Anklagad för vårdslöshet i trafik pga bakhjulsåkning, hjälp!

Duvungen

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
To old to be told...
Juridik.. Kontrollen!

Tja, ser ditt problem ochhar varit nära själv, men haft tur med val av snut att torska för. Du ska dock få ett par tips inför rätten!

1. Att din skylt var "för liten" kan inte ge att du kör ett "oregistrerat fordon", däremot kostar det dig förmodligen 600 spänn för att skylten inte är "väl synligt placerad"!

2. Att framföra ett fordon på annat sätt än avsett är inte förbjudet, under förutsättning att du har kontroll på fordonet. Har du hört nån dömas för vårdlöshet som kört lite på sladd med bilen?

3. Att däremot bland bilar där oförutsedda hinder kan uppkomma körra på slangen är värre, men var det inga bilar där, och jag vet att det är bra sikt. så ska du frias i rätten, men där hamnar du nog däremot!

4. jag vet flera som gjort som du, och de har kommit loss. Det måste bevisas att du var ett riskmoment i trafiken och inte bara att det gick på slangen så att säga. Och om det ser ut som tt du har kontroll, och att det inte gick för fort så ska det inte vara så stor risk..

5. Du kan däremot dömas för nåt annat. Om dem är jävliga, och det är att man enligt lag ska köra mkukt och "miljöeffektivt" och så. Och om du utan skäl till att gasa hårt "råkar" få upp cykeln på ett hjul så kan du få lite böter för det, men du behåller j lappen!


Hoppas du får lite uppslag, kan vara värt att kontakta en jurist, billigare än att torska kortet iaf! Hoppas det går bra och lycka till..

ses på varsitt hjul senare!!

/ J..



cerwin skrev:
Tjena!

Jag har lite problem med lagens långa arm och antar att det är fler här som har blivit haffade för bakhjulsåkande. Skicka gärna svar på hur ni har gjort för att slingra er ur problemen i sådanna fall!

Såhär är det:

Jag blev haffad i torsdags kväll vid 20:30 tiden på Kungsängsleden i Uppsala.
Kungsängsleden ligger relativt "o-centralt" och det är bara trafik åt ett håll, delad körbana helt enkelt.
Jag kommer fram till ett rödljus lite lätt på framhjulet och sätter ned för att sedan ställa mig i samma körfält som den främsta (enda) bilen i "kön".

Oturligt nog står det en civipolis i körfältet till vänster om "mitt"
och ser mig.
Det blir grönt och jag åker iväg på slangen, åker kanske 70m lungt på bakhjulet och inte fortare än vad man får (70km/h). Sedan är det ett till rödljus och jag gör en stoppie igen och ställer mig till höger om bilen som står där redan.

Helt plötsligt kommer det en arm och sliter ut tändningsnyckeln. Jag kollar till höger och det står en blåklädd man där säger åt mig att ta av mighjälmen.
Sedan får jag leda bort hojen...

Jag är anklagad för vårdslöshet i trafiken pga bak/fram-hjulsåkandet. Sedan klagar dom även på att man inte får stå i samma körfält som en bil.
+ Att fordonet var oregistrerat då de tyckte att min skylt var av undermålig storlek (miniskylt)

Jag erkännde att jag hade en felaktig plåt, men jag erkännde INTE beträffande vårdslöshet i trafik. Polisen skrev att jag åkte 20-30m på bakhjulet i rapporten.

Jag fick desutom se filmen som de fick på mig och denna fick med
bakhjulsåkningen (ser väldigt harmonsikt och kontrollerat ut, enl. mig) dessutom blir jag skymd bakom
bilen jag stod brevid tidigare större delen av bakhjulsåkandet. Stoppie nr 2 syns knappt då jag är ganska långt bort.

Jag sade i princip ingenting åt polisen om varför jag körde på bakhjulet.

Info: Jag har nästan 6000 mil i ryggen och har kört hoj sedan -95 (125:a), sedan tung från -97. Utan att bli haffad för nått under hela denna tid.
 

barchetta

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
FYM 110cc Pitbike
Hehe, den här tråden startade jag för 2 år sen nästan ju..."cerwin" hette jag då.
Glömde skriva hur det gick...sorry

Efter 3 månader så dök det upp ett brev från åklagarmyndigheten:

"Förundersökning kommer ej inledas på grund av bristande bevis" stod det i brevet! Så ingenting hände alltså.

MVH
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
barchetta skrev:
Hehe, den här tråden startade jag för 2 år sen nästan ju..."cerwin" hette jag då.
Glömde skriva hur det gick...sorry

Efter 3 månader så dök det upp ett brev från åklagarmyndigheten:

"Förundersökning kommer ej inledas på grund av bristande bevis" stod det i brevet! Så ingenting hände alltså.

MVH

Blev du glad? :va ?
:hihi
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
MattE. skrev:
Ingen skylt alls(otillåten skylt): 400kr
Delvis dold skylt: 300kr


Eller har jag helt fel nu? :confused:

Jaa jag hade en minskylt och eftersom den inte är utfärdad av vägverket räknas det som om fordonet är oskyltat förklarade dengriniga mcsnuten innan han gav mig 600:- i böter.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Hightuned skrev:
Jaa jag hade en minskylt och eftersom den inte är utfärdad av vägverket räknas det som om fordonet är oskyltat förklarade dengriniga mcsnuten innan han gav mig 600:- i böter.
Så alltså är det bättre att köra helt utan om det bara ger 400 i böter???? Risken att bli jagad/stoppad ökar väl markant iof..... hmmm
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
K-Man skrev:
Så alltså är det bättre att köra helt utan om det bara ger 400 i böter???? Risken att bli jagad/stoppad ökar väl markant iof..... hmmm
600:- vare sig du har otillåten eller ingen skylt alls sa han till mig?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag blev tagen för en bakhjulsåkning mitt inne i stan. Körde väl ca 20 m på bakhjulet och accade bort till nästa trafikljus. Ärendet kom upp i tingsrätten och jag blev anklagad för bakhjulskörning och fortkörning och att hojen lät för mycket. Polisen stod till vänster om mig i trafikljuset, jag svängde höger(såg inte dem), körde iväg på bakjulet. Jag var i tinget i oktober nån gång. Blev dömd för fortkörning utan att de mätt upp mig och brott mot vägtrafikkungörelsen. Jag fick böta 1400 spänn tror jag sen trodde jag allt var över. I februari kom ett brev från länsstyrelsen som säger att de drar in mitt körkort i 6 mån bara för att jag varit av med kortet innan... Hela sommaren förstörd pga slöa j..la myndigheter!!!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top