Anlägga bilplats med marksten?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Bör väl inte vara så märkvärdigt? Som nybliven husägare måste man såklart fixa en extra bilplats så bägge bilarna får plats.

Biluppfart ca 5x5m. Lera under översta jordlagret.
Byggmax har en guide.

http://www.byggmax.se/gor-det-sjalv/grund-och-platta/lagga-marksten
5m, alltså ca 1dm i lutning.

Gräva ut ca 35cm. Fylla med stenkross.

Hittar snabbgrus.se och swerock.se som leverantörer av.
Snabbgrus har en tabell:
http://www.snabbgrus.se/maengd-beraeknar.asp?groupid=33&productid=407

Då hamnar jag på 14,66ton om jag räknar på 30cm bergkross 0-16mm.
Eller ska jag köra 0-32mm?
Markduk läggs. Efter det behöver man hyra en vibratorplatta.
Hur stor då?
http://www.ramirent.se/Produkter/Anlaggningsmaskiner/Vibratorplattor/

Därefter stenmjöl. Hur mycket då?

För att avsluta med plattor och fogsand.
Är fogsand och putssand detsamma?
Hur stora mängder kan man förvänta sig att det går åt här?

Plattor tänker jag mig från Jem & Fix.
http://www.jemfix.se/butik/traedgaard/marksten-og-golv/marksten.aspx?pid=9020836&view=1
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
35 cm bärlager räcker inte om du tänker köra/parkera bil ovanpå sedan. Jag har gjort det misstaget, det ser för jävligt ut efter nåt år eller så.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna men tror vi körde ett 30 cm bärlager först med grovt grus, typ 16-24 och sen ett finare 8-16 i ett 20 cm lager. Stenmjölet använder du bara för att sätta stenen i sedan.
Använd en tung vibrator, så tung som möjligt typ 90 kg. Vibra mycket och ofta, gärna i omgångar. Glöm inte sätta kantsten, helst i betong så skiten ligger kvar.
Fogsanden får plattorna att ligga stilla.

Finns hur mycket som helst på nätet att läsa.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag skulle kört på 0-32. Stenmjölet så tunnt som möjligt men i praktiken så tjockt som dragbanorna + lite variation i bärlagret. Jag tycker att stenmjölet kan ersättas med nån fin-makadam typ 2-4 eller 2-5. En sån liten yta hade jag av praktiska skäl kört med en rundpadda (typ 446328) och kört på så gott det går under utläggning av bärlagret. Bara att köra på, det kan inte bli för bra packat.

Och skit i Byggmax steg 14 med fogbredd. Blir bara massa ogräs, dom skall ihop så mycket som möjligt.

Se till att du har nåt att såga stenen med.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
35 cm bärlager räcker inte om du tänker köra/parkera bil ovanpå sedan. Jag har gjort det misstaget, det ser för jävligt ut efter nåt år eller så.
Kommer inte ihåg exakta siffrorna men tror vi körde ett 30 cm bärlager först med grovt grus, typ 16-24 och sen ett finare 8-16 i ett 20 cm lager. Stenmjölet använder du bara för att sätta stenen i sedan.
Använd en tung vibrator, så tung som möjligt typ 90 kg. Vibra mycket och ofta, gärna i omgångar. Glöm inte sätta kantsten, helst i betong så skiten ligger kvar.
Fogsanden får plattorna att ligga stilla.

Finns hur mycket som helst på nätet att läsa.

Det är nästan lögn i helvete att få makadam tätt och att ligga still. Nån form av noll-material måste man ha under sättsanden/stenmjölet. Sen om 35cm räcker eller inte beror på vad det är för material under.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Som sagt..beror på underlaget. Men i överlag på normal mark (hård jord/lera) ska det inte vara några problem att köra på en 30-35cm.
Man hade kunnat köra ännu mindre om underlaget är riktigt bra men det är dumt att tipsa om, då jag hellre ser att om man inte är säker, utför jobbet med goda marginaler.
Man kör alltid fiberduk/markduk underst iallafall. För det första gör det att lera inte trycks upp, det stabiliserar underlaget samt håller undan växtlighet tills viss mån.

