Angående omkörningar på landsbygden...

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bättre att lära sig motstyrning än diffusa fysikaliska saker som linjeförskjutning. Lär er sånt ni har nytta av istället för att sitta och plugga saker som ni inte har nån användning av. :tummenupp

Motstyrningstråden 2
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Jag känner att jag måste läsa på om det här med linjeförskjutningar.
Kört mc i 3 år utan att ens känna till begreppet :skrämd

Ett under att jag klarat mig så länge som jag har !
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Tre sidor!

Om att det är en god ide att köra rakt fram i vägens riktning på en rak väg*, för annars kan man träffa en lyktstolpe.

Tre sidor!

:rofl

Håller med föregående talare. Vem fan behöver TV? :D


*) OBS! Gäller endast på 80-väg!
 

fleetwood

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Gbg
Hoj
1985 Honda NS400R
Jo, på sätt och vis, men eftersom omkörningen genomförs måste du alltså definiera linjen utifrån att du tillfälligt tar dig över i den mötande filen, vad är den optimala linjen då...

Hmm...SL, - du tar upp en mycket adekvat frågeställning som tävlingsförare och vi vanligt dödligt folk har brottats med sedan gyroeffekten upptäcktes. Det teoretiska resonemang som du för gäller inget annat än spårval versus kraft och tidpunkt för kraft gällande så kallad "raksträcka".

Det de flesta inom motorsporten tränar på är att förkorta tiden mellan inbromsning inför kurva 1 till utgången av kurva 2 och det genomförs genom att finna ett "optimalt" spårval genom båda dessa kurvor. Ditt resonemang rör samma situation fast ur en amatörs vardag, - dvs hur förkorta och göra färden säker mellan "husvagn, - titta vänster, - blinka vänster, - placera rätt växel i (Suzuki) lådan, - gasa*, - titta höger, - blinka höger, - svänga höger, - slå av på gasen...*här infinner sig det första problemet! På grund av ovan nämnda gyroeffekt vill växellådan och resterande Suzuki bege sig i tangentens riktning. Det leder till att det tänkta (ultimata) spårvalet flyger sin kos, - Suzukin vill helt enkelt följa naturlagarna vilket inte är optimalt för den oerfarna Suzukiföraren, det kommer att leda till mark (terräng) syning Jag (och många med mig) försöker penetrera detta faktum genom att helt enkelt powerslajjda upp gixxern tills den tangerar den önskade riktningen. I värsta fall kan man helt sonika följa den nämnda tangentens riktning och köra av vägen. I detta fall kan det vara lämpligt att ljuga om det inför sina polare och istället dra den där historian om "rådjuret" eler liknande otäckt rovdjur som korsat vägen.
 

sark

Bitter och otrevlig
Gick med
31 Jan 2008
Ort
gefle
Hoj
r6
På fullaste allvar sitter du alltså och påminner folk om att inte köra av vägen vid omkörningar? Varför i hela jävla världen stannar du där?

Jag menar, även om folk hade missat det där att man ska hålla sig på vägen vid omkörningar så finns det en hel drös farliga situationer kvar, som du inte ens bemödat dig ta upp. Jag ska hjälpa dig på traven lite:

- Sväng alternativt stanna innan du kommer fram till en bergvägg/korvmoj/flickvännens föräldrar
- Om vägen svänger så betyder det att du också bör svänga
- Befinner du dig på fel sida av vägen och får mötande trafik bör du undvika att köra in i detta/dessa fordon
- Parkera inte mitt i gatan, varken vardagar eller helger, inte ens när det är dåligt väder
- KÖR FÖR GUDS SKULL INTE PÅ LÄGE A I REGN!
- Skulle du mot förmodan befinna dig med motorcykeln på en kaj, kör inte ner i vattnet

Du får använda dom till framtida trådar, utan att ens behöva erkänna min eminenta förmåga att komma på knepiga situationer. Dessa tips är dessutom allmängiltiga och gäller inte enbart på 80-sträckor.

Specialist javisst :tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Klart som korvspad!
:tummenupp
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
tror att suzukilover körde med A läget i och sket ner sig när han passerade 6000varv..för vanligtvis kör han bara med C läget i så han inte ska komma över på den mörka sidan och uppleva ngt roligt..:tummenupp

:hihi :hihi :hihi
Du är fan lika rolig som "the dead terrorist"
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Va synd!! missat denna tråden, o nej,, nu har sukkelovver suddat sina inlägg.:(
som att komma försent till Bion,
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top