Dessa är markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt.

Övergångsställe
Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

Är inte säker på att alla cyklister har det där till 100%... ;)
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. Kör du ut ur en cirkulationsplats så svänger du i en korsning. Annars så har inte cyklister företräde vid överfarter. Men en del kommuner (Örebro) har inrättat "cykelmotorvägar" där kommunen anser att bilarna ska lämna företräde för cyklarna vid korsningar. Problemet är att det inte finns lagstöd för det.

Så här anser Örebro kommun att det är:
Huvudcykelstråk innebär att cykelbanorna är breda och raka, utan tvära svängar med god belysning och tydlig orange markering. Vid vissa korsningar mellan cykelbana och gata är cykelbanan genomgående tvärs över gatan. Det innebär att fordon som kommer på gatan ska väja för dig som går eller cyklar. Den genomgående cykelbanan är tydligt markerad. Den ska vara:

upphöjd över gatan
i samma material som cykel- och gångbanan i övrigt och inte avbruten av t. ex. kantsten
tydligt avgränsad mot beläggningen i gatan

Frågar man Trafikverket så spelar det ingen roll om cykelbanan är upphöjd eller markerad med linjer. Cyklisterna skall lämna företräde. Snacka om att skapa olyckstillfällen....
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. Kör du ut ur en cirkulationsplats så svänger du i en korsning. Annars så har inte cyklister företräde vid överfarter. Men en del kommuner (Örebro) har inrättat "cykelmotorvägar" där kommunen anser att bilarna ska lämna företräde för cyklarna vid korsningar. Problemet är att det inte finns lagstöd för det.

Så här anser Örebro kommun att det är:
Huvudcykelstråk innebär att cykelbanorna är breda och raka, utan tvära svängar med god belysning och tydlig orange markering. Vid vissa korsningar mellan cykelbana och gata är cykelbanan genomgående tvärs över gatan. Det innebär att fordon som kommer på gatan ska väja för dig som går eller cyklar. Den genomgående cykelbanan är tydligt markerad. Den ska vara:

upphöjd över gatan
i samma material som cykel- och gångbanan i övrigt och inte avbruten av t. ex. kantsten
tydligt avgränsad mot beläggningen i gatan

Frågar man Trafikverket så spelar det ingen roll om cykelbanan är upphöjd eller markerad med linjer. Cyklisterna skall lämna företräde. Snacka om att skapa olyckstillfällen....
Fast lokala föreskrifter står ju högst. Skriver kommunen i sitt lokala regelverk för just den vägen att cyklar har företräde, och skyltar efter det, så gäller det över generella regler. Problemet sitter nog mest i att folk inte tittar på skyltarna, utan gör som dom alltid har gjort :huvet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
När du svänger i en korsning och direkt korsar en cykelbana så har cyklisterna företräde. ....

Är du verkligen säker på det?
Det motsäger ju lite det som står i klippet från transportstyrelsen om:"När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt".
Har man en cykel höger om sig, på vägen, som skall rakt och du skall svänga höger har cykeln företräde.
Men jag hittar inga undantag i regeln från Transportstyrelsen(?).

Funderar också på cykelöverfarter med röd-ljus.
Gäller samma regler där?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Rent generellt blir det väl alltid bilistens fel då det bara är den som har försäkring? :va
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
De verkar ju blåsa upp det en del också. Är ju flera bilar på deras fina bild som är knappt över gränsen. Men enligt media och polisen ska man ju sitta och stirra på mätaren istället för vägen.

En av dom ser ju dessutom ut att vara en ambulans :huvet
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Men på övergångsställen är det bara fotgängare som har företräde, inte cyklister. Samt att jag har för mig att högerregeln inte gäller för cyklister på gångvägar heller... Läste på om det för ett par år sen och upptäckte att jag hade ett par villfarelser om vad som gällde.

Ingen har företräde i trafiken - däremot skall det i vissa situationer lämnas företräde.
Det är en väsentlig skillnad - jämför att du bara har skyldigheter i trafiken - inga rättigheter.

Dessutom gäller för bilister; ..när du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister...:fakta
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top