Sedan är det alltid bäst att köra så grovt material som möjligt i botten o som man orkar jobba med (beroende på om man har tillgång till grävmaskin eller inte). Jag personligen hade kört 20-30cm med 0-63...o sedan 5-10cm med 0-16 (lätt att raka till o få en bra yta). Resterade 0-8 eller 0-4 o lägga plattorna/markstenen på det(någon cm bara). Kör helst så grovt material så långt upp som möjligt.
Och paddan ska väga närmare 400+ kg för att köra någon verkan. En bra tumregel är att tänka på att om paddan väger 400kg så paddar man effektivt 40cm ner(500kg paddar 50cm ner o inte mer osv).
Använder man då mer material än så får man padda i omgångar. Liten rundpadda på en 80-90kg använder du på sista lagret med 0-8 lr 0-4. Lägger man ut 30cm med 0-32 o paddar med en liten rundpadda på 100kg så kommer det med största sannolikhet sjunka bra mycket de kommande månaderna.
Så en 400-500kg padda blir perfekt på 30cm med material. Du kommer förstå vad jag menar när du börjar padda...det sjunker ihop braaaa mycket.
OBS...inget makadam/singel! Finns ingen anledning att lägga det då det inte är packningsbart. Det kan du använda om du vill göra dränering på ena sidan för att leda bort vattnet. Det ska då bara ligga över dräneringsrörena utanför plattområdet.

För att ge en fingervisning så kan jag nämna att de gånger vi gör stora kommunparkeringar på ängar som har riktigt dålig bärighet så kör vi allt ifrån 35-60cm med 0-150. Desto grovare material..desto bättre bärighet. Dock mer svårjobbat. Men för en vanlig privatparkering på normal jord/lera behövs inte grövre än 0-63
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är nästan lögn i helvete att få makadam tätt och att ligga still. Nån form av noll-material måste man ha under sättsanden/stenmjölet. Sen om 35cm räcker eller inte beror på vad det är för material under.

Indeed! Makadam/singel går inte att packa..det rör sig konstant o kommer alltid röra på sig. Det material används endast i syfte att vatten ska kunna ledas bort. Att man gjuter en platta på det är en hel annan sak då vikten fördelat på en stor yta. På en väg lr parkering blir det en stor vikt på en liten yta.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Skrev fel, menade inte singel utan stenkross så klart.
Lite oklar med begreppen.

Så fiberduk i botten av alltihop. Ska jag lägga en till ovanpå stenkrossen sen också? Annars försvinner väl allt stenmjöl rakt igenom?

Kommer resultatet bli dåligt med 30cm 0-32? Tänker på att i såna fall behöver jag bara ett lass hitkört. Annars får jag beställa 2 lass.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Skrev fel, menade inte singel utan stenkross så klart.
Lite oklar med begreppen.

Så fiberduk i botten av alltihop. Ska jag lägga en till ovanpå stenkrossen sen också? Annars försvinner väl allt stenmjöl rakt igenom?



Kommer resultatet bli dåligt med 30cm 0-32? Tänker på att i såna fall behöver jag bara ett lass hitkört. Annars får jag beställa 2 lass.

Det Phillee skriver är helt klart rätt. Så grov kross som du kan hantera i botten (0-90), toppat med nåt finare (0-18 eller nåt liknande. Det gör man av praktiska skäl, 0-18 får du jämn och fin med minimalt arbete, den är lätt att kratta upp och justera mellan paddningarna utan att dra med sig stora stenar och tjockleken på sättmaterialet kan hållas minimalt.

Men är det så att du bara har möjlighet att köpa en storlek så skulle jag gå på 0-32, en acceptabel kompromiss. Lite mer jobb för dig, du tvingas kanske på lite tjockare sättmaterial men det kommer att funka.

