Angående enduro och landsväg.

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Sitter i köptankar angående en enduro.
Var inne ett tag på att köpa en landsvägsreggad hoj men nu har jag ändrat mig och ska köpa en enduro istället. Får man köra på allmän väg med den?
Har hört något om dispans för att köra på landsväg?!

Kan nån som vet mera om detta berätta vilka regler som gäller.
Det handlar inte om att köra runt och lattja inne i stan. Jag vill kunna ta mig från lägenheten i stan ut på grusvägarna utan släp!
Visst kan man köra ändå men jag vill ändå veta vad som gäller!


Tack på förhand!
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
p.grip skrev:
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.

Jo, jag tror det stämmer ganska så bra.
Läste lite om det förra året då jag hade likande planer.

Att bara hävda att man är på väg till/från träning när man är uppe och cirkulerar på stan tror jag inte räcker(som Fudpucker ändå inte tänkte göra).
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Kolla först vad försäkring för e-reg + license kostar & jämnför med LV-reg försäkring. Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men en bekant fick hutlösa premier på e-reg & helt ok pris vid lv-reg.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Barrett skrev:
Kolla först vad försäkring för e-reg + license kostar & jämnför med LV-reg försäkring. Jag har ingen personlig erfarenhet av det, men en bekant fick hutlösa premier på e-reg & helt ok pris vid lv-reg.

Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
p.grip skrev:
Är det inte så att man måste ha "endurolicens" och vara påväg till eller ifrån träning/tävling för att få framföra enduroreggat på landsväg?
Eller så räcker det att hävda att man är påväg till/från träning.

Jo, det har jag för mig jag med. Kanske ska höra med Magnusson. Han kör ju runt på sin husabergmotard utan problem. Den saknar ju blinkers bland annat.
 
Last edited:

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Växjö
Hoj
ZX-10 R 04
Fudpucker skrev:
Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.

Vissa mc-firmor har lv-kit som man kan köpa för 4-5 papp. Efter det måste den ju reggas in och även ha nåt c0ctest eller vad det kallas.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fudpucker skrev:
Kan man lv-regga en endurohoj då? Saknar ju blinkers och så.
Går det att göra så så tänker jag göra det istället.

Köp en som redan är eller är förberedd för att lv-regga (med co2-intyg & allt annat skit man behöver). Att fixa det annars brukar vara omöjligt eller halvt omöjligt, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarsbart.

Är det 2-t eller 4-t du är ute efter?
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Köp en lv-reggad enduro och slipp allt strul. Tex är KTM och Yamaha LV-reggade i EXC och WR versionerna(dom nyare alltså)

Har du en enduroreggad så får du bara köra från hemmet och närmaste vägen till
träning hos svemoansluten klubb. Och just den klubben ska du vara medlem hos och såklart ska du ha endurolicens.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
E-reggade hojar är ju billigare, det är därför jag funderar på en sån. Jag är inte snål, jag har bara taskigt med pengar! ;)

Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!

För att lv-regga en endurohoj måste man alltså förse den med blinkers och allt annat lagligt. Hmm..jag som trodde det gick att komma någorlunda billigt undan. :rolleyes:
Men det är väl så. En rolig hobby är en dyr hobby!

Barrett skrev:
Köp en som redan är eller är förberedd för att lv-regga (med co2-intyg & allt annat skit man behöver). Att fixa det annars brukar vara omöjligt eller halvt omöjligt, iaf om det ska vara ekonomiskt försvarsbart.

Är det 2-t eller 4-t du är ute efter?

Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Dom är ganska sällsynta dom som är förberedda för lv-reggning. Jag har inte hittat nån än iaf. Men jag ska hålla ögonen öppna.
 
Last edited:

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
I Skogen
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Dom flesta enduro hojjar som säljs i dag är offroad reggade. Om du ska åka lagligt på allmän väg med en enduro, så ska du ha licens och vara på väg till en organiserad träning eller tävling. Jag tror det blir billigare för dig att köpa en offroad reggad, om du inte ska tävla förstås och måste ta licensen i vilket fall.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Nicke_K skrev:
Dom flesta enduro hojjar som säljs i dag är offroad reggade. Om du ska åka lagligt på allmän väg med en enduro, så ska du ha licens och vara på väg till en organiserad träning eller tävling. Jag tror det blir billigare för dig att köpa en offroad reggad, om du inte ska tävla förstås och måste ta licensen i vilket fall.

