ang. Konsikt filter.

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
det är så här att jag har ett koniskt filter hemma som bara ligger. jag provade sätta på det när jag fick det. den gick då bra i början. men sen när jag skulle köra hem från plugget startade den knappt och den gick grymt dåligt.
blöddrade o hade sig hela tiden.

så jag bytte tillbaka till orginal då gick den fint. och nu har jag tatt bort strypningen i CDin. frågan är: kan jag sätta dit det igen utan att bestycka om? nu när cdi strypningen är borta? i med cdi strypningen bara stryper varven och har inte nått att gör med bränsle tillförseln? så är jag tveksam blir det lika dant tror ni att skrället blöddrar och jävlar sig? jag kommer att försöka få tag i större munstycke. (160) men kan jag köra med det filtret så länge? eller vad tror du/ni? :va
 
Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Kronen skrev:
det är så här att jag har ett koniskt filter hemma som bara ligger. jag provade sätta på det när jag fick det. den gick då bra i början. men sen när jag skulle köra hem från plugget startade den knappt och den gick grymt dåligt.
blöddrade o hade sig hela tiden.

så jag bytte tillbaka till orginal då gick den fint. och nu har jag tatt bort strypningen i CDin. frågan är: kan jag sätta dit det igen utan att bestycka om? nu när cdi strypningen är borta? i med cdi strypningen bara stryper varven och har inte nått att gör med bränsle tillförseln? så är jag tveksam blir det lika dant tror ni att skrället blöddrar och jävlar sig? jag kommer att försöka få tag i större munstycke. (160) men kan jag köra med det filtret så länge? eller vad tror du/ni? :va

Nej. låt det vara.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
prulle skrev:
Säger dom inte att man ska a ca 10 stlk större för öppet filter?

Det finns ingen som säger vilken storlek du ska ha på munstycket, det är något du måste prova dig fram med! Dvs byta munstycke, köra en sväng, kolla färg på stiftet.

Följande text är kopierad från 125:a delens egna trimma/ostrypra tråd:


Bestyckning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad nu.

Gasa ur hojen på en lång raka på 2an - 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = Fett (Gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt (Gå upp i munstycke)


Steg 2. Bestycka om

Jag antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.


Steg 3. Finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (den justerar INTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

Nu är du klar för att använda din ny injusterade hoj.

När annars bör jag kolla min bestyckning? Jo när man monterat exempelvis effektavgassystem eller öppet luftfilter (konfilter), eller annan typ av ökat effektuttag.



Mvh
Johan
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
För att ha nån aning om hur mycket du ska gå upp så är 10% en bra regel, så runt 10% borde vara bra.
 
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZR600E
Cyren skrev:
För att ha nån aning om hur mycket du ska gå upp så är 10% en bra regel, så runt 10% borde vara bra.

10 storlekar och 10% är en skillnad, men det är sant, börja med det. Och därefter testa dig fram! :pannkyss

Mvh
Johan
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
Kronen skrev:
mm jag försöker få tag i ett 160 munstycke och ett 155 munstycke.. 142 är orginal 142 + 10% = 156.2

Låter bra, svårt att få perfekt inställning, det är typ omöjligt att träffa helt rätt om man inte bänkar
 

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Ort
Våmhus
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Kronen skrev:
¨
hej

en kommpis hadde samma filter på. den började gå skit dåligt. bludrade och rykte men då var det det där filtret som var fuktigt så den tog in vatten eller nåt liknande så ja vet ej om det är så i ditt fall med en då mvh tomas :pannkyss
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
men kan man inte ändra luftblandningen? har också hört rykten om att man ska olja in Konfilter är det riktigt eller bara BS
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Kronen skrev:
men kan man inte ändra luftblandningen? har också hört rykten om att man ska olja in Konfilter är det riktigt eller bara BS

Olja in filtret för att oljan (fettet) ska fånga upp så mycket partiklar som möjligt så de inte fortsätter in i cylindern. Jag va lat av mig och köpte en sprayflaska hos min återförsäljare. Speciellt avsedd för lufftfilter. Förbannat klibbig spray.
Bara att ta loss filtret o göra rent det i tex bensin så försvinner "kletet" och all smuts som det fångat upp. Sen sprayar man på ett nytt lager och sätter tillbaka på hojen. Funkar kanon!
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
Jo men robe.. du har ju koniskt filter. du har visst inte bytt munstycke. går din bra ändå?... min gick helt åt helvete dåligt!! kan det va för jag inte oljat in det? :va

(Robe fick du tag i 160 munstycke? isåfall vart? det största jag fått fatt i är 145 :3freak )

en sak till.. CDI boxen är nu vid detta tillfälle ostrypt. vilket medger att tändningen är ändrad.. innan när den va strypt i cdi - boxen så tog jag på effektsystem och drog varända strypning som fanns förutom CDI strypningen. när jag hade kört en dag tog jag bort tändstifet och kollade. det var vitt.

vikket säger att jag hade för litet munstycke... men nu när CDI boxen är ostrypt har jag lite funderingar.... kan stiftet nu vara gyllenbrunt? nu när jag kört en dag med ostrypt CDI. (har inte provkört den efter CDI pillandet)

om det nu visar sig när jag kollar på stiftet igen efter en dags körande att det är gyllenbrunt. vågar jag dra på Konfiltret då??? kan ju kolla hur stiftet ser ut när jag kört ett tag med det ju......
 
Last edited:

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
Kronen skrev:
om det nu visar sig när jag kollar på stiftet igen efter en dags körande att det är gyllenbrunt. vågar jag dra på Konfiltret då??? kan ju kolla hur stiftet ser ut när jag kört ett tag med det ju......

Du måste dra ut hojen på 1'an 2'an 3'an sen på med dödaren och skruva ur stiftet. Testa detta på någon lång raka med mycket plats i väggrenen så du kan byta stift utan oro för att bli påkörd av någon klumpig bilist!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kronen skrev:
mm jag försöker få tag i ett 160 munstycke och ett 155 munstycke.. 142 är orginal 142 + 10% = 156.2
så går inte räkna. Ett munstycke som är till storleken (siffermässigt) dubbelt så stort som ett annat är i regel närmare 4ggr större i verkligheten då man mäter aria. Då det är en **** formelsamling för att få reda på vad 10% större verkligen blir.

Kronen skrev:
Jo men robe.. du har ju koniskt filter. du har visst inte bytt munstycke. går din bra ändå?... min gick helt åt helvete dåligt!! kan det va för jag inte oljat in det? :va

(Robe fick du tag i 160 munstycke? isåfall vart? det största jag fått fatt i är 145 :3freak )

en sak till.. CDI boxen är nu vid detta tillfälle ostrypt. vilket medger att tändningen är ändrad.. innan när den va strypt i cdi - boxen så tog jag på effektsystem och drog varända strypning som fanns förutom CDI strypningen. när jag hade kört en dag tog jag bort tändstifet och kollade. det var vitt.

vikket säger att jag hade för litet munstycke... men nu när CDI boxen är ostrypt har jag lite funderingar.... kan stiftet nu vara gyllenbrunt? nu när jag kört en dag med ostrypt CDI. (har inte provkört den efter CDI pillandet)

om det nu visar sig när jag kollar på stiftet igen efter en dags körande att det är gyllenbrunt. vågar jag dra på Konfiltret då??? kan ju kolla hur stiftet ser ut när jag kört ett tag med det ju......
Filtret skapar ju ett ickemotstånd gämförelsevis med din gamla luftburk och det kan vi inte veta vad den hade för luftgenomströmning men i regel får hojen mer luft och det måste kompenseras med mer bränsle.

En till sak du bör tänka på är att du inte monterar filtret för nära förgasaren. Det kommer alltid ut lite oförbränt bränsle ut genom insuget på förgasaren innan reed ventilerna har hunnit stänga helt och det kan räcka för att täppa filtret (med bensin) så att hojen får mindre luft än vad den behöver och går skit efter ett tag när man monterat filtret. Detta hände mig på min NS. Löste det genom att montera en distans mellan filtret och fuggen sen gick hojen som en "dröm". I af bra för att vara en NS. :hihi
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Observera att det är helheten som spelar roll, en motor är aldrig bättre än sin sämsta komponent. De är ingen ide att hänga på öppet filter och byta munstycke efter som motorn bara får mer blandning än cylindern klarar av att förbränna, i alla fall om det är det ända som är gjort på motorn.
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
jag har koniskt luft filter på min NSR... men jag har det inne i orginal burken tästade å köra med de utan att ha på burken :död fick tinnitus när jag skulle köra iväg :tungan man fick skit ont i öron + att jag blev ton döv :D endå har jag bra ljuddämpning i min hjälm!
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top