Det är underarbetet som gör det bra, inget annat. Har du tjälskjutande mtrl så måste du schakta ut annars blir det trist efter en kall vinter och du kan aldrig padda för mycket.

Ett bra tips kan vara att gräva ur och grovplanera ut grovkross nu direkt och låta det ligga hela vinten så sätter det sig fint.


Frågar du mig så skall du inte ha nån duk längst upp under plattorna, plattorna åker kana och jag gillar det inte. Det finns dom som gör så med det är mest för att dom tror att man slipper ogräs. Ogräs får man ändå, det kommer uppifrån. Fogsanden förvinner inte, du kommer att få borsta ner och komplettera ett par gånger oavsett hur du gör.

kolla vad en bil tar och hur tungt dom får köra i ditt område innan du bestämmer dig. 15 ton är ganska mycket på ett lass.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Skrev fel, menade inte singel utan stenkross så klart.
Lite oklar med begreppen.

Så fiberduk i botten av alltihop. Ska jag lägga en till ovanpå stenkrossen sen också? Annars försvinner väl allt stenmjöl rakt igenom?

Kommer resultatet bli dåligt med 30cm 0-32? Tänker på att i såna fall behöver jag bara ett lass hitkört. Annars får jag beställa 2 lass.

Som fsn skriver. Duk behövs inte på toppen. Materialet sjunker inte genom. Det sipprar in i springor lite här o där i översta lagret men det ska det göra för att binda materialet (som ex. om man kör för grovt material o asfalterar på det sen kommer de stora stenarna röra på sig när man kör på det o inom loppet av ett år lr 2 har asfalten vibrerat loss pga ojämnheter av det grova materialet under. Har lagat många sånna feljobb. Bara att gräva bort grovmaterial o ersätta med finare)...Sen kan det självklart funka med 0-32 hela vägen. Så länge det är hyfsad mark. Men eftersom jag inte sett på utgrävningen så måste jag ge instruktioner baserat på hur jag skulle gjort utifrån ett beställningsjobb från privatperson. Men absolut är 0-32 en okay kompromiss ifall underlagret är tillräckligt bra. I värsta fall om du märker att materialet sviktar när du paddar så kan du ju alltid gräva bort samkrosset (0-32), lägga det på hög. O sedan gräver du ut 10 lr 15 till..o på med mer samkross, padda på nytt tills det slutar svikta. O du ser direkt om materialet sviktar med en 500kg padda..om du inte vet o är osäker så sviktar det inte, för det syns o märks tydligt :tummenupp Men för allt o världen, ingen liten 70-100kg rundpadda! Its a big no no
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det Phillee skriver är helt klart rätt. Så grov kross som du kan hantera i botten (0-90), toppat med nåt finare (0-18 eller nåt liknande. Det gör man av praktiska skäl, 0-18 får du jämn och fin med minimalt arbete, den är lätt att kratta upp och justera mellan paddningarna utan att dra med sig stora stenar och tjockleken på sättmaterialet kan hållas minimalt.

Men är det så att du bara har möjlighet att köpa en storlek så skulle jag gå på 0-32, en acceptabel kompromiss. Lite mer jobb för dig, du tvingas kanske på lite tjockare sättmaterial men det kommer att funka.

Det är underarbetet som gör det bra, inget annat. Har du tjälskjutande mtrl så måste du schakta ut annars blir det trist efter en kall vinter och du kan aldrig padda för mycket.

Ett bra tips kan vara att gräva ur och grovplanera ut grovkross nu direkt och låta det ligga hela vinten så sätter det sig fint.


