Annonsör hotar Bike

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Anonsören = kund?
Redaktionen = leverantör?
Betyder det att syftet med tidningen är att publicera annonser?

Länge var det så i USA att om en motortidning ens antydde något negativt om någon produkt, så bojkottades tidningen av tillverkaren eller generalagenten.
Inga anonser, inga provkörningar.
Tänk er själva hur intressanta sådana tidningar är att läsa.
Även på en motortidning krävs en viss journalistisk moral.
 

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
-
För att han betalar för sig. Kunden är kung. That's why :)

Missförstå mig inte nu. Annonsören ifråga verkar lite knepig. Men de är inte tidningens sak att få honom att framstå som en fåne - oavsett om han är det eller inte. Att man tillåter sig att släpa en kund i smutsen är ofattbart amatörmässigt och tyder på höggradig hybris. Ett mer normalt förhållningssätt är att skriva ungefär som jag föreslog ovan och fortsatt med sina tester som vanligt. Det inser ni också, av det enkal skälet att ni inte hade gjort så mot en kund som betett sig dumt.

De är för fega för att gå ut med namn. Istället visar de en halv logga, i vetskapen att alla snart ändå vet precis vilket företag det handlar om.

Ofta är det mer än en clown i manegen när man går på cirkus :)

Ja. Förlåt, jag ska inte gör om det :rodnar

Närå, det var det faktiskt inte.

Håller verkligen med.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Ja, istället för att bara skriva tillbaka och säga nåt i stil med "Vi beklagar att ni valt att bla bla bla... men vi kan tyvärr inte göra avkall på bla bla bla. Vi önskar er välkommen tillbaka som annonsör när ni känner att vår tidning kan ge er något bla bla bla..." Man hänger inte ut kunder på det sättet. Som kund har man rätt att vara dum i huvudet. Som leverantör har man det inte.

Det är riktigt låg nivå att försöka framhäva sig själv och sin höga etik på sina kunders bekostnad.
Självklart är det oerhört känsligt att hänga ut en före detta affärspartner. Det finns alltid en stor risk att det avskräcker andra, och i de allra flesta fall är det bättre att avhandla det hela i tysthet med ett svalt formulerat svar. De kan dock i extrema fall finnas en poäng med att göra en tydlig markering. Hörde ett uttalande av Donald Trump en gång där han tog upp en viktig poäng med att verkligen trycka till en affärspartner som betett sig riktigt illa, nämligen att det känns bra. Både som affärsman och som medarbetare i en organisation. Skulle tro att alla på Bikes redaktion har vuxit ett par centimeter den senaste veckan. Vi tar inte vilken skit som helst liksom. Sånt är viktigt.

För tidningar med annonsering finns det ju lite speciella omständigheter iom att de har två helt olika typer av kunder, annonsörerna och tidningsköparna, som de måste balansera mot varandra. Den här annonsören skrev att tidningen sågar av grenen de sitter på genom att ge dåliga recensioner, vad han inte har förstått (eller bryr sig om) är att de skulle såga ner hela trädet de båda sitter i genom att låta sig köpas, eftersom de då skulle tappa läsare, vilket även skulle slå undan benen för annonseringen.

Vad de vill säga till tidningsköparna genom att gå ut med det så här är förstås att de har en omutlig integritet, och att deras recensioner är att lita på.

Vad de säger till andra annonsköpare är att ska ni komma med den här typen av påtryckningar, så gör det åtminstone inte skriftligt, för då biter vi tillbaka. Att man inte försöker muta/utpressa företag i rekommenderat brev är dock något som alla om inte är fullständigt dumma i huvudet förstår ändå, så jag tror att de flesta andra annonsköpare mest tycker att den här sopan får skylla sig själv.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Hörde ett uttalande av Donald Trump en gång där han tog upp en viktig poäng med att verkligen trycka till en affärspartner som betett sig riktigt illa, nämligen att det känns bra. Både som affärsman och som medarbetare i en organisation. Skulle tro att alla på Bikes redaktion har vuxit ett par centimeter den senaste veckan.

Vad de vill säga till tidningsköparna genom att gå ut med det så här är förstås att de har en omutlig integritet, och att deras recensioner är att lita på.
Jo visst, jag säger inte alls emot. Det är både rätt och bra att trycka till folk som beter sig som fän. Men sällan offentligt. Och aldrig en tidning. En tidning har alltid sista ordet. Du kan aldrig få rätt mot den, oavsett vad som faktiskt utspelat sig. Tidningen har ett kolossalt övertag mot det enskilda företaget och med det följer ett visst ansvar. Växer de av sånt, tvivlar faktiskt på det. Jag tror uppriktigt att de innerst inne inte är särskilt stolta över tilltaget.

