Angående DN idag om hastigheten på Västerbron...

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Så om jag förstått det rätt.
När bil svänger in på en väg med korsande cykelväg skall bil lämna företräde.
Men om bil kör på sagda väg så skall cykel lämna företräde.

Lämnar ju ingen möjlighet till taskiga situationer där. :3freak

Nädå, det är helt glasklart.

* Bilist har alltid väjningsplikt mot korsande cyklister vid utfart ur cirkulationsplats.
* Om väjningspliktskylt sitter innan korsande cykelöverfart har bilist självklart väjningsplikt mot cyklister
* Om väjningsskylt sitter mellan korsande cykelöverfart och cirkulationsplats har cyklist att lämna företräde.

Ingen som helst risk för missförstånd här :näsblod
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fast det där antagandet att alla skulle köra ännu fortare har väl vid tester med att höja hastighetsbegränsningen visat sig vara ett felaktigt antagande?

Nej :va Det har jag inte sett något om åtminstone, möjligt att det kan vara så på en del ställen.

Sen får man ta med den viktigaste punkten av alla, de tunga fordonen. En lastbil/buss i 70-80km/h utgör en betydligt större fara vid trafikstockning än samma fordon vid 50-60km/h.
Och med tanke på hur de flesta stockholmare kör (full gas, bromsa i sista stund, stå stilla, inte krypa med längre luckor) så skulle en utländsk långtradare få förödande konsekvenser vid halt väglag och ett plötsligt stopp.

Men det är ju ingen som kan spå i framtiden men då tar man det säkra före det osäkra och sänker hastigheten för att undvika detta scenario.
Och kom igen, inte ens Stockholmare kan väl ha så bråttom att det gör så stor skillnad?

Det finns en tredje aspekt men den är så idiotisk (men tyvärr sann) att man inte vill skylta med den i onödan :mad: Miljöpartiet...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej :va Det har jag inte sett något om åtminstone, möjligt att det kan vara så på en del ställen.

Sen får man ta med den viktigaste punkten av alla, de tunga fordonen. En lastbil/buss i 70-80km/h utgör en betydligt större fara vid trafikstockning än samma fordon vid 50-60km/h.
Och med tanke på hur de flesta stockholmare kör (full gas, bromsa i sista stund, stå stilla, inte krypa med längre luckor) så skulle en utländsk långtradare få förödande konsekvenser vid halt väglag och ett plötsligt stopp.

Men det är ju ingen som kan spå i framtiden men då tar man det säkra före det osäkra och sänker hastigheten för att undvika detta scenario.
Och kom igen, inte ens Stockholmare kan väl ha så bråttom att det gör så stor skillnad?

Det finns en tredje aspekt men den är så idiotisk (men tyvärr sann) att man inte vill skylta med den i onödan :mad: Miljöpartiet...

Jo, folk i sthlm är väldigt förtjusta i att köra med väldigt små luckor vilket ger stop-go körning. Har man bara en lycka på några billängder slipper man ju den körningen, plus att hela upplevelsen blir mindre stressad... Men ändå, om hastigheten på matarlederna istan vore högre skulle det bli mindre trafikstockningar pga det högre flödet. Sedan reglerar hastigheten sig själv när det väl är trafikstockningar eller hög intensitet, då sjunker hastigheten genast ner till helt andra nivåer... Nu är jag bara rätt nyligen inflyttad här, men trafiken "funkar"... Speciellt om man vid trafikstockningarna väljer alternativa vägar, de flesta sitter snällt kvar i sin plats i kön och lämnar sidovägar till oss som inte har något emot att köra ett par mil längre för att komma fram en halvtimme/timme snabbare.