Frågar du mig så skall du inte ha nån duk längst upp under plattorna, plattorna åker kana och jag gillar det inte. Det finns dom som gör så med det är mest för att dom tror att man slipper ogräs. Ogräs får man ändå, det kommer uppifrån. Fogsanden förvinner inte, du kommer att få borsta ner och komplettera ett par gånger oavsett hur du gör.

kolla vad en bil tar och hur tungt dom får köra i ditt område innan du bestämmer dig. 15 ton är ganska mycket på ett lass.

13ton tar en lastbil enligt snabbgrus och de hävdar att de kan leverera ett helt lass med 13ton för ca 2200 inkl moms. Men är väl dumt att snåla utan bättre att beställa 2 lass då och gräva ut lite extra för säkerhets skull. Jag har börjat gräva lite under mina lediga dagar så får väl se vad jag blir färdig till.

Tack för alla råd :banana
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ett tips är att kolla upp om någon i din närhet gjuter markstensplatta åt dig, dvs mönstrad betong. Blir oftast billigare, fan så mycket bättre och framför allt så slipper du garanterat ogräs.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Annars brukar det dyka upp kringresande asfaltläggare då och då. Det kan bli skitbilligt. Eller skit billigt.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Ett tips är att kolla upp om någon i din närhet gjuter markstensplatta åt dig, dvs mönstrad betong. Blir oftast billigare, fan så mycket bättre och framför allt så slipper du garanterat ogräs.

Fast markstensplattan kan inte gärna ta upp något vatten alls?
Stenläggningen är tänkt att göras mellan asfaltsvägen och huset. På den vänstra sidan tar befintlig uppfart vid av asfalt. Är nog bra om vattnet kan ta vägen någonstans.

Asfalt är inte snyggt nog, men absolut är det praktiskt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, den tar inte upp speciellt mycket vatten men just därför fixar man till en dränering som vanligt eller lutning för avrinning ner i uppsamlare till tex dagvatten.
Smidigt är det åtminstone och jag kommer gjuta så mycket jag kan i framtiden före stenläggning.
Jag har faktiskt "stengångar" på tomten som är platsgjutna för att efterlikna den all förbannad jävla Ölandssten jag har på hela tomten. Smidigt med gjutet, det sprack dock några plattor när jag baxade in en lastbil med växlarflak och lastade på 20 ton blålera. Huset rörde sig till och med :brinnerup
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
En padda på 500kg. Har man någon mobil kran till den eller hur får man den på plats?

Skulle tro på en kranbil. Har du nåt att lyfta med så kan du ta den på släp men det brukar man inte ha...

Med tanke på att det handlar om 25 kvadratmeter så är det av just transportkostnad/hyra som jag rekommenderade en rundpadda istället. En sån rullar/drar man enkelt upp på minsta sortens släpvagn. Jag känner direkt om det är färdigpaddat eller inte och det kommer du också att göra. Jag hade med tanke på den lilla ytan trots allt kört på en liten padda och istället paddat fler tunnare omgångar och vid behov använt vatten och istället lagt pengarna på att gräva ut 10-15 cm djupare istället.

Hade jag efter en vinter märkt att det var kasst hade jag förbannat min egen inkompetens och gjort om det.

Var många år sen jag jobbade med sånt här men jag la totalt 170 kvadrat plattor runt mitt eget hus för 3-4 år sen. Allt packat med rundpadda (endast för att jag råkar äga en sån). Har inte satt sig öht.

Det kommer alltid att krävas mindre körning och kanske kännas säkrare med en 500kg padda men med tanke på jobbets totala storlek och vilken extra kostnad den för med sig i form av transporter så kan det ifrågasättas.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
En padda på 500kg. Har man någon mobil kran till den eller hur får man den på plats?

Just fan..är så van att alltid ha grävmaskin på plats. Men gör så att du skaffar den tyngsta paddan ni klarar av att lyfta upp o ner på ett släp (de hjälper till att lyfta på o av den på uthyrningsstället) o så paddar ni i omgångar. Lägg på 10cm(absolut max) i taget o padda i mellan. Kör över samma yta minst 5-6ggr innan du lägger på nästa lager.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top