Ang. import från Tyskland....

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Ang. import från Tyskland....(uppdaterat)

Har själv handlat från Tyskland flera gånger men denna gången ställs jag inför ett problem som jag inte mött tidigare.

Mc:n har inte gått 600 mil och jag undrar om fordonets milställning registreras i Tyskland när den avregistreras där??

Känns surt att om det dyker upp ett inbetalningskort från Skatteverket efter en månad på X antal tusenlappar. Milen upp till 600 kommer jag att fixa innan en registreringsbesiktning i Sverige. INTE GENOM ATT KÖRA OREGGAT!!
Den får stå och gå i garaget på ett mekställ.

Fråga nummer två:
Är det någon som fått orginalreggbeviset skickat till sig i efterhand??

Säljaren har nämligen inte orginal "Fahrzeugbrief" i sin ägo! Han har lån på moppen. Tänkte att jag åker ner och går gemensamt till banken och löser lånet sedan tar det ca. 2 veckor innan den tyska ägaren får ägarbeviset och skickar det till mig i Sverige. Gör naturligtvis upp ett ordentligt köpekontrakt. Har läst om folk som gjort så och jag tar naturligtvis mc:n med mig hem efter bankbesöket så han kan ju inte sälja den en gång till. Det känns ändå lite nervöst!

Har svårt att släppa mc:n eftersom priset är snuskbra och den finns nära ett färjeläge:huvet
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ta en tvåveckors mc-semester i Tyskland. Köp hojen och kör med den i två veckor, plocka upp Fahrzeugbrief på vägen hem. :tummenupp

Jag skulle nog åka ner och känna på snubben, verkar han pålitlig så kör, annars skulle jag nog backa. Ta reda på ett gäng hojar i samma område så du har 'reserver'.
 

falco

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
småland
Hoj
aprilia tuono r
Det med miltalet är inga problem.Det är inget som är registrerat .Men utan fahrzeugbrif är du inte ägare.Du måste ha det.........!
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Det med miltalet är inga problem.Det är inget som är registrerat .Men utan fahrzeugbrif är du inte ägare.Du måste ha det.........!
Japp så är det
Ända risken med milen är om tullen intresserar sig för hojen (har hänt en kompis till mig ) då läser dom av milställningen vid införseln.
Jag antar att man kan ta bort batteri och säga att det saknas så mätar avläsning blir svårare att utföra.
Regbeviset skulle jag aldrig lämna landet utan särskilt om man handlar av en privatperson.
gott att höra att det börjar närma sig en ny hoj kan det vara en Aprilia kanske.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
kolla upp

Jag snackade med en polare från tsykland en gång och han sa att man ALLTID skall ha Fahrzeugbrief i handen. Det är ett vanligt sätt att luras på.

Tror du kan gå från banken med en lapp från banken till en lokal polisstation och få ett nytt tillfälligt Fahrzeugbrief utskrivet, mot pengar naturlich...
kommer inte ihåg vad dom där polstationerna kallades, men de finns i varje stad eller ort.
kolla detta närmare:confused:
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Jag skulle nog åka ner och känna på snubben, verkar han pålitlig så kör, annars skulle jag nog backa. Ta reda på ett gäng hojar i samma område så du har 'reserver'.

Funderar faktiskt på det, mindre än 30 mil tur och retur från Lund. Dock ett par timmar på en båt men man skall ju ändå fylla på sprit å ölförrådet inför sommaren. Behövs inga reserver då:tummenupp .

Men utan fahrzeugbrif är du inte ägare.Du måste ha det.........!

Jo, men om jag kan få det i efterhand så hade det löst sig. Har aldrig blivit stoppad i tullen för att bevisa något ägareskap eller annat.

är priset för bra

Vet inte riktigt vad du menar men det är nog inget lockpris för att genomföra ett bedrägeri. Han har haft den på annons ca. en månad och har nu sänkt priset ännu mer. Tror bara att han vill bli av med den och jag tar mer än gärna över den:tungan .

gott att höra att det börjar närma sig en ny hoj kan det vara en Aprilia kanske.

Japp (och tack för hjälpen via PM tidigare:pannkyss )!
En svart Tuono 2005:a med drygt 500 mil på mätaren, chippad, ljudligare blås och mappad (verkar det som)! Lämnar nästan 140 hästar och den kan köpas loss för UNDER 60000Sek. Priset är riktigt bra även med tyska mått mätt....


