Anklagad för vårdslöshet i trafik pga bakhjulsåkning, hjälp!

cerwin

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM Duke II
Tjena!

Jag har lite problem med lagens långa arm och antar att det är fler här som har blivit haffade för bakhjulsåkande. Skicka gärna svar på hur ni har gjort för att slingra er ur problemen i sådanna fall!

Såhär är det:

Jag blev haffad i torsdags kväll vid 20:30 tiden på Kungsängsleden i Uppsala.
Kungsängsleden ligger relativt "o-centralt" och det är bara trafik åt ett håll, delad körbana helt enkelt.
Jag kommer fram till ett rödljus lite lätt på framhjulet och sätter ned för att sedan ställa mig i samma körfält som den främsta (enda) bilen i "kön".

Oturligt nog står det en civipolis i körfältet till vänster om "mitt"
och ser mig.
Det blir grönt och jag åker iväg på slangen, åker kanske 70m lungt på bakhjulet och inte fortare än vad man får (70km/h). Sedan är det ett till rödljus och jag gör en stoppie igen och ställer mig till höger om bilen som står där redan.

Helt plötsligt kommer det en arm och sliter ut tändningsnyckeln. Jag kollar till höger och det står en blåklädd man där säger åt mig att ta av mighjälmen.
Sedan får jag leda bort hojen...

Jag är anklagad för vårdslöshet i trafiken pga bak/fram-hjulsåkandet. Sedan klagar dom även på att man inte får stå i samma körfält som en bil.
+ Att fordonet var oregistrerat då de tyckte att min skylt var av undermålig storlek (miniskylt)

Jag erkännde att jag hade en felaktig plåt, men jag erkännde INTE beträffande vårdslöshet i trafik. Polisen skrev att jag åkte 20-30m på bakhjulet i rapporten.

Jag fick desutom se filmen som de fick på mig och denna fick med
bakhjulsåkningen (ser väldigt harmonsikt och kontrollerat ut, enl. mig) dessutom blir jag skymd bakom
bilen jag stod brevid tidigare större delen av bakhjulsåkandet. Stoppie nr 2 syns knappt då jag är ganska långt bort.

Jag sade i princip ingenting åt polisen om varför jag körde på bakhjulet.

Info: Jag har nästan 6000 mil i ryggen och har kört hoj sedan -95 (125:a), sedan tung från -97. Utan att bli haffad för nått under hela denna tid.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
!!!

Tyvärr verkar det som poliserna vaknat på fel sida.... eftersom de verkade leta fel

MEN det är olagligt att köra på ett hjul.... :(

Eftersom de har dig på bild så är det svårt att slingra sig ur detta.
(Be om en kopia och lägg ut den här) :p
 

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
*
Det var väl nån förra året som vart friad efter att han hade framfört sin motorcykel på bakhjulet på en sådan väg som du beskriver. Han överskred inte lagstadgad hastighet och hade kontroll på fordonet, Minns dock inte om han var ensam på vägbanan eller om det fanns fler fordon på vägen.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Värt ett försök www.trafikjuristen.se

cerwin skrev:
Tjena!

Jag har lite problem med lagens långa arm och antar att det är fler här som har blivit haffade för bakhjulsåkande. Skicka gärna svar på hur ni har gjort för att slingra er ur problemen i sådanna fall!

Såhär är det:

Jag blev haffad i torsdags kväll vid 20:30 tiden på Kungsängsleden i Uppsala.
Kungsängsleden ligger relativt "o-centralt" och det är bara trafik åt ett håll, delad körbana helt enkelt.
Jag kommer fram till ett rödljus lite lätt på framhjulet och sätter ned för att sedan ställa mig i samma körfält som den främsta (enda) bilen i "kön".

Oturligt nog står det en civipolis i körfältet till vänster om "mitt"
och ser mig.
Det blir grönt och jag åker iväg på slangen, åker kanske 70m lungt på bakhjulet och inte fortare än vad man får (70km/h). Sedan är det ett till rödljus och jag gör en stoppie igen och ställer mig till höger om bilen som står där redan.

Helt plötsligt kommer det en arm och sliter ut tändningsnyckeln. Jag kollar till höger och det står en blåklädd man där säger åt mig att ta av mighjälmen.
Sedan får jag leda bort hojen...