Att en tidning har omutlig integritet förutsätts. Det som förutsätts behöver inte bevisas och är inget att slå på trummor om.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Jag tycker det är väldigt allvarligt när det gäller skyddsprodukter som ryggskydd. Som vanlig konsument kan man inte ha lyxen att leka kraschdocka och prova sig fram vilka ryggskydd, hjälmar, stövlar etc. som ger ett bra skydd. Att lita till reklam eller tidningar som inte vågar säga sanningen pga tappade annonsintäckter kan få allvarliga följder.

Kanske inte det snyggaste BIKE gjort, men vem som begått det stora felet är ändå helt klart.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jo visst, jag säger inte alls emot. Det är både rätt och bra att trycka till folk som beter sig som fän. Men sällan offentligt. Och aldrig en tidning. En tidning har alltid sista ordet. Du kan aldrig få rätt mot den, oavsett vad som faktiskt utspelat sig. Tidningen har ett kolossalt övertag mot det enskilda företaget och med det följer ett visst ansvar. Växer de av sånt, tvivlar faktiskt på det. Jag tror uppriktigt att de innerst inne inte är särskilt stolta över tilltaget.

Att en tidning har omutlig integritet förutsätts. Det som förutsätts behöver inte bevisas och är inget att slå på trummor om.

Håller helt med Bingo.
De kan mycket väl publicera brevet men det finns ingen anledning att visa en halv logga om det inte är för att skada företaget.

För Bikes del verkar det inte handla om att upplysa kunderna om en dålig produkt utan att skada ett företag.

/Fredde
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm

För Bikes del verkar det inte handla om att upplysa kunderna om en dålig produkt utan att skada ett företag.

/Fredde
Tja, vad hade de att förlora på det? Rekommenderat hotbrev och totalsågning av personen i fråga - gissar att annonspengarna var borta i vilket fall så de kunde glatt slå mynt av det och återgälda personangreppet. De fick publicitet här och även utanför mc-kretsar, kompenserar för tappade annonsintäkter.

BIKE har ändå bara gjort vad myndigheter gör, inkommen post behandlas som offentligt material - rekommenderat byter inte att de inte fick dela med sig av innehållet.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag tycker det är väldigt allvarligt när det gäller skyddsprodukter som ryggskydd. Som vanlig konsument kan man inte ha lyxen att leka kraschdocka och prova sig fram vilka ryggskydd, hjälmar, stövlar etc. som ger ett bra skydd. Att lita till reklam eller tidningar som inte vågar säga sanningen pga tappade annonsintäckter kan få allvarliga följder.

Kanske inte det snyggaste BIKE gjort, men vem som begått det stora felet är ändå helt klart.
Nä men vänta nu. Det är väl ingen som säger att Bike skall ändra något i sitt redaktionella material? Precis alla tycker självklart att de inte skall låta tidningens redaktionella innehåll påverkas av hänsyn till annonsörerna. Precis alla tycker självklart att testerna skall vara sakliga och opartiska.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Min personliga åsikt:

Man kan tycka vad man vill om att ta upp det hela i dagsljuset men jag tycker faktiskt att Bike gör rätt i att fortsätta den väg dom valt.
Dom tar äntligen den ståndpunkt flertal personer har efterfrågat under åren, nämligen på läsarens sida.

Hur det varit tidigare tänker jag inte spekulera i, då jag faktiskt inte har all fakta i det fallet, men jag ser det som en bra reaktion av den nuvarande/nya Bike reaktionen.
Stå på er !!
:tummenupp

Annonsörerna kommer tillbaka förr eller senare..
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nä men vänta nu. Det är väl ingen som säger att Bike skall ändra något i sitt redaktionella material? Precis alla tycker självklart att de inte skall låta tidningens redaktionella innehåll påverkas av hänsyn till annonsörerna. Precis alla tycker självklart att testerna skall vara sakliga och opartiska.
OK, du har rätt - jag läste in lite väl mycket i era inlägg.
Dock tycker jag att det ev. tveksamma i BIKEs agerande är en fis i rymden jämfört med hur importören agerat och därmed OFF-TOPIC för tråden.
 

Dr.Bike

Guest
För att han betalar för sig. Kunden är kung. That's why :)
.

Kunden är alltid kung ja.
Även när kunden har fel så har kunden rätt osv.

MEN... jag köper inte det där i alla lägen.
Är man i en "gomiddabransch" där kundens val inte har någon betydelse, och om då kunden VILL ha läderfransar på styrändarna till sin Ducce 996 samt Chaps och lösfläta i hjälmen när denne kör på bana så kan man ju bara skratta åt det... det gör inget.

Men som sagt. Jag säger emot kunden när han är uppenbart dum.
Givetvis på ett sätt så ingen tappar ansiktet osv, men när man som jag jobbar i en bransch där en kunds uppenbara dumhet verkligen betyder liv eller död så kan man inte gömma sig bakom uttrycket "kunden är kung" och sen stå och se på när allt går åt helvete.

Man har ett ansvar.

Och så även i detta fallet.
Skulle Bike tvingas se mellan fingrarna med dåliga produkter som de facto handlar om liv och död bara för att kunden är kung?

Never.

Skulle JAG vilja läsa en sån tidning?

Never.

Så Bikes hållning är rätt och riktig. Och den är en frisk fläkt mot det man (kanske) tidigare sett (där man misstänker att det blir svårt att få loss testhojar nästa år om man är för frikostig med kritik), där jag helt håller med Webspy där han säger att det här är ju något som efterfrågats länge, så var glada nu då när Bike a´la Ralph Nader sågar skitprodukter.

Däremot kan man alltid diskutera huruvida detta brev skulle offentliggöras eller inte. Där är JAG mer tveksam.
 
Last edited:
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Att sveriges mest lästa mc tidning gör riktiga tester, utifrån stort kunnande/erfarenhet, kontra att gå annonsörernas väg.... vad vill NI läsa om, en enda stor reklam eller ett riktigt test... det är vi som är kunderna, mer än annonsörerna. Vill dom inte ha sin annons där flest ser den, well, skit i det då!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Yada yada...

Däremot kan man alltid diskutera huruvida detta brev skulle offentliggöras eller inte. Där är JAG mer tveksam.
Men fan då, är du här och övertolkar mig igen :mad: :pannkyss

Yada yadat är vi ense om.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Jo visst, jag säger inte alls emot. Det är både rätt och bra att trycka till folk som beter sig som fän. Men sällan offentligt. Och aldrig en tidning. En tidning har alltid sista ordet. Du kan aldrig få rätt mot den, oavsett vad som faktiskt utspelat sig. Tidningen har ett kolossalt övertag mot det enskilda företaget och med det följer ett visst ansvar.
Mycket sällan offentligt, ja. Jag håller nog på "nästan aldrig en tidning" dock, men däremot tycker jag att om de ska identifiera annonsören (vilket som sagt är tveksamt) så borde de publicera hela brevet (med enskilda maskerade förstås). Eftersom annonsören som sagt sitter i ett läge som är helt omöjligt att kontra ifrån så är det ju otroligt viktigt att inte Bike tar saker ur sitt sammanhang för att vinkla det hela.

Hade det gått att uppnå samma effekt utan att identifiera annonsören alls hade nog Bike hellre gjort det, men tyvärr tappar artikeln en hel del av sin tyngd då. Att bara visa en liten del av loggan gör åtminstone att inte "alla" kommer att veta vilket företag det är. De flesta kommer förmodligen att nöja sig med att konstatera att går att identifiera företaget, vilket gör artikeln mer konkret, men kommer inte att orka leta rätt på vilket bolag det är. Fegt eller nytta/skada-optimering kan förstås diskuteras


Att en tidning har omutlig integritet förutsätts. Det som förutsätts behöver inte bevisas och är inget att slå på trummor om.
Jag kanske är väl hård mot dem då, men jag brukar utgå från att de flesta tidningar inte har speciellt mycket integritet alls, och att journalister har planetens största egon. Jag blir därför positivt överraskad när jag ser tecken på integritet.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag kanske är väl hård mot dem då, men jag brukar utgå från att de flesta tidningar inte har speciellt mycket integritet alls, och att journalister har planetens största egon. Jag blir därför positivt överraskad när jag ser tecken på integritet.
Vi är överens även här. Men jag föredrar att de bevisar sin integritet i det redaktionella materialet. Det är faktiskt det enda som har något värde i sammanhanget, för mig. Det är skillnad på att ha integritet och att påstå att man har integritet.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Vi är överens även här. Men jag föredrar att de bevisar sin integritet i det redaktionella materialet. Det är faktiskt det enda som har något värde i sammanhanget, för mig. Det är skillnad på att ha integritet och att påstå att man har integritet.
<aol> :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Det där tjafset om att -Kunden har alltid rätt är bara skitsnack
Det handlar om tillgång och efterfrågan.

Är efterfrågan tillräckligt hög skiter vi i jobbiga kunder.
Är tillgången för hög slickar vi vilket arsle som helst.

MEN, det kommer en ny generation som faktiskt ställer en del moraliska frågor vi äldre aldrig funderat över och som är beredda att ta konsekvensen av sitt aktiva val.

Annars skulle vi ju naturligtvis satsa alla pensionspengar i vapenföretag och drogkarteller.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rent krasst, nu har "kundens" kunder chansen att välja om de vill köpa det som Bike sågat i ett test.
Det är ju egentligen riktigt bra att "kunden" slutar annonsera sina grejer i bike, för då riskerar färre bikekunder(läsarna) köpa skit.
Man kan ju fråga sig vem det är som sågar av sin egen gren.. Den här åf'en hade ju kunnat välja att börja sälja något annat än skit och annonsera det i bike istället. Sen vet jag iofs inte om testet bike gjort är gjort enligt alla konstens regler, men vissa tester är ju gjorda på rätt vettiga sätt vad gäller skyddsutrustning iaf.
Kunden har inte alltid rätt, kunder behöver guidas för sitt eget bästa ibland, och ibland behöver de bara dra åt helvete..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top