Minns inte var jag läste det, men det var någon artikel där någon som hade undersökt det lite fick komma till tals, och det hade visat sig att en höjning av hastighetsbegränsningen inte motsvarades av en lika hög hojning av den reella hastigheten, det var till och med så att om hastigheten höjdes upp till en gräns så höll folk hastighetsbegränsningen i en mycket större grad. Outliers fanns ju såklart ändå.
Efterlevnaden av hastighetsbegränsningen är direkt avhängig av hur vettig folk generellt tolkar den... Det senaste årtiondets konstanta sänkningar mer eller mindre överallt kan ha gett motsatt effekt...
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jo, folk i sthlm är väldigt förtjusta i att köra med väldigt små luckor vilket ger stop-go körning. Har man bara en lycka på några billängder slipper man ju den körningen, plus att hela upplevelsen blir mindre stressad... Men ändå, om hastigheten på matarlederna istan vore högre skulle det bli mindre trafikstockningar pga det högre flödet. Sedan reglerar hastigheten sig själv när det väl är trafikstockningar eller hög intensitet, då sjunker hastigheten genast ner till helt andra nivåer... Nu är jag bara rätt nyligen inflyttad här, men trafiken "funkar"... Speciellt om man vid trafikstockningarna väljer alternativa vägar, de flesta sitter snällt kvar i sin plats i kön och lämnar sidovägar till oss som inte har något emot att köra ett par mil längre för att komma fram en halvtimme/timme snabbare.
Minns inte var jag läste det, men det var någon artikel där någon som hade undersökt det lite fick komma till tals, och det hade visat sig att en höjning av hastighetsbegränsningen inte motsvarades av en lika hög hojning av den reella hastigheten, det var till och med så att om hastigheten höjdes upp till en gräns så höll folk hastighetsbegränsningen i en mycket större grad. Outliers fanns ju såklart ändå.
Efterlevnaden av hastighetsbegränsningen är direkt avhängig av hur vettig folk generellt tolkar den... Det senaste årtiondets konstanta sänkningar mer eller mindre överallt kan ha gett motsatt effekt...

Exakt just det gör mig tokig på stadsplanerarna, miljömupparna och partikeltalibarnerna. Effekten av det blir, självklart, att delar av trafiken väljer alternativa vägar inne i staden och korkar igen där det definitivt inte är tänkt att vara genomfart.
Bor ju i Gbg och där börjar facit visa sig nu. Staden blir fullständigt omöjlig att vara i med bil. Effekten är att affärerna får svårt att klara sig. Visar sig nu med kraftigt minskande omsättning där de varit och pillat.

Köpcentrumen runt om ökar, precis lika självklart det med, eftersom man väljer de platser man kan komma åt. Åka buss och storhandla är bara enfaldigt att tro att en barnfamilj skall göra.

Lite OT... Men känner flera som nu bara vill bort från centrum och flytta utanför pga dessa idiotiska påhitt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Exakt just det gör mig tokig på stadsplanerarna, miljömupparna och partikeltalibarnerna. Effekten av det blir, självklart, att delar av trafiken väljer alternativa vägar inne i staden och korkar igen där det definitivt inte är tänkt att vara genomfart.
Bor ju i Gbg och där börjar facit visa sig nu. Staden blir fullständigt omöjlig att vara i med bil. Effekten är att affärerna får svårt att klara sig. Visar sig nu med kraftigt minskande omsättning där de varit och pillat.

Köpcentrumen runt om ökar, precis lika självklart det med, eftersom man väljer de platser man kan komma åt. Åka buss och storhandla är bara enfaldigt att tro att en barnfamilj skall göra.

Lite OT... Men känner flera som nu bara vill bort från centrum och flytta utanför pga dessa idiotiska påhitt..

JAg tror att det är en del i en återkommande växling mellan att centrala delar av städer är heta, och slumområden... De senaste årtionden har centrum varit hett som snus, men nu håller det sakta på att bli mindre populärt igen.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Något smartskaft har räknat ut att sänker man hastigheten så sänker man dödstalen. Finns en huvudled i Eksjö där man sänkt farten från 50 till 40 för att det ska spara 2 människoliv per år på den sträckan. Det har inte varit EN som behövt uppsöka sjukhus efter en trafikolycka på eller runt den vägen på över 20 år. Logik är inte de styrandes starka sida.
 

Kneedrag

Guest
I Sollebrunn mellan Alingsås och Trollhättan är de jEtTeARgA på 740-ligan som driftar och börnar.
Kanske ska tipsa DN om det scoopet. Kanske kan få en slant?

menar du gp-slingan mellan Sollebrunn och Nossebro?

himla go väg. den har man kört en del på fram o tebax med hojen host host:hihi
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
menar du gp-slingan mellan Sollebrunn och Nossebro?

himla go väg. den har man kört en del på fram o tebax med hojen host host:hihi

Den är ju helt sjukt awesome. Lite kort bara.
Körde Upphärad förra året, den kändes afghanistan. Helt förstörd.
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top