Ang. SM 2008

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Bara 1 sm-arrangör?

Ja, verkligheten kommer ifatt alla sporter förr eller senare (inte speedway dock).
I supermoto finns det inga juniorer, inga ungdomar. Det finns en enda rookieklass och där ryms som mest 30 förare. Startavgifterna är högre än för cross men betydligt lägre än för tex. Roadracing.

Vem ska arrangera tävlingarna åt er? Det finns ingen ekonomi i det då publik bara är något vi ser på tv när dom sänder från utlandet och rookisarna / juniorerna är inte nog många att kunna skapa 1 tävling tillsammans.

Det finns 4-5st i vardera elitklass som har nog mycket spons / erfarenheter och meriter att dom kan luta sig tillbaka och vara just "proffs", men resten måste nog försöka hjälpa till om det skall bli några tävlingar framöver.

På SM i Linköping 2007 hände just detta. Familjen Huvell byggde grusparti, div. folk hjälpte till hit och dit med saker innan tävlingen och en hel folksamling hjälptes åt att sopa i rondellystemet efter 4-hjulingarna. Tack, superbra och sportsligt snyggt jobbat. Kan vi / ni jobba mer på det sättet kommer det bli lättare att få arrangörer framöver.

/HW & Sara i Linköping

Det är ju just det här som är Problemet Hannes.

När Carl-fredrik o co. Drog igång det här med supermoto igen runt -00
så va abitionen att man skulle betala för att få se på häftiga Race. (precis som i Speedway. Fördelen va att Man hade möjligheten att ta Racen till publiken i stället för ut till motorbanorna som bara dom mest sörjande hittade till. Sedan så skulle inte tävlingarna hänga på hur många som anmälde sig. Utan på hur mycket publik det kom o hur mkt Sponsorpengar man fick in. Första tävlingen jag körde va i Förlanda utanför KUNGSBACKA. Fick Betala anmälningsavgiften eftersom ingen visste hur mkt publik det skulle komma . Efteråt så visade det sig att det kom så mkt publik så anmälningsavgiften kunde betalas tillbaka till förarna. Som Calle sa Va att artisterna på en Cirkus betalar inte sin publik för att få visa upp sig. O det har han helt rätt i. DET ÄR NI SOM ÄR ARTISTERNA. Försök att komma in i städerna o köra Racen. där finns publik. Där finns Pengar sponsorer. Även den ointresserade tycker att det är häftigt med tät racing. Kolla NM i Torp 2004?. Mer intresse mer tillväxt.
Det va det här som det tjatades om innan Peter o Kronäs hoppade in i Svemo . Det Va bättre för sporten när det gick på Rallycross banor. (kanske inte banorna. Men absolut för sporten.)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vad man kanske inte ska glömma är att cirkusartisterna säger inte "fixa ni ett fett stort tält o lite elefater så kommer vi o gör show".
Det är fortfarande vi som måste fixa rejsen och showen i första hand.

Vi fixar ett hopp som vi fraktar runt till alla rejs där det behövs.
Grusdel om det är möjligt att lösa. Men om inte det finns eller väder eller annat inte tillåter får det bli renasfaltsbana, fast då med hopp iaf.
Ungefär så här är det ju det funkar i Usa och AMA-serien. Lite si o så med kvalitén på banorna om man frågar mig. Men grymt coola rejs & hur som helst bättre banor än vad de flesta RC-banor kan erbjuda.

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
artisterna på en Cirkus betalar inte sin publik för att få visa upp sig.

Intressant att du jämför med just en cirkus. Alla har väl sätt hur mycket plakat och banderoller som sätts upp några veckor innan ciruksen kommer till stan.
Det är inga frivilliga poolbyggare som gör det jobbet utan cirkusens egna personal som ser till att de kommer publik till cirkusen så att dom själva kan få betalt för att visa upp sig.
Väl där, några dagar innan uppträdandet reser som själva sitt tält, sätter upp staket, matar djuren, tar emot folket i entren osv.
Efter showen, samma visa fast baklänges.
På sin höjd kommer det en kommunalanställd och visar vart dom kan få elektrisitet och vatten men resten sköter dom själva.

Jag glömde allt det där med markhyra, polistillstånd osv.. (inte poolbyggaren där heller) :tummenupp

Edit: Vad jag försöker säga är att jag visst kan fixa en tävling, men inte utan stort stöd från förarna som vill köra. Ni är jätteduktiga på att köra hoj, men ni är inga Tony Rickardsson som kan räkna med att få allt serverat. Ännu i alla fall.

/HW

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Sluta snåla nu christian..
Fan. Det är bara att köpa ett till....
Känner inte igen dig. Köp 2st du har ju två hojar. Köp två hojar till så kan du köpa 2 rör till .
Skärpning !! Betala o var glad.:pannkyss

Mvh Perre

Sent ska syndaren vakna... Pank efter nyår.. du vet hur det är.

Vi måste få någon som har tid att bli spindeln i nätet i Supermoto frågorna. Stadsrace liknade NM i torp vore kanon.

Själv tycker jag det kan vara bra med kanske två till tre tävlingar med rallycrossen igen. både för publicitet och ha tre klara SM redan.
Hade vi ca 10.000 i publiksiffra i kinnekulle finalen 2006??? Va kan vara bättre?
Vi har ett färdigt platå hopp liknade USA tävlingarna som vi förankrar på något sätt. på så sätt har ju banan allt som reglimentet kräver. hopp, grus och asvalt.

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
Sent ska syndaren vakna... Pank efter nyår.. du vet hur det är.

Vi måste få någon som har tid att bli spindeln i nätet i Supermoto frågorna. Stadsrace liknade NM i torp vore kanon.

Själv tycker jag det kan vara bra med kanske två till tre tävlingar med rallycrossen igen. både för publicitet och ha tre klara SM redan.
Hade vi ca 10.000 i publiksiffra i kinnekulle finalen 2006??? Va kan vara bättre?
Vi har ett färdigt platå hopp liknade USA tävlingarna som vi förankrar på något sätt. på så sätt har ju banan allt som reglimentet kräver. hopp, grus och asvalt.

Inte för att verka negativ Christian så var nog majoriteten där för att titta på Rallycross eller vad tror ni? Dom såg nog oss som en pausunderhållning mellan heaten så kändes det för mig ialla fall.
Man kan ställa sig frågan hur månag var det som anmälde sig till rejsen när vi körde med rallycrossen och hur många har änmält sig nu när vi inte kör på rallycrossbanor. i ett startfält på max 15st så var det bara 7 vid ett tillfälle om jag inte minns fel. Men förra året samt detta så har vi varit tvungna att kvala ut förare i ett startfält på max 22st förare i varje klass. Men det mest negativa som jag upplevde det med rallycrossen var att vi skulle betala TV avgiften. Vi var inte redo för det då och är det inte än. Jag ser det som att TV bolaget helgarderade sig först tar det betalt av oss som kör och sedan säljer de produktionen till en kanal och känar pengar på det. Jag vet ju inte om mitt påstående är sant men så har jag uppfattat det som.

MVH Robert

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ja du fixar banan så fixar jag fölket kanske ett alternativ. + att vi kör två SM istället för ett på Linköping så behöver vi inte tänka på att det blir bortfall av en tävling i GBG i värsta fall.:tummenupp

Vad har man mc-mässor till? Jag finns i SMC:s monter till och från hela veckan så bara du kommer förbi så kan vi snacka mer om det.
Kanske lite :fyllisar också...

/HW

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
Vad har man mc-mässor till? Jag finns i SMC:s monter till och från hela veckan så bara du kommer förbi så kan vi snacka mer om det.
Kanske lite :fyllisar också...

/HW

Japp :öl är aldrig fel. Jag kikar förbi en sväng så kan vi diskutera mera då.
BR Robert

Lindhracing

It's an attitude, not a wheelsize...
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Honda CR 500 & Husqvarna Rödmyra

Här tror jag att sanningen är nära. Vi kan säga att "vi ska bara" och "någon borde" och ha hur många bra idéer som helst. Men, det kommer inte att bli något av det förrän en fysisk människa faktiskt lyfter på telefonluren och blir den sammanhållande.

Kanske låter kaxigt :pangihuve men, tro mig, jag har provat. Med varierande resultat... :3freak

Magnus

Enginehardware

www.enginehardware.se
Gick med
29 May 2005
Hoj
Husaberg Carbon 693, Kawasaki SXR800.
Här tror jag att sanningen är nära. Vi kan säga att "vi ska bara" och "någon borde" och ha hur många bra idéer som helst. Men, det kommer inte att bli något av det förrän en fysisk människa faktiskt lyfter på telefonluren och blir den sammanhållande.

Kanske låter kaxigt :pangihuve men, tro mig, jag har provat. Med varierande resultat... :3freak

Magnus

Du har helt rätt unge hr Lindh, då "vi" höll på med detta fanns det inga alternativ, skulle det bli av fick man göra det själv.
Det finns tyvärr inte någon "någon" som har trätt fram, som samtidigt har kunnande och arbetskapacitet och kan avsätta all den tid som du och jag vet går åt för att fixa det som behövs. Både du och jag hade under denna tid en ganska förstående arbetsgivare.

Lägg över bollen på SVEMO, de har ju anställda som förhoppningsvis jobbar 8-17 och borde då i rimlighetens namn ha några timmar över att sköta detta.
Den som sitter som ideellt arbetande sammankallande i sektionen kan inte lastas för att han inte gör mer än vad han har tid till.

De på kansliet ska kanske utöka vad som finns med i deras arbetsbeskrivning.

Då har ni någon som kan bolla med alla bra ideer som ni skickar in.

Hlsn
Thomas

Last edited by a moderator:

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Det är ju just det här som är Problemet Hannes.

När Carl-fredrik o co. Drog igång det här med supermoto igen runt -00
så va abitionen att man skulle betala för att få se på häftiga Race. (precis som i Speedway. Fördelen va att Man hade möjligheten att ta Racen till publiken i stället för ut till motorbanorna som bara dom mest sörjande hittade till. Sedan så skulle inte tävlingarna hänga på hur många som anmälde sig. Utan på hur mycket publik det kom o hur mkt Sponsorpengar man fick in. Första tävlingen jag körde va i Förlanda utanför KUNGSBACKA. Fick Betala anmälningsavgiften eftersom ingen visste hur mkt publik det skulle komma . Efteråt så visade det sig att det kom så mkt publik så anmälningsavgiften kunde betalas tillbaka till förarna. Som Calle sa Va att artisterna på en Cirkus betalar inte sin publik för att få visa upp sig. O det har han helt rätt i. DET ÄR NI SOM ÄR ARTISTERNA. Försök att komma in i städerna o köra Racen. där finns publik. Där finns Pengar sponsorer. Även den ointresserade tycker att det är häftigt med tät racing. Kolla NM i Torp 2004?. Mer intresse mer tillväxt.
Det va det här som det tjatades om innan Peter o Kronäs hoppade in i Svemo . Det Va bättre för sporten när det gick på Rallycross banor. (kanske inte banorna. Men absolut för sporten.)

Problemet med stadsrace e just banorna.
Eller förarna?
Jo för blir banan för liten, då skiter folk i å köra tävlingen. Så här ska inte en supermoto bana se ut! Det har man ju hört ett antal ggr.
Men vaffan vill vi ha race så lär vi köra på det som bjuds.
Det skulle säkert gå att fixa en tävling på isstadion i E-tuna, ja det gick ju bra ett år, men vad hände redan nästa år, typ 50% startande, och år tre var vi ca 20st tot. :confused: Så om man ska lägga ner allt arbete som krävs då vill man ju veta om det kommer några förare först???

/Gillisson

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Eller förarna?
Jo för blir banan för liten, då skiter folk i å köra tävlingen. Så här ska inte en supermoto bana se ut! Det har man ju hört ett antal ggr.
Det skulle säkert gå att fixa en tävling på isstadion i E-tuna, ja det gick ju bra ett år, men vad hände redan nästa år, typ 50% startande, och år tre var vi ca 20st tot. :confused: Så om man ska lägga ner allt arbete som krävs då vill man ju veta om det kommer några förare först???

/Gillisson

Fan, fixa istadion i år !!! :yoparty

Fattar inte folk som kör när tillfälle bjuds och sen klagar!
Om det blir något där SM eller vanlig tävling så räkna med mig på plattan :) grym bana!!!

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Vi i ÖMK har haft mycket motvind för att genomföra "projekt Lunda supermotobana" och det är framför allt som ni vet ljudet,MEN däremot har
vi haft stöd ifrån Svemo i form av Martin H som frågat hur det går och även
besökt den planerade banan flera gånger.Han har motiverat oss och jag tror att han har försökt att "lobbat" för sporten(supermoto) bland de övriga inom Svemo.Martin H har dock rätt många uppdrag på ett år som domare i alla motordicipliner som finns och behöver säkert hjälp av "vältaliga" förare som
stöttar han.Vi får dock inte förglömma säkerheten på banorna,för en allvarlig olycka kan ju vara förödande för våran sport bland allmänheten.
Just my 2 cent....

RMSusaRacing

RMSusaRacing
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Honda
Eller förarna?

/Gillisson

Vad hände med flygplatsen i Eskilstuna trakten där det anordnades SM förrförra året? Finns det ingen som är villig att hyra och anordna något där?
Det finns ju en del folk som kommer därifrån så ni kanske kan gå ihop och anordna något?
Robert Susa

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
:)
Vad hände med flygplatsen i Eskilstuna trakten där det anordnades SM förrförra året? Finns det ingen som är villig att hyra och anordna något där?
Det finns ju en del folk som kommer därifrån så ni kanske kan gå ihop och anordna något?
Robert Susa

Flygplatsen ligger väl egenteligen bortanför Strängnäs...
Men det e inte långt:)
Det går med all säkerhet att ordna en tävling där, problemet e just att få någon att hålla i det. Tim Cedergrens far och Johnny "puma", var de som stod för det tunga jobbet då, och de vägrar att göra om det.
Synd som fan, för det är iaf. enligt mig den finaste banan vi har haft.
Vet att han som äger fältet tog 8000kr för att hyra banan en dag för träning, och det drar ju iväg på ett flera dagars arrangemang.
Jag håller på å tjatar på lite folk som skulle greja det, men lite trögt e det ju att få någon att nappa tyvär.
Då kom det ju förare, men publiken svek, vilket inte gör det lättare.
Men skriver som de flesta andra: Om ni vet någon som e lämplig så e det bara att höra av sig
/Gillisson

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Det jobbas på att få till ngt på Malmby. Får man bara med sig en klubb så ska det nog gå lösa.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Få med sig en klubb?

En arrangerande klubb som officiellt står för arrangemanget o allt vad det medför.
Dock räknar jag med att det mesta förarbetet inför tävlingen & under helgen får ske av "supermoto-folk" med undantag av iaf tävlingsledare som bör ta en aktiv del i planeringsstadiet.

Ludde

#85 - TokStrokeRacing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CRF450 SM o MX
Liten uppdatering från oss i Götet. Vi vill gärna arrangera en tävling men problemet för oss är att vi har ingenstans att vara på.:(
Bananpiren förhandlar STCC om ett femårskontrakt det innebär att vi isådant fall blir tvugna att hyra av STCC om de vill hyra ut till oss och då lär det bli dyrt. Säve är inne för upphandling och det är i princip omöjligt att arrangera där även om vi fick pga alla kraven från flygplatsen osv. Vi jobbar på att få till en plats att arrangera men det är inte så lätt. Så håll tummarna för oss och tipsa gärna mig om ni känner någon eller vet ett bra ställe man skulle kunna arrangera på.
MVH Robert Susa
Supermoto Kortedala MK.

Försök få till nåt samtidigt som Supercrossen på Ullevi... Hade varit riktigt rockigt med offroaddelen på Ullevi och asfalten utanför. Dåligt med plats utanför dock, men fränt hade det varit. Som X-games.

Fast är la antaligen tokönsketänkande.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...