Ang helmet cam! ni som kan nåt!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
3884:- ungefär... :tummenupp

Nä vet du vad...du kommer inte gilla det jag skriver nu, men det får du ta. :fakta

..det här ruttnar jag något fruktat på, som ÅF borde du få bättre priser på produkterna än vi vanliga konsumenter, eller hur?

Låt oss räkna lite.

En Gopro Helmet HD Wide kostar 299,99 USD enligt Gopro själva - med gällande dollarkurs (låt oss avrunda uppåt till 7:-/USD) - ger ~2100:- - moms på det ger 2625:- - mig veterligen är det ingen tullsats på elektronik från USA (men det brukar kunna ramla med en tullavgift a' 150:- eller så) - då har man inte jagat billigast möjliga leverantör, det är rekommenderat utpris från tillverkaren...

Frakt tillkommer, är osäker på om tullen lägger moms på frakten, vill minnas jag sett något sådant, men säg att frakten i värsta fall kostar oss en 50 bucks, säg 350:- sisådär.

I värsta fall ger det ett pris hemma på ~3100:-.

Alltså är avansen i storleksordningen runt 700:- /kamera - och då räknar jag som sagt på rek utpris från Gopro...och tar i i överkant på allt runtomkring.

Alltså, 700:- i vinst (återigen jävligt grovt räknat, förmodligen är det mer, jag tvivlar starkt på att du slantar 350:- i frakt per kamera...och att du ger 299,99 USD) på en kamera som kostar 2100:- i USA?

Volymen är låg och allt det där, men man lär undra hur svenska företag har tänkt överleva när fler vågar handla utomlands...(det märker man ju tydligt bara i den närmaste bekantskapskretsen)?

Det här går igen på tamigfan allt...en skitsak som länkagelager till geggmoppen har man hemma för 600:- tullat, fraktat och klart - billigast möjliga här hemma skall ha 900...osv.

I somras handlades det en ny Shoei X-Spirit, hemma, tullad, fraktad och klar - inget fifflande, ~3900 med ett extra mörkt visir...det var en bunt tusenlappar under vad någon svensk handlare grejade det...

Jag vill stötta svenska handlare, men det går fan inte, man blir förbannad. :huvet

/J - jävligt lack på de svenska handlarna

Last edited:

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Nä vet du vad...du kommer inte gilla det jag skriver nu, men det får du ta. :fakta

Jag vill stötta svenska handlare, men det går fan inte, man blir förbannad. :huvet

/J - jävligt lack på de svenska handlarna

Nu tänker inte jag bjuda dig på kaffe vid Rosenhill i sommar!

Bra fråga som jag har full förståelse för!

Ett i mina ögon bra exempel är Canon´s Legria HF200 som just nu är den högst rankade videokameran på Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=403364 .
Lägsta pris i sverige inkl svensk moms är idag 6425 SEK, i USA kostar den 549$ vilket bli 3843 SEK.
Jag kan räkna upp fler exempel på tex bilar/motorcyklar mm...
Det är inte vi svenska handlare som sätter priserna utan tillverkarna (ibland agenter) själva, vi skulle gärna ha samma priser i sverige som i USA för att kunna möta konkurrensen!

Vi samt övriga handlare i EU får inte handla direkt ifrån USA och våra inköpspriser ligger över 299,99 USD, tyvärr.

Jag tycker att du skall vara arg på tillverkarna och inte oss återförsäljare! :krama

• Gilla
Reaktioner: SGM

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det där klippet är grymt! Tänk vad före sin tid han var! :tummenupp
Det var väl reklamfilm för Honda.
V-four victory.
I min värld blir inte en onboardfilm bättre än så.
Ingen musik.
Kunnigt komenterat.
Lagom motorljud.
Men att bara kunna köra med en sådan tingest fasttejpad på tanken!

Rekomenderar åter igen inköp av "The road racers" (tror jag den heter).
Dokumentär om Joeys tidiga karriär med V-four victory som bonus.

[YOUTUBE-ID]qN_IsRscqzQ[/YOUTUBE-ID]

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Så om valet står mellan
GoPro HD Helmet Hero 1080p
VholdR ContourHD1080p
VIO POV.1.5.

Vilken ger då bästa bilden? Om man skiter i priset och bara e ute efter den som ger bästa kvaliteten på det man filmar?

pakisalim

Pakisalim
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
1999 Suzuki Sv 650s Såld
Jag vann en Gopro kamera några år tillbaka det är en mkt bra liten kamera :)

duccen900ss

Sportscam.se 4 life!
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Ducati 848, Ducati Multistrada & KTM 400EXC
Vi fick in både ContourHD 1080p samt GoPro Hd idag och jag måste säga att de både ger skjukt bra resultat, jag blev faktiskt förvånad! :tummenupp

pakisalim

Pakisalim
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
1999 Suzuki Sv 650s Såld
Sweet
Jag tror min är utan HD men även den är bra för att vara så liten!! :)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
tycker även att du ska ta hänsyn till ljudet . Pov:en är grym i detta avseende då du kan koppla in extern mick.

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
ingen...
Så om valet står mellan
GoPro HD Helmet Hero 1080p
VholdR ContourHD1080p
VIO POV.1.5.

Vilken ger då bästa bilden? Om man skiter i priset och bara e ute efter den som ger bästa kvaliteten på det man filmar?

Tror jag kommer att välja GoPro, har förståt att ljudet är bättre på den, mindre rassel och sus än på Contouren, och så får man så mycket extra fastsättningsgrejer med. Bildkvaliten tror jag att är ganska så långt samma.
Och ett annat plus är att den är vattentät.
Contouren är dock snäppet billigare.

Poven är sen igen allt för dyr för mina behov.

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Har fått hem min Gopro HD nu, kan inte annat än rekomendera! är mer än nöjd med det jag har hunnit testa hittils! 5/5 Toasters osv! :)

Här är ett klipp när jag provade kameran på bilen, sitter med sugkopp på motorhuven, använder den vattentäta luckan (var för lat för att byta, gopro rekomenderar den i 160km/h+ eller i vatten då givetvis).. observera att det är Bilen som tjuter, inte vinden eller något annat.
Filmat i medel upplösning, 720p @ 30 bilder/s.

[YOUTUBE-ID]TbTa5TqGVIM[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...