Jag yrar kanske till det lite med att kalla hojarna för enduro. Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen, och jag vill kunna ta mig från bostaden ut i skogen genom att köra på väg! :)
Därför är endurohojarna intressanta. Hittat en del fina sån på begagnatmarknaden.
Yrt kanske..men ni fattar nog!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fudpucker skrev:
E-reggade hojar är ju billigare, det är därför jag funderar på en sån. Jag är inte snål, jag har bara taskigt med pengar! ;)

Det du tjänar förlorar du ev. i försäkringspremie. Nu har jag som sagt ingen presonlig erfarehet av att försäkra en enduro hoj. Men för min bekant skiljde det upp mot 10k mellan e- och lv-reggat i premie. Kolla upp detta innan du bestämmer dig.


Fudpucker skrev:
Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!

Nja, egentligen är det lika olagligt som att den inte är reggad alls. Men polisen har väl inte alltid full koll på läget eller tid att sätta dit dig, så chansen att slippa igenom är större. Försökringsbolaget lär ju bråka om ngt allvarligt inträffar oxå.

Ska du köra på gata är detta är verkligen inget jag rekomenderar & är i mina ögonsett inget annat än skenförsäkring.


Fudpucker skrev:
För att lv-regga en endurohoj måste man alltså förse den med blinkers och allt annat lagligt. Hmm..jag som trodde det gick att komma någorlunda billigt undan. :rolleyes:
Men det är väl så. En rolig hobby är en dyr hobby!

Det räcker som sagt inte bara med blinkers mm alltid. Ska du dessutom köpa blinkers, hastighetsmätare, bromsljuskontakter osv. så har du snart lagt ut mer pengar än vad en färdig LV-reggad maskins skulle kostat.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Fudpucker skrev:
Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Dom är ganska sällsynta dom som är förberedda för lv-reggning. Jag har inte hittat nån än iaf. Men jag ska hålla ögonen öppna.

4-t är inte inte avsevärt mkt mindre mek är 2-t när vi ser till denna typ av hojar.

Ska du inte använda hojen till enduro utan kanske mer grusbus & dylikt kanske du skulle titta nämre på offroadhojar. KTM har ju en del schysta modeller t.e.x. som inte kräver överdrivet mkt service.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
att åka runt och hävda att det är träning varje dag är ingen lösning som funkar i längden.
reglerna säger att man kan köra till och från schemalagd träning/tävling, dom kanske släpper dig en gång, kanske två, men till slut kollar dom och det kan bli dyrt :4skrika

fixa en lv-reggad grus/endurohoj istället, så slipper du bråka med vår kära poliskår.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
koop skrev:
att åka runt och hävda att det är träning varje dag är ingen lösning som funkar i längden.
reglerna säger att man kan köra till och från schemalagd träning/tävling, dom kanske släpper dig en gång, kanske två, men till slut kollar dom och det kan bli dyrt :4skrika

fixa en lv-reggad grus/endurohoj istället, så slipper du bråka med vår kära poliskår.

Så får det bli.
Tack iaf allihopa! :tummenupp
 

Trango_B

attackhamster
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Täby
Hoj
Aprilia
Fudpucker skrev:
Enda sättet att köra landsväg med en endurohoj är alltså att skaffa licens och hävda att man är på väg till/från träning?!
Det är fyrtakt jag är ute efter.
Vill köra så mycket som möjligt och skruva så lite som möjligt.

Du ska inte bara hävda det utan ska oxå verkligen vara på väg dit. Som sagt får du bara kör till träning ordnad av en svemoansluten klubb som du är medlem i. Klockslag måste alltså stämma. Du kan inte åka vägen ut till träningsområdet på en lördag om träningen är en söndag osv. Och åker du någonannanstans är du rökt direkt.
Speciellt om det händer en olycka och du inte är på väg till en svemoträning.
Då har du kört oreggat/oförsäkrat fordon och ligger risigt till som fan.

Så köp en LV-reggad.

Och vill du inte skruva så köp tvåtakt eller en dr,xr och INTE en 4-t racemaskin. Har du en 4-t race får du skruva till förbannelse även om den inte går sönder, och det gör den förmodligen ofta.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Fudpucker skrev:
Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen

Ska du köra grusbus för en så liten peng som möjligt samt minimal service så är det en LV-reg Honda XR600 du ska ha!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fudpucker skrev:
Jag yrar kanske till det lite med att kalla hojarna för enduro. Jag vill ha en sjyst grusbushoj till ett bra pris för att leka med på sidan av vägen, och jag vill kunna ta mig från bostaden ut i skogen genom att köra på väg! :)
Därför är endurohojarna intressanta. Hittat en del fina sån på begagnatmarknaden.
Yrt kanske..men ni fattar nog!
Är det en grusbushoj du letar efter så finns det ju massor av trevliga alternativ som är landsvägsreggade, du behöver ju ingen utpräglad endurotävlingshoj för att ha kul på grusvägarna, det räcker med en kompetent offroadhoj som t.ex en XR600.

Här är några förslag:
http://www.blocket.se/view/4456303.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=9
http://www.blocket.se/view/4223321.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4569513.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top