Jag är anklagad för vårdslöshet i trafiken pga bak/fram-hjulsåkandet. Sedan klagar dom även på att man inte får stå i samma körfält som en bil.
+ Att fordonet var oregistrerat då de tyckte att min skylt var av undermålig storlek (miniskylt)

Jag erkännde att jag hade en felaktig plåt, men jag erkännde INTE beträffande vårdslöshet i trafik. Polisen skrev att jag åkte 20-30m på bakhjulet i rapporten.

Jag fick desutom se filmen som de fick på mig och denna fick med
bakhjulsåkningen (ser väldigt harmonsikt och kontrollerat ut, enl. mig) dessutom blir jag skymd bakom
bilen jag stod brevid tidigare större delen av bakhjulsåkandet. Stoppie nr 2 syns knappt då jag är ganska långt bort.

Jag sade i princip ingenting åt polisen om varför jag körde på bakhjulet.

Info: Jag har nästan 6000 mil i ryggen och har kört hoj sedan -95 (125:a), sedan tung från -97. Utan att bli haffad för nått under hela denna tid.
 

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
Du kan ju försöka säga att den stegrade sig utan att du ville det!! Powerwheelies är ju inte olagligt...eller? :fakta
 

Skorpan

Guest
Xraptor skrev:
Du kan ju försöka säga att den stegrade sig utan att du ville det!! Powerwheelies är ju inte olagligt...eller? :fakta
hade det bara vart några meter så hade saken vart biff men när det är så långt så blir det nog värre
har själv gjort samma sak,klara mej men då var det på 5-6 meter bara som tur var
good luck

edit: fanns ett vittne men den sa att det bara var ca 5-6 meter på rättegången,var längre än så i verkligheten
 
Last edited:

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
följdfråga: varför är det olagligt?
vissa har ju mer koll på hojen på ett hjul än vad visssa har på två... kolla bara på filmen på ducati 999'an =)
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Har för mig att jag läst att det är fullt lagligt att stå i samma körfält som en bil, sålänge man står inom filmarkeringen. Huruvida detta är korrekt eller ej låter jag vara osagt. Fast fokus låg kanske inte på just detta...
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Finns de inga andra trafikanter på polisens film så är det rätt bra chans att man klarar sig..
det är just för dom andra trafikanterna man åker dit..
vårdslöshet i trafik.. o de brukar resultera i indraget kk.

Det finns exempel på här i stan där en klarat sig på att de inte va nåra trafikanter i närheten..
 

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Piteå
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
cerwin skrev:
Tjena!

Jag har lite problem med lagens långa arm och antar att det är fler här som har blivit haffade för bakhjulsåkande. Skicka gärna svar på hur ni har gjort för att slingra er ur problemen i sådanna fall!

Såhär är det:

Jag blev haffad i torsdags kväll vid 20:30 tiden på Kungsängsleden i Uppsala.
Kungsängsleden ligger relativt "o-centralt" och det är bara trafik åt ett håll, delad körbana helt enkelt.
Jag kommer fram till ett rödljus lite lätt på framhjulet och sätter ned för att sedan ställa mig i samma körfält som den främsta (enda) bilen i "kön".

Oturligt nog står det en civipolis i körfältet till vänster om "mitt"
och ser mig.
Det blir grönt och jag åker iväg på slangen, åker kanske 70m lungt på bakhjulet och inte fortare än vad man får (70km/h). Sedan är det ett till rödljus och jag gör en stoppie igen och ställer mig till höger om bilen som står där redan.

Helt plötsligt kommer det en arm och sliter ut tändningsnyckeln. Jag kollar till höger och det står en blåklädd man där säger åt mig att ta av mighjälmen.
Sedan får jag leda bort hojen...

Jag är anklagad för vårdslöshet i trafiken pga bak/fram-hjulsåkandet. Sedan klagar dom även på att man inte får stå i samma körfält som en bil.
+ Att fordonet var oregistrerat då de tyckte att min skylt var av undermålig storlek (miniskylt)

Jag erkännde att jag hade en felaktig plåt, men jag erkännde INTE beträffande vårdslöshet i trafik. Polisen skrev att jag åkte 20-30m på bakhjulet i rapporten.

Jag fick desutom se filmen som de fick på mig och denna fick med
bakhjulsåkningen (ser väldigt harmonsikt och kontrollerat ut, enl. mig) dessutom blir jag skymd bakom
bilen jag stod brevid tidigare större delen av bakhjulsåkandet. Stoppie nr 2 syns knappt då jag är ganska långt bort.

Jag sade i princip ingenting åt polisen om varför jag körde på bakhjulet.

Info: Jag har nästan 6000 mil i ryggen och har kört hoj sedan -95 (125:a), sedan tung från -97. Utan att bli haffad för nått under hela denna tid.

