Ang. SM 2008

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
När är det tävlingskalendern brukar komma ut? Iaf sådär inofficiellt.
Nån tok på jobbet har fått för sig att vi ska cykla Vättern runt nämligen, och vill ju gärna kunna skylla på att det är tävling. :rolleyes:
Annars så är det la bara att trampa är jag rädd. Men det kan säkert vara nyttigt det med. Eller så.

Vi klubbar får försöka att inte lägga någon tävling den dagen. Så kan du samtidigt utmana oss andra. Se vilken motardpilot som utan motors hjälp tar sig snabbast runt. Spontant som dyker upp i mitt huvud är att jag vågar satsa en slant på Ljungberg, Lennartsson, eller Lisa.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Vi klubbar får försöka att inte lägga någon tävling den dagen. Så kan du samtidigt utmana oss andra. Se vilken motardpilot som utan motors hjälp tar sig snabbast runt. Spontant som dyker upp i mitt huvud är att jag vågar satsa en slant på Ljungberg, Lennartsson, eller Lisa.

Jag har faktiskt tjuvtränat ett varv på banan 1996....

#170#

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
YZF450
Hörde att två från Jönköping hade 40års kris..
Skulle köra vasaloppet.Men om dom nu inte känner sig bättre efter de.
Så kan dom ju ta vättern runt med.
Ja kan ha en vätskekontroll i Jönköping för dom som vill,ja är ju bara 20+ ;)

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Mitt förslag sen urminnes tider är precis likadant nu som då. 20 första till final, resten i sista chansen om de sista två platserna. I brist på folk (vilket är ganska troligt) så kör s1 & s2 sina sista chansen ihop. Open (fd. rookie) tycker jag ska få köra sitt helt för sig själva. Däremot vore det ju en utopi om man man kunde få ett väl fungerande system där B-förare kan få Wildcard till A-tidskval (och då får köra A-final eller sista chansen). Men det funger ju enbart om man kan förlägga klasserna på olika dagar eller delar ut wildcard redan efter Opens tidskval.

Det här tror jag är bäst för publik, förare och framtid.

Edit: Markus dräparen ;)

:klappar helt klart ett bra förslag

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
Masturbike
Mitt förslag sen urminnes tider är precis likadant nu som då. 20 första till final, resten i sista chansen om de sista två platserna. I brist på folk (vilket är ganska troligt) så kör s1 & s2 sina sista chansen ihop. Open (fd. rookie) tycker jag ska få köra sitt helt för sig själva. Däremot vore det ju en utopi om man man kunde få ett väl fungerande system där B-förare kan få Wildcard till A-tidskval (och då får köra A-final eller sista chansen). Men det funger ju enbart om man kan förlägga klasserna på olika dagar eller delar ut wildcard redan efter Opens tidskval.

Det här tror jag är bäst för publik, förare och framtid.

Edit: Markus dräparen ;)

Upplägget är ju både enkelt och bra :tummenupp
Men kommer det att bli några tävlingar att praktisera det på :confused:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Upplägget är ju både enkelt och bra :tummenupp
Men kommer det att bli några tävlingar att praktisera det på :confused:

Det brukar ju vara djäkligt dålig fram förhållning med svenska tävlingar, även SM. Men såklart hoppas jag att det kommer bli många tävlingar i Sverige 2008.
Men vi måste själva angagera oss i högre utsträckning för att både trycka på klubbar och hjälpa dom. Själv vet jag ingen klubb jag kan hjälpa, konkreta tips välkomnas!

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Vi kan försöka att få till en cup på tillfälliga centrala banor. Eskilstuna har haft tävlingar på sin bandyplan. Örebro har oxå haft. Fler kan ha. Samordna det och göra en cup av det. 4-5 st enkla centralt belägna tävlingar under en säsong. En i Karlstad kanske. Har dom motorcyklar där eller kör dom bara rally? Jönköping? Växjö på uråsa?

Vi måste själva pusha om det ska bli något. Förra säsongen var ju inte många tävlingar. Var och en kan ju undersöka möjligheterna i sin egen hemstad och klubb. Det behöver inte vara en tävling med dyr tidtagning. Köra startordningen med en stege är kul det med. Många korta heat, med tex 8 förare i varje heat. Där publiken själva kan lista ut vem som leder.

Som det är nu så har man inte mycket aning om vem som leder om man inte är insatt själv. Och det gör ju sporten inte roligare för dom som tittar första gången.

