Anliggande frambroms (ena)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Aha, då fattar jag. Vet inte, har aldrig haft av framhjulet på den (har bara haft den ett år). Jo, kollade sprängskiss, det finns en distans i form av ett rör mellan hjullagerna.
Ja o det röret är jävla viktigt - och det skall ha exakt mått så man inte drar för hårt så man inte klämmer lagrena .Sitter runt axeln inne i navet.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja o det röret är jävla viktigt - och det skall ha exakt mått så man inte drar för hårt så man inte klämmer lagrena .Sitter runt axeln inne i navet.
Jo det förstår jag. Däremot har jag inte som avsikt att som första åtgärd plocka av hjulet och se om den auktoriserade verkstaden monterat ihop grejerna rätt - det var ju därför jag lämnade bort den :)
Just nu har jag väl ingen anledning att tro att just den saknas och/eller att axeln är dragen med fel moment?
Däremot ligger det ju nära till hands att grejer kanske inte hamnat exakt där dom satt. Oken verkar ju bara "styras" av de två bultarna. Där skulle jag kunna tänka mig att det kan finnas en anings, aning spel innan man drar åt med de specificerade 40Nm (bultarna till oken alltså).
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo det förstår jag. Däremot har jag inte som avsikt att som första åtgärd plocka av hjulet och se om den auktoriserade verkstaden monterat ihop grejerna rätt - det var ju därför jag lämnade bort den :)
Just nu har jag väl ingen anledning att tro att just den saknas och/eller att axeln är dragen med fel moment?
Däremot ligger det ju nära till hands att grejer kanske inte hamnat exakt där dom satt. Oken verkar ju bara "styras" av de två bultarna. Där skulle jag kunna tänka mig att det kan finnas en anings, aning spel innan man drar åt med de specificerade 40Nm (bultarna till oken alltså).
När jag frågade märkesverkstaden om åtdragningsmoment var svaret "lagom". Meken visste inte heller, varför man kan misstänka att de drar på känn. Införskaffandet av momentnyckel har lärt mig att jag drar alltid för hårt på känsla. Jag har ingen fin momentnyckel men tror och hoppas den är mer korrekt än min känsla..

Skruvarna till oken ska du först fingerdra och sedan momentdra medan du håller an bromsen. Där behövs bara minimala avvikelser för att fenomen ska uppstå. Är beläggen snedslitna minsta lilla?
Trodde skivan var skev, sen skruvade jag ihop grejerna som man ska. Inget fel.

Edit;
Du behöver ju bara släppa överfallen till axeln och dra ut den halvvägs. Då ser du ju om distansen är där. Sen drar du ihop det, steg för steg. Då är du rätt från början. Din har väl centralstöd? Då är det ju plättlätt!
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Hur menar du med "dragit ihop gaffelbenen något"?
Att det ena gaffelbenet tex är för nära navet. Om gaffelbenet inte har någon distans eller något annat som hindrar det att monteras i spänn. På en av mina hojar går det att få gaffeln att bli lite ihopklämd iom att ena gaffelbenet bara klämmer runt hjulaxeln och inte begränsas av någon distans på den ena sidan.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vad säger verkstaden?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet inte exakt konstruktion på Din gaffel men har problemet uppstått efter ett jobb på gaffeln är mitt antagande att jobbet är problemet, alltså att det inte är korrekt monterat efteråt.

Ska jag få ihop min gaffel rätt så börjar jag dra gaffelkronan, styrkronan per ben, drar styrkronemuttern när benen är på plats.

dags för hjulaxeln som sitter fast i ena benet och enbart klämd i andra, dra skruven som håller axeln men lämna klämskruven tills vidare.

Montera oken med fingerkraft, snurra på hjulet och nyp bromsen några gånger och dra sen oken.

Sen sätt ner hjulet på backen, gunga det några gånger och låt det stå på backen när man drar klämskruven, först på sidan där axeln är dragen, den sen lösa sidan.
Allt med rätt moment såklart.

Avsteg från "manualen" kan funka men, följer jag så fungerar det garanterat.

Min gissning är att verkstaden inte följt manualen för Din hoj.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hojen har varit inne på gaffelservice så framhjulet har således varit bortmonterat. Eftersom den varken hämtades eller lämnades för egen maskin så märkte jag först idag att den rullar lite trögare än vanligt.
Vad menas? Du skruvade loss gaffeln och lämnade den lös till verkstan? Verkstan har i så fall inget ansvar för hur du återmonterar gaffel och hjul. De kommer säkert med råd om det är en schysst verkstad (kundvård).

Vet du hur man lägger in bilder? Det underlättar för folk som inte vet hur just din gaffel ser ut.

Distansen mellan hjullagren har absolut ingenting med ditt problem att göra.

Nu sitter hjulaxeln gängad i ena gaffelbenet och en klämskruv i det andra. Du har fått bra beskrivning på hur du monterar hjulet.

Bromsoken ser ut som de på min TDM900. Jag fick samma problem med anliggande broms när jag bytte till Brembobelägg och ny bromsvätska. Då hade jag skruvat med oken flera gånger vid däckbyten, skivbyten, och hjullagerbyten (jävla skivbromslås och demens) utan några problem alls. Hojen har gått 13500 mil, inget konstigt med lite underhåll.
Utan att fråga någon så lossade jag ok och beläggen. Körde med tandborste och samma bromsvätska som ligger innanför tätningarna. Det blev bättre. Gjorde det en gång till och då blev det bra. Hjulet snurrade fritt tills jag bromsade med då gick kolvar/belägg inte tillbaka helt. Gjorde om och det blev bra.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Montera oken med fingerkraft, snurra på hjulet och nyp bromsen några gånger och dra sen oken.

Sen sätt ner hjulet på backen, gunga det några gånger och låt det stå på backen när man drar klämskruven, först på sidan där axeln är dragen, den sen lösa sidan.
Allt med rätt moment såklart.
Här måste jag inflika en eller ett par divergerande uppfattningar. Tror han lämnat in hela hojen så återmontering av kronor och gaffelben lämnar jag därhän.

Eftersom axeln är gängad i gaffeln förmodar jag att först ska axeln dras med rätt moment. Dra sen klämskruvarna på benet med gängan. Därefter gunga, med cykeln upprätt, utan att pilla på bromsen. Dra sen klämskruvarna på andra benet.
Fingerdra oken.
Nu är det dags att nypa till bromsen och momentdra okskruvarna utan att släppa bromsen, samtliga skruv.

Det är egentligen bara ordningen jag reagerar på, att dra oken innan axel och gaffelben är fixerade. Nån särskild anledning?

Kan vara att jag utgått från radialok, trots att jag förstått att det är inte det på denna. Jag hittade också bilder när vi fick veta vilken mc det gällde.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Vad menas? Du skruvade loss gaffeln och lämnade den lös till verkstan? Verkstan har i så fall inget ansvar för hur du återmonterar gaffel och hjul. De kommer säkert med råd om det är en schysst verkstad (kundvård).

Vet du hur man lägger in bilder? Det underlättar för folk som inte vet hur just din gaffel ser ut.

Distansen mellan hjullagren har absolut ingenting med ditt problem att göra.

Nu sitter hjulaxeln gängad i ena gaffelbenet och en klämskruv i det andra. Du har fått bra beskrivning på hur du monterar hjulet.

Bromsoken ser ut som de på min TDM900. Jag fick samma problem med anliggande broms när jag bytte till Brembobelägg och ny bromsvätska. Då hade jag skruvat med oken flera gånger vid däckbyten, skivbyten, och hjullagerbyten (jävla skivbromslås och demens) utan några problem alls. Hojen har gått 13500 mil, inget konstigt med lite underhåll.
Utan att fråga någon så lossade jag ok och beläggen. Körde med tandborste och samma bromsvätska som ligger innanför tätningarna. Det blev bättre. Gjorde det en gång till och då blev det bra. Hjulet snurrade fritt tills jag bromsade med då gick kolvar/belägg inte tillbaka helt. Gjorde om och det blev bra.
Hojen hämtades och lämnades med skåpbil. Hade jag monterat ihop grejerna själv hade jag inte ens funderat på om det kunde ha något med verkstaden att göra.
 

Bifogat

  • IMG20230412195009.jpg
    IMG20230412195009.jpg
    371.1 KB · Visningar: 28

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här måste jag inflika en eller ett par divergerande uppfattningar. Tror han lämnat in hela hojen så återmontering av kronor och gaffelben lämnar jag därhän.

Eftersom axeln är gängad i gaffeln förmodar jag att först ska axeln dras med rätt moment. Dra sen klämskruvarna på benet med gängan. Därefter gunga, med cykeln upprätt, utan att pilla på bromsen. Dra sen klämskruvarna på andra benet.
Fingerdra oken.
Nu är det dags att nypa till bromsen och momentdra okskruvarna utan att släppa bromsen, samtliga skruv.

Det är egentligen bara ordningen jag reagerar på, att dra oken innan axel och gaffelben är fixerade. Nån särskild anledning?

Kan vara att jag utgått från radialok, trots att jag förstått att det är inte det på denna. Jag hittade också bilder när vi fick veta vilken mc det gällde.

Beskrev bara ordningen jag drar min med.

Mest för det blir enklare att gunga fronten med broms innan klämskruven ska dras, vet ej om det är den exakta ordningen enligt manualen men på min hoj fungerar det iaf. så jag kör vidare på det.


Men, när oken är fixerade i gaffelbenen och ligger rätt är det väl inget som justerar sig eller?
Bara dra de avlastade klämskruven när benen ligger rätt efter man gungat
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Beskrev bara ordningen jag drar min med.

Mest för det blir enklare att gunga fronten med broms innan klämskruven ska dras, vet ej om det är den exakta ordningen enligt manualen men på min hoj fungerar det iaf. så jag kör vidare på det.


Men, när oken är fixerade i gaffelbenen och ligger rätt är det väl inget som justerar sig eller?
Bara dra de avlastade klämskruven när benen ligger rätt efter man gungat
Ja, med ok som är fästade så spelar det nog mindre roll. Det är jag som sitter fast i radialbromsarna och kommer inte loss, it seems.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Färsk bild? (Och frän bild på insekten!)
Tänker på att det bara tar på yttre delen av skivan.

Ja, bilden på skivan och oket är från i onsdags.
Eller så är det på ytterkanten den ligger an?

Edit: med tanke på att kolvarna sitter "på rad", eller efter varandra snarare än ytter och inner på skivan så borde det ju tyda på att något (oket) sitter snett. Har svårt att se att kolvarna inte skulle löpa parallellt i cylindrarna eller att beläggen inte skulle gå tillbaka parallellt?
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hojen hämtades och lämnades med skåpbil. Hade jag monterat ihop grejerna själv hade jag inte ens funderat på om det kunde ha något med verkstaden att göra.
Ser ut som att nån har glömt att dra bromsslangen genom styrningen också.

Du har fått många bra svar i tråden ser jag.
Att nåt ok skulle vara felmonterat ser jag som osannolikt när det är den gaffeln med dom fästena.

Det är inte helt osannolikt att verkstan pressade in kolvarna i oken lite när dom demonterade. Man gör gärna så för enklare få tillbaka grejerna när det är dags för att skruva ihop.
Om kolvarna då hade skit på sig så kan skiten hamna i tätningar istället och göra så att nån kolv inte går tillbaka som det är tänkt efter en bromsning. Så då kan belägget släpa lite med skivan.

Rengöring är en bra grej.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ser ut som att nån har glömt att dra bromsslangen genom styrningen också.

Du har fått många bra svar i tråden ser jag.
Att nåt ok skulle vara felmonterat ser jag som osannolikt när det är den gaffeln med dom fästena.

Det är inte helt osannolikt att verkstan pressade in kolvarna i oken lite när dom demonterade. Man gör gärna så för enklare få tillbaka grejerna när det är dags för att skruva ihop.
Om kolvarna då hade skit på sig så kan skiten hamna i tätningar istället och göra så att nån kolv inte går tillbaka som det är tänkt efter en bromsning. Så då kan belägget släpa lite med skivan.

Rengöring är en bra grej.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk
Ja, noterade bromsslangens dragning när jag köpte den. Ser likadant ut på andra sidan. Gissar att det är originalslangarna så dom står på att-byta-listan till senast nästa säsong.

Kanske får prova ett varv med rengöring till. Det blev ju bättre när jag gjorde det, om än inte helt bra. Det var inte jätteskitigt tyckte jag, har sett värre på MTB om man säger så.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Alltså, Om jag lämnar en sak till auktoriserad verkstad och inte får tillbaka den i användbart skick så vänder jag mig till verkstaden innan jag gör något på egen hand.
De tär deras ansvar att det fungerar, annars kunde du ju gjort det själv.
Nu pillar du och kommer att få höra att du själv ställt till det.
Det är förvånansvärt ofta trådar som denna kommer upp, låt inte verkstaden komma undan.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Alltså, Om jag lämnar en sak till auktoriserad verkstad och inte får tillbaka den i användbart skick så vänder jag mig till verkstaden innan jag gör något på egen hand.
De tär deras ansvar att det fungerar, annars kunde du ju gjort det själv.
Nu pillar du och kommer att få höra att du själv ställt till det.
Det är förvånansvärt ofta trådar som denna kommer upp, låt inte verkstaden komma undan.
Dom har inte svarat ännu.

Bevisläget om man säger så ser ju ungefär likadant ut och det har iaf inte blivit sämre när jag pillat. Dom hade ju kunnat blåneka redan från början också.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top