Tror du kan gå från banken med en lapp från banken till en lokal polisstation och få ett nytt tillfälligt Fahrzeugbrief utskrivet, mot pengar naturlich...kommer inte ihåg vad dom där polstationerna kallades, men de finns i varje stad eller ort. kolla detta närmare

Skall försöka kolla upp det! Det hade löst alla mina problem i ett handslag:)
Fortsättning följer......
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Gubben är desperat och villig att släppa moppen till mig för 6000Euro men
saknar som sagt reggbeviset. Har dock sett att man kan klara sig med ett CoC-intyg från generalagenten, eller?

Har någon gjort detta? (Har sökt men inte hittat info)

Det är ju inget kladd med strypningar eller annat utan moppen skall ju gå igenom som den är. Den är helt orginal (nästan:D ) i alla fall till det yttre.

Tilläggas kan att gubben och jag kommer att skriva ett juridiskt bindande köpekontrakt hämtat från Mobile.de.........
 

gixxer_ecke

Tjockis
Gick med
17 Mar 2007
Ort
daaaalaaarna
Hoj
Gixxer K3
En affär är ENDAST en affär om du får BRIEF dokumentet i din hand när du erlägger pengarna då detta dokument KRÄVS för att fordonet överhuvud taget skall gå att registreras - alla andra vinklar och storys är ointressanta då du riskerar att bli helt blåst på det fordon du så gärna vill ha!!

/Fürstenhoff.


Utan att briefet finns kan man väl inte heller göra ägarbyte, och få hojen avregistrerad i tyskland.
Det kan bli ett problem, då man lär vara med på plats och skriva på papper.

Hur som helst, jag skulle tänka till ordentligt om jag vore du.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
En affär är ENDAST en affär om du får BRIEF dokumentet i din hand när du erlägger pengarna då detta dokument KRÄVS för att fordonet överhuvud taget skall gå att registreras

Är du säker på detta? Jag har själv trott det innan men har börjat tveka lite. Så här skriver Vägverket på sin hemsida:

"Olika former av införsel av fordon:

-som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv."

och lite längre ner:

"Det innebär att fordonet kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om fordonets tekniska status. Vid import av fordon som omfattas av ett EG-typgodkännande ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt. Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC). För att detta ska gälla måste typgodkännandenumret finnas både på fordonet och på registreringshandlingen. Du kan också med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga särdirektiv."

Får nog fan ringa å käfta med Vägverket å Aprilia´s agent i Sverige imorgonmiddag. Verkar skumt.....:va
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Utan att briefet finns kan man väl inte heller göra ägarbyte, och få hojen avregistrerad i tyskland.
Det kan bli ett problem, då man lär vara med på plats och skriva på papper.

Hur som helst, jag skulle tänka till ordentligt om jag vore du.

Usch ja, jag tänker på det konstant! Sover dåligt på nätterna nu för jag vill verkligen ha denna moppen!! Fan att gubben inte har reggbeviset:huvet .....

Men det måste gå att lösa på något sätt, hoppas jag. Åker troligtvis ner i helgen och tittar på moppen och kollar upp snubben. Verkar dock seriös, har haft en polare till att snacka med honom idag och allt verkade som sagt vara i sin ordning.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Skulle du köpa en hoj i Sverige utan ett registreringsbevis?

CoC-intyg är bara ett intyg om att ett fordon är godkänt.
 

gixxer_ecke

Tjockis
Gick med
17 Mar 2007
Ort
daaaalaaarna
Hoj
Gixxer K3
Usch ja, jag tänker på det konstant! Sover dåligt på nätterna nu för jag vill verkligen ha denna moppen!! Fan att gubben inte har reggbeviset:huvet .....

Men det måste gå att lösa på något sätt, hoppas jag. Åker troligtvis ner i helgen och tittar på moppen och kollar upp snubben. Verkar dock seriös, har haft en polare till att snacka med honom idag och allt verkade som sagt vara i sin ordning.


En sak till.

I tyskland skriver dom ner alla modifieringar man gör på ett fordon i fahrzeugbriefet.

Står det att cykeln är trimmad på nåt sätt kan du få problem när du regbesiktiga den.

En polare till mig hade ett litet helvete med att få intyg från V.A.G om att han återställt en audi han hämtat till originalutförande.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag har själv funderingar på att åka ner till tyskland och köpa en moppe. Stället jag har tänkt att åka till ligger i Cuxhaven. Nästan vid Danska gränsen.
Vad EXAKT behöver man ha med sig tillbaka i pappersform?

Fürsten säger BREIF / Fahrzeugbrief. Är det registreringsbevis? Det står på Vägverket Att man skall ha CoC samt någon form av teknisk mall från generalagent för att fordonet skall gå igenom regbesiktning?

Hur funkar det? Vad tar man med sig från tyskland. Vad förväntar sig bilprovningen att få i handen? Vad kan göra så att hojen inte går igenom besiktning. Blinkers? Avgassystem? Motormodifikation (såklart) mer?

Hoj: SP1 00

Och vad skall man kolla upp med hojen i tyskland? Hur kollar man om en hoj är stulen?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Utan Brief så är du inte ägare till hojen, du måste medföra briefet vid färd i Tyskland. Om du blir kollad av polizei så beslagtar dom nog hojen för den betraktas som stulen. Kollar dom dig i tullen så kommer du inte ut med hojen. För registrering i Sverige så MÅSTE briefet finnas det går inte annars. På nyare hojar som är helfordonsgodkända så måste även CoC intyg finnas. Enda undantaget från detta är om det är en 125:a. Då behövs bara ett farzugsshein som är en enklare form av brief och ett typintyg + CoC om den är helfordonsgodkänd. Det kan dock bli problem med ett sådant också. Har själv fått överklaga till VV för att få igenom en CBR 125. (Har hämtat hem 4 hojar hitills)
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Utan Brief så är du inte ägare till hojen, du måste medföra briefet vid färd i Tyskland. Om du blir kollad av polizei så beslagtar dom nog hojen för den betraktas som stulen. Kollar dom dig i tullen så kommer du inte ut med hojen. För registrering i Sverige så MÅSTE briefet finnas det går inte annars. På nyare hojar som är helfordonsgodkända så måste även CoC intyg finnas. Enda undantaget från detta är om det är en 125:a. Då behövs bara ett farzugsshein som är en enklare form av brief och ett typintyg + CoC om den är helfordonsgodkänd. Det kan dock bli problem med ett sådant också. Har själv fått överklaga till VV för att få igenom en CBR 125. (Har hämtat hem 4 hojar hitills)


Helfordonsgodkända. När kom det? en hoj från 00/01, hur vet man om den är helfordonsgodkänd?

Så det man behöver för att få igenom hojen på besiktning i sverige är Breif och om hojen kräver helfordingskodkänning så är det ett CoC som behövs också?

Frågan är om det är värt att spara några få tusenlappar på att köpa i tyskland. Dock finns det väldigt fina SP1or där som inte gått så värst mycket
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Helfordonsgodkända. När kom det? en hoj från 00/01, hur vet man om den är helfordonsgodkänd?

Så det man behöver för att få igenom hojen på besiktning i sverige är Breif och om hojen kräver helfordingskodkänning så är det ett CoC som behövs också?

Frågan är om det är värt att spara några få tusenlappar på att köpa i tyskland. Dock finns det väldigt fina SP1or där som inte gått så värst mycket
Kolla importguiden som finns pa SMC:s hemsida, där star allt om CoC och annat som är viktigt att veta.

Jag tror att helfordonsgodkännandet kom nagon gang i början av 1990-talet. Det var nagra som importerade bilar som kom i kläm men en hoj fran 00/01 bör inte vara nagra problem.

Farzeugsbrief är i tva delar, en stor del som innehaller alla data pa hojen samt namn pa ägaren. Detta dokument är guld värt för har du det i din hand är du ägaren av hojen/bilen oavsett vilket namn som star pa dokumentet.
Sedan finns det en liten del som man ska ha med sig när man är ute och aker där det viktigaste star, den bör ägaren av Aprilian som tradstartaren tänker köpa ha i sin ägo för annars sitter han risigt till om polisen stoppar honom.

Till tradstartaren: Be om att fa namnet pa den bank eller finansbolag som har lanat ut pengarna och har hojen som säkerhet för att fa information om Fahrzeugsbriefet till "din" hoj.

Där man skaffar tillfällig/permanent registrering för att kunna köra hem ett fordon heter Kfz-Zulassungsstelle och finns pa lite olika ställen. Man kan söka efter dom och vilka öppettider de har pa nätet.

Det är rätt höga priser pa hojarna i Tyskland tycker jag men det verkar finnas STORA möjligheter att pruta för manga far dom inte salda.
 

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Ort
Lund, Skåne
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Det har sparkats liv i denna tråden ser jag. Full av desinformattion är den också:tungan .

I tyskland skriver dom ner alla modifieringar man gör på ett fordon i fahrzeugbriefet.

Står det att cykeln är trimmad på nåt sätt kan du få problem när du regbesiktiga den.

Nix, inte om du inte ber om det. Du skall möjligtvis göra det men det skall du även göra i Sverige. Om du chippar din knarr här hemma så skall du igentligen göra en ombesiktning men hur många gör det? Tror inte att dom på Bilprovningen hade märkt skillnaden på 125 hästar eller 140 hästar (som i mitt fall).

På nyare hojar som är helfordonsgodkända så måste även CoC intyg finnas.

Fullständigt fel!!!!
Har du det tyska "Fahrzuegbrief" så är knarren typgodkänd i Europa och då behövs det inga CoC-intyg! Däremot kan det gälla om det är en äldre knarr typ 15-20 år gammal. Importerade min första för 10 år sedan och har aldrig visat något CoC-intyg. Hämtade hem en Toyota MR2:a för ett par månader sedan och det var inte snack om något CoC.....


Vad EXAKT behöver man ha med sig tillbaka i pappersform?
Fürsten säger BREIF / Fahrzeugbrief.

Korrekt:tummenupp

Jag tror att helfordonsgodkännandet kom nagon gang i början av 1990-talet.

Och innan det kan möjligtvis ett CoC-intyg behövas.


Det är rätt höga priser pa hojarna i Tyskland tycker jag

Vafalls:7peta :tungan !

Det tråden gällde var en Aprilia Tuono 05:a som gått drygt 500 mil med chiptrim, ett roligare blås, nytt bakdäck och nyservad. Han ville ha 6000Euro och hittar du en Tuono för det priset i Sverige så hör av dig!
Den billigaste 04:an på Blocket kostar 76000Sek och är i standardutförande (dock så får man lite kläder till). Tilläggas bör att jag har 60 mil till Stockholm och 5 mil till färjeläget till Tyskland. Alltså blir det i princip lika dyrt för mig att handla i Stockholm som Tyskland. Man fyller ju på spritförrådet samtidigt:D

Andra exempel:
Honda Hornet 900 02:a 1200mil 4400Euro.
Cagiva Raptor 02:a 1000mil 4500Euro.
Honda VTR1000Firestorm 01:a 1050mil 4850Euro.
Aprilia SL 1000 Falco 02:a 900mil 4850Euro.
Suzuki GSF 1200 Bandit 02:a 1150mil 3890Euro.
Honda X-11 00:a 850mil 4399Euro.
Suzuki SV 1000 04:a 1150mil 4900Euro.
Aprilia RSV Mille 02:a 1200mil 5000Euro.

Sådana priser hittar i alla fall inte jag i Sverige. Framförallt inte när det gäller Millen och SV1000. Tillägas bör också att nästan alla knarrarna har någon form av extrautrustning som kostar några tusenlappar till samt att priserna alltid är förhandlingsbara. Tyvärr är inte alla modeller billigare i Tyskland.

Hade Bilsport-Mc tagit Millen så hade det blivit en sådan:huvet .
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hur mycket pengar tjänar man på att köpa i Tyskland?

Räkna med bensinpengar fram & tillbaka, matpengar, avgifter.

Sedan kan man räkna på vad det kostar att köpa en hoj i Sverige.
Avgift för att hämta hojen: Räkna på 1000:- i bilåka så har man ett genomsnitt vad det kan kosta.

Det finns t ex SP1or i Sverige som jag är intresserad av. kollar man på hojarna i tyskland får man ofta med bättre ljuddämpare, ofta undertails och lite stylade osv. Detta kostar också pengar. Dock så har man en värdeminskning bara för att hojen är import.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Konstigt. En -04 CBR krävdes CoC till, men en -93:ans FZR räckte med Brief.
Helfordonskravet kom -98 på bilar men fanns redan -95 på en del. Tog in en Bil -97 som var helfordonsgodkänd redan då.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top