Fram för flera enklare tävlingar utan transponders och kval. Kvala kan ni som kör SM få göra på dom tävlingarna. Maximera deltagarantalet till förslag 60 st, mixa ihop och blanda hela förmiddagen. 8 i varje heat. 2 minuters paus mellan heaten. Lite underhållning i bland. Kör finaler för alla som deltager, där segraren går upp till nästa final. Avsluta med en A-final för tex 10 st.

Bygg banorna så det blir feta sladdar och stora hopp. Då kan det bli kul att även titta på. Och i förlängningen börja köra själv.

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Vi kan försöka att få till en cup på tillfälliga centrala banor. Eskilstuna har haft tävlingar på sin bandyplan. Örebro har oxå haft. Fler kan ha. Samordna det och göra en cup av det. 4-5 st enkla centralt belägna tävlingar under en säsong. En i Karlstad kanske. Har dom motorcyklar där eller kör dom bara rally? Jönköping? Växjö på uråsa?

Vi måste själva pusha om det ska bli något. Förra säsongen var ju inte många tävlingar. Var och en kan ju undersöka möjligheterna i sin egen hemstad och klubb. Det behöver inte vara en tävling med dyr tidtagning. Köra startordningen med en stege är kul det med. Många korta heat, med tex 8 förare i varje heat. Där publiken själva kan lista ut vem som leder.

Som det är nu så har man inte mycket aning om vem som leder om man inte är insatt själv. Och det gör ju sporten inte roligare för dom som tittar första gången.

Fram för flera enklare tävlingar utan transponders och kval. Kvala kan ni som kör SM få göra på dom tävlingarna. Maximera deltagarantalet till förslag 60 st, mixa ihop och blanda hela förmiddagen. 8 i varje heat. 2 minuters paus mellan heaten. Lite underhållning i bland. Kör finaler för alla som deltager, där segraren går upp till nästa final. Avsluta med en A-final för tex 10 st.

Bygg banorna så det blir feta sladdar och stora hopp. Då kan det bli kul att även titta på. Och i förlängningen börja köra själv.

Håller med Lasse....

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Håller med Lasse....

Då kör vi på det. Efter nyår tar jag tag i Örebroarrangemanget på vinterstadion eller örebromässan om flera gör samma sak i sin hemstad och ingen i klubben har invändningar mot det. Det var ju så himla lite tävlingar förra året.

Ola och Stefan är förarrepresentanter, (tanter iaf) så dom kanske vill ha synpunkter innan jag lovar för mycket.

Vem tar tag i övriga Sverige.

PS: Barret är bra på mycket. http://www.jibjab.com/starring_you/receipt/3283775

Last edited:

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Då kör vi på det. Efter nyår tar jag tag i Örebroarrangemanget på vinterstadion eller örebromässan om flera gör samma sak i sin hemstad och ingen i klubben har invändningar mot det. Det var ju så himla lite tävlingar förra året.

Ola och Stefan är förarrepresentanter, (tanter iaf) så dom kanske vill ha synpunkter innan jag lovar för mycket.

Vem tar tag i övriga Sverige.

PS: Barret är bra på mycket. http://www.jibjab.com/starring_you/receipt/3283775

det behövs fler förare med idéer som dig Rostedt och som tar tag i problemet med att vi har för få tävlingar , jag har bara positiva synpunkter , men du behöver inte fråga mig och Stefan om lov , det har du aldrig gjort förut

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Känns som det finns anledning att lyfta tråden!

Vad händer egentligen inför 2008? Antydningar man fått är ju att det är STOR brist på arrangörer. Flertalet verkar vara på väg att falla bort & inget görs för att behålla dom eller skapas ersättare.

Linköping? Vore ju en skam om där inte kördes SM med finns det folk som är villiga att arrangera?
Östersund? Jocke drog ju ett gigantiskt lass själv där uppe i år o det är ju ohållbart. Enl. mig en av sveriges roligaste banor & även här vore det en skam om det inte går få ihop folk till ett arrangemang.
Östhammar? Ny o fin (?) bana. Är väl bara att köra på eller?
Göteborg är väl dom enda som officiellt ansökt? Klart vi ska ha ett rejs även på sveriges baksida!
Örebro räknar jag kallt med.

Mer?

Det är väl dax att vi börjar vakna o inse att tar vi inte tag i det här själva blir det inget heller

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe

Vad händer egentligen inför 2008? Antydningar man fått är ju att det är STOR brist på arrangörer. Flertalet verkar vara på väg att falla bort & inget görs för att behålla dom eller skapas ersättare.

Linköping? Vore ju en skam om där inte kördes SM med finns det folk som är villiga att arrangera?
Östersund? Jocke drog ju ett gigantiskt lass själv där uppe i år o det är ju ohållbart. Enl. mig en av sveriges roligaste banor & även här vore det en skam om det inte går få ihop folk till ett arrangemang.
Göteborg är väl dom enda som officiellt ansökt? Klart vi ska ha ett rejs även på sveriges baksida!

Mer?

Det är väl dax att vi börjar vakna o inse att tar vi inte tag i det här själva blir det inget heller

Jag kan svara på frågan om Östhammar/ÖMK.....
Vi hann inte riktigt imål i år när det gäller gruspartiet,men det fixar vi till tidigt i vår.
MEN vi har andra problem och det gäller som vanligt ljudet,ÖMK kommer att få
ljuddispens för 2 helger a 6 dagar(fre/lör/sön).
Detta innebär att vi kommer arrangera en supermototävling,men INTE ett SM som första tävling.(återkommer med vilken helg)
Den andra ljuddispenshelgen är vikt för Enduro-SM (16/8)som ÖMK arrangerar MEN vi kommer även då att ha en öppen supermoto träning på söndagen den helgen är det planerat i nuläget.
Övriga träningar beror mkt på vilken vind det blåser just den dagen och det
blir sena beslut OM det går att köra då.
Jag informerar om detta....
Vi kommer att jobba på med ljudbegränsningar/ljudvall under hela året och se om det går att köra mera kontinuerligt framöver.
En sak som är jävligt viktigt att vi gör allt på hojen som är möjligt för att minska ljudet,vi kommer att ha ljudmätning varje tillfälle vi tränar.....

Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10

Mer?

Vi ( gillisson o jag) får väl kolla med FÄN RACING här i E-TUNA om dom har ngt. på G.. Det finns ett kalas ställe ( en öde tomt ) mitt i stan.:tummenupp
Det skulle vara perfekt om vi kunde få vara där om så bara en dag !!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jag kan svara på frågan om Östhammar/ÖMK.....

Även om jag har förståelse för er så tycker jag det är synd att ni inte satsar på SM trots allt. Andra klubbar har arrangerat SM som första tävling med bra resultat, o som det ser ut är det ju SM arrangörer vi behöver!

Ljudet är ju ett ständigt gissel tyvärr. Litet avsteg från tidigare diskussion med någon som vet om det är klart med 94dbA för 2008?

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Ljudet är ju ett ständigt gissel tyvärr. Litet avsteg från tidigare diskussion med någon som vet om det är klart med 94dbA för 2008?

Detta är något SVEMO måste gå ut med snart!
Jag med flera sitter och bygger ihop hojen inför 2008, och vill inte köpa in ett system som inte klarar Svemo kravet. Så vi måste veta vad som är krav.
Hur gör vi, vem tar vi kontakt med. Någon som vet ???

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Detta är något SVEMO måste gå ut med snart!
Jag med flera sitter och bygger ihop hojen inför 2008, och vill inte köpa in ett system som inte klarar Svemo kravet. Så vi måste veta vad som är krav.
Hur gör vi, vem tar vi kontakt med. Någon som vet ???

Vad sägs om de kontaktpersoner som står listade på svemo.se ? :tummenupp

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Var det inte så att Peter sa att reglementet för 2008 skulle i ännu större utsträckning följa FIMs reglemente ? OCH i FIMs reglemente för 2008 finns följande att läsa (crossreglementet och jag hittar inget undantag för Supermoton) :

79.11 Sound limits in force
Max. 96 dB/A measured at a fixed RPM (see also Art. 79.06).

Note: As from 01.01.2008, the maximum sound limit will be set at:
96 dB/A for motorcycles with a two stroke engine.
94 dB/A for motorcycles with a four stroke engine.

Av detta så verkar det alltså vara så att det är 94dB som gäller för nästa år.

En annan intressant läsning finns i tilläggen för 2008

B) FIM Standards for SuperMoto circuits
1) 049.3.1 General, 1st Para.
A SuperMoto course shall be paved and will generally include
a) another paved section, composed of jumps and/or rolling waves (recommended)
and/or
b) an off-road section (all weather style, offering a dust and/or mud-free ride)
and/or
c) a section with artificial obstacles (jumps, rolling waves, tables, etc)

Gör plats för asfalt-only banor. Dessutom så är det ju ok med woopisar och platåer som konstgjorda hinder.

.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S