Först & främst så be Polisen visa i Trafikförfattningarna (Trafik lagboken) vars det står att man inte får stå bredvid en annan bil i ett körfält, fråga oxå så här. "Är det inte så att om det rymms 2 fordon i ett körfält räknas det inte som 2 körfält då" Frågar du detta så kommer dom nog att få 2 ? i ögonen ska du se, har du otur så tar dom dig för nå annat tex slitna däck eller nå likande, har du tur så blir det bara bakhjulskörning & reg skylt.

Vårdslöshet är en svår definition, är vägen slät bra väglag bra väder inte så mkt trafik eller snarare ingen trafik alls så är det nästan omöjligt att åka dit för vårdslöshet i trafik
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
du kan ju knappast neka iaf, det var ju annan trafik där med tyvärr. Jag hade lite mer tur sist farbror blå ville snacka med mig om bakhjusåkning. Jag mötte en målad polisbil på bakhjulet, men jag beslöt mig för att inte stanna trots deras blinkande och tutande.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
NorrköpingsTidningar 2001-10-16 kl 20:24
Inte brottsligt köra på bakhjulet

Motorcyklisten körde på bakhjulet på Skarphagsleden.
Det var möjligen en vådlig färd, men inte brottsligt.
Det anser tingsrätten, som friar mc-åkaren från vårdslöshet i trafik.
Det var i mars i år som den 27-årige motorcyklisten drog upp mc:n på bakhjulet.
Bakhjulsåkningen pågick i 20-40 meter, hastigheten var omkring 50 km i timmen.
Åkningen på ett hjul ledde till att 27-åringen åtalades för vårdslöshet i trafik.
Men mannen frias av tingsrätten.
Rätten betecknar visserligen färden som ”vådlig” och anser att föraren ”brustit i omsorg och varsamhet”.
Samtidigt konstateras att trafiken var gles och inga trafikanter fanns i mc-åkarens omedelbara närhet.
Och därmed anses 27-åringen inte ”i väsentlig mån” brutit mot kravet på varsamhet.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
Ett typ exempel på en situation, där poliserna kunde ha skött det här mycket snyggare. För mig väcker det bara ännu mer förakt mot polisen...jag har snart tyvärr inte mycket till förtroende för polisen idag...vilket är synd för det finns bra poliser.

Jag tycker böter för felaktig reg-skylt skulle ha räckt, samt en kraftig basstämma som tydligt rekommenderat dig att ta det lite lugnare i trafiken.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
i detta fallet vill jag ju inte säga att det kunde ha slutat med en olycka. Men faktum måste väl alla hålla med om att det ger en större olycksrisk om folk kör på bakhjulet i stadstrafik?
Alla har ju tyvärr inte sån jättekoll när de slangar så tyvärr händer ju både det ena och andra. Händer nåt oförberett när man är på bakhjuler så lär ju bromssträckan öka rätt markant. Men jag vet att det är svårt att låta bli, speciellt på en offroad eller motard där det ofta går att slanga i låga farter.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
"i detta fallet vill jag ju inte säga att det kunde ha slutat med en olycka." allting kan alltid sluta på ett mindre lyckat sätt!

jag håller fullständigt med om att det kanske inte lämpar sig med bakhjulsåkande i traffiken men va fan det är väll mycket annat som inte lämpar sig heller typ motorcyklar snabba bilar slöa bilar och cyklister mm mm gammla förare unga förare ! hela bilar rena bilar mm mm

men om vi hade haft någonstanns där det var ok att slanga och rejsa och leka så hade det kanske inte varit så många bakhjul i allen!

har det förästen varit någon allvarlig insident i samband med bakhjulsåkande?
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Står det verkligen uttryckt i lagboken att en mc måste framföras med båda hjulen i kontakt med underlaget eller nått liknande?
Eller är det upp till varje polis i aktuellt ärende att bedöma om det var vårdslöst framförande?
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det begriper du väl att det är olagligt, du har för fasen 70% av bromsverkan i luften. Men ändå bedöms det väl från fall till fall hur allvarligt det hela varit.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Frågan var om det står i klartext i lagboken. Utgångsläget för att argumentera sig fri blir annorlunda om det inte gör det.
 

Skorpan

Guest
slanga och lägga lakrits = vårdslöshet i trafik (om man gör det medvetet)
kör du 5-6 meter så kan man säga att den gick upp så slog du av på gasen så fort du märkte det
längre sträckor